Grand Theft Auto: Chinatown Wars (2009)

Alternatieve titel: Grand Theft Auto: Chinatown Wars HD

Nintendo DS / PlayStation Portable / Apple iOS / Android / Macintosh
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar en Cyberfront

Grand Theft Auto: Chinatown Wars speelt zich af in Liberty City. Het spel draait om de Chinese gang, de Triads. In de game kruip je in de huid van Huang Lee, een bendelid van de Triads. Lee moet een zwaard van zijn vader leveren aan zijn oom Kenny. Hij loopt echter in de val en het zwaard wordt gestolen. Nu moet Huang Lee het zwaard terugvinden en wraak nemen voor de dood van zijn vader.

Sims
Maar dit klopt gewoon niet. Wat is hier nou GTA aan? Ik zie de hele link niet. Nou, ja. Natuurlijk overdrijf ik. Maar dit is gewoon echt een saai spel. Zelf wapens maken is nog wel het domst! Kom op, dit is niet Bob de Bouwer! Ik wil knallen!

over al die beordelingen het veronica magazine ga deze 5 sterren (van de 5 en ik zie normaal alleen 1, 2 en 3 en heel soms 4

avatar van gamefreakske
voor de ds vind ik het haal goed.

avatar van gamefreakske
gamefreakske schreef:
voor de ds vind ik het heel goed.

Lad
Is niet echt iets voor mij, dit soort van GTA.

Sims schreef:

je hebt duidelijk nog niet het spel gespeelt heb het al op 97 procent en het is een gewoon zalig spel

avatar van Deatheye
Ik heb het op de PSP en vind het een top spel Wel minder dan de stories maar alsnog leuk.

0,5
ik vind dit echt een slechte gta omdat je het van boven ziet
als je het normaal ziet zoals alle andere gta's dan had ik wel een beter cijfer gegeven dan een 0,5

avatar van Princess Piranha
Know your roots. Ooit de eerste 2 delen gespeeld? Die zijn ook top-view

Zeer goed spel, in het begin even weer wennen aan de topdownview, maar dan komt de nostalgie en de gaaf-heid van chinatownwars weer naar boven, dit doet je gewoon denken aan GTA II en I waar je lekker van bovenaf de missies deed. Het heeft niet echt een hoog replay gehalte, alhoewel ze wel een replay mode in je savehouse gooien en zo het proberen te verhogen maar dat is ze niet succesvol gelukt vind ik.

War-Ultima
musie schreef:
ik vind dit echt een slechte gta omdat je het van boven ziet

De allereerste gta games (van take-two interactive die nu onder de naam 2K games gaan) waren ook van boven af te spelen.
Idd princess, back to the old roots maar dit keer ontwikkeld door rockstar in plaats van DMA en 2K).
Ik ben opgegroeid met de allereerste gta's (1997 en 1999) en dat was in de tijd dat niemand om graphics gaf maar echt puur om game-play en geloof het of niet, maar gta was toen de shit, dankzij take-two (2k) heeft rockstar een game reeks mogen uitmelken .
Chinatown wars is op de psp grafisch niet super (wel iets mooier dan de ds versie) maar wat wil je ook, het is een nintendo DS port/poort.

avatar van PyrexVision
Echt een hele leuke game maar er zijn wel kleine irritaties.
Zo weet ik niet hoe je precies een taxi aanhaalt en vaak steek ik mezelf per ongeluk in de fik met een molotov omdat ik per ongeluk op Huang klik. FML.

avatar van wolff
musie schreef:
ik vind dit echt een slechte gta omdat je het van boven ziet

Oh.. het beeld is van bovenaf, dus ik geef maar een 0,5?

Kijk eens verder, het is een prima game hoor ik kan wel leven met topdown view. Ook drugs dealen is een leuke submissie, goede game maar wel even wennen

ik geef 4,0 maar apple ios staat er nog neit bij dus kan nog niet stemmen

Ik snap niet waarom dit spel niet als de andere GTA's zijn zeg!

Triads zijn nooit populair geweest in zoal games en/of in films

avatar van ilovePS3
heb deze game altijd de beste DS game gevonden

dit is een knap gemaakt spel die lang houdbaar is!,
vermakelijk, mooie beeldden, goed geluid...

4 sterren

Vanwege alle lovende recensies eens opgepikt en uitgespeeld, maar toch een klein beetje teleurgesteld. Aan mijn laatste GTA, Vice City, heb ik alleen maar mooie herinneringen overgehouden. Toegegeven, die zijn bijna 15 jaar oud, en na het spelen van Chinatown Wars vrees ik een beetje voor het effect van een eventuele herhaalde kennismaking. Waren de missies toen ook zoveel van hetzelfde? Was er ondanks de vrijheid die de stad op papier biedt, toch altijd maar één oplossing voor iedere opdracht? Waren de dialogen met en portretten ván minderheden en vrouwen net zo tenenkrommend als hier? Ik denk dat dit spel de goede kritieken grotendeels te danken heeft gehad aan de fenomenale technische prestatie van Rockstar, en het is inderdaad ongekend om op je DS zo'n enorme stad vol verrassingen in kaart te brengen (met nog een fijne soundtrack ook), maar Chinatown Wars het beste spel op deze console te noemen gaat mij toch veel te ver. 3*

Het is allemaal erg simpel maar op de ipad toch best vermakelijk af en toe.

avatar van wolff
Weer eens opgepikt voor de Android, begon destijds(zie mijn eerdere comment) op mijn iPodje maar heb het nooit echt uitgespeeld. Nu wel gedaan ik ben toch wel onder de indruk.

Hoewel topdown niet erg fijn is (vooral het rijden wen je nooit aan, maar dit is gelukkig wel zo comfortabel mogelijk gemaakt door bv. een soort automatische correctie tijdens het rijden) en gelukkig zijn taxiritten mogelijk. Ook is het ondanks dat het topdown view is best grafisch aantrekkelijk gemaakt. Ademt een soort origami sfeertje.

Het schieten is haast niet super interessant te maken met deze camera, maar toch valt het mee. Ook de camera werkt verrassend goed mee.

Indrukwekkende story mode duur voor een portable spelletje met fijne variaties in de missies, die niet te makkelijk en niet te moeilijk zijn. Naast de missies ook nog genoeg uitdagingen te behalen.

Ik denk dat hier alles uitgehaald is, prima spel. Ruime 4 sterren.