World of Goo (2008)

Android / Apple iOS / Macintosh / Nintendo Switch / Nintendo Wii / PC
Puzzle

Ontwikkeld door 2D Boy
Uitgegeven door 2D Boy en Nintendo

In World of Goo moet je met behulp van de Goo substantie allerlei bouwwerken maken. Dit bouwwerk dient om de uitgang te bereiken met de resterende Goo.

avatar van Pellie
Een kruising tussen Lemmings en The Incredible Machines. Slimme bouwwerken maken die uiteindelijk eindigen bij de uitgang. Er vermakelijk en tevens verslavend. Wel behoorlijk simpel en de game en is dan ook binnen een paar uur uit te spelen.

Erg leuke game! Heb hem voor mijn Macbook en zit er regelmatig met mijn vriendin achter om de bouwpuzzels op te lossen!

avatar van rpger
Simpel uitgewerkt doch innovatief en leuk om te spelen. Deze puzzle game is weer een verse wind door het genre. Doet me trouwens erg denken aan Day of the Tentacle for whatever reason...

Heb hem zelf voor de WII. Eén van de innovatiefste en leukste puzzel games van de afgelopen jaren. Ideaal om te spelen met de Wii controler vanuit je luie zetel. Ook de grafische stijl is uniek te noemen en past wonderwel in het geheel. Om de één of andere reden doet het mij nog het meest denken aan Lemmings. (nog zo'n topper).

avatar van Vinnie_NL
Geweldige game! Het experimentele Tower of Goo was ik al snel op uitgekeken, vandaar dat ik niet van plan was om deze te kopen. Maar door de grote hoeveelheid aan positieve reacties op internet heb ik dat een paar weken geleden toch gedaan. En deze game is echt beter dan de meeste games van 50 euro die je in de winkel vindt. En dat voor maar 20 USD

Jammer dat de game aan de korte kant is, maar de lage prijs, prachtige soundtrack, de toffe sfeer, het verhaal en natuurlijk The Sign Painter rechtvaardigen voor mij een 4,5.

avatar van jellecomicgek72
In een woord: geweldig!!!

YouTube - World of Goo Chapter 1 - Level 5 : Ivy Towers

Dit vondt ik één van de moeilijkste levels.

dit is echt 1 van de betere puzzel games, mischien wel de beste.
de game is inderdaad wat kort, en ik hoop dan ook zeker dat er een vervolg komt, daarintegen is de prijs natuurlijk ook niet zo heel hoog.

avatar van Brains
Zeer leuke, originele puzzlegame!
Met behulp van Goo's, een soort slijmerige balletjes, moet je iets bouwen om vervolgens alle goo's die je overhoud in een pijp te krijgen.
De levels beginnen aardig simpel, maar verder in het spel dien je toch wel even een paar stappen vooruit te denken voor je iets doet.
Grafisch ziet het er zeer gelikt uit, dit trekt en houd je aandacht er gelijk bij. De puzzles vallen nergens in herhaling want elke level heeft wel iets unieks, voornamelijk door de vele soorten verschillende goo's.
Het spel volgt een ietwat bizzare verhaallijn, met een aantal zeer grappige momenten. "En zo werd er pure schoonheid recht in haar voorhoofd geinjecteerd" .
Voor de mensen die er geen genoeg van kunnen krijgen kent elke level nog een soort van challenge (Een bepaald aantal Goo' s overhouden, binnen een bepaalde tijd etc.), waarmee de level daarna met een OCD bestempeld word en er een vlaggetje op de level verschijnt. Naast opscheppen bij je vrienden voegt dit echter weinig toe aan het spel.

Maar verder blijft het een zeer goede puzzelgame! Zeker voor de prijs van 69 cent (geinspireerd door de waarde van de dollar, niet een bepaalde stand van zaken) was het optimaal genieten en het heeft me door een heel groot aantal Autonome Systemen colleges weten te slepen.
Een welverdiende 4* met een kans op verhoging.

Leukste puzzelgame die ik heb gespeeld. Echt zeer varierend en vermakelijk. Echterik moet wel toegeven dat ik niet veel andere puzzelspellen heb gespeeld.

Had nog nooit van deze game gehoord, maar speel hem nu op de ipad, erg innovatief, mooi en leuk! Heb hem nog tekort gespeeld voor een beoordeling maar dat komt nog wel.

Heb al een correctie ingediend dat apple ios ook als platform erbij komt te staan.

eens met iedereen hier beneden. zeer leuk spel, perfect voor de iPad.

lijkt me een leuk spel

avatar van Princess Piranha
Vinnie_NL schreef:

DIT!

Het is alweer begin van de week dat ik het heb uitgespeeld, maar ben er nog steeds ondersteboven van. De achtergrond muziek was gewoon episch, sfeer en uitstraling is geweldig, de quotes van the Sign Painter zijn vaak hilarisch en alles is perfect tot in de puntjes uitgewerkt.

Ook de digitale wereld zat vol met inside jokes, geweldig. (Hello World!)

Klinkt misschien een beetje stom, maar ik raakte zelfs een beetje ontroerd van het avontuur dat de goo hadden. Op de een of andere manier sleepte de teksten mij heel erg mee om vervolgens na te denken waar ze toch in Godsnaam naartoegingen etc. Misschien omdat het schattige bolletjes met oogjes waren, geen idee.

avatar van Eveningguard
Ach man, al die games met een cliché kutverhaal krijgen een belachelijk hoge score en een spel waar de liefde van afspat nog niet eens vier sterren? Dit is een meesterwerk jongens, zowel muzikaal, grafisch als gameplaygewijs.

dit spel had ook perfect geweest voor de 3ds..
misschien ooit nog eens...

ja, inderdaad, fijne ballonetjes trekken met de stylus.

avatar van Animosh
Een uitstekend en zeer inventief puzzelspel.

World of Goo is nu echt zo'n spel dat ik nooit gespeeld zou hebben als het niet voor 1 euro in de aanbieding zou zijn geweest op steam. Ik ben niet echt een liefhebber van puzzelspellen, en als je afbeeldingen van het spel ziet krijg je de indruk dat het een traag en berekenend spel is.

Maar die eerste indruk bleek helemaal verkeerd te zijn. Het spel is over het algemeen vrij eenvoudig, en hoewel je in de latere levels wel enigszins vooruit moet plannen ben je vooral veel aan het "doen": kijken wat werkt, je bouwwerk in balans houden. In sommige opzichten kan dit zelfs een physics-based puzzel-platformer worden genoemd: je moet immers je omgeving manipuleren om van punt A naar punt B te komen, en hoewel het belangrijkste is om te ontdekken wat je precies moet doen in een level vereist de uitvoering evengoed aandacht. Hierdoor - en door de grote variatie aan uitdagingen - heb ik me eigenlijk nooit verveeld, en dat is knap voor een puzzelspel. Het tempo lag voortdurend hoog.

En met de sfeer zit het ook helemaal goed. De vrolijke, surrealistische vormgeving is erg leuk en wordt prima ondersteund door de muziek. Ik vond de soundtrack op zichzelf zeker niet altijd sterk (het is soms wat te jazzy voor mijn smaak), maar het sloot goed aan bij de ontspannen, laid-back sfeer van het spel. Het spel bevat bovendien erg leuke humor, waardoor je het spel nooit verlaat met een slecht humeur.

World of Goo is kortom een zeer aangename verrassing. De puzzels zijn vlot, gevarieerd en hebben een goede verhouding tussen denken en doen, en de sfeer is zeer aangenaam. 4* verdient dit dus wel.

banjo schreef:
Weet iemand wanneer deze naar de Switch komt?

Geen idee, gister wel op de site van Tomorrow Corp gekeken: USA release is deze week nog (samen met Little Inferno en Human Resource Machine), van NoE hadden ze nog niks gehoord zeiden ze.

banjo schreef:
Weet iemand wanneer deze naar de Switch komt?

Inmiddels staat er op de twitter van TomorrowCorp dat dit waarschijnlijk 23/3 wordt.

centurion81 dat zou tof zijn deze ga ik voor de 2de keer aanschaffen..

Ben erg late to the party, maar dit is echt superleuk om te doen! Wat mensen hier al beschrijven soort Lemmings meets the incredible machine, maar dan compleet anders ...Maar dat wist iedereen hier al haha Ik speel de game met koptelefoon, vind de soundtrack ook echt sterk.

Begrijp nog niet zo goed wat ik met alle Goo moet doen die ik teveel binnenhark. Ik probeer er nu maar een zo hoog mogelijk bouwwerk mee te maken, omdat de beestjes dan gaan juichen, maar het leidt nergens toe. De tips van de bordjesschilder zijn ook niet echt.. ...verhelderend