Alan Wake (2010)

PC / Xbox 360

Ontwikkeld door Remedy
Uitgegeven door Microsoft en Nordic

Alan Wake is een ''bestselling'' horrorschrijver. Sinds de eerste ontmoeting met zijn verloofde krijgt hij last van vreemde dromen die hij als materiaal voor zijn eerste boek gebruikt. Maar dan verdwijnt ze plotseling. Alan is kapot. Hij kan niet meer schrijven, zijn dromen komen niet meer terug en hij lijdt aan slapeloosheid. Hij trekt zich terug in een klein conservatief stadje, genaamd Bright Falls. Dromen worden echter nachtmerries en het rustige Bright Falls begint steeds meer overeenkomsten aan te nemen met de verhalen uit zijn nieuwe boek. Gewapend met een zaklamp en een geweer probeert hij erachter te komen wat er zich afspeelt in het stadje.

DMF
Mitchel schreef:
Jongens, is dit een game die een beetje het niveau van The Last of Us haalt wat betreft verhaal, het meeleven met de characters, spanning, gameplay enzovoort?

Als totaalplaatje vind ik The Last of Us ongeëvenaard als we praten over recente games. Alan Wake is echter wel een aanrader als je van The Last of Us hebt genoten. Alan Wake is iets mysterieuzer en duisterder en qua spanning in het plot houden ze elkaar redelijk in evenwicht, al gaat het bij Alan Wake wel wat meer de bovennatuurlijke kant op zoals je al kunt halen uit de omschrijving hier. De gameplay van The Last of Us is net even wat vloeiender en beter.

avatar van Mitchel
DMF schreef:

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik deze toch wel ga kopen binnenkort. Ik ben er wel benieuwd naar

kiriyama schreef:
Mwah. Kan je toch op meerdere manieren interpreteren. Aangezien er ook al een vervolg komt en er ook sterk naar AW2 wordt gehint, lijkt het me als spoiler wel meevallen.

2012 ja het is een oud bericht ik weet het..
Maar een vervolg gaat er zeker niet komen

Vraagje, deze game plus aanvullingen krijg je gratis als je de nieuwe Xbox One game Quantum Break in de pre order zet.

Nou ga ik QB zeker kopen, maar twijfel nog of ik dit meteen ga doen. Een reden om het wel meteen te doen zou dus Alan Wake kunnen zijn. Is deze game een beetje de moeite en zou het 5 jaar na release nog steeds de moeite zijn of is het ondertussen grafisch erg zwak? En kan iemand me overtuigen dat Alan Wake sowieso gespeeld moet worden? Moet bekennen dat ik niet graag meer horrorgames speel (zie wel graag horrorfilms maar bij games word ik er vrij nerveus van) en ik dan wil weten of dit meer actie met een horrortintje is of pure horror?

avatar van 3bdelilah
Ajax&Litmanen1, ik zou het niet echt "horror" noemen in de traditionele manier, maar eerder een psychologische triller met veel spanning. En ik vind dat persoonlijk veel enger dan horror.

Maar of je daarvoor speciaal Quantum Break dag 1 moet halen? Ik weet het niet. Sterker nog, koop Alan Wake gewoon tweedehands voor een vijfje (zie Marktplaats) en speel 'm op je XBO. Hij is ook vaak in de aanbieding op XBL. Dan kun je eventueel later voor jezelf beslissen of je QB wilt hebben, zonder de druk te voelen dat je 'm per se meteen dag 1 moet halen om AW erbij te krijgen.

3bdelilah schreef:

Psychologische horror is vaak enger inderdaad. Zoals horror waarin je weinig fysieks ziet dat ook is. Maar goed, moet bekennen dat ik games als FEAR niet graag speel. Best raar voor iemand die honderden horrorfilms heeft gekeken en dat nog altijd graag doet
De Alan Wake versie die ik bij QB kan krijgen is ook een downloadversie voor op de One. Voor het geld hoef je het inderdaad niet te laten als je 'm tweedehands zoekt.

PS: Bedankt voor je toelichting!

avatar van 3bdelilah
In dat geval zou ik XBL in de gaten houden voor X360 aanbiedingen, want de digitale versie is best vaak in de aanbieding voor €5. En aangezien hij natuurlijk backwards compatible is, heb je hem ook gelijk voor de One.

Ajax&Litmanen1 schreef:
En kan iemand me overtuigen dat Alan Wake sowieso gespeeld moet worden?

Ik weet niet of ik je kan overtuigen, maar ik beschouw deze game toch wel als een xbox360 klassieker. Erg van genoten, tof spannend verhaal wat door middel van episodes wordt verteld. Inclusief 'previously on Alan Wake'. Graphics en gameplay is meer dan prima. Ik kreeg ook een gevoel/band met de karakters. Echt horror is het niet, meer een psychologische thriller. Absoluut een aanrader.

avatar van Desperado
Grafisch gezien is deze game allesbehalve verouderd. Het ziet er allemaal erg sfeervol uit. Ook het verhaal was het moeite waard. De gameplay, echter, was te eentonig, maar het ergerde me niet aangezien de sfeer erg goed is. Het is precies mijn ding, dit spel, qua sfeer en al, dus ik ben niet kapot van de mindere kanten.

avatar van mister-fool
Wie dit spel nog graag zou willen kopen, moet snel wezen. De licentie van de muziek verloopt namelijk binnenkort, waardoor het spel na de 15de niet meer kan worden verkocht. Zie: Twitter van Remedy Entertainment