Silent Hill 4: The Room (2004)

PC / PlayStation 2 / Xbox

Ontwikkeld door Konami en Team Silent
Uitgegeven door Konami

Al een aantal dagen is Henry Townshend opgesloten in zijn appartement. De ramen zitten op slot en de voordeur zit op slot met een aantal kettingen. Op een zekere dag ontdekt hij een gat in de badkamermuur, wat hem leidt naar een bizarre horrorwereld.

Matthijs
iets minder dan z'n voorganger, de besturing is makkelijker, en het hele geheel wat minder eng en bizar, toch wel een stel vette monsters en op z'n tijd ook aardig spannend

Dit deel scoort inderdaad een stuk lager op de "terror schaal" dan het superieure deel 3. Dit komt voornamelijk omdat in dit deel alle omgevingen zo zijn verlicht, dat er geen flashlight meer nodig is, waardoor de schrikmomenten en de creepy lichteffecten bijna geheel zijn verdwenen. Ook hebben ze het concept van de David Lynch-achtige "alternative realities" laten vervallen waardoor er van elke locatie geen "evil version" meer is.

Daar staat wel tegenover dat het gevoel van onzekerheid en isolement (wat dit deel briljant weet te creëren) in combinatie met het meest zieke verhaal ooit in een videogame, dit spel juist tot het meest bizarre deel van de hele serie maakt.
Dus minder "eng" maar veel meer bizar.

Jammer dat ze de puzzels in dit deel ook nog eens acherwege hebben gelaten.

avatar van Sammael
Jammer dat deze Silent Hill niet in de schaduw kan staan van zijn voorgangers. De focus ligt in dit deel meer op actie en de gevechten, helaas komt dat aspect niet zo goed uit de verf. De actie verloopt vaak niet zo soepel en het grote aanbod aan wapens is simpelweg overbodig. Ook zijn de levels allemaal veel lichter waardoor, zoals hierboven al gezegd, de game gewoon niet zo creepy is (hoewel het spel halverwege wel enger wordt). Gelukkig is het verhaal wél van het hoge niveau dat ik van de Silent Hill serie gewend ben. Ook het First Person aspect (in de Room zelf) vond ik sfeervol en goed uitgewerkt. Al met al de minste uit de SH serie, maar niet slecht. 3,5*

Ben het er niet mee eens, vind dit na 2 toch het beste deel, het verhaal is lekker freaky en een leuke twist binnen het SH universum. 1st person gedeelte vond ik briljant, het kijken uit je raam en spieken naar je buurvrouw, bracht echt cool het isolatie en voyeurisme gevoel naar boven. Battle loopt lekkerder als bij de vorige delen en is iets sneller dan voorheen. Het ontbreken van de Puzzels stoorde mij nooit, omdat het basis-puzzel element toch meer in het verkennen ligt. Het enige wat ontbrak was die static-frame insert medallion puzzels, die heb ik niet eens gemist.

Kortom vette creepy game-ervaring die imo het ziekelijke hoge niveau van de SH-reeks in stand houdt. -> 4,5*

avatar van batexated
ik heb dit spel ooit gespeeld, ik vond het opzich wel indrukwekkend. die sfeer enzo. het werd ook wel eng opzich.. maar het speeld niet echt lekker weg. en ik kwam al snel op sommige stukjes vast te zitten.. tot dat ik helemaal niet meer wist hoe ik verder moest..
ik heb te weinig geduld voor deze game.

zeker geen verkeerde game 3*

avatar van Donkerwoud
Met plezier uitgespeeld, maar helaas is het niet de klassieker die ik had gehoopt. De potentie is er wel - met name door het voyeuristische gluren in The Room - maar uiteindelijk worden de verwachtingen niet voldoende ingelost. Ook komt de nadruk echt teveel op de actie te liggen, waardoor de hoofdrolspeler als een generieke actieheld aan gaat voelen. Geen iconische topper als de eerste delen, wel een meer dan vermakelijke survival horror.

gamelord
Dit is een super spel, heb hem al een paar keer gespeeld.
De beklemmende sfeer is strak aanwezig en de zombies of watever
die uit de murenn komen in het begin is echt creepy.
De soundtrack is ook te gek, heb hem gedownload en op cd gezet.
Deze silent hill vindt ik nog de beste 5*!!!!

Erg griezelige spel ,ik vind dit ook de beste
Silent Hill, mooi bedachte monsters ook.
3,5/5

Dr. Salvador schreef:
Erg griezelige spel ,ik vind dit ook de beste
Silent Hill, mooi bedachte monsters ook.
3,5/5

Ik heb mijn stem verhoogd van 3,5 naar 4,0 sterren. Ik vind het echt een super spel. Ik heb mijn stem verhoogd omdat ik dit het engste spel vond(vind) wat ik ooit heb gespeeld. Veel zenuwslopende momenten, en schrifteffecten. Ook de gameplay is erg fijn nu, en ik vind dit sowieso de beste Silent Hill( deel 2 en vooral deel 3 vond ik echt niks bijzonders, maar ik stem er niet op omdat er veel slechtere games zijn). Dit deel is echt een horror klassieker!. En bij het Topic: Horror Games, staat een uitgebreide uitleg waarom ik dit spel zo super vindt.

avatar van Awake78
Spel begint uitstekend, maar zwakt daarna helaas af. De stukken in het bos waar je steeds de vreemdste wezens tegenkomt beginnen langzaam te irriteren naar verloop van tijd. Gameplay (in 3rd person) erg vervelend.
Ook op sommige vlakken te ingewikkeld/onlogisch voor wat betreft het puzzlen en combineren van je items. Geen hoogvlieger, Silent Hill kan beter.

avatar van PsxPs2Ps3
leuk vervolg terug,helaas nog niet uitgspeeld en moet ik zeker nog eens terug herspelen...

dan zal ik pas een stem uitbrengen

kiriyama
Kan iemand me vertellen hoe de controls van dit spel (en deel 2) zijn? Dit lijkt me namelijk een erg leuk spel, maar als het dezelfde rotbesturing als de eerste Resident Evil games heeft laat ik hem mooi liggen.

Dr. Salvador
Dan kan je opgelucht adem halen: De besturing is in dit deel erg goed!.

Van deel 2 en vooral deel 3 zijn de controls nog stroefer dan de oudere RE delen, deel 3 is bijna onspeelbaar soms.

Deze game is anders, maar veel beter, enger, en gruwelijker vind ik.
En de controls zijn verassend goed vond ik. Items kiezen kan ingame, het hoofdpersonage kan lopen, of rennen, dat kun je instellen. En het vechten met een melee wapen gaat erg goed en fijn, maar de game blijft eng.

Ik vond de horror in deel 2+3 iets te stadaard, en nooit echt eng, wel spannend.
De sfeer in deze game is heel benauwd, en vies.
Ik ben me in deze game zelfs een keer bijna een aanval geschrokken! .

Ja dit is de beste Silent Hill vind ik, je kunt hem gerust aanschaffen, als je van rare, en enge Japanse horror houdt .

kiriyama
Bedankt voor je reactie.

Dit lijkt me inderdaad een prachtig spel, maar eens kijken of ik hem goedkoop op de kop kan tikken.

avatar van leatherhead
Is dit die nou met zo'n stuk waar je op de muur kijkt en allemaal babies ziet?

Ja.

avatar van Starmaster501
Lekker creepy sfeer. Ben nog niet zo ver en snap er nog geen hol van maar dat word steeds duidelijker denk.
Het verhaal is leuk. Dat je opgesloten zit in die kamer. En dan je je buurmeisje kan bespieden.
Dat konijn op haar bed is eng.
Maar de besturing (pc) is wel redelijk. Dat 1st person als je door de kamer loopt is vreselijk. Gelukkig is dat tot nu toe alleen nog in je kamer. Nou ik ga snel verder spelen.

Die zwevende gasten die uit de muur komen, hoe krijg je die dood? Ik zit ze de hele tijd te meppen maar het duurt nogal erg lang voordat ze dood gaan...

Starmaster501 schreef:
Dat konijn op haar bed is eng.

Volgens mij kan je die niet doodmaken maar moet je gewoon weg rennen.

avatar van Starmaster501
Ik heb er wel 2 doodgekregen eerder. Maar in walktroughs rent iedereen ook weg, dus dat zal ik ook maar doen.

avatar van Starmaster501
Wattefak?! Boerende zombies in het ziekenhuis? En als ze dan van de trap afvallen...?! Heb me gewoon rotgelachen daar.

Dr. Salvador
Haha, ja echt vet die zombies , heb je trouwens ookal in 1 van de kamers een gigantische zombie hoofd van Eileen gezien, met seksgeuiden op de achtergrond? . Er zitten nog wel meer vage dingen in die kamertjes, maar wel erg kunstzinnig, en griezelig, het lijkt wel een horror kunstwerk deze game, in de zin van de beelden die je ziet.

avatar van Starmaster501
Heel interessant stuk ja idd. Al die kamers met verschillende dingen, leken wel martel kamers.. En dat hoofd ja. Ik hoorde iemand hijgen. En na die boerende zombies dacht ik dat dit weer wat grappigs was en toen ineens dat.
Schrok wel een beetje.

avatar van leatherhead
Ik ben eigenlijk nooit verder gekomen bij dat stuk in het bos, omdat er volgens mij een bug inzat ofzo want telkens als ik een bepaalde poort/deur opende ging ik weer terug naar de vorige deur.

Dr. Salvador
Dat hoort zo, dit is wat je moet doen.

Je geeft die kerel drinken, uit je koelkast van je apartement.
Die kerel geeft je dan een schep.

Met die schep ga je naar een stuk, waar je allemaal bomen ziet, maar in een view dat je een hand uit de grond ziet steken, nu graaf je dat op met de schep. Je hebt nu een sleutel.

Ga nu door een potaal in de muur, en doe de sleutel in de kist, van je apartement.

Nu ga je terug en kun je veilig naar het grote huis lopen. Nu je bij het huis bent aangekomen, ga je terug door het portaal en pak je de sleutel uit de kist, en ga je terug naar het grote huis.

Nu kun je de deur van het huis los maken

Het was zeker een lastig stuk ja, en heb ook lang en vaak dingen geprobeert.

Het is geen bug, maar de sleutel laat je rondjes door de mist rennen, dus vandaar.

Hopelijk helpt het je, want de game wordt alleen maar vetter.

Sleutel had ie al. Dus:
Ga terug naar je huis, doe de sleutel weg en pak hem later weer.

Dr. Salvador
O, nou, ik dacht, ik leg het even gedetalieerd uit, dan is het nog makkelijker om uit te proberen.

avatar van Starmaster501
Haha. Maar ik ben nu voor de 2e keer in dat treinstation. Weet je hoe ver ik ongeveer al zit?
Heb nog geen walktrough gebruikt. Zit alles met een vriend de hele tijd uit te puzzelen, da's gewoon hartstikke leuk.

Dr. Salvador
Ja, ik heb ook gewoon alles zelf opgelost, is ook vet, en leuk, als het eindelijk lukt.

En deze game is echt vet, en de puzzels leuk, en ook echt oplosbaar ( zitten wel moeilijke tussen ) maar de andere delen gewoon niet oplosbaar lijkt het soms wel

Oke, ja je moet alle levels behalve het ziekenhuis nog 1 keer opnieuw spelen, maar meer vijanden, nieuwe gebeurtenissen, en steeds donker, en grauwer wordt het, hoe verder je komt.

avatar van Starmaster501
Klopt het nou dat Dat jongetje Walter eigenlijk probeerde te beschermen en dat die man met die jas en dat lange blonde haar de moordenaar is? Graag geen dingen verklappen die ik nog niet mag weten.

Dr. Salvador
Nee, dat klopt niet, ik kan het niet zeggen, anders verpest ik de einde voor je, dat is niet leuk