UFC 2009: Undisputed (2009)

Alternatieve titel: Ultimate Fighting Championship 2009

PlayStation 3 / Xbox 360
Fighting / Sports

Ontwikkeld door Yuke's
Uitgegeven door THQ

De game Ultimate Fighting Championship 2009 is gebaseerd op het gelijknamige vechtkampioenschap waarin alle vechtsporten toegelaten zijn. In de game wordt een match begeleid door de nodige coaches, aankondigers en alle andere mensen die rond de ring staan. De game bevat meer dan 80 vechtersbazen verdeeld over vijf gewichtsklasse.

Heb net m'n carrière afgesloten in de middleweight klasse. Volgens mij had ik ook iets van 30-8-0.

Morgen maar beginnen met een nieuwe carrière en vanavond of morgen plaats ik wel een review denk ik.

Online nog niet geprobeerd trouwens. Sowieso las ik al her en der dat er last is van lag en vooral disconnectors. Ronduit een schande dat daar nog steeds niks op verzonnen is. Net als bij PES wordt al het plezier compleet bedorven.

Een dijk van een game!

De enige realistische vechtgames die ik hiervoor had gedaan waren de WWE games. En met realistisch bedoel ik niet het opvoeren van toneelstukjes, want dat is overduidelijk nep. Maar echte vechters in een echte sport. Andere koek dan een Street Fighter of Tekken dus. Door de positieve review in de PU maar eens de demo gedownload, en na 10 minuten spelen zonder twijfel de game gekocht. Dit zag er erg goed uit...

En nog geen moment spijt van gehad. Ik moet zeggen dat ik door deze game meer geïnteresseerd ben geraakt in de sport. Voorheen prefereerde ik de sierlijke gooibewegingen in WWE, maar nu geef ik de voorkeur toch echt aan...eh....elkaar de hersens in slaan. Want dat doen echte strijders. Echte strijders gaan niet liggen van één klap, echte strijders gaan door tot het einde tot bloedens aan toe. Bij de UFC is het menens!

Het spel draait om de Careermode. Je begint met het creëren van je eigen vechter. Kies zijn uiterlijk, vechtstijlen en andere gegevens en werk je op tot kampioen. Je krijgt een coach, een sparring partner, een trainingsruimte en vechtsportlessen, terwijl President Dana White je op de hoogte houdt van de laatste vorderingen via email. Hoe meer je wint, hoe meer punten je kan verdelen over je eigenschappen en vechttechnieken. Op den duur krijg je ook betere trainingsapparatuur en beter betaalde sponsors, die je op je broek kan laten drukken. Als leek moest ik dan tegen een bende onbekende gasten vechten. Dat ik een leek was werd al snel duidelijk...

De game blijkt vrij hardcore. Als leek die niks van de sport af weet gaat het absoluut uren kosten om een beetje mee te kunnen vechten. Button bashen kan iedereen wel een beetje, maar als je de combolijst en actiemogelijkheden bekijkt word ik spontaan duizelig, zoveel. Met name op het vechten op de grond is nog steeds een beetje gokken voor mij. Bij iedere handeling is namelijk een tegenhandeling mogelijk, en dit moet je met perfecte timing uitvoeren, anders ben je de klos.
Het voelt wel extreem lekker om iemand een paar trappen in het gelaat te geven en hem dan KO te slaan. Dit wordt ook nog eens een keer herhaald in slowmo. Daarentegen is het echt extreem frustrerend om in elkaar geslagen te worden. Vooral als je niet precies meer weet welke handelingen je het beste kan verrichten ben je flink de lul. Tegen submissions kan ik bijvoorbeeld nog niet zo goed winnen. Het voelt ongelofelijk kut om een pak rammel te krijgen. Ook omdat de klappen lekker hard in beeld zijn gebracht, je kan het bijna voelen. Daarbij zijn de graphics van een goed niveau, maar de gezichtsanimaties wat minder. Dit komt misschien door de combinatie dat de vechters geen stemmen hebben en het er dan een beetje kil uitziet als ze gewonnen hebben. Ze gaan uit hun dak zonder een kreet te laten horen.

Naast Career heb je ook nog de tutorial mode. Het geeft wel weer een beeld van hoe complex de controls zijn. Iedere basic move wordt knopje voor knopje uitgelegd en jij moet dit nadoen. Ook de eerste keer dat ik zoveel de manual erbij heb gepakt, want ook daar staan moves en tips in. Het spel mag dan wel een 2-player functie hebben, even aanschuiven is er niet bij aangezien je echt eerst moet oefenen. Natuurlijk kun je ook oefenen tegen een dummy.

Classic Fights is een andere mode die best geinig is. Je dient hier ( voor mij on)bekende gevechten te simuleren zoals ze in het echt zijn verlopen. Dus sla iemand KO in de 2e ronde. Of win met een Armblock in de 1e ronde. Het leuke is dat het intro wordt verzorgd door de - in November 2008 Playboy staande - bloedgeile Rachelle Leah en je daarna een echt filmpje krijgt te zien van de twee desbetreffende vechters en hun voorbereidingen. Breng je het gevecht tot een goed eind, dan wordt je beloond met een klein filmpje van het echte gevecht.

Online ben ik 1 minuut geweest. Er was niemand, dus dan houdt het op. De soundtrack is goed, vooral in Career mode zit een leuk nummer. Het menu vond ik dan weer te traag, zo klikte ik af en toe op Refuse in plaats van Accept, omdat het menu naar mijn idee te traag scrollde. Ook de laadtijden irriteerde ik me op een gegeven moment een beetje aan. Ze duren niet lang, maar het zijn er wel veel inclusief de autosaves.

Conclusie; als je één realistische vechtgame wilt spelen deze tijd, dan zou ik voor deze gaan. Download desnoods de gratis demo eerst op PSN. Sla WWE over en geef UFC een kans, zoals ik deed. De intensiteit is enorm, de klappen hard, de beelden spectaculair en de funfactor torenhoog. Mits je er wat tijd insteekt... en geen klappen krijgt, want dan wil je misschien nog wel eens een controller om zeep helpen.

avatar van Naomi Watts
Nice review Hadouken en je beoordeling mag er ook wezen .

Dank je

Maar nog even een vraagje: hoe krijg je zoveel mogelijk punten uit een sparring partijtje? Want ik krijg vaak veel aftrekpunten(?) door de difference tussen onze scores. Terwijl je wel weer punten krijgt voor KO's of Rocked.

avatar van Naomi Watts
Is ook een beetje afhankelijk wie je volgende tegenstander is want daar is het een voorbereiding voor. Bij een BJJ fighter scoor je best veel door on the ground dominant te zijn; takedowns voorkomen, veel transitions, een zeer dominante ground and pound scoort ook best veel zag ik, dan wel gebruik maken van je inside elbow's en af en toe een knietje.

Als je een Muay Thai fighter hebt raad ik het ook aan om vaak in de Muay Thai clinch te gaan en het hoofd van de opponent maar swingen en uitdelen die knees. Als je een fihter hebt met een superman punch wil dat ook nog wel wat opleveren.

Maar vooral te maken met wat voor fighter je in je volgende bout tegenkomt. Tegen die specifieke actions moet je laten zien dat je je goed er tegen kan verdedigen en anticiperen.

zeer vette game !

avatar van mnrk
Een prima spel...het trainen van je speler is goed uitgewerkt.

Ook de wedstrijden komen zeer goed over...duidelijk alles in beeld te zien en ook het commentaar is dik in orde.

UFC is zeker te weten 1 van de betere fighting game's van de laatste tijd.

avatar van Mart
Een hele goede vechtgame, deze UFC Undisputed. Wat ik vooral goed vind aan de game is dat je elke keer weer andere startegieën uitprobeert om te winnen. Ik speel het spel nu bijvoorbeeld heel anders dan vorige maand.

Ook de verschillende vechtstijlen zijn goed uitgewerkt, en er is voor welk wat wils: Wil je brute kracht via de ground game, dan neem je een wrestler. Wil je meer technisch doen met transitions en submissions, dan neem je een BJJ-vechter, en wil je mooie Judo-worpen doen, dan neem je een Judo mannetje (ookal zitten er maar twee in de game ). Qua striking is het ook divers: je hebt Boxing, Kickboxing en Muay Thai (deze vechtstijl maakt veel gebruik van knietjes geven)

De vechters in het spel zijn goed uitgebalanceerd, er is eigenlijk geen enkele vechter echt 'overpowered'. Online speel ik bijvoorbeeld vaak met Tito Ortiz, en ik maak bijna altijd iedereen in die Lyoto Machida of Rashad Evans gebruikt (en Tito Ortiz heeft veel lagere stats dan die vechters). Het gaat dus echt om 'skill' in dit spel.

Tot slot is het grafisch natuurlijk geweldig: het zweten van de vechters is net echt, en ook hun bewegingen zijn goed geanimeerd. Alleen heb ik af en toe wel het idee dat het allemaal wat sneller kan, want in het echt zit er veel meer tempo in de wedstrijden.

Ondanks dat is het een geweldige vechtgame, en ik vind dit soort realistische vechtspellen veel leuker dan bijvoorbeeld Street Fighter (ik hou toch meer van het realistische). Zeker een van de betere vechtgames van de laatste tijd.

avatar van ps3me
Ik heb alleen maar de demo gespeeld dus kan er niet erg over mee praten maar, wat ik in de demo zag was goed en grafisch heel mooi.
Het vechten ging wel langzaam.

avatar van Ajax&Filmfreak
Vroeger vond ik tekken wel leuk, maar dit slaat alles!

27predator27
Erg vette game, ik speel hem nu nog steeds erg vaak.
Ik vind de vechters met jiu jitsu, judo en mauy thai toch wel het best vechten. Wat alleen wel wat minder is dat de vechters af en toe best wel houterig bewegen, en dat in Career mode tegenstanders met wresling erg moeilijk te verslaan zijn vooral Brock Lesnar. Ik heb denk ik nog de meeste KO's gemaakt met de knieën van Wanderlei Silva . geweldig!

avatar van Feyenoord100jaar
Speelt iemand hem nu nog op de 360 (online)?
Heb hem gisteren besteld

avatar van Ageingrebel
Nou, een paar dagen terug gekocht en nu al wat career mode gedaan. Het is niet altijd even makkelijk, en vooral in mijn ground game heb ik nog erg veel bij te leren. Zeer irritant is wel dat ik soms niet eens doorheb dat iemand een submission probeert bij mij en dan is het plots voorbij. Ik weet ondertussen wel wat de controls zouden moeten zijn om eruit te raken maar soms raak ik echt niet vanonder de tegenstander, wat best wel irritant is.

avatar van Naomi Watts
Heeft je fighter als groundgame een BJJ achtergrond? Zo niet, dan zal dat al een hoop schelen.

avatar van Ageingrebel
Nee ik denk dat ik Jiu-Jutsu genomen heb daarvoor. Het is dat ik geen zak van gevechtsporten weet, laat staan UFC. Hierdoor vind ik het ook oervervelend als ik een tegenstander heb die me voortdurend op de grond dwingt.

Is BJJ zoveel beter dan?

avatar van Naomi Watts
BJJ is JiuJiutsu, dus je hebt goed gekozen. Ja, BJJ fighters zijn wel het beste qua ground defense. Ground defense zijn bovendien de punten die ik in training wel het snelst laat groeien, erg essentieel. Het kan lastig zijn om uit een nadelige grondpositie te komen, timing en de juiste beweging is erg belangrijk.

avatar van Ageingrebel
Oei, klein foutje van me, ik heb blijkbaar Judo gekozen. Ik dacht nochtans Jiu-Jutsu gekozen te hebben, blijkbaar heb ik dan een kostelijk foutje gemaakt.

Niettemin vind ik het toch wel een vermakelijk spel. Ik heb echt het gevoel dat mijn vechter nog veel moet groeien eer ik voor de titel kan gaan, maar dat vind ik totaal niet erg. Het is altijd leuk als je lange speelduur hebt en zeker wanneer je nog steeds een doel voor ogen kan houden. Maar mijn ground defense zal ik wel serieus moeten opschroeven als ik wil winnen.

Daarnet sloeg ik trouwens mijn tegenstander KO in 10 seconden en kreeg daar 2 trophies voor, wat erg leuk was .

En nog een klein vraagje voor wie dit zou weten: stel dat ik middleweight champion wordt en even mijn titel verdedig enzo, kan ik dan naderhand overschakelen op een zwaardere gewichtsklassen (door bij te komen dus)? Dat zou wel erg vermakelijk zijn met het oog op nieuwe tegenstanders.

27predator27
@Ageingrebel

nee volgens mij kan je niet in career mode overstappen naar een zwaarder of lichter gewicht klasse. helaas

avatar van Naomi Watts
Nee, kan inderdaad niet. Schijnt bij de MMA franchise van EA Sports wel te kunnen. Dit jaar komt het eerste deel uit, al zitten er weinig fighters uit de UFC in. Maar wel bvb. Kimbo Slice .

avatar van Ageingrebel
Jammer. Ondertussen kreeg ik een mail in het spel dat ik nog maar één jaar mag/kan doorgaan, wat ik een beetje flauw vind gezien ik dit liever zelf beslis, of toch minstens langer doorga.

Wat ik ook vreemd vind is dat ik in het spel nu al zo'n 5 jaar 20 jaar oud ben. Het zijn kleinigheden, maar toch...

Gelukkig speelt het spel nog steeds lekker, en nu sla ik geregeld wel een KO in de eerste halve minuut

avatar van Naomi Watts
Je dnekt toch niet dat de Fighters in de UFC dat zelf beslissen. Dana White is callin' the shots .

avatar van Ageingrebel
Lol ok das misschien waar maar toch, for the sake of the game.

Het sparring begint me trouwens erg tegen te steken. Heeft er nog iemand zo'n sparringspartner die schijnbaar verliefd op je is en je keer op keer op de grond wil krijgen en je dan gewoon de hele tijd vasthoudt zodat je niets van punten kan scoren? Die ground game kan echt fucking gay overkomen, maar ik ben dan ook eerder voor het staand vechten

avatar van I Triple P I
Leuk spel, heb het gespeeld bij een vriend en het is vooral leuk om multiplayer te spelen! Vond de volle prijs al goed om te betalen voor dit spel maar nu die 20 euro is ga ik hem zeker halen.

avatar van Alexjaxx
Ik geef ff mijn mening over het online gedeelte van UFC.

Minpunt 1:
Het probleem met dat online is dus dat er countersysteems zijn waarbij je een 50/50 kans hebt om je counter te halen.. Bij een klap kom je dan in defensive clinch en daar heb je zeg maar "throws" van wrestlers die meer damage doen als 2 highkicks zeg maar.. Grappig (nee) is dat je deze throws wel kunt counteren maar nu met een miezerige 25% kans.. .
Als je trapt en er wordt gecountered dan kom je meestal op je rug te liggen in een redelijk slechte positie..
Ze hadden dit op zijn minst 33% kans moeten maken dat je voor lowkicks, midkicks/punches en higkicks moest counteren.

Minpunt 2:
Submissions.. Ik heb geleerd ze te kunnen tegenhouden door als een hond op alle 4 de knopjes te drukken.. Zolang je meer stamina hebt als je tegenstander moet dit wel lukken..
Het blijft wel irritant want mensen kunnen al vanuit een LB+rechts-clinch een submission proberen.. Dus zorg ervoor dat je stamina hoog blijft..

Minpunt 3:
Groundgame is ook fucked up.. Dit is eigenlijk het enige moment dat mensen mij online echt irriteren.. Ik ken alle moves om eronder uit te komen.. Ook alle wrestling of BJJ moves om ergens uit te komen ken ik..
Helaas is het zo dat als je tegenstander genoeg stamina heeft (wat nogal het geval is als je onderop ligt) dan kan hij heel simpel jouw blijven blocken (linkerstick rechts blijven houden).. Dit kost ook stamina dus je kansen om eruit te breken worden kleiner.. De kans op een 1-hit-KO worden groter.. Het enige wat je kan doen is van onderaf ook proberen te blocken maar dan krijg je echt een supertrage game waarbij je 3 minuten lang op de grond ligt..

Pluspunt :
Daar sta je dan.. Je opponent heeft je proberen te throwen, submitten of je te ground and pounden.. Dit lukte hem niet.. Nu heb je dus een klein gefrustreerd ventje voor je staan, die niet begrijpt waarom al zijn cheapass ik-sla-jou-maar-jij-mij-niet tactics niet werken.. Probeer veel te blocken en veel stoten naar het lichaam uit te delen (met kicks is het 1 counter en je ligt weer op je rug).. Leef je uit hij verdiend die KO..

Minpunt
Owja geen judo pakken met custom fighter.. Heel leuk van de makers van UFC in plaats van hun submission-bug te fixen (waar judo altijd submission zou halen) hebben ze besloten dat je gewoon automatisch verliest als je judo hebt en een submission bijna haalt.. Daar kwam ik ook achter na mijn supercoole judo character te maken..

Ik ben wel lvl 50 geworden enzo.. Best goede stats.. Maar het is eigenlijk best een kutspel voor online.. (behalve als je heeeel goed bent)

Ik heb niks met fight games... tekken kon mij nog bekoren, maar dit is dus voor mij gewoon zwaar frustrerend. Zeker als je op de grond ligt en je kan niks meer doen. (zoasl Alexjaxx al zei) Je kent de moves maar er gebeurt gewoon geen reet, dus of je doet het fout of je pop is gewoon ruk.

Wat ik wel heel vet vind is de sim in de game en het vechten gaat ook niet ongelimiteerd en bizar snel. De game voelt alleen wel ontzettend houterig aan. De career mode is ook iets te lomp. Aardig game none the less. 6,7 (3,5*)

avatar van Feyenoord100jaar
Heb hem daarnet bijna uit het raam gegooid.

Tering he,
allemaal van die online douchbags die je of:
alleen maar in de muay thai clinch houden, en als hun stamina bar laag is nog steeds alle takedowns kunnen blocken.
En als je op de grond ligt 1 stoot geven en dan lekker snel blokken en weer opnieuw, zodat hun als een echte noob weer 1 wedstrijdje gewonnen hebben.

Bij alle 2 heb ik lekker gedisconnect, stelletje noobs.
ZOOOO frustrerend.

Heb mijn CAF nr.9
Jew Jitsu genoemd
Nu staat er met bijnaam:
Jew ''The Grim Reaper'' Jitsu

gak
Leuk om samen met je vrienden te doen, en als je geen vrienden hebt zou ik hem niet kopen want dan valt je haar van je zak uit verveling en stomme trainingsschemas

avatar van Rebel80
Had de demo voor de lol geprobeerd en was gelijk verkocht, heb hem gelijk gehaald.

Speel hem nog steeds zo nu en dan.

1 GROOT minpunt voor mij, dat savings systeem is zooo fucking irritant!!

Ze moeten echt is fixen dat dat gewoon in debackground gebeurd.

avatar van Feyenoord100jaar
Haha echt he, krijg je eerst 3 pop ups met zo'n timer.

avatar van lord-taylan
maar geeft toe, het is wel gestoord dat als je even thuis zit te vervelen, je denkt van:'' effe iemands gezicht open slaan of ribben kapot trappen

avatar van Boznaldo
leuke game,online bak ik er helemaal niks van maar samen met een kamaraad spelen is wel leuk.

geen super game maar oke...

avatar van Visie
Boznaldo schreef:

geen super game maar oke...

Online heb je alleen de hardcore-gamers die je binnen een mum van tijd alle hoeken van de ring laten zien. Wat mij irriteert is dat al die combinaties te veel tijd en wilskracht vragen waardoor je elke dag moet bijhouden om een fatsoenlijke speler te kunnen zijn.
De plotselinge KO momenten is wel altijd genieten.