World of Goo (2008)

Alternatieve titels: Goo no Wakusei | World of Goo Remastered

PC / Macintosh / Nintendo Wii / Apple iOS / Android / Mobile / Nintendo Switch
Puzzle

Ontwikkeld door 2D Boy
Uitgegeven door 2D Boy, Brighter Minds, RTL, Akella, Nintendo, Mastertronic, Microsoft, Tomorrow Corporation, Flyhigh Works, Super Rare en Netflix

World of Goo is een op fysica gebaseerd puzeel-/bouwspel, waarbij je van levende en pratende klodders slijm gebouwen, bruggen kanonskogels en zeppelins maakt. Zodra jouw bouwwerk de pijp heeft bereikt is het level voltooid. De miljoenen slijmballen gaan maar al te graag op verkenning uit, alleen weten ze nog niet dat ze in een spel zitten.

avatar van Brains
Zeer leuke, originele puzzlegame!
Met behulp van Goo's, een soort slijmerige balletjes, moet je iets bouwen om vervolgens alle goo's die je overhoud in een pijp te krijgen.
De levels beginnen aardig simpel, maar verder in het spel dien je toch wel even een paar stappen vooruit te denken voor je iets doet.
Grafisch ziet het er zeer gelikt uit, dit trekt en houd je aandacht er gelijk bij. De puzzles vallen nergens in herhaling want elke level heeft wel iets unieks, voornamelijk door de vele soorten verschillende goo's.
Het spel volgt een ietwat bizzare verhaallijn, met een aantal zeer grappige momenten. "En zo werd er pure schoonheid recht in haar voorhoofd geinjecteerd" .
Voor de mensen die er geen genoeg van kunnen krijgen kent elke level nog een soort van challenge (Een bepaald aantal Goo' s overhouden, binnen een bepaalde tijd etc.), waarmee de level daarna met een OCD bestempeld word en er een vlaggetje op de level verschijnt. Naast opscheppen bij je vrienden voegt dit echter weinig toe aan het spel.

Maar verder blijft het een zeer goede puzzelgame! Zeker voor de prijs van 69 cent (geinspireerd door de waarde van de dollar, niet een bepaalde stand van zaken) was het optimaal genieten en het heeft me door een heel groot aantal Autonome Systemen colleges weten te slepen.
Een welverdiende 4* met een kans op verhoging.

Leukste puzzelgame die ik heb gespeeld. Echt zeer varierend en vermakelijk. Echterik moet wel toegeven dat ik niet veel andere puzzelspellen heb gespeeld.

avatar van Princess Piranha
Vinnie_NL schreef:
Jammer dat de game aan de korte kant is, maar de lage prijs, prachtige soundtrack, de toffe sfeer, het verhaal en natuurlijk The Sign Painter rechtvaardigen voor mij een 4,5.

DIT!

Het is alweer begin van de week dat ik het heb uitgespeeld, maar ben er nog steeds ondersteboven van. De achtergrond muziek was gewoon episch, sfeer en uitstraling is geweldig, de quotes van the Sign Painter zijn vaak hilarisch en alles is perfect tot in de puntjes uitgewerkt.

Ook de digitale wereld zat vol met inside jokes, geweldig. (Hello World!)

Klinkt misschien een beetje stom, maar ik raakte zelfs een beetje ontroerd van het avontuur dat de goo hadden. Op de een of andere manier sleepte de teksten mij heel erg mee om vervolgens na te denken waar ze toch in Godsnaam naartoegingen etc. Misschien omdat het schattige bolletjes met oogjes waren, geen idee.

avatar van Animosh
Een uitstekend en zeer inventief puzzelspel.

World of Goo is nu echt zo'n spel dat ik nooit gespeeld zou hebben als het niet voor 1 euro in de aanbieding zou zijn geweest op steam. Ik ben niet echt een liefhebber van puzzelspellen, en als je afbeeldingen van het spel ziet krijg je de indruk dat het een traag en berekenend spel is.

Maar die eerste indruk bleek helemaal verkeerd te zijn. Het spel is over het algemeen vrij eenvoudig, en hoewel je in de latere levels wel enigszins vooruit moet plannen ben je vooral veel aan het "doen": kijken wat werkt, je bouwwerk in balans houden. In sommige opzichten kan dit zelfs een physics-based puzzel-platformer worden genoemd: je moet immers je omgeving manipuleren om van punt A naar punt B te komen, en hoewel het belangrijkste is om te ontdekken wat je precies moet doen in een level vereist de uitvoering evengoed aandacht. Hierdoor - en door de grote variatie aan uitdagingen - heb ik me eigenlijk nooit verveeld, en dat is knap voor een puzzelspel. Het tempo lag voortdurend hoog.

En met de sfeer zit het ook helemaal goed. De vrolijke, surrealistische vormgeving is erg leuk en wordt prima ondersteund door de muziek. Ik vond de soundtrack op zichzelf zeker niet altijd sterk (het is soms wat te jazzy voor mijn smaak), maar het sloot goed aan bij de ontspannen, laid-back sfeer van het spel. Het spel bevat bovendien erg leuke humor, waardoor je het spel nooit verlaat met een slecht humeur.

World of Goo is kortom een zeer aangename verrassing. De puzzels zijn vlot, gevarieerd en hebben een goede verhouding tussen denken en doen, en de sfeer is zeer aangenaam. 4* verdient dit dus wel.