Cities XL (2009)

Simulation
single player / online

Ontwikkeld door Monte Cristo
Uitgegeven door Focus, Namco en Flashpoint

Cities XL is een City building -sim waarin zowel het stedenbouwkundige aspect als het sociocultureel management centraal staat. Het spel telt drie verschillende spelmodi. In de singleplayer modus kan je zelf je eigen stad uit de grond stampen, hierin heb je de keuze uit meer dan honderden gebouwen. In de management modus dien je objectieven en uitdagingen te voltooien zoals het bouwen van een winstgevend ski-vakantieoord. Daarnaast is er ook een online modus waarin je zelf een stad kan bouwen, je dient met naburige steden samen te werken om een succesvolle economie te creëren.

Cities XL is een potentieel kandidaat om het stokje over te nemen van Maxis paradepaardje SimCity. SimCity, toch de afgelopen negentien jaar alleenheerser over het city-building genre is na SimCity 4 erg bergafwaarts gegaan. Societies stelde teleur, wat ooit de 'ultieme' zandbak was voor de architecturale game society is nu niet meer dan een speeltuin voor kinderen. Tijd voor vernieuwing!

En die vernieuwing zit er snel aan te komen. Cities XL belooft eindelijk waar te maken waar de hele SimCity community al jaren om schreeuwt, een online speelwereld waarin je op je eigen lapje grond een stad uit de grond kan stampen tenmidde van andere spelers. Volgens Monte Cristo zullen er vijf planeten beschikbaar zijn waar plaats zal zijn voor duizenden steden. Deze MMO is tevens een economische simulator, je dient samen te werken met naburige steden om afspraken over import- en export, afvalverwerking, toerisme etc...Tevens kondigt Monte Cristo aan na de release regelmatig updates te gaan doorvoeren met nieuwe gebouwen en omgevingen.

Voor ieder die geïnteresseerd is, een uitgebreide preview is te lezen in de PC Gameplay van deze maand (nummertje 151). En verder kijk (in ieder geval) ik met veel belangstelling uit naar deze titel!

avatar van N811
Het klinkt erg leuk. Na de mislukte SCC kunnen de oude Sim City Fans hier op over stappen

Is City Life: Edition 2008 http://www.gamesmeter.nl/game/4528 en cities XL niet het zelfde spel?

Nee is niet hetzelfde spel, beide spellen komen wel van dezelfde ontwikkelaar.

avatar van N811
Zullen ook mensen die de game niet bezitten steden in die wereld kunnen bekijken?

Voor zover ik weet wordt het wel mogelijk om journals (persberichten) inclusief foto's te plaatsen op je eigen 'blogje' op de Cities XL website. Deze journals zijn ook te bekijken voor mensen die geen onderdeel uitmaken van de Cities XL community. Steden bezoeken is alleen mogelijk als je het spel hebt.

Winkelwagentje schreef:
Klinkt allemaal wel cool.
Misschien wordt het wat, misschien ook niet.
Al een release date?

Zelf ben ik een BETA tester in dit spel, dus mag eigenlijk heel weinig vertellen. Maar 1 ding kan ik wel zeggen, het spel is de beste City Building ever. Nu die in BETA mode is, heeft die wel een beetje TEVEEL problemen (Memory Leak/Bugs van hier tot ginter). Maar dat moet de maandelijkse 10 euro niet baten xD

Niet stemmen op basis van de beta versie aub, die games zijn nog niet af. Stem verwijderd.

Ik lees dat je keuze hebt uit vele gebouwen is het dan weer zoals in de laatste van sim city dat de gebouwen op voorhand gemaakt zijn en je ze gewoon moet zetten?
Want dat was voor mij toch het slechtste in de laatste van sim city.
Voor de rest toch wel wat nieuwschierig want heb elk spel van sim city al gespeeld en na sim city 4 wacht ik toch al lang op een goeie opvolger

avatar van Mafurios
Een goeie god game beter iniedergeval dan de simcity serie. Het was een leuk spel om even te spelen, maar het ging mij toch vrij snel vervelen als je de wensen van je burgers een beetje in de gaten houd heb je zo een kleine stad alleen daarna word het lastig waarneer je de hoger opgeleide mensen naar je stad moet lokken. de executives bijvoorbeeld waren niet snel tevreden ze kwamen en waren bijna gelijk weer weg nog voor ik kon zien waarom, opzich niet zoon probleem als ze gewoon weg gaan maar daarbij halen ze ook nog de reputatie van je stad omlaag. Je hebt ook steeds een bepaald aantal inwoners nodig om nieuwe gebouwen te unlocken, na een tijdje zit je alleen wel met behoorlijk grote tussenstappen waardoor je komt te zitten met een groot overschot aan slecht opgeleide inwoners.

(Dit zou later nog veranderd kunnen zijn aangezien dit al een behoolijke tijd geleden in de beta was maar ik betwijfel het)

Ik weet niet of het kwam omdat ik er niet goed in was of dat het niveau toch behoorlijk hoog ligt maar ik vond het behoorlijk lastig.

Aangezien het toch een mooi spel is met veel opties en handel tussen steden (hier heb ik alleen niet erg veel van getest) geef ik dit spel 3 sterren.

Ik vind alleen niet dat je dit spel echt een MMO kan noemen aangezien je niet echt samen speelt, je kan met elkaar handelen (wat volgens mij ook best klein schalig is maar zoals ik al zei heb ik dit niet goed kunnen testen) en een beetje chatten maar je kan bijvoorbeeld niet met een groep mensen 1 stad runnen.

Wat ook leuk zou zijn is als je de oorlog zou kunnen verklaren en/of elkaar steden op kan kopen om een wereldmacht te worden. Hiervoor zou je natuurlijk wel met meerdere mensen je steden moet kunnen onderhouden anders is het niet te doen om bijvoorbeeld een heel land alleen bij te houden.

Nijmegen
Mafurios, Wat heb je ervoor betaald?

avatar van Blueyed
Lijkt me echt een super game.

Ik ben erg fan van de simcity reeks en SimCity Societies viel me echt heel erg tegen.
Ik verheugde me al op een spel als dit.
Ik hoop dit spel snel te kunnen spelen.

En idd Mafurios, zo iets leek mij ook wel vet. Dat je een soort van werelddominatie kan maken ofzo.

Maar moet je hiervoor betalen als je singleplayer wil spelen? Of is er alleen maar een multiplayer? Ik snap er niks van.

Valt voor mij enorm tegen.
Ik mis het senario idee erachter en zie er niet echt een goede uitdaging in, buiten het zo groot mogelijk maken van je stad.
Het gaat super snel vervelen. Heb het nu in totaal een 30 uurtjes gespeeld en heb het nu al helemaal ermee gehad.
De online-optie heeft blijkbaar veel meer mogelijkheden, maar heb het nu een week geprobeerd en zie er niet echt het voordeel van in hiervoor te betalen.
Ja!! Je moet betalen om online te kunnen spelen. Dacht iets van 7,50 per week. Dit viel mij enorm tegen.
Als ik terug kon gaan naar het moment van keuze had ik dit spel laten staan en pas over een jaartje gekocht ofzo, want ik vindt het absoluut geen € 40,- waard. Ben je op zoek naar leuk strategisch spel van deze tijd koop dan gewoon tropico 3!