Astro Tripper (2008)

PC / PlayStation 3 / PlayStation Portable
Flight / Shooter

Ontwikkeld door PomPom

Astro Tripper is een horizontale side-scrolling shooter waain je de piloot bent van een klein ruimteschip. Hierin neem je het op tegen een legioen aan vijandelijk gespuis variërend van kleine UFO's tot grote moederschepen. Je hebt de keuze uit enkele verschillende wapens welke je kunt verbeteren door upgrades te verzamelen.

Veelbelovende PSN-titel die we wellicht snel kunnen verwachten.
Trailer / Screenshots

Wat kost het?

Altijd leuk om zo'n omgesmukte retro game te spelen!

Geen succes dit! En het zag er zo ontzettend veelbelovend uit. Mijn verwachtingen lagen vrij hoog daar ik hoopte op een nieuwe Super Stardust HD / Blast Factor, maar daar komt Astro Tripper absoluut niet in de buurt.

De 'leercurve' van Astro Tripper is ontzettend hoog. Je krijgt de beschikking over een ruimteschip met aan boord twee verschillende wapens: een blauwe laserstraal welke recht vooruit vuurt en een rode laser welke zich in tweeën opsplitst. Je kan beide wapens verbeteren door upgrades te verzamelen. Eigenlijk is alleen het eerste wapen echt handig tijdens de hectische gevechten.

Je wordt gedropt op een speelveld waar een tiental vijanden aan je neus verschijnen. De meeste vijanden zijn redelijk makkelijk te verslaan. Echter zal een vijand die al een tijdje in het level rond doolt zichzelf gaan muteren en daardoor sterker en sneller worden.

Grootste ergernis aan de vijandelijke schepen in Astro Tripper is echter de onvoorspelbaarheid. Vijanden spawnen random wat je zeer weinig tijd geeft om te reageren. Soms spawnt een vijandelijk schip recht voor je wat een crash met dodelijke afloop onvermijdelijk maakt.

Wanneer je een vijand(elijke laser) raakt ben je dood en dien je het level helemaal overnieuw te beginnen. Dit mag drie maal voordat je 'game over' bent. Je dient dus zonder kleerscheuren drie achtereenvolgende levels (één missie bestaat uit drie levels) vol vijanden + bossbattle door te komen.

Daarnaast speel je ook nog eens onder tijdsdruk. Wanneer je de tijd neemt om een level geconcentreerd en voorzichtig te spelen kom je bedrogen uit, na een korte tijd staat de klok op nul en mag je weer van voor af aan beginnen. Dit is voornamelijk vervelend bij bossbattles omdat de eindbazen niet altijd zin hebben om mee te werken. Wanneer je een eindbaas op enkele punten aan de voorkant en enkele punten aan de achterkant moet raken is het vervelend wanneer deze constant met dezelfde kant naar jou toe staat.

Nee, zelfs voor €3.99 geen aanrader! Misschien een idee om deze te bundelen met flOw, kan je na het spelen van dit spel nog even ontstressen.

avatar van jaspertje3
Hmm, beetje jammerlijk dus. Ik heb nog even gedacht om deze aan te schaffen, maar daar zie ik na het lezen van je review toch maar vanaf.
Ik hoopte inderdaad ook op een soort Super Stardust!

Ik heb misschien een beetje overdreven. De leercurve is stijl maar niet ontzettend hoog, het spel wordt namelijk makkelijker naarmate je het eerste level voorbij bent. Daarnaast ben ik misschien iets te hard geweest voor het spel. In het 'PSN games'-topic sprak ik al van een haat/liefde verhouding. De latere levels zijn namelijk van een behoorlijk niveau.

Neemt nog altijd niet weg dat er betere shmups te vinden zijn in de PS Store. Mijn punt blijft uiteraard wel staan, want de eerste indruk is vaak de beste.