RollerCoaster Tycoon 3 (2004)

Alternatieve titel: RollerCoaster Tycoon 3: Complete Edition

Macintosh / PC / Nintendo Switch
Simulation / Strategy

Ontwikkeld door Frontier
Uitgegeven door Atari en Aspyr

Het derde deel uit de RollerCoaster Tycoon reeks waarbij het opnieuw de bedoeling is om een goed draaiend en uitdagend pretpark te bouwen. Hierbij kun je verschillende attracties naar eigen ontwerp bouwen, of de standaardmodellen neerzetten. Natuurlijk moeten de gasten ook te eten krijgen en het landschap moet aantrekkelijk zijn. Deze versie is volledig 3D en je kunt door je zelfgemaakte park heenlopen, om je zelfontworpen attracties te bezoeken.

spelfreak
Jim Carrey schreef:
Weer wat ik gewend ben van RollerCoaster Tycoon want RollerCoaster Tycoon World was echt heel slecht na mijn mening maar gelukkig toen ik deze speelde werd ik weer helemaal vrolijk en kwam het oude plezierige gevoel wat ik had bij de spellen weer naar boven .

* * * * *
rct world is niet oficieel deel van de rct reeks je hebt 1-2-3 en thats it wel jammer van mij hadden ze ook nog een 4 kunnen maken

avatar van Jim Carrey
spelfreak schreef:

Klopt, maar ja.. Hij draagt toch de naam : RollerCoaster Tycoon.

avatar van Demolisher
Lekker old school tycoon met nieuwe snufjes en dat maakt dit tot een aardige game.

avatar van gukker
Leuk spel, maar als je eenmaal 300 keer een gravitron hebt neergezet en 200 keer een suikerspinstalletje ben je er wel een beetje klaar mee.

Met deel 3 heeft Atari een beetje de plank misgeslagen. RCT in 3D is msschien wel een goed idee, maar dan moet het wel goed uitgevoerd worden. De gasten zagen er bijvoorbeeld echt niet uit. Ook zat er vrij weinig sfeer in het spel; het echte RCT-gevoel was weg. Maar ik ben niet alleen maar negatief over het spel. Er zaten ook leuke dingen in, zoals de Coaster Cam.

gwn net als deel 2 een leuke spel maar komt niet in de buurt van deel 1

Lexcoaster
Het spel mist het 'sfeertje' van de eerdere spellen, en daarbij is de gameplay wat gecompliceerder, zij het in 3D. Toch is het realisme van het runnen van een pretpark beter en is het gewoon gaaf om in je eigen attracties te kunnen zitten. Grootste voordeel zijn de vele en uitgebreide mogelijkheden die je hebt met je park, de attracties en de bezoekers, en zelfs het eten dat je serveert met de kraampjes.

Lang niet zo verslavend als deel 1&2, wel erg leuk.

avatar van jassertje
Mijn beoordeling:

Eindbeoordeling:

Gameplay: Het blijft maanden leuk om een heel mooi park te bouwen en dan als je park af is er met je muis overheen te scrollen.

Graphics:Grafisch is het spel erg verbeterd en dat waardeer ik erg.

Overig: Ik vind het wel een mooi spel maar het echte RCT gevoel is in dit spel wel verdwenen.

Daarom vind ik RCT1 nog steeds de leukste van de serie

avatar van Bliksembird
Ik heb ze alledrie gespeeld, en nu speel ik het meest deel 3. Want indd is in deel 1 en 2 meer sfeer, maar als je ook de uitbreidingen download kan je echt veel hoor. Ik maak niet gewone achtbanen, het leuke hiervan is dat je echte ritten kan maken zoals in de efteling bv. Zo'n mooie omgeving als in de fata morgana, droomvlucht enz. Dat vind ik geweldig aan dit spel. Dus toch vind ik deel 3 het best. En de coastercam natuurlijk. Alleen zijn de mensen niet zo mooi gemaakt... Ik denk dat je hierbij gewoon echt de Soaked! en Wild moet hebben om het leuk te maken

KIJK DEZE LINK hier zie je hoe goed rct3 is en wat voor moois je er bv mee kan maken:

Deze was toch zeker het minste van de 3 helaas

avatar van wolly
ik vind dit deel veel uitgebreider dan de vorige delen.

avatar van wolff
matig

ik vind toch 2 de aller beste

avatar van Cassevis
de grootste verbetering van dit deel uit de reeks is dat je een stuk baan kan weglaten zodat het karretje wegvliegt

avatar van wolly
ik vind het leuk dat je super hoog kan, dan stijl naar beneden en dan kleine schans.

avatar van andnino
Allemaal veel te megagroot, wat mij betreft. Ik kan ook geen fatsoenlijk overzicht houden in de menu's. Daarnaast krijg ik de game niet lekker draaiende. Op alle mogelijk resoluties en instellingen kent de game een enorme hoeveelheid lag wanneer het in-game donker wordt. Enorm irritant; zodra je park een beetje groot wordt kun je niet eens fatsoenlijk door het park scrollen dan.
Het enorme heeft ook wel wat, je kunt even vooruit met de grote hoeveelheid attracties en echt absurd grote parken bouwen. Maar de game loopt bij mij in ieder geval niet soepel genoeg om dat echt uit de verf te laten komen.

Koop een PC die games uit 2004 aan kan en stem opnieuw zou ik zeggen.

avatar van Spock
Ik vond dit echt een tegenvaller. Waar de eerste twee de tand des tijds prima hebben doorstaan voelt dit spel echt zeer gedateerd aan. Het loopt niet soepel, het beweegt slecht en de mensen gedragen zich te menselijk. Bezoekers staan nu geregeld te socializen op een pleintje, terwijl ze in de eerste twee gewoon als een gek van attractie naar attractie renden, dat was veel leuker! Wel leuk is de modus waarbij je in een achtbaan kan stappen.

avatar van Miss.Blonde
De originele Rollercoaster vond ik geweldig, dit is weer compleet anders. Er zitten zoveel dingen in, dat ik niet zo goed weet wat ik moet doen. Heb het al jaren in mijn kast staan en volgens mij maar 1 keer een kwartiertje gespeeld. Misschien ga ik het nog eens proberen.

avatar van Miss.Blonde
Ik begin dit spel steeds leuker te vinden. Alleen jammer als je bij het laatste doel aangekomen bent, want dan heb je heel je park al volgebouwd en komen er ook geen nieuwe attracties meer bij maar je moet dan wel 100.000 euro bezitten. Je kan ook je park niet uitbreiden, dus er is niks meer te doen. Dus eigenlijk kan je het gewoon heel de tijd doorspoelen tot je het bedrag hebt, dat vind ik dus minder.

avatar van jerom1234
Ik vind deze juist beter dan de andere 2, gewoon. Ik weet niet waarom!

avatar van andnino
Hadouken schreef:
Koop een PC die games uit 2004 aan kan en stem opnieuw zou ik zeggen.

Ik heb geen superpc, maar ik kan er toch soepel games uit 2007 op draaien. Daar kan het dus niet aan liggen.

avatar van bvonk
Misschien moet je eens kijken of je de laatste patch hebt (als je dat nog niet hebt gedaan), is heel belangrijk bij dit spel.

Ik vond het een leuk spel maar deel 1 en 2 waren wel leuker om te spelen. 3D was een beetje te veel.

avatar van Starmaster501
Wat is er zo belangrijk aan die patch? En waar kan je hem vinden (link graag, heb al eens gezocht) Ik heb namenlijk die patch niet, al draait hij wel gewoon goed op mijn pc..

avatar van bvonk
Hoe belangrijk de patch is afhankelijk wanneer je hem hebt gekocht. De eerse versie 1.0 had heel veel AI en grafische fouten. Veel was opgelost in patch 1.1 maar de nieuwste patch is 1.3 die je kunt downloaden via onderstaande link. Je hebt de EU versie nodig en dan waarschijnlijk eerste 1.0 to 1.2 en dan 1.3. Maar ligt aan de versie die je nu hebt.

RollerCoaster Tycoon 3 PC Game Index Page - gamershell.com

avatar van yurrenstein12
1,5
Dit spel pakte voor mij niet goed uit. Veel dingen in dit spel kan je gewoon niet doen. Bijvoorbeeld zelf een donkere achtbaan of spookrit creëren. Als je bij De Sims een kamer creëert, wordt de kamer automatisch donker. Dit had ik bij RCT3 ook willen zien, maar dat was helaas niet zo.
Ook vond ik het erg jammer dat je ook geen deuren kon plaatsen voor bijvoorbeeld op een achtbaan. Deze gaan dan open als de trein erdoor zou moeten. Als ik het over bouwen van gebouwen heb, vindt ik dat ze wel wat meer elementen uit De Sims mogen gebruiken, want bij de Sims was het bouwen goed uitgewerk, maar bij RCT3 niet .

Ik weet natuurlijk wel dat ze niet zomaar iets van EA mogen stelen, maar dat zou wel véél leuker zijn geweest, en makkelijker.

Op internet heb ik gezien dat er mensen zijn die wel bijvoorbeeld een donkere achtbaan of spookrit kunnen maken (hier een voorbeeld), maar dan moet je het hele spel aanpassen met mods enzo, maar dat vindt ik totaal niks. Ik vindt dat al deze dingen bij het spel hadden moeten zitten.

Ik had véél, en véél meer van deze game verwacht. Van mij mag Atari wel een nieuwe RCT maken, maar dan met de elementen zoals ik hierboven heb gezegd.

avatar van yurrenstein12
1,5
Bliksembird schreef:

Nee, dit kan je niet maken met RCT3. Hiervoor heb je heel veel mods nodig (zoals ik in mijn eerste bericht heb gezegd). ALS je zoiets kon maken, zou het spel geweldig leuk zijn geweest.

SouthParkFan
Erg goed spel,met goede animatie. Erg verslavend!

avatar van Dragonslayer
Rollercoaster 1 is en blijft het beste tycoon spel wat ik ooit heb gespeeld. Rollercoaster tycoon 3 is even leuk, maar het verveelt veel sneller dan ik had verwacht.

Nu ik rollercoaster 1 weer werkende heb (met de uitbreidingspakketten) weet ik weer wat RCT 3 mist. En dat is uitdaging. Bij RCT1 was het af en toe nagelbijten om op tijd een bepaalde hoeveelheid gasten je park in te hebben en ze tevreden houden. Ook speelde geld daar niet zo'n grote rol omdat je van de bank een bedrag kon lenen zonder dat dit gevolgen had voor je doel. Ook omgaan met ruimte in je park was een belangrijk aspect.

In RCT 3 is dit allemaal niet het geval. Naast het feit dat je erg weinig scenario's hebt om te spelen zijn de doelen hier in veel te makkelijk. Onder andere, een VIP-gast tevreden houden, een bepaald maandelijks bedrag aan een bepaald iets verdienen, je lening aflossen en een achtbaan van een bepaalde spanningswaarde in je park hebben (en dan kun je gewoon een kant en klare achtbaan voor plaatsen) Je hebt zo veel tijd als je wil en je bent snel door je geld heen en moet vaak je lening terug betalen. Hierdoor bestaat een groot deel van de tijd uit WACHTEN. Wachten tot je genoeg geld hebt om iets te bouwen. Als je maar genoeg dingen bouwt haal je de doelen vanzelf wel vroeg of laat. De spanning en uitdaging is hierdoor compleet verdwenen.

avatar van Starmaster501
Ik vind je argument WACHTEN in elke RCT wel terug komen. Ook in de eerste 2 games heb ik vaak de doelstelling al snel bereikt maar moet ik nog zo lang wachten tot ik bij de deadline ben. Dit vond ik altijd al een beetje vervelend,

bro
Ach kom op, het leuke bij RCT is juist dat er nooit een dood moment is en wachten dus niet bestaat. Nu ja, bij RCT3 weet ik het niet, ik vond het direct crap en heb er na de demo nooit meer tijd ingestoken. Bij RCT2 (of dus ook bij RCT1) was er altijd zo veel te zien en aan te klikken, lijstjes en statistiekjes bekijken van attracties, peeps bespioneren die door je park lopen bespioneren, je uitleven in het plaatsen van sfeerobjecten of gewoon een eigen achtbaan bouwen. Dat zijn allemaal dingen die je in die ''dode" momenten kunt of zelfs moet doen. Want het tactische element in RCT games is net Budgetting & timing door in te spelen op de vraag van de markt en door je park gestructureerd en toegankelijk te houden, lijkt me.

Ik hoop dat je Roller Coaster Tycoon niet op gelijke voet zet met dingen à la Euro Truck Simulator hé. Ik weet niet hoe het bij RCT3 maar RCT2 is net een classic geworden omdat het lichtvoetig is en uitbalancering boven realisme ging (Zo liepen bezoekers voor zogezegd 3 jaar in je park rondlopen, maar qua bezoekersaantal correspondeerde het wel goed met de acties die je al dan niet ondernam om je park te onderhouden of uit te breiden)

En als je werkelijk vroeger klaar bent dan de deadline, dan behoor je toch tevreden over te zijn? Het wil namelijk zeggen dat je goed bent Ik weet niet voor jou maar ik heb anders bij RCT2 heel wat zweet en afgebeten nagels verloren bij de erg pittige missie scenarios hoor Jammer om te horen dat dit in RCT3 niet het geval is, maar de stap naar 3D was sowieso toch een flop. Geen schande, deze franchise was daar heus niet de enige in. Maarja, niet geschoten is altijd mis, toch?

4.5 sterren:

De nieuwe 3D versie van deze orginele gameserie is een aanwinst voor de game.
Met name de mogelijkheid van custom Scenery maakt dit spel uniek, natuurlijk had RCT2 het ook al, maar hier is het een stuk makkelijker en kan je veel gedetailleerdere CS mee maken.

Uren vermaak mee gehad en je kan het ook best wel proffesioneel maken, zoek maar eens op Youtube naar Silvaret bv.

Aangekondigd als port voor de Switch op 24 sep. In een ultimate edition met de uitbreidingen erbij.

Nou zal het me benieuwen. Als de besturing te doen is en het draait netjes (goed geport) dan is dit wel iets wat ik geheid in huis haal. Destijds tientallen (en veel meer) uren eringestopt dus altijd toch wel een favoriet geweest.

avatar van Logbia7k
Ik kon er zelfs geen nostalgische waarde meer bij krijgen. De in 2020 uitgebrachte Complete Edition is op alle gebieden gedateerd en defect. Bugs, glitches en problemen met stabiliteit maken dit regelrecht onspeelbaar en flopwaardig. Het is duidelijk dat de aandacht van Frontier Developments bij Planet Coaster ligt, breng dan niet een vernieuwde versie op de markt.