Shellshock 2: Blood Trails (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Action / Shooter

Ontwikkeld door Rebellion
Uitgegeven door Eidos

In Shellshock II: Blood Trails ben je in een flinke chaos verzeild geraakt. Je bent een soldaat van het Amerikaanse leger, en je vecht in de Vietnam oorlog. Een vliegtuig met zeer geheime lading is neergestort in de onbegaanbare jungle en er worden speciale troepen gestuurd om het vliegtuig te bergen. Zij verdwijnen echter spoorloos en pas een maand later komt één van hen terug. Iets in de jungle heeft ze krankzinnig gemaakt. En iets uit de duisternis is hen naar buiten gevolgd. Iedereen moordt erop los, zonder dat er een aanleiding voor al dat geweld lijkt te zijn. Het is dus een kwestie van overleven: het is schieten of geschoten worden. Overleef en zorg ervoor dat je weer veilig thuis komt.

Rond Shellshock 2: Blood Trails werd er van begin af aan weinig tot niets bekend gemaakt. Enkel enkele leuke screenshots en een vrij magere trailer die weinig tot niets duidelijk wisten te maken, op zich al een slecht voorteken. Ergens viel het dan ook best te begrijpen, de voorganger boekte jammer genoeg niet al te veel succes. De makers van het vorige deel waren de makers van het toch wel vermakelijke Killzone, een exclusieve titel voor de PlayStation 2. Spijtig genoeg flopte Shellshock: Nam '67, door het nogal krappe budget dat de uitgever Eidos toen had voorgelegd. Toch probeert Rebellion het opnieuw met dit gloednieuwe vervolg: Shellshock 2: Blood Trails.

Shellshock 2: Blood Trails start behoorlijk sterk met enkele leuke gebeurtenissen hier en daar in de eerste twee levels althans. Daarna gaat het spel al snel bergafwaarts door enkele domme keuzes qua design en sfeerschepping. Qua gameplay hoeft dit spel niet onder te doen voor andere shooters. Je weet wat je krijgt en datzelfde geldt natuurlijk ook hier, een herhalende formule die tot op de dag van vandaag nog steeds zijn mannetje weet te staan tussen de concurrentie. Soms voelt het richten wel een beetje slecht aan, nauwkeurig schieten is zowat onmogelijk in dit spel, wat best triest is. Vooral met je shotgun inzoomen is een ramp, terwijl je toch keer op keer een hoofdschot probeert te behalen. Het lijkt net of een 12-jarige het geweer vasthoudt en niet Nate Walker, het hoofdpersonage dat jij speelt. Bij bepaalde momenten krijg je ook enkele quick time events (QTE's) voorgeschoteld. Raar genoeg is het voor de PlayStation 3 net een tikkeltje anders, daar moet je namelijk zo hard mogelijk schudden met je controller om bloeddorstige zombies van je af te gooien. Uiteindelijk krijg je dan ook nog eens de keuze om ofwel de schedel in te slaan met je geweer dat je op dat moment in bezit hebt of je kan ook een dodelijk hoofdschot lossen tussen je vijand zijn beide ogen. Het effect ervan is dan ook best bruut, het hoofd dat uiteenspat van de romp verteld dan ook al meer dan genoeg.

De graphics zijn eigenlijk wel behoorlijk slecht om vandaag de dag nog mee te komen opdraven. Maar niet alleen daar wringt het schoentje in Shellshock 2: Blood Trails, de misplaatste design keuzes maken het zowat nog erger, des te opvallender. Het spel is trouwens ook veel te donker gebracht, zelfs met je zaklantaarn aan blijft het een hele opdracht om je weg te vinden in dit spel. Glitches ben ik wel meer dan eens tegengekomen, meestal lopen zombies gewoon tegen muren op of lopen ze gewoon tegen een onzichtbare muur op. Dat zegt zowat denk ik wel genoeg over de presentatie van het spel. Toch wel een noodzakelijk iets, wil je een productief goed spel op de markt brengen.

Qua geluidseffecten is Shellshock 2: Blood Trails in hetzelfde bedje ziek. Enfin, het is te zeggen, de voice acting is best goed te noemen, het doet je denken aan een alledaagse B-film. Dit past wel rondom het hele gebeuren in Shellshock 2: Blood Trails. Anderzijds zijn de zombies gewoon irritant en lijken ze ook niet meer op echte zombies, zeker het geschreeuw was op een gegeven moment echt niet meer te harden. Soms hoorde ik ook hier en dan het geween van een baby in enkele levels, wat Rebellion hier precies mee wou bereiken? Ik weet het niet, maar misplaatst was het wel. De geweren voelen vrij krachtig aan, met de AK-47 op kop.

Shellshock 2: Blood Trails is alweer zo een titel geworden waar nooit echte opstekers te bespeuren vallen, het blijft zowat overal in de middenmoot hangen. Had het spel betere graphics, betere gameplay en tenslotte ook nog eens een sterk verhaal, dan had dit best wat kunnen worden. Het enigste wat ik echt positief vond was dat het spel zich afspeelde in een behoorlijke leuke setting en die zich ook nog eens kon onderscheiden van andere titels. Maar nee, het mocht niet baten. Had dit spel betere ontwikkelaars gevonden en ook een iets groter budget voor handen, dan kon dit best nog iets waardevols opleveren. Maar wat voor een titel nu uiteindelijk op de markt is beland, is er toch eentje om snel te vergeten.