Alpha Protocol (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Action / RPG

Ontwikkeld door Obsidian
Uitgegeven door Sega

Spelers kruipen in de huid van Michael Thorton, een bijzonder kundige, hoewel nog onervaren, geheimagent, getraind om alle bedreigingen van de nationale veiligheid te elimineren. Wanneer een missie gruwelijk in de soep loopt, is Thorton de enige met de informatie, vaardigheden en het lef om een internationale catastrofe te voorkomen. Om dat te doen maakt hij gebruik van precies dezelfde regeringsrichtlijn die de vijand tegen hem probeert te gebruiken, het Alpha Protocol.

shadowmaster100
hahahahahhahahaha zo slecht dus ,nou deze pas ik dan voor nu.

Dr. Salvador
Wow!. Dat klinkt wel heel erg belaberd zeg!

Haha, dit is dus echt Shit met de hoofdletter S ofniet. Dan is 1,0* toch nog wel gul ofniet, als je zelfs je grootste vijand niet wil martelen met deze game

Laat staan de irritante blur effecten in de graphics, ook wel een vermelding waard.

gamelord schreef:

op naar de volgende game dan maar gamelord,er zijn genoeg vette games

Ben ik al mee begonen Bro!!

Speel nu de game Lost..best wel een game met bizarre en freaky episodes, vooral die caveswandelen..voelen zeer benauwend. Prima game dus..en dat voor iemand die de serie niet kent.

gamelord schreef:
Ben ik al mee begonen Bro!!

de serie is echt vet

ben blij dat je trauma als alpha protocol weer bent vergeten

veel plezier nog met Lost,lijkt me ook eeen leuke game,maar wel een beetje kort heb ik gehoord.

Jammer dat deze zo erg blijkt tegen te vallen als ik het zo van Roger hoor. Zijn mening is bijna altijd de juiste, dus deze laat ik dan ook maar best aan mij voorbij gaan. Alweer een miskoop armer!

Dr. Salvador
Nou, altijd?. Cold Fear hoger beoordelen dan RE4 kan er bij mij gewoon echt niet in

avatar van rpger
Heb hem nu ook eindelijk, bedoel 9 euro, daar kun je geen buil aan vallen. Ik begrijp eerlijk gezegd de storm aan negatieve recensies in de media over deze game niet. Tuurlijk, de Mass Effect engine voelt nu eenmaal wat log aan, maar de keuzevrijheid, het upgraden van je gear en je stats maken deze game wat mij betreft vele malen interessanter dan een Splinter Cell of Metal Gear. Ook vind ik het er voortreffelijk uit zien (op de PC althans). De game is moeilijk, het lijkt soms meer op commandos waar je elke beweging moet plannen, maar ik vind het eigenlijk wel heerlijk weer eens een moeilijke aktiegame te spelen. In aanloop naar Deus Ex Human Revolution is dit een leuk tussendoortje, geen meesterwerk, maar zeker niet het wanprodukt waar het destijds voor doorging in vele reviews.

Nou ja. Gelukkig heeft dan toch iemand dezelfde mening. Het is een klein beetje hetzelfde als bij een Fallout NV - kijk je voorbij de technische imperfecties en graphics (die hoewel best degelijk niet state-of-the-art zijn) eindig je met een spel dat zeer zeker de moeite van het spelen waard is. Wederom - karakters, keuze, sfeer en verhaal - zaken waar Obsidian toch behoorlijk mee uit de voeten kan. Persoonlijk hoop ik nog altijd dat er vroeg of laat een tweede deel van aangekondigd wordt - het is een uitstekende basis voor een franchise - maar aangezien het toch wel behoorlijk geflopt en afgekraakt is lijkt me dat ontzettend sterk.

avatar van LimeLou
Erg jammer. Probeer deze werkende te krijgen op m'n PC maar het geeft continu een melding dat het geen verbinding kan maken met m'n internet , of dat firewall iets blokkeert. Dat tweede kan het dus niet zijn , aangezien ik firewall voor deze game tijdelijk uit heb geschakeld. Bij de melding zelf staat dat ik de keuze heb om het op verschillende manieren werkende te krijgen via een code die je kan ontvangen van Sega. Ik moet dit systeem later nog uitvogelen aangezien ik uit pure frustratie de game weer ging de-installeren Echt klote dat meeste games tegenwoordig op de PC per se (zelfs bij de SP) verbonden moet zijn via het internet (vooral met zo'n Windows Live account)

Heb me toch weer aan deze gewaagd, gelukkig na een 2de keer proberen bevalt de game wel...heb wel mijn verwachtingen bijgesteld na de 1ste try...wist wat ik kon verwachten en nu heb ik er ook nog fun mee . Daarom die oneerlijke 0,5 weg..naar 3,5*...ga er dadelijk weer mee verder en gelukkig heb ik nu ook goede zin naar de game.

Nu weet ik helemaal niet meer wat ik van de game moet vinden...een russiche bossfight, waar blijkt dat die pipo immuun wordt voor kogels en martial arts door coke te snuiven.
Tjees wat ik hier nu van moet vinden weet ik niet...maar door die ongein kom ik niet verder en dan ook nog eens erboven op de respawnende handlangers. Probeer het nog een paar keer en anders terug naar het oude cijfer.

Obsidian bewijst keer op keer hoe ze een game moeten verneuken op een bepaald punt.

Ze weten inderdaad niks af te maken. Dit was bij KOTOR 2 ook het geval.

Het probleem van Obsidian is vooral het meest in de afwerking inderdaad, ook met NWN 2, daar moesten de uitbreidingen de game redden, waardoor ik gelukkig meteen de uitbreiding erover heen gegooid had...dus ik zal het nooit weten..de gebrekkige mainstory met buggy gameplay. Kotor 2 kan ik (nog) niet oordelen Kevin. Maar ook Alpha Protocol heeft soms ergere gebreken, heb je eenmaal de flow van deze game te pakken..draaien ze het de nek om door een of andere vage bossfight, welja ik had er genoeg van gekregen. Een beetje overdrijven in een game mag, maar de bossfight waar ik afhaakte werd me wat teveel.

Ik ben er een tijdje gelden mee begonnen en ik begrijp de negatieve reacties wel. Ik erger me vooral aan de A.I. De ene keer zijn ze heel erg dom en de andere keer net iets te slim. De manier waarop ze over het veld lopen is ook heel raar om te zien. Het lijkt soms wel alsof ze nooit de grond raken met hun voeten.

Ook het cover systeem laat veel te wensen over. Zodra je van één cover naar de ander wilt gaan doet hij het wel, maar inplaats van je daar ook in cover te zetten sta je gewoon recht in de normale loopstand. Ik ben echter pas bij de eerste echte missie, maar het valt wel heel erg op. Ik blijf het wel spelen omdat ik denk dat de story interssant genoeg is om door te gaan.

Vandaag uitgespeeld en ik ben heel erg teleurgesteld. Een uitgebreide review volgt morgen. Ik moet het even laten bezinken.

Obsidian heeft het weer voor elkaar gekregen. Ze hebben weer een game gemaakt met veel potentie die met gemak 5* had kunnen halen. Ze hebben het echter weer eens verprutst.

Het eerste wat me zeer tegenviel was de programmering van de AI. Ze waren namelijk de ene keer heel erg dom en de andere keer veel te slim. Zo had je een situatie waarbij je echt recht voor ze stond en ze niets deden. Er waren ook situaties waarbij ze gewoon door muren heen konden kijken of om een stuk cover konden kijken. Je zou toch denken dat je alle AI in je game vrijwel hetzelfde maakt op een paar bijzondere vijanden na dan. Het lijkt soms ook net of ze over de grond zweven in plaats van over de grond lopen. Dit is wel echt heel erg knullig al zeg ik het zelf.

Het tweede punt van kritiek is de gameplay die vaak stroef en niet af aanvoelt. Neem bijvoorbeeld het matige coversysteem. Als je een gebukte coverswap beweging wilt maken word je 9 van de 10 keer niet gebukt terug gezet maar gewoon staand in de normale loopstand. Ook was het richten vanuit cover niet altijd even soepel in beeld gebracht, waardoor Thornton wel op een soort uil leek.

Als het bovenstaande het enige zou zijn dan zou ik nu op zo’n 4* of misschien wel 4,5* zitten. Er is echter nog één punt dat aangekaart moet worden en dit is een typisch Obsidian trekje. Het niet afmaken van een product.

Het einde wordt namelijk heel erg gehaast doorgewerkt. Het laatste level deed me heel erg denken aan Malachor V van KOTOR2. Hier werd je ook ineens naartoe geworpen om te eindigen met een boss battle. In Alpha Protocol maken ze het echter nog wat erger. Het laatste level bestaat namelijk bijna alleen uit een mix van alles wat je in de game hebt moeten doen. Tel daar nog zo’n 3 boss battles en een helikopter bij en je hebt een rommelzooi bij elkaar. Ik weet niet wat ik er nog over kan zeggen, want ik snap het zelf allemaal niet helemaal.

Normaal zou ik nu al met gemak op 2* of 2,5* zitten, maar er is echter één heel positief punt aan Alpha Protocol. De story (behalve het einde) is echt subliem. De enige reden waarom ik überhaupt door ben blijven spelen is de geweldige story en dialogen van de game. Je hebt namelijk echt het gevoel dat je een spion bent. Daarnaast zijn de missies zeer afwisselend en is er geen enkele missie die ik echt saai of vervelend vond. Dit vind ik persoonlijk zeer indrukwekkend aangezien er in RPG games altijd wel missies zitten die niet leuk zijn en dit had ik hier totaal niet.

Alpha Protocol is een game die een perfecte score zou hebben kunnen halen. Obsidian houd echter zijn naam hoog. Je ziet gewoon dat er getalenteerde mensen werken, maar het totaal plaatje klopt gewoon steeds niet. Dankzij de story een nipte 3,5*.

Goede review Solid ! Ben 't er grotendeels mee eens, toch van genoten ondanks z'n flaws, maar idd had zoveel meer kunnen zijn. Characters en consequenties van gesprekken zijn te gek (vond daarom eindes, hoewel rushed, ook wel okee), leuke missions idd, de statskills en gadgets best kewl, leuke hacking en picking, maar gruwelijke AI en onafgewerkte choppy gameplay deluxe. Als stealth/action game zwaar ondermaats, maar het geheel wordt gered door de rpg aspecten...

Bedankt Squall .

Deze voor een heel zacht prijsje kon ik toch niet laten liggen. Kende de gemixte reacties van mensen maar mijn eerste indruk valt op zich niet tegen eigenlijk. Gast heeft de presence van een vaatdoek natuurlijk, zeker als je hem vergelijk met een Sam of Snake. Maar als je het hele B-film element van deze game voor lief neemt of er zelfs wel de humor van kan inzien hou je best wel een vermakelijk product over denk ik.

Helemaal geen slechte game wat mij betreft. Het doet wel wat gedateerd aan qua gameplay, maar doet daarin naar mijn idee nog niet eens echt onder voor de eerste Splinter Cell(s). Soms gebeuren er wel funky dingen maar geen echte deal-breakers.

En tel er de interessante over het algemeen wel goed uitgewerkte RPG elementen bij op en je hebt volgens mij toch zeker wel een waardig product.

En de A.I. tja. Gastje staat in een toren, midden in de field gaat iemand over de kop en omver en alles, gastje ziet niks.

Maar dat zijn niet echt dingen waar ik me voor een keertje aan ga storen.

Voor mij best een verrassing tot nu toe, had slechter verwacht. Men is te veel verwend denk ik. Heb niet al te lang geleden de SC HD trilogie gespeeld en dat liep ook niet altijd even soepel viel mij op.

En dat hoeft voor mij ook niet altijd. Je kunt soms wellicht door bepaalde zaken heen kijken toch nog iets van redelijk vermakelijke aard overhouden.

Grafisch ook behoorlijk acceptabel. Ik weet nog hoe mooi ik MGS 2 op de PS2 vond, dit is ongeveer net zo mooi en dat is voor mij eigenlijk nog steeds best mooi.

Is misschien geen absolute knaller deze game maar toch zeer degelijk, en doet een aantal hele interessante redelijk originele dingen.

Leuk.

Ik weet nog hoe ik heb genoten van bepaalde alles behalve perfecte games in het PS2/Xbox tijdperk

Dus waarom niet.

Nu dat we toch bijna op het einde van deze generatie consoles zitten zou ik zelfs zo ver gaan als zeggen dat Alpha Protocol stiekem een verborgen juweeltje is. Een klein juweeltje weliswaar met hier en daar wat imperfecties, maar toch de erg de moeite waard voornamelijk vanwege de RPG elementen in dit soort setting. Helaas veel te snel en te vlug afgedaan als troep, als mensen het spel uberhaupt al kennen.

Je hebt helemaal gelijk Sinner. Als Obsidian er wat meer moeite in had gestoken had dit met gemakt één van de leukste games ooit kunnen zijn geweest.

Middelmaat met enkele erg goede uitschieters

Niet zo gek lang geleden heb ik gezegd dat er geen game is waarbij ik zoveel gemengde gevoelens had als Spec Ops: The Line. Schrap dat maar, want Alpha Protocol heeft deze nogal dubieuze eer overgenomen. Aangezien ik het achteraf tegen verwachting in toch enigszins naar m'n zin had, begin ik eerst met de zwakkere punten alvorens ik overga naar de sterke punten.

Voor de mensen die het gespeeld hebben, komt dit niet als een verrassing: de AI is verschrikkelijk slecht. En met verschrikkelijk slecht bedoel ik echt verschrikkelijk. Er zijn genoeg games die ik nog niet heb gespeeld, maar ik kan met een gerust hart zeggen dat Alpha Protocol de slechte AI heeft die ik persoonlijk ooit heb meegemaakt. Vooral het stuk in de Amerikaanse ambassade (waar ik Surkov moest beschermen) was echt onbegrijpelijk slecht op het gebied van AI. Hij stond vaak letterlijk rechtop in het midden van het veld, terwijl alles en iedereen op hem schoot. Ik ben na dik 20x proberen maar opnieuw begonnen met de missie, en deze keer wél gekozen voor de Sniper Drop intel (dan is 'ie echt tig keer makkelijker). Tel daarbij op dat je naar mijn mening al vroeg in het spel overpowered bent, vooral als je stealthy speelt. Ik heb letterlijk 0,0% uitdaging ondervonden (op Normal gespeeld), het was veelal dekking zoeken en dan vooral een combinatie van Shadow Operative/Silent Running (vooral het eerste). Rinse and repeat.

En lijnrecht tegenover staan dan de, mijns inziens, onredelijk moeilijke baasgevechten. Mind you, niet iedereen hoeft dit hetzelfde te ervaren aangezien je na de introductie zelf mag weten in welke van de drie steden je begint. Ik was begonnen in Moskou, daarna Rome en Tapei. Maar alle baasgevechten (vooral het beschermen van Surkov, en het verslaan van Brayko waren erg, heel erg irritant) heb ik pas aan het einde gedaan. Totdat ik halverwege het spel achter het bestaan van Chain Shot kwam, en door dat tot het maximum te upgraden stelden die gevechten letterlijk niks meer voor. Letterlijk kinderlijk eenvoudig. Naar mijn mening dus niet echt gebalanceerd. Gameplay voelt verder ook houterig aan, grafisch ook niet moeders mooiste, maar dat zijn wel de kleinste kanttekeningen.

Veel en grote nadelen dus, eigenlijk absoluut niet meer dan 2* waard. Maar, ondanks dat ik gedurende het hele spel de indruk kreeg dat het een bewuste parodie op spioneren was, kent het spel ook voordelen. Zowaar erg grote voordelen, voordelen die er torenhoog boven uitsteken. En dat is in hoeverre de keuzes die je maakt ook daadwerkelijk gevolgen hebben, zij het grote of zelfs kleinere keuzes zijn. Verhaal was op zich ook prima, personages leken ook prima uitgediept, maar het was velen malen interessanter om te zien hoe jij letterlijk de gebeurtenissen schetst met jouw keuzes. Zelfs een kleine actie als het niet meteen contact opnemen met Heck in Tapei (ik deed eerst namelijk wat kleine klusjes) wordt in het totaalpakket verwerkt. Komt daarnaast best de nodige druk bij kijken, aangezien je alle keuzes vaak binnen 10 seconden moet maken. Dus vaak is het puur subjectief en gewoon op basis van je eigen gevoel.

Mixed, mixed feelings.

Wat vond je trouwens van het einde 3bdelilah? Dit was voor mij een heel groot minpunt en best wel typisch voor de Obsidian games die ik heb gespeeld.

DarthSolidKevin schreef:

Ik had ervoor gekozen aan zowel Alpha Protocol als Halbeck een einde te maken, Westridge had ik gespaard/gearresteerd en Leland geëxecuteerd. Volgende scene zag ik Michael in een bootje met Mina (ik had haar namelijk gered), en toen volgden de credits. That's it. Beetje een alledaags en inderdaad niet bijzonder einde.

Was ook jammer dat de voorgaande (grote) keuzes nauwelijks invloed hebben op het einde, iets wat ze gedurende de game zelf wel fucking goed hebben gedaan. Leek wel een beetje overhaast gedaan. Welk einde had jij?

3bdelilah schreef:
Welk einde had jij?

Ik had eigenlijk zo goed als hetzelfde, maar ik heb op het einde iedereen geëxecuteerd. Ik had echt zoiets van: No loose ends