Alan Wake (2010)

Alternatieve titel: Alan Wake: Remastered

PC / Xbox 360 / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Remedy
Uitgegeven door Microsoft en Nordic

Alan Wake is een ''bestselling'' horrorschrijver. Sinds de eerste ontmoeting met zijn verloofde krijgt hij last van vreemde dromen die hij als materiaal voor zijn eerste boek gebruikt. Maar dan verdwijnt ze plotseling. Alan is kapot. Hij kan niet meer schrijven, zijn dromen komen niet meer terug en hij lijdt aan slapeloosheid. Hij trekt zich terug in een klein conservatief stadje, genaamd Bright Falls. Dromen worden echter nachtmerries en het rustige Bright Falls begint steeds meer overeenkomsten aan te nemen met de verhalen uit zijn nieuwe boek. Gewapend met een zaklamp en een geweer probeert hij erachter te komen wat er zich afspeelt in het stadje.

Ben bezig met dlc The signal. Lijkt er idd op dat ze het net ff wat moeilijker hebben gemaakt!

avatar van equalizersound
Ik heb the signal uitgespeeld ik vond het een erg leuke uitbreiding het was ook aanzienlijk moeilijker dan de 6 originele chapters ik vond het erg leuk en afwisselend en het is ook wel aardig lang een goeie uitbreiding vind ik zelf

equalizersound schreef:

weinig mis met deze DLC episode idd. Beviel mij ook wel. Ik vond hem echter wat aan de korte kant!

avatar van equalizersound

Ik ben erg nieuwsgierig aangelegd, misschien ben ik er wat lang mee bezig geweest omdat ik elk hoekje aan het uitkammen was.
Ik doe het meestal heel erg rustig aan bij Alan Wake ik wil niets missen.

Eindelijk ook The Signal gedownload en uitgespeeld, prima episode! Heb echt het gevoel dat ze er tijd en moeite in hebben gestoken en het niet hebben afgeraffeld. Goede zaak.

En idd stukje pittiger, de 'Run-On Sentence' achievement (Complete the episode without reloading the game or restarting a checkpoint) heb ik na 3 pogingen nog niet kunnen halen.

avatar van Mr. Olaf
12 oktober komt de 2e en laatste DLC uit!
Bron.

Begin deze week in huis gehaald (de mooie special ed.) en vanmorgen uitgespeeld. Moet zeggen dat het ondanks de eerder wat getemperde reacties op het spel absoluut geen miskoop was. Vergeet je even het feit dat er jaren aan gewerkt is en de oorspronkelijke plannen heel wat ambitieuzer waren dan blijf je nog altijd zitten met een prima spel dat (net zoals de Max Payne reeks) bol staat van de sfeer. Met name het verhaal en de beleving hiervan - hoe het hele mysterie uit de doeken wordt gedaan is uitstekend gedaan. Het lijkt het merendeel van de tijd wel of je in een Stephen King verhaal zit - en dat ondanks het feit dat je eigenlijk gewoon Max Payne met een zaklampje zit te spelen.

Ik vind het ook niet jammer dat het hele sandbox idee geschrapt is. Liever een strak, spannend verhaal dan een lege, saaie stad waar je gedwongen doorheen moet op zoek naar je volgende missie en dat eigenlijk nergens iets aan toe voegt. Overigens ziet Bright Falls er wel erg mooi uit - met name de panorama's in de bergen e.d zijn een lust voor het oog.

Ik heb me in ieder geval geen moment verveeld - de shooter stukjes zijn leuk om te spelen - het rijden in auto's (hoewel het niet echt veel toevoegd) is grappig ter afwisseling - en het verhaal steekt erg goed in elkaar. Je hebt gedurende het hele spel toch de drive om te zien wat er verder nog allemaal gaat gebeuren.

Wat mij betreft dan ook dik een 4. Vanavond maar eens de eerste DLC binnenhalen.

Mr. Olaf schreef:
12 oktober komt de 2e en laatste DLC uit!
Bron.

Vandaag, ben heel benieuwd!

avatar van Jimo
Jeeeeuuuuj!!!! Nieuwe DLC staan online, en ik heb hem net uitgespeeld en hij is weer lkkr duister en weird zoals de 1 DLC. Ik gaat niks verklapen aangezien de meeste mensen al gestemd hebben en dan de spoilers zichtbaar zijn. Wel is het, aangezien dit de laatste DLC is, niet echt afsluitend, maar dat zat er ook niet in aangezien ze er een trilogy van willen maken!!!

Ben Benieuwd wat de rest ervan vind!!

Greetz

De writer zojuist uitgespeeld!! Hele vete episode weer in de wake serie!

Props voor remedy!!

avatar van Juan2910
-marco- schreef:
game deed me op sommige momenten echt wel denken aan
shutterisland.

Ben benieuwd naar de DLC episodes, wanneer kwam de 1e ook al weer?

Was de game maar zoals Shutter Island.. dan was het verhaal beter geweest.. Vond de game een anti-climax..

avatar van threeohthree
Spookachtige enkeltje,

Alan Wake was een game waar ik al een tijdje naar uitkeek, toch kneep ik hem toen ik hoorde dat het Heavy Rain like zou zijn, allereerst is dat de aller grootste onzin die ik in tijden heb gehoord. Point Action zit wel in meer games.

Alan Wake is een op het oog claustrofobisch zenuwslopend spelletje, waar zombie-achtige omhulsels je de stuipen op het lijf jagen, met alleen een zaklamp als wapen is de game zo nu en dan behoorlijk pittig, al moet hij dan wel op hard staan want de moeilijkheidsraad normal is echt té eenvoudig. Leuke sfeervolle sets en goed gekozen omgevingen lijden je de weg.

Visueel ook een prima game met een soms wat chaotisch maar werkende gameplay. Alleen irritant is het verzamelen van thermoskannen, voegt niks toe en is in mijn ogen alleen maar bezigheidstherapie. Verder worden de zombie-achtige schepsels naar mate de game vordert erg saai om tegen te vechten, weinig variatie en ook de puzzels zijn wat simpel, een beetje van het niveau van Drake's Fortune. Kortom op zich een leuk concept maar de uitwerking is vaak erg standaard, desalniettemin toch een krappe 10 uur mee vermaakt.

Ik kan me eigenlijk prima vinden in je nette review, toch waardeer ik deze game met 4.5* en jij met slechts 2*.
Het verschil in onze opvattingen zit hem denk ik in het feit dat ik me minder stoor aan het vrij eentonige combat systeem en de matige diversiteit van de vijanden. De sfeer/setting, het verhaal en ook de muziek vielen bij mij echter in zeer goede smaak, waardoor de game me geen moment verveelde. De combat was ook nog goed te doen omdat het telkens wel weer spannend was om aan je belagers te ontkomen, vooral als je ammo niet meer toereikend was. Ben het verder helemaal met je eens dat de game op normal te makkelijk is, nightmare mode had van mij de standaard mogen zijn, dan komt de creepy setting en de 'angstige combat momenten' helemaal tot zijn recht.
De manuscripts van je dagboek verzamelen voegde wel wat toe in de zin dat het enorm veel bijdraagt aan het verhaal. De koffiekannen verzamelen (100 stuks maar liefst) voegt dan weer helemaal niks toe en is wel irritant.

Trouwens ook onlangs de laatste DLC The Writer gespeeld, beviel me net zoals The Signal weer goed en smaakt naar meer. Laat Alan Wake 2 maar komen. En er gaat een gerucht dat als Alan Wake 2 komt, het wellicht een Kinect game wordt. Ben benieuwd.

avatar van threeohthree
Misschien geef ik de game wel net iets te weinig, want zeker de sfeer en setting was erg fijn. Maar ik maak graag onderscheid in wat in mijn ogen goed en briljante games zijn. Ik kan hem dus ook moeilijk meer sterren geven op het moment. Wat de dagboekpagina's betreft zat ik verkeerd ik bedoel inderdaad de thermoskannen. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik niet het geduld had om alle pagina's (die ik gevonden had) daadwerkelijk gelezen heb, toch zal ik als er een tweede deel komt hem aanschaffen aangezien games als deze mij vaak wel liggen.

avatar van roman123
Ik heb Alan Wake nu ongeveer een week en ik kan niet anders zeggen dan dat dit spel wel vraagt om gespeeld te worden. Ik lees hier en daar berichten over de vijanden die steeds hetzelfde zijn maar dat vind ik niet echt een minpunt. De constante beklemmende drukkende sfeer die incombinatie met de muziek en de prachtige visuele effecten zorgen er voor dat ik dit spel alleen maar goed kan vinden. Ik ben nu bij chapter 4 en heb ook gelezen dat het einde niet echt heel schokkkend is...ff afwachten, tot die tijd lekker genieten van al het moois! 3.5*

avatar van Starmaster501
Ziet er interessant uit. Helemaal die zaklamp vind ik vet na Silent Hill: Shattered Memories gespeeld te hebben. Kga waarschijnlijk de special edition kopen. Zijn de DLC gratis eigenlijk?

avatar van Jimo
Als je het spel niet 2e hands koopt krijg je er code bij voor de eerste DLC. Ik heb zelf ook de special edition! En moet zeggen dat het het echt waard is.

avatar van Brains
Ik heb 'm 2e hands én met code. Waarschijnlijk iemand vergeten onder de manual te kijken .

Jimo schreef:

Ohja, dus de 1e DLC. Er zijn er 2 toch? Als je ze allebij hebt uitgespeeld, is het verhaal daarmee afgelopen of niet? Want ik hoorde dat van het originele spel het einde een beetje vaag was, en dat het open stond voor DLC.

avatar van Jimo
Ja er zijn 2 dlc,1ste is gratis met codeen volgens mij was de 2e ietsvan 560mp. Het verhaal vond ik wat moeilijk te begrijpen op het begin en de DLC maken het wel iets duidelijker maar geheel wordt het verhaal niet afgesloten!! Geruchten gingen er over een trilogy maar later gooide ze een mogelijk vervolg op het succes van deel 1. Maar ook als er geen vervolg komt is het zeker een spel die je lang bij blijft . Have fun ermee

Taken
Wat een domper is deze game zeg, moet ik buiten mijn kogels ook nog eens mijn batterijen gaan bij houden dit is echt zwaar kloten druk Y om te laden, druk X om te laden, druk bijden om te laden dit spel gaat de deur uit !

avatar van Starmaster501
Raar. Het spel gaat wel over jou he, Taken.
Ik heb geen problemen met je flashlight en herladen. Herladen moet je toch in elk spel waar je iets vasthoud dat kan schieten?

Over mij ?

Het slaat gewoon nergens op om twee dingen bij te moeten laden, ik wil gewoon schieten en duracell batterijen !

avatar van Starmaster501
Het gaat over de Taken, die gasten die de duisternis over zich hebben.

Ben net klaar met hoofdstuk 5. De vorige hoofdstukken waren leuk, vooral het verhaal. Maar de gameplay begon eentonig te worden. Gelukkig werd het in hoofdstuk 5 leuker. Leuk momenten erin. Zoals dat stuk in die garage, dat je tegen de taken vecht terwijl dat nummer war op de radio opstaat. Leuke sfeer. Leuke missies ook, mooie momenten. Ben benieuwd hoe het laatste hoofdstuk is. Het liedje is bijna afgelopen dus hoofdstuk 6 gaat zo beginnen...
Daarna de 1e DLC nog spelen... Eerste game waarin ik echt benieuwd ben naar het verhaal. Heb vanwege Alan Wake gisteren ook nog even Shutter Island gekeken...

Taken
Nou het is niks voor mij tewijl ik vroeger niks anders speelden dan Silent Hill, Resident Evil, Alone in the Dark enz, het is niks meer voor mij ik geloof best dat het een goede game is maar niet voor mij.

Geen beoordeling !

Uitgespeeld. Perfecte speelduur.
Gameplay is wat eentonig. Je begint op punt A, en het is de bedoeling om naar punt B te gaan. Ondertussen op een rechte weg taken uitschakelen en knopjes omzetten. Toch zaten er stukken tussen die erg memorabel waren en hoofdstuk 5 was dus echt mijn favoriet. Het verhaal voelt aan het einde aan alsof het midden in het verhaal stopt. Dus ik ga snel aan de eerste DLC beginnen.
Goede game, mooie effecten, en ook echt prachtige muziek en soundtracks. Voorlopig nog een 4*

avatar van Starmaster501
1e DLC uitgespeeld. Of ik heb gewoon lang zitten spelen of hij is gewoon kort. Maar deze speel je uit in een middagje.
Het verhaal wordt er niet veel duidelijker op maar wel interessant. Er word in deze episode veel met woorden gewerkt waar je op moet schijnen, werkt wel leuk opzich. Helaas erg weinig. Geen idee of ik de 2e DLC moet aanschaffen... Kan hem ook op Youtube kijken...

avatar van TonyTHorror
Pas net aan begonnen maar een aantal dingen vallen meteen op. Heel fijn op het verhaal gericht en filmisch op het scherm getoverd. Helaas werken de animaties niet mee, vooral het gezicht is weer tegen het lachwekkende aan. Daarnaast is het hoofdpersonage zo'n typische onsympathieke Amerikaanse man, dat domme cynische gedoe.

Toch zonde zo'n eerste indruk, ben benieuwd of ze nog iets interessants weten te doen met de personages, want die vriendin is ook al zo'n karakterloze doos. Verwacht toch meer van het Max Payne team.. ik zal het spoedig zien

avatar van TonyTHorror
Met de aftiteling nog voorbij rollend op de achtergrond heb ik meteen maar besloten om m'n gedachtes op het scherm te tikken. En ja...die aftiteling, het is een weinig voorkomend verschijnsel op mijn 360, waarom? Omdat games mij zelden van begin tot het einde weten te boeien.

In tegenstelling tot films, waar ik een bepalende rol van het verhaal verschrikkelijk vind, ervaar ik het in een game als essentieel onderdeel om mijn aandacht vast te houden. Want gameplay kent uiteindelijk vrijwel altijd z'n beperkingen, en dat is bij Alan Wake niks anders. Afwisseling blijkt echter niet per se nodig wanneer het doel, in dit geval een antwoord/oplossing, dusdanig interessant is dat je het kosten wat het kost te weten wilt komen.

En Remedy flikt dat op een erg fraaie wijze, alwéér. Ik hou van de Max Payne games, vroeger helemaal verrot gespeeld en tegenwoordig zijn het nog steeds ontzettend sfeervol en solide games. Ook die hadden als basis een heel simpel, doch foutloos systeem om een interessant en duister verhaal aan op te hangen. Wat dat betreft zetten ze de lijn verder, maar of dat tegenwoordig nog goed uitpakt?

Ja joh, natuurlijk pakt dat goed uit. Ik heb geen reden gehad om ook maar één keer aan de mensen bij Remedy te twijfelen. Alhoewel mijn eerste indruk nogal negatief was, moet ik er toch echt even op terugkomen: Alan IS een gaaf personage en de side-characters heb ik ook wel eens slechter gezien. Ik moest gewoon even in het verhaal meegroeien, en dan waardeer en/of begrijp je zijn persoonlijkheid een stuk beter.

Echter blijf ik een probleem hebben met de emoties, die monden bewegen zo vreemd dat het nogal lastig serieus te nemen valt, zo af en toe. Maar hetgeen er verteld wordt, de conflicten en simpele grapjes die elkaar afwisselen...tsja, het werkt wél!! Tegenover die monden staat een grafisch pareltje waar ik echt van heb genoten, met vlagen visueel overdonderend. Vooral in het begin, wanneer je de stappen zet in het bos, met die zwartige mist en windvlagen, met alle bomen en struiken die bewegen en alle schaduwen die iets voor lijken te stellen... zweet in je bilnaad!

Het is een (droom)wereld die tot leven is gebracht door prachtige landscape shots en bizar sterke licht-effecten, sterker nog.. het is nog nooit beter gedaan dan in Alan Wake. Dat is dan ook wel logisch, aangezien de game heel sterk werkt met licht als wapen zijnde. Ik ga niet lullen over de gameplay, het diepere van het verhaal (waar je echt kantjes vol over kwijt kunt) e.d want dat vind ik zelf niet interessant om in mijn mening mee te nemen. Maar ik moet wel even kwijt dat het richting het einde toch wel een wandeling door het park werd en de verrassingen op zijn.

Dat weerhoud mij ervan om dit de volle mep te geven. Ik was gewoon gewend aan de structuur binnen de game, de locaties zijn nog altijd sfeervol maar de verrassingen (wanneer duiken 'ze' op?) zijn niet meer aanwezig. Paar leuke boss fights (tot leven komende voertuigen, steven king < vernoemd) en een episch einde maken dit met alle andere genoemde punten tot één van de beste games van de laatste jaren. Een filmische game, zo wil ik ze meer

threeohthree schreef:
toch kneep ik hem toen ik hoorde dat het Heavy Rain like zou zijn, allereerst is dat de aller grootste onzin die ik in tijden heb gehoord. .

Lol, zoiets is echt te debiel voor woorden ja . Ik zie er zelf heel erg veel van de laatste Alone in the Dark (2008) in terug, die game had zoals Alan Wake willen zijn... met werkende besturing en een goed lopend verhaal.

Ze leunen beide op het filmische, het duistere en het verhalende aspect. Al blijft Alone in the Dark dan wel het gehandicapte broertje van Alan Wake: de sterspeler van het football team.