Super Stardust Portable (2008)

PlayStation Portable
Flight / Shooter

Ontwikkeld door Housemarque
Uitgegeven door Sony

In deze handheld variant van Super Stardust HD ben je de bestuurder van een klein ruimteschip, het is aan jou om enkele planeten te beschermen tegen een horde aan asteroïden en vijandige schepen. Het spel telt zes planeten, nieuwe eindbazen en een nieuwe spelmodus genaamd inslag.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Gisteren duikte deze, tot mijn grote verbazing, ineens op in de Playstation Store, dus gelijk maar even gedownload. En jawel, ook op de Playstation Portable weet Housemarque een voltreffer te scoren. Deze spin-off van de succesvolle PSN game Super Stardust HD is opnieuw een enorme aanrader voor iedereen!

De besturing voelt verassend goed aan. Je bestuurt je schip met de joystick en je gebruikt je wapen met de icoon-knopen. Toegegeven, het is niet ideaal, maar in het geval van de PSP moeten we het er mee doen. Een iets soepelere besturing is helaas niet mogelijk omdat de PSP, in tegenstelling tot de Sixaxis, maar één joystick heeft, maar ik moet zeggen dat het behoorlijk snel went.

Het spel heeft dezelfde vijf planeten als zijn grote broertje. Opnieuw moet je vier fases doorlopen alvorens je aan de boss-battle begint. De iets wat hectische gameplay is nog altijd aanwezig maar is wel aangepast op de PSP. Zo worden pelotons vijanden nu gedropt in verschillende formaties (o.a. rechte lijnen over het hele speelveld) en is het (vuur-)gedrag van je vijanden aangepast. Je kan de fase beëindigen door een nucleaire bom, welke na een tijdje op het speelveld verschijnt, kapot te schieten.

Je kan kiezen uit de bekende spelmodi arcade en planeten. Daarnaast is ook een nieuwe spelmodus beschikbaar: inslag. Hier heb je enkel de beschikking over een aantal bommen en je boost. Je dient al zigzaggend zo lang mogelijk te overleven, om pas je bommen te gebruiken wanneer je echt geen kant meer op kan. Deze spelmodus is volgens mij ook, onder een andere naam, aanwezig in de uitbreidingsset voor Super Stardust HD op de PS3.

Eén van de grootste highlights is echter de ge-remixte soundtrack. Super Stardust HD was al een lust voor het oor, Super Stardust Portable doet dit nog eens dunnetjes over!

Grafisch verder dik in orde en voor €7,95 een koopje. Een lichtpuntje in dit matige gamesjaar voor de PSP!
4.5* ster

avatar van Deatheye
Als ik eerlijk ben vind ik deze zelfs beter dan Super Stardust HD. En de besturing is ook in orde:)