menu

Heretic (1994)

Alternatieve titel: Heretic: Shadow of the Serpent Riders

mijn stem
3,21 (41)
41 stemmen

Macintosh / PC
Shooter
single player / multi player / online

Ontwikkeld door Raven
Uitgegeven door id

Drie Serpent Riders komen naar de wereld van de Sidhe, een elvenras. Door middel van magie zorgen ze ervoor dat iedereen aan hun kant staat, alleen de Sidhe zijn hier ongevoelig voor. Jij gaat op zoek naar D'Sparil, de zwakste van de Serpent Riders, om hem te verslaan en een einde te maken aan hun overheersing van jouw wereld.

zoeken in:
avatar van djelle
Hmmm, hier herinner ik me nog vaag iets van. Ik geloof dat ik het vrij vlug links laten hebben heb vroeger, vanwege povere levels en iets teveel hocus pocus wapens/toestanden.

avatar van BoordAppel
4,0
BoordAppel (moderator)
Goede Doomkloon, ook een van de eerste volgens mij. Een aantal mooie veranderingen. Zo kon je hier vliegen en omlaag en omhoog kijken. Ook had je een inventory en omgevingsgeluiden. Ook een van de eerste spellen die daarvan gebruik maakten denk ik. Lekker middeleeuws sfeertje, goede geluidseffecten, mooie monsters, geslaagde game.

4*

avatar van Phoenix
2,5
De setting hiervan stond me echt totaal niet aan om maar te zwijgen van die verschrikkelijke kruisboog!

Of was dat Hexen? Ik kan deze spellen nooit uit elkaar houden. Daarom ook maar 2,5*.

avatar van Zelva
2,0
Die kruisboog vond ik voor de verandering eens een verademing. Veel bijzonders was het voor de rest ook niet.

avatar van Hadouken
3,5
Iets te veel hocus pocus inderdaad. De kruisboog was wel een welkome afwisseling en de setting ging wel. Ik heb de game altijd zonder geluid gespeeld, omdat mijn PC het toen niet goed ondersteunde oid. Heb deze game ook altijd een beetje vaag gevonden.

3,5
Hadouken schreef:
Iets te veel hocus pocus inderdaad. De kruisboog was wel een welkome afwisseling en de setting ging wel. Ik heb de game altijd zonder geluid gespeeld, omdat mijn PC het toen niet goed ondersteunde oid. Heb deze game ook altijd een beetje vaag gevonden.


Als je het spel nog hebt kan je Zdoom/Doomsday gebruiken.

Verder is dit wel een leuke game.

avatar van The_CrY
4,0
Heretic is inderdaad een van de eerste Doom-klonen destijds en juist de Doom engine en de daarbij horende stijl van leveldesign was precies wat me in eerste instantie aantrok tot dit spel. De slim in mekaar geflanste levels, de ouderwetse keyhunt, en natuurlijk een scala aan wapens en monsters waar fantasie en creativiteit altijd belangrijker was dan verhaalbeleving. Ook de nieuwe toevoegingen, zoals een tal van powerups welke je kan bewaren en later kan activeren, laten zien dat er nog meer in zat bij deze engine dan dat Doom (1993) had laten zien. Zo heb je een ei waarmee je monsters in kippen kan veranderen, heel geestig, een Tome of Power dat al je wapens een tijdelijke boost geeft, of de Wings of Wrath, waarmee je letterlijk kan vliegen. Dit wordt uiteraard aangevuld met je standaard health, onzichtbaarheid en onschendbaarheid powerups.

Het spel is, net als Doom, opgebouwd uit drie episodes, waarvan de eerste als shareware was uitgebracht. In de eerste, City of the Damned, bevind je je in het land van de elven, waar jij als Corvus de legers van D'Sparil, een van de drie zogeheten Serpent Riders, weg moet werken. In episode twee, Hell's Maw, bevecht je ze in een andere dimensie, en in The Dome of D'Sparil ben je aangekomen in de basis van je vijand. Elke episode introduceert een paar nieuwe vijanden, een nieuwe omgeving, en nieuwe wapens. De verschillende vijanden vind ik een van de sterkste punten van Heretic. Het zijn er teveel om op te noemen, maar elke vijand heeft zijn eigen patronen die je moet leren, en vooral de boss fights op het einde van elke episode zijn episch. Een monster als de Iron Lich of de Maulotaur maakt gehakt van je als je niet oplet. Qua wapens ben ik niet altijd even blij. Het arsenaal doet erg denken aan dat van Doom, met de Magic Wand als vervanger van het pistool, de Ethereal Crossbow als vervanger van de shotgun, de Dragonclaw als Chaingun, de Phoenix Rod als Rocket Launcher, etc., maar geen van de wapens hebben dezelfde punch als bij Doom. De geluidseffecten klinken gewoon zwak en iets als de Firemace lijkt gewoon nergens op te slaan, zo vreemd is dat ding. Vooral de Dragonclaw is verschrikkelijk luid en klinkt niet mooi. Ook is het onduidelijk hoeveel schade ze doen. De ene keer gaat een bepaalde vijand neer in één schot van je crossbow, maar de andere keer moet je ze vier keer raken. Bij de mindere levels, welke er zeker tussen zitten als je de moderne editie koopt, wordt dit een steeds meer storende factor.

Want in 1995 kwam de uitbreiding Shadow of the Serpent Riders uit met twee nieuwe episodes. Systemen werden steeds krachtiger natuurlijk, en dus betekende dat meer vijanden, grotere levels, en niet altijd fijnere leveldesign. Deze twee extra episodes zijn uitdagender dan ooit, en bij tijd en wijlen halen ze ook hetzelfde niveau als het basisspel, maar regelmatig zit je je ook af te vragen waarom je dit spel nog verder speelt. Zeker als je zeeën vol vijanden voor je ziet maar geen fatsoenlijk wapen hebt om ze snel neer te maaien wordt het gewoon snel saai, niet zozeer moeilijk. Verder introduceert de uitbreiding helemaal niets nieuws, dus het is alleen voor hen die niet genoeg kunnen krijgen van "Fantasy Doom".

mister-fool
Inderdaad een uitstekende doomclone, met enkele schoonheidsfoutjes. Door de Inventory toch net weer wat anders dan die ID-klassieker.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:18 uur

geplaatst: vandaag om 23:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.