The Saboteur (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Pandemic

Saboteur is een third person action game waarin je het verhaal volgt van Sean, een doodnormale burger wiens vrienden door Duitse soldaten vermoord zijn. Hij zoekt wraak en zal op typische manieren zijn vijanden vermoorden. Het spel speelt zich af in de hoofdstad van Frankrijk, Parijs. Hier zul je de beschikking hebben over vele verschillende wapens en voertuigen om je doel te bereiken.

Het is geen RPG..

avatar van baafeurus
oww foutje!

nickflie schreef:
het is een kut game hij loopt steeds vast.

er is een update uitgekomen die dat probleem verhelpt.

avatar van Timmy757
Vette game!

avatar van DES-Niels
Ok,eindelijk main story uitgespeelt.
Pluspunten:

Free roaming met Nazi's.
Er wordt stats bijgehouden, bijvoorbeeld hoever je bent met hoofmissies en zijmissies, hoeveel Nazi's dood zijn gegaan en hoe.
Diepgang in de verhaallijn.
10 verschillende soorten perks, met allemaal brons, zilver en goud.
Daarvoor moet je wel wat voor doen. Zoals schiet 15 hoofdschoten met een sniper.
Geld, koop auto's, wapens, munitie.
Dat verdien je door missies uit te spelen. En door nazi spullen te vernietigen, dat laatste wordt bijgehouden in de stats. Het geld heet in deze game contraband.
Klimmen gaat soepel, rennen en zwemmen ook.
Nazi's raken je kwiijt als je uit een rond gebied uit bent. (ooggezicht)
Dat wordt steeds groter als je een hogere alarm is.
Het beeldscherm wordt roder naarmate je meer wordt geraakt of op de grond vallen.
Er zijn treinen, zeppelins, vliegtuigen.
Het speelt in Frankrijk af, grootste gedeelte van de hoofdlijn speelt in Parijs af, als je uit parijs gaat kom je gelijk in een andere gebied.
Na een tijdje gespeelt te hebben zit je er middenin.

Minpunten:

Je kan niet zelf vliegen.
Je kan niet onder water zwemmen.
Pc versie heb ik niet zonder problemen gespeelt.
1x vastgelopen. Er zat zwart tussen de landschap voor me....
Moet in 1280x1024 spelen om de map normaal te functioneren.
En ik moest een unofficial update installeren zodat het spel niet vastloopt als ik escape klik..... (heb ati, en die heeft het probleem van de map.....)
Door de minpunten heb ik 1 punt aftrek gedaan.
Anders was het een 4,5*.

AvMerode
De X360 versie loopt het soepelst (heb de pc, 360 en ps3 versies gespeeld), apart is dat altijd, de ene platform versie is weer beter dan de ander, met mafia 2 is de pc versie weer de beste.

Dit is samen met mafia en vice city mijn favoriete free roaming game, the saboteur heeft alleen wat minpunten zoals vaak voorkomende domme A.i. , je kunt je wapen niet handmatig reloaden in de console versies en het stealth mechanisme is niet goed uitgewerkt waardoor je er knallend doorheen gaat in plaats van sneaken.

De pluspunten zijn:
- lekkere 3e person shooter.
- goeie sfeer.
- vaak vette missies maar dankzij het onafgemaakte stealth mechanisme voelt het vaak broken.
- interessante hoofd personage (en Iers is gewoon een mooi accent).
- vermakelijke side missies en andere activiteiten.
- goede muziek, voornamelijk Feeling Good van Nina Simone is het hoogtepunt.
- Nazi's om zeep helpen is gigantisch verslavend en gewoon leuk om te doen in the saboteur.

Op dit moment is het de beste game van ontwikkelaar Pandemic en hopelijk zullen ze meer van dit soort games ontwikkelen, maar dan hopelijk wel zodat het op alle platforms goed gaat spelen.

Heb eindelijk de goede platform versie van the saboteur te pakken en ben er zeer tevreden over.
Een free roaming game die ik nooit zal vergeten.

AvMerode schreef:
Ik moet je vrees ik teleurstellen... Pandemic is failliet verklaard na The Saboteur was uitgebracht. De crisis heerst dus ook jammer genoeg bij de game ontwikkelaars en Pandemic is daar dus ook slachtoffer van geworden.

Wassup ! schreef:

Dat wist ik niet eens, bedankt voor de info, wel jammer want naar mijn mening is The Saboteur hun beste game.

avatar van DylanVR
ok geweldig spel maar auto's besturen is een DRAMA!!!!

avatar van bankhanger
ik had em juist een half uurtje gespeeld ma k was niet echt onder de indruk, nu ja het is dan ook maar een half uurtje , zoals bij de meeste games is het begin niet zo leuk. Wat mij opvalt dat het grafisch geen hoogvlieger is . maar we zulle zien heb er althans hoge verwachtingen van . en al is het niet zo goed voor 12,5 euro ga ik nie moeilijk doen

avatar van Feyenoord100jaar
Waar heb je hem gekocht voor 12,50?

avatar van bankhanger
Gewoon in een winkel "de mada" in België, maar ik had geluk. Hij was net 2dehands binnengebracht en in goede staat nog wel.
In die winkel kan je spellen binnenbrengen voor 2dehandsverkoop en als ze verkocht worden krijg je 60% van de prijs. En als je het niet verkocht krijgt mag de (oude) eigenaar van de game de prijs omlaag doen zo ver als ie wil, en 12,5 euro is best wel weinig.

avatar van bankhanger
nu toch al een stukje gespeeld en moet zegge dit is mijn grootste miskoop voor ps3 tot nu toe. Ik erger me echt aan de besturing en de graphics bah wat lelijk. vermaken doe ik nog wel ma dit kan veeeeel beter. Ik geef m nog een kans

shadowmaster100
bankhanger schreef:

mee eens,alleen ik had me helemaal niet vermaakt ...

Haha, 0,5 is wel heel laag! Maar ik vond het ook echt een gaar spel. Free-roam games moeten echt goed in elkaar zitten, anders wordt het niks. Die missies van Saboteur zijn gewoon te lame.

avatar van bankhanger
pff geen zin om t uit te spele. vermakelijk is het ook niet meer. Het spel schiet echt op elk vlak tekort. Begrijp het hoge gemiddelde niet
Nu ja voor 12,5 euro ga k niet klagen maar het moest niet veel meer kosten.

shadowmaster100
t.durden schreef:

lame is nog zachtjes uitgedrukt vind ik.

avatar van bankhanger
ik heb toch nog eens geprobeerd en het wordt eigenlijk alleen maar beter, gewoon de lelijke graphics accepteren,missies worden leuker
ik geloof dat ik het leuk begin te vinden

Hmm ik ga voorlopig even stoppen met deze game, want de game begint me te vervelen. Eigenlijk wat Pandemic uitbracht na Mercs 1...heb ik het daarna altijd terug gezien in hun games...dus ook deze, kreeg steeds hetzelfde gevoel als Mercenairies 2 en de Star Wars Battlefront games.
Het overdonderende Mercenaries 1 voor mij was voor mij de beste game van Pandemic...oke ik weet iedere ontwikkelaar heeft dezelfde stijl, maar Pandemic is kloon na kloon met die games.

Dus ook hier heb ik even genoeg nazi's gezien, torens opgeblazen, Zeppelin's neergehaald, Van A naar B, missie doen, verder naar C enz enz.
Allemaal leuk en aardig, trek de vergelijkingen maar met hun andere games. Bijna geen verschil in opzet..(alleen de setting van de game)...wat ik erg jammer vind.

Speel hem nog wel uit...eens.
De game is niet slecht en raad ik hem Free-roam fans aan...maar houd er rekening mee dat alles een beetje ééntonig wordt en veel van hetzelfde.
Voor mij was het een leuke game...met bijzondere setting. Daarom de middenweg..3,0*!!

AvMerode
De pc versie voor de derde keer uitgespeeld op mijn laptop met nvidia videokaart (ATI schijnt namelijk issues te hebben met deze game), blijft een zeer sfeerrijke en artistieke game.
1ste&2de wereldoorlog, cowboy era games en in zijn algeheel gewoon sfeerrijke games zijn van nature al helemaal mijn ding.
Als het gaat om free roaming is The Saboteur wel één van mijn favorieten omdat het zo'n game is die mij niet loslaat vanwege sfeer, stijl en explosieve actie.
Pandemic is een beetje vergelijkbaar met Avalanche van just cause, repetitieve game-play dat wel heel erg blijft vermakelijk van begin tot eind.
Kleurenverandering (van kleur naar zwart/wit) is zeer artistiek neergezet.
Vooral op het moment wanneer Sean vastgebonden zit aan een stoel en ziet dat een jongen in zijn hoofd word geschoten.
Hij neemt hierbij wraak en de normale kleur word ineens in zwart/wit veranderd, hierbij krijg ik gewoon kippenvel.
Zoals je ziet hecht ik niet alleen waarde aan game-play en verhaal, maar ook personages en sfeer. Dus qua sfeer zit het meer dan goed met deze game.
Het klim gedeelte is natuurlijk geïnspireerd door assassins creed, maar wel minder goed uitgewerkt.
Maar in zijn algeheel vind ik the saboteur qua game-play en sfeer completer aanvoelen dan Assassins Creed, bij die gameserie voel ik persoonlijk namelijk helemaal niks.

avatar van Dragonslayer
Misschien ga ik deze nog eens proberen op m'n nieuwe laptop met een GTX 680m. Op m'n ouwe had ik last van vreselijke mouse lag en een laag framerate.

avatar van Waackx
Op zich een aardige game maar ook niet meer dan dat.
Het is gewoon de zoveelste GTA, alleen nu in een Nazi-jasje.
De hele opzet van de game is precies hetzelfde als GTA.
Dus weinig verassends qua gameplay maar de sfeer is wel sterk neergezet.
De AI van die Nazi's is op zich redelijk, maar door het gebrek aan originaliiteit in de gameplay is het geen game die je dagen achter elkaar zal rocken.
Een paar missies per dag dan is het wel aardig om te spelen.

avatar van Waackx
Wat wel een grote ergenis is dat je niet zolas bij GTA of andere open world-games geen vaste savelocatie/house hebt.
Dus als je wapens/munitie koopt moet je eerst wachten totdat de game zelf saved want als je dan dood gaat kan je weer langs die wapenhandelaar.

Het zijn mooie tijden voor ps3 bezitters.

Of laten we zeggen: last gen.

Rekken vol van afdankertjes om en nabij de, soms zelf nog net geen vijf eurootjes.

Vergane glorie in vorm van voormalige pre orders, vereeuwigd als classic of meer obscuur juweeltje.

Gouwe tijen voor een skralende skraalheids najager als ikzelf.

En zo doende de afgelopen weken dus een aardig stapeltje vergaard.

En wat blijkt, van alles momenteel den deze diegene waar ik op terug blijf komen.

Vaak zien liggen maar om vreemde redenen nooit echt een kans gegeven. Tot nu.

En dan blijkt:

Verdraaid vermakelijk eigenlijk.

Al eerder werd de sfeer genoemd, onder andere subtiel neergezet in stilistische overgangen naar gedoseerd zwart wit en weer terug.

Prima overeind zelfs al knaagt hier en daar het bekende tandje de tijd aan wat soms oogt als iets van ps2 proportie.

Entertainment er hoe dan ook niet minder om; viert onverminderd hoogtij, op een of andere manier gewoon echt heel geinig geempje, speelt erg lekker weg.

Pistooltje fijn knallend. Mooi geluid. Maakt dat zo'n nazi hit vooralsnog bepaald niet gaat vervelen.

Vanaf de daken benaderd.

Tot de komst van Mafia 3 is dit de open wereld titel die mij nog wel een uurtje of twee bezig zal houden.

Hier nog eens wat aandacht + erkenning voor deze vergeten parel.