Alan Wake (2010)

Alternatieve titel: Alan Wake: Remastered

PC / Xbox 360 / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Remedy
Uitgegeven door Microsoft en Nordic

Alan Wake is een ''bestselling'' horrorschrijver. Sinds de eerste ontmoeting met zijn verloofde krijgt hij last van vreemde dromen die hij als materiaal voor zijn eerste boek gebruikt. Maar dan verdwijnt ze plotseling. Alan is kapot. Hij kan niet meer schrijven, zijn dromen komen niet meer terug en hij lijdt aan slapeloosheid. Hij trekt zich terug in een klein conservatief stadje, genaamd Bright Falls. Dromen worden echter nachtmerries en het rustige Bright Falls begint steeds meer overeenkomsten aan te nemen met de verhalen uit zijn nieuwe boek. Gewapend met een zaklamp en een geweer probeert hij erachter te komen wat er zich afspeelt in het stadje.

avatar van Brains
Leuke review .

Misschien nog wel beter nieuws dan dat de game naar de PC komt, voor mensen zoals jou en mij die de game al gespeeld hebben, is dit:

Alan Wake's American Nightmare

avatar van LimeLou
Ik dacht dat mijn reviews al lang waren! Goed hoor.

LimeLou schreef:
Ik dacht dat mijn reviews al lang waren! Goed hoor.
De jouwe was inhoudelijk ook erg sterk hoor.

avatar van LimeLou
Thanks

Goede port. Geen bugs en grafisch dik in orde. Draait ook heerlijk vloeiend. Dat is tegenwoordig een zeldzaamheid, dus complimenten voor het zorgvuldige werk op dat gebied. Toppunten van de game zijn de sfeer en het verhaal. Je wordt meegezogen in het verhaal en deze blijft behoorlijk interessant. Tegen het einde zakt het wel ietwat in en was wat mij betreft een tikkeltje anticlimax. Het voelde afgeraffeld aan, terwijl er duidelijk veel tijd was gestoken in de rest van het verhaal en de dialogen in de game. In dat opzicht lijkt het verhaal inderdaad veel op een Stephen King verhaal.
De gameplay is aardig en loopt lekker vloeiend en ongecompliceerd. De besturing lijkt het meest overeen te komen met deze van Max Payne, minus de bullet-time natuurlijk. De zaklantaarn als wapen is een leuk concept en als aanvulling zijn de licht- en schaduwteffecten zeer mooi. Het licht en donker schouwspel in de duistere bossen van Bright Falls levert daarmee ook enige spanning op. Op den duur worden het echter wel enigszins repetitief. Ga van A naar B, dood veelal dezelfde vijanden gevolgd door doodsimpele puzzels. Ik zag overigens geklaag over de zogenaamde weinige hoeveelheden ammunitie. Heb zelf maar een enkele keer zonder gezeten. 90% van de keren kwam ik om in de ammunitie.

Soort kruising Fahrenheit, Max Payne en de film The Cell. Grafisch top en zeer sfeervol. Geen bugs gezien. Eerste helft verhaal wat repetitief, maar wordt steeds beter. Climax dan wel weer wat tegenvallend. Puzzels wel heel eenvoudig. Grootste minpunt: besturing auto's. Bah!

Half erbij, want het verhaal wordt nog mooier met de DLCs. Ik vind het alleen jammer dat het verhaal niet afgerond is/wordt.

avatar van Visie
bokhove2 schreef:

Bedankt voor de spoiler.

kiriyama
Mwah. Kan je toch op meerdere manieren interpreteren. Aangezien er ook al een vervolg komt en er ook sterk naar AW2 wordt gehint, lijkt het me als spoiler wel meevallen.

Echt een goeie game, zo mogen ze er meer maken!

Graphics, gameplay, verhaal; het zat allemaal goed! Enkel het einde vond ik een tegenvaller.

Hierboven klagen mensen dat het spel te lineair is, maar ik had daar geen probleem mee. Er zit voldoende afwisseling in. De game is ook perfect qua lengte, het gaat eigenlijk niet vervelen. Zelfs al zijn de vijanden nogal repetitief.

avatar van Dopa
Speelt lekker weg, dit spel. Ik heb er pas 1,5 episode opzitten, maar nu al genoeg gezien/beleefd om het spel helemaal uit te willen spelen. Minpuntje vind ik de manier waarop het stemacteerwerk hier en daar is verwerkt.

Anderzijds biedt het spel een mooi spannend sfeertje. De graphics zijn dik in orde en de rol van 'het licht' is erg leuk toegepast, hoe voor de hand liggend dan ook. Voor de amd crossfire gebruikers: na het installeren van de CAP 12.3 drivers draait het spel een héél stuk beter.

Eindelijk weer zo'n spel waarbij je expres wacht tot het buiten donker is, om verder te gaan met spelen.

bro
Ik denk niet dat een game zoals dit kan verweten worden lineair te zijn, over het algemeen heeft elke game een rode draad of richting die te volgen valt. Heel het Open World en Sandbox fenomeen is zelf een relatief recent verschijnsel. Hetgeen in mijn ogen juist in de verf zet dat de mogelijkheden altijd beperkt blijven tot de realiteit in de game. Dus dan ga ik mij soms gaan afvragen of het niet gewoon aangenamer is een duidelijk doel en een leidraad te krijgen. Zolang het personage maar doet wat we van hem vragen, want we blijven ons eigen wil hebben.
En dat is dan ook het sterke punt aan een game als dit, je ziet dit duidelijk terug: het inlevingsvermogen, opgeslorpt worden in het geheel. Je leeft mee, je kruipt in de ander zijn huid en komt terecht in een nieuwe wereld. Je wilt weten wat er om het volgende hoekje komt. En als je niet oplet, dan ga je dood, en dat is dan ook volledig jouw schuld. Dat is een focus op zich.
Zelf nog niet gespeeld, maar ik heb genoeg gezien om deze in m'n handen te willen krijgen

Deze game heeft mij op de één of andere manier altijd geïntrigeerd. Gisteren maar eens via de bekende weg voor de pc binnengehaald, gelijk eraan verknocht en drie episodes gespeeld.

Ik zie ook wel wat Max Payne invloeden, zoals de dingen met de tv-show, radio-uitzendingen en zelfs een aantal pagina die je van het Manuscript vind en James McCaffrey de stem van Max die ze voorleest. En zelfs ook het geluid van een deur die niet open gaat, hebben ze gerecycled.
Ook een hond die Max heet.

Ik hou maar, jullie merken al dat Max Payne mijn lievelingsgame is.

Hoeveel episodes beslaat Alan Wake eigenlijk?

Ergens vorige week dan uitgespeeld en wat een heerlijke en originele game is me dit toch zeg. Sowieso hou ik van verhalende games en Alan Wake behoort zeker tot die categorie.

Het verhaal zelf is lekker duister, soort van horrorachtig en het helpt ook zeer dat de eigenlijke gameplay zich voor het grootste gedeelte alleen maar 's avonds afspeelt waarbij je veelal gewapend met je zaklamp en pistool de duisternis tegemoet gaat en ondertussen pagina's van je manuscript oppakt die onheilspellende dingen voorspellen.
Wat ook erg goed is gedaan is de keuze om het verhaal in episodes te vertellen alsof je een tv-programma volgt met aan het eind uiteraard een cliffhanger en aan het begin van elke aflevering een terugblik.

De gameplay zelf is eigenlijk vrij repetitief te noemen. Het is eigenlijk alsmaar hetzelfde doen: met je zaklamp op de duistere wezens schijnen en kapotknallen maar. Dit zelf is vrij pittig te noemen vind, want op sommige momenten is het echt niet te doen met al die (sterke) vijanden en dan speelde ik nog op Normal. Aan de andere kant zorgde het wel voor een uitstekende beklemmende sfeer waar je je daadwerkelijk echt niet veilig voelt in de duisternis en zo snel mogelijk op zoek wilt gaan naar de volgende lichtbron om je weer even veilig te wanen.
Gelukkig zorgen de variërende settings ervoor dat dit niet als sleurend wordt ervaren.
Ik heb met name erg genoten van het moment toen Alan de vijanden van zich af moest slaan op het podium van de Old Gods of Asgard met de pompende muziek en grappige lines van Barry.
Ook van de verscheidene poltergeist objecten zat ik soms echt met verbazing naar te kijken, van bulldozers tot aan monstertrucks toe.
Een zeer welkome afwisseling.

De graphics zelf zijn echt sterk te noemen, het gebruik van licht - waar het bij Alan Wake voornamelijk om draait - wordt goed weergegeven.

De soundtrack is ook heerlijk. Van de tracks die aan het eind van elke episode worden gebruikt tot aan de tracks die je gedurende een episode hoort via een radio. Zo kon ik er ook wel van genieten dat ik onder het nummer War van Poets of the Fall (die ook een bijdrage aan Max Payne 2 hebben geleverd) het moest opnemen tegen vijanden.

Zo kan ik nog wel even doorgaan denk ik, laat ik maar gewoon een cijfer geven en dan kom ik toch echt uit op minstens 4,5 sterren.

avatar van Dutch-J3ff
Prachtige game, alleen ik vond er niets aan...helaas

avatar van Brains
En dan 4 sterren? Dat is gelijk aan een 8 van de 10...

Nee dat is zeer opvallend, geef eens nader uitleg ?

kiriyama
Hij zal wel objectief willen stemmen...

Ach, een 8 voor de graphics is niet logisch nee Sterker nog, ik neem ze (vrijwel) nooit op in mijn cijfer

JustMike schreef:

Nee ik ook niet, tenzij het spel mede om de graphics draaien.

avatar van Dutch-J3ff
Gaat uiteraard om de graphics en gameplay.

Ik ben persoonlijk niet zo van de Thriller games, ben meer
van de FPS en Survival horror games genres.

Het was een beetje een onduidelijk berichtje
van me, neem me niet kwalijk jongens!!

Dutch-J3ff schreef:
Gaat uiteraard om de graphics en gameplay.

Ik ben persoonlijk niet zo van de Thriller games, ben meer
van de FPS en Survival horror games genres.

Het was een beetje een onduidelijk berichtje
van me, neem me niet kwalijk jongens!!

Nee maakt niets uit, daarom vragen we verduidelijking.

avatar van P.O.W.
Nu voor 5 euro op XBL Deal of the week. Heb em dus eindelijk maar eens gespeeld, bevalt goed dusver.

Ook te verkrijgen via de nieuwe Indie Humble Bundle vanaf $1,-.

avatar van Mr. Olaf
P.O.W. schreef:

Daarvoor kon ik hem ook niet laten liggen. Binnenkort mee aan de slag!

Vanmiddag mee begonnen en hij begint met een lekker griezelig sfeertje. Goed begin, ik ben benieuwd.

Ik ben absoluut geen fan van het horror genre, maar erg aangename ervaring. Spannend verhaal en de uitwerking mag er ook zijn. Leuke characters, vooral Barry, en de opbouw is prima. Soms nogal traag (lees: langer door het bos wandelen dan nodig is), wat naar mijn mening een beetje afbreuk doet aan de tempo van de story telling. Ik hoorde dat het einde van hetzelfde als BioShock Infinite zou zijn, maar door mijn hoge verwachtingen ervan viel het einde me best zwaar tegen. Ik zie niet hoe iemand het daarmee zou kunnen vergelijken, maar all round een leuke game en zeker een aanrader om het eens te proberen.

avatar van Animosh
Licht teleurstellend, maar het is een vermakelijke thriller.

Wat mij het meeste heeft teleurgesteld is de gameplay van Alan Wake. Vooraf vroeg ik me al af of de "belicht en schiet"-gameplay me zou gaan bevallen, en het tegendeel bleek het geval te zijn. Ik vond de gevechten zeer houterig en traag aanvoelen, waardoor ze me al snel begonnen te vervelen. En het feit dat het spel het vaak niet duidelijk maakt of je moet rennen of vechten vond ik ergerlijk. Ik hou van structuur in gameplay, en dat was er hier niet altijd voldoende. Bovendien was de framerate op mijn low-end-PC ondermaats, en dat was erg vervelend, maar dat is niet primair de fout van het spel.

Maar de gameplay was niet het enige wat mij teleurstelde: de sfeer was ook minder indrukwekkend dan ik had gehoopt. Het spel ziet er zeker verzorgd uit, maar in visueel opzicht weet het spel zelden echt creatief te worden (met uitzondering van delen van de specials). Muziek die het spel wat meer sfeer had kunnen geven ontbreekt grotendeels: er zijn wel omgevingsgeluiden, maar die wisten me nooit echt te pakken. En de vijanden zijn duf: ze zien er wel adequaat uit, maar die oneliners en dat muziekje dat je hoort als er een vijand verschijnt gaven me het gevoel in een B-horrorfilm te zijn beland.

Het sterkste punt van het spel is het verhaal, dat goed in elkaar zit, leuk is om te volgen en soms (niet vaak, maar toch) best diep gaat (voor een game althans). Maar zelfs het verhaal is niet bijzonder memorabel. Het barst van de clichés, is voorspelbaar, en de personages ben ik morgen alweer vergeten.

Alan Wake is kortom een vermakelijk spel met een niet onaardige sfeer en een redelijk verhaal. Maar de gameplay is niet bijzonder en het spel weet simpelweg zelden de middelmaat ver te overstijgen. 3*

avatar van Mitchel
Jongens, is dit een game die een beetje het niveau van The Last of Us haalt wat betreft verhaal, het meeleven met de characters, spanning, gameplay enzovoort?