UFC 2009: Undisputed (2009)

Alternatieve titel: Ultimate Fighting Championship 2009

PlayStation 3 / Xbox 360
Fighting / Sports

Ontwikkeld door Yuke's
Uitgegeven door THQ

De game Ultimate Fighting Championship 2009 is gebaseerd op het gelijknamige vechtkampioenschap waarin alle vechtsporten toegelaten zijn. In de game wordt een match begeleid door de nodige coaches, aankondigers en alle andere mensen die rond de ring staan. De game bevat meer dan 80 vechtersbazen verdeeld over vijf gewichtsklasse.

avatar van Naomi Watts
Wat een geweldige game is dit. Na voetbal mijn favoriete sport en wat een diepgaande game hebben ze ervan gemaakt. A dream come true.

Wat verslavend is die careermode toch. Heerlijk om een Fighter te maken en je dan langzamerhand op te werken naar het kampioenschap van je gewichtsklasse. Diepgaande gameplay, zonder een gameplan kom je er niet en erin gaan met buttonbashen is do-de-lijk. Hele intense gevechten net als in de echte UFC en als je dan na al die inspanning je opponent KO mept voelt dat echt als een overwinning. Geweldig gedaan. De maximale ervaring haal je er alleen wel uit als je fan bent van de sport.

Ik heb nu een Muay Thai/BJJ Welterweight, ben nu al 5 games uit de UFN en ben nu een maincard contender in de UFC (nummer 7 van mijn gewichtsklasse). Als ik mijn career voltooid heb ga ik weer aan een nieuwe career beginnen. Zegt genoeg lijkt me. De fighters zijn echt perfecte visuele replica's van de humane, echt perfect gedaan. En Edith Labelle, zelfs als virtuele ringcardgirl oogverblindend.

Classic Fights of online ben ik nog niet gegaan, ik zal nog wel heel wat uren zoet zijn met de careermode. Volle beoordeling en dik verdiend, het is dat ik een policy heb voor geen sportgames in mijn top 10 anders stond deze er solide in.

avatar van gemaster
Twee uur UFC per dag? Er is toch nooit voldoende beeldmateriaal aangezien er maar 1x per maand een toernooi is? Dus dan moet je neem ik aan allerlei wedstrijden vaker gaan kijken. Daar is toch geen reet aan?

Overigens vind ik dit een erg vermakelijk spelletje. Ik heb normaal gesproken niet zoveel met vechtgames, vanwege te saai. Deze realistische tak vind ik echter wel leuk. De careermode is mij alleen ietsje te summier, het is net iets teveel van hetzelfde.

Daarnaast is het me nog niet realistisch genoeg. Ik wil gewoon een gevecht eindigen als ik na 10 seconden in de eerste ronde een perfecte klap geef. Dat is niet mogelijk. Een vechter kan in dit spel nog steeds veel te veel klappen opvangen. Ik snap ook wel dat je niet bij iedere klap knock kan gaan, want dan is er geen reet aan. De makers moeten dus een balans zien te vinden.

De online-mode werkt natuurlijk weer eens niet, want er is lag. Ik kan daar wel zo godverdommense kwaad om worden. THQ moet gewoon een aantal goede servers opzetten, want dit is bedrog van de consument.

Gisteren career mode met een vechter op Lightweight uitgespeeld met 30 wins en 6 losses en toch nog in de Hall of Fame.

Submissions kunnen inderdaad frustrerend zijn, pas na vijf dagen spelen had ik m'n eerste submission te pakken...

Ik wou nog wat ranked matches spelen, maar blijkbaar zit er niemand online, erg vaag.

Ik denk dat ik maar eens een nieuwe career ga beginnen in een andere gewichtsklasse.

Ik plaats mijn cijfer en mening nog wel één van deze dagen.

Een dijk van een game!

De enige realistische vechtgames die ik hiervoor had gedaan waren de WWE games. En met realistisch bedoel ik niet het opvoeren van toneelstukjes, want dat is overduidelijk nep. Maar echte vechters in een echte sport. Andere koek dan een Street Fighter of Tekken dus. Door de positieve review in de PU maar eens de demo gedownload, en na 10 minuten spelen zonder twijfel de game gekocht. Dit zag er erg goed uit...

En nog geen moment spijt van gehad. Ik moet zeggen dat ik door deze game meer geïnteresseerd ben geraakt in de sport. Voorheen prefereerde ik de sierlijke gooibewegingen in WWE, maar nu geef ik de voorkeur toch echt aan...eh....elkaar de hersens in slaan. Want dat doen echte strijders. Echte strijders gaan niet liggen van één klap, echte strijders gaan door tot het einde tot bloedens aan toe. Bij de UFC is het menens!

Het spel draait om de Careermode. Je begint met het creëren van je eigen vechter. Kies zijn uiterlijk, vechtstijlen en andere gegevens en werk je op tot kampioen. Je krijgt een coach, een sparring partner, een trainingsruimte en vechtsportlessen, terwijl President Dana White je op de hoogte houdt van de laatste vorderingen via email. Hoe meer je wint, hoe meer punten je kan verdelen over je eigenschappen en vechttechnieken. Op den duur krijg je ook betere trainingsapparatuur en beter betaalde sponsors, die je op je broek kan laten drukken. Als leek moest ik dan tegen een bende onbekende gasten vechten. Dat ik een leek was werd al snel duidelijk...

De game blijkt vrij hardcore. Als leek die niks van de sport af weet gaat het absoluut uren kosten om een beetje mee te kunnen vechten. Button bashen kan iedereen wel een beetje, maar als je de combolijst en actiemogelijkheden bekijkt word ik spontaan duizelig, zoveel. Met name op het vechten op de grond is nog steeds een beetje gokken voor mij. Bij iedere handeling is namelijk een tegenhandeling mogelijk, en dit moet je met perfecte timing uitvoeren, anders ben je de klos.
Het voelt wel extreem lekker om iemand een paar trappen in het gelaat te geven en hem dan KO te slaan. Dit wordt ook nog eens een keer herhaald in slowmo. Daarentegen is het echt extreem frustrerend om in elkaar geslagen te worden. Vooral als je niet precies meer weet welke handelingen je het beste kan verrichten ben je flink de lul. Tegen submissions kan ik bijvoorbeeld nog niet zo goed winnen. Het voelt ongelofelijk kut om een pak rammel te krijgen. Ook omdat de klappen lekker hard in beeld zijn gebracht, je kan het bijna voelen. Daarbij zijn de graphics van een goed niveau, maar de gezichtsanimaties wat minder. Dit komt misschien door de combinatie dat de vechters geen stemmen hebben en het er dan een beetje kil uitziet als ze gewonnen hebben. Ze gaan uit hun dak zonder een kreet te laten horen.

Naast Career heb je ook nog de tutorial mode. Het geeft wel weer een beeld van hoe complex de controls zijn. Iedere basic move wordt knopje voor knopje uitgelegd en jij moet dit nadoen. Ook de eerste keer dat ik zoveel de manual erbij heb gepakt, want ook daar staan moves en tips in. Het spel mag dan wel een 2-player functie hebben, even aanschuiven is er niet bij aangezien je echt eerst moet oefenen. Natuurlijk kun je ook oefenen tegen een dummy.

Classic Fights is een andere mode die best geinig is. Je dient hier ( voor mij on)bekende gevechten te simuleren zoals ze in het echt zijn verlopen. Dus sla iemand KO in de 2e ronde. Of win met een Armblock in de 1e ronde. Het leuke is dat het intro wordt verzorgd door de - in November 2008 Playboy staande - bloedgeile Rachelle Leah en je daarna een echt filmpje krijgt te zien van de twee desbetreffende vechters en hun voorbereidingen. Breng je het gevecht tot een goed eind, dan wordt je beloond met een klein filmpje van het echte gevecht.

Online ben ik 1 minuut geweest. Er was niemand, dus dan houdt het op. De soundtrack is goed, vooral in Career mode zit een leuk nummer. Het menu vond ik dan weer te traag, zo klikte ik af en toe op Refuse in plaats van Accept, omdat het menu naar mijn idee te traag scrollde. Ook de laadtijden irriteerde ik me op een gegeven moment een beetje aan. Ze duren niet lang, maar het zijn er wel veel inclusief de autosaves.

Conclusie; als je één realistische vechtgame wilt spelen deze tijd, dan zou ik voor deze gaan. Download desnoods de gratis demo eerst op PSN. Sla WWE over en geef UFC een kans, zoals ik deed. De intensiteit is enorm, de klappen hard, de beelden spectaculair en de funfactor torenhoog. Mits je er wat tijd insteekt... en geen klappen krijgt, want dan wil je misschien nog wel eens een controller om zeep helpen.

avatar van Mart
Een hele goede vechtgame, deze UFC Undisputed. Wat ik vooral goed vind aan de game is dat je elke keer weer andere startegieën uitprobeert om te winnen. Ik speel het spel nu bijvoorbeeld heel anders dan vorige maand.

Ook de verschillende vechtstijlen zijn goed uitgewerkt, en er is voor welk wat wils: Wil je brute kracht via de ground game, dan neem je een wrestler. Wil je meer technisch doen met transitions en submissions, dan neem je een BJJ-vechter, en wil je mooie Judo-worpen doen, dan neem je een Judo mannetje (ookal zitten er maar twee in de game ). Qua striking is het ook divers: je hebt Boxing, Kickboxing en Muay Thai (deze vechtstijl maakt veel gebruik van knietjes geven)

De vechters in het spel zijn goed uitgebalanceerd, er is eigenlijk geen enkele vechter echt 'overpowered'. Online speel ik bijvoorbeeld vaak met Tito Ortiz, en ik maak bijna altijd iedereen in die Lyoto Machida of Rashad Evans gebruikt (en Tito Ortiz heeft veel lagere stats dan die vechters). Het gaat dus echt om 'skill' in dit spel.

Tot slot is het grafisch natuurlijk geweldig: het zweten van de vechters is net echt, en ook hun bewegingen zijn goed geanimeerd. Alleen heb ik af en toe wel het idee dat het allemaal wat sneller kan, want in het echt zit er veel meer tempo in de wedstrijden.

Ondanks dat is het een geweldige vechtgame, en ik vind dit soort realistische vechtspellen veel leuker dan bijvoorbeeld Street Fighter (ik hou toch meer van het realistische). Zeker een van de betere vechtgames van de laatste tijd.