Bionic Commando (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
single player / online

Ontwikkeld door GRIN
Uitgegeven door Capcom

De hoofdrol in dit spel is weggelegd voor de bionisch aangepaste Nathan "R.A.D." Spencer. Vijf jaar na zijn heldhaftige en succesvolle strijd tegen de Imperials, vindt er een samenzwering tegen hem plaats en wordt hij verraden, opgesloten en ter dood veroordeeld. Op de dag dat Spencer geëxecuteerd zou worden, plegen terroristen een aanval op Ascension City met een experimenteel wapen. Er ontstaat een aardbeving waarbij de bevolking omkomt en de stad in een smeulende puinhoop verandert. De terroristen nemen de macht over, maar wat ze willen, is niet duidelijk. Er zit niets anders op voor de regering dan een Bionic Commando in te zetten. Jij wordt ingezet om de terroristen tot een halt te dwingen. Gebruik je bionische arm om van gebouw naar gebouw te springen en om vijanden uit te schakelen.

avatar van Florsi Florsa
Wat een afgezaagde voorkant...

joeri592
komt 5 juni uit

Imperial Figure
Voor mensen die niet op de hoogte zijn van deze game, hieronder staat een game-play video zodat je wat verwachtingen kunt krijgen van bionic commando.
Ik zelf ben gek op bionic commando rearmed en nu komt het in 3d, kan haast niet wachten, hij is zo flexibel als spider-man en zo krachtig als de hulk.

Bionic Commando gameplay

avatar van rpger
klopt de gepimte 2D scroller Bionic Commando Re-Armed is fantastisch, en staat als nummer 2 in mijn top 10 van 2008. Ik kijk hier zeker naar uit!

Imperial Figure schreef:

Bionic Commando gameplay

die knoppen die je rectsbovinin ziet is gejat van Hitman: Blood Money

Florsi Florsa schreef:
Wat een afgezaagde voorkant...
Ik deel je mening, die hoes ziet er echt niet mooi uit.
Buiten dat, heb ik ook al erg tegenvallende previews gelezen over dit spel, deze ga ik dan toch maar niet toevoegen aan mijn collectie.

avatar van hpdw
ik heb ook nog de 2D BC gespeeld erg leuk (voor GBA heb ik hem)
dus ik kijk nog heel even wat voor stemmen hij later heeft gekregen en dan koop ik hem mischien

Na het zien van een aantal zeer mooie trailers en een goede review van Insidegamer heb ik de game aangeschaft. Het leek mij eindelijk eens een titel met een pittige leer curve (de bionische arm) en een prettige afwisseling van al het standaard shooter geweld zoals Call Of Duty, Killzone 2 en Gears of War.

De setting spreekt me ontzettend aan, het leveldesign vind ik persoonlijk echt gaaf. Mooie urban omgevingen, bosrijke gebieden en een stuk ondergronds grottenslingeren. Erg mooi gemaakt.

Wat me vooral erg positief verrast heeft is de erg fijne gameplay. Geen auto-aim met je bionic arm, je moet alles zelf uitvogelen, goed richten en tactieken bedenken hoe je je tegenstander het beste naar het hiernamaals kan sturen.

Het is een lekkere hardcore game geworden, misschien niet geschikt voor de grote massa of casual gamer. Het kan erg frustrerend zijn als je misgrijpt met je arm en het halve level weer opnieuw moet spelen omdat er erg weinig checkpoints zijn in elk level.

Minpunten zijn er zeker ook. Het is geen free-roaming, absoluut niet. Dat is denk ik een van de redenen waarom deze game geen succes is geworden. Veel gamers verwachtte denk ik een sandbox game. Het is toch grotendeels linear geworden. Niet begaanbare gebieden zijn afgezet met radio-actieve wolken. Oppassen dus waar je slingert.
Ook het verhaal en de cutscenes zijn erg matig. Veel cliche opmerkingen en cheesy one-liners.

Dat weegt bij mij echter lang niet op tegen de punten waarin de game wel uitblinkt; stoere actie, mooie graphics, erg fijne gameplay en ook een fantastische soundtrack. Een van de beste die ik dit jaar hebt gehoord in een game.

Heb deze game weer bij die kennis van mij op de ps3 gegamed.
Ben het met je mening bijna eens JF Apollo. Maar er zijn mij
enkele dingen opgevallen. Over het slingeren met je bionic arm,
Op de ps3 als je een gebied wil inslingeren waar je niets te zoeken hebt met je arm, zie ik geen gifwolken maar een geel Biohazzard teken boven je commando.
En ook het grijpen met de arm via obstakel naar obstakel...vind eigenlijk wel dat je met je arm goed kunt aimen, want als je naar een ander houvast slingert wordt je crosshair namelijk blauw als je ter hoogte ervan komt...dus lekker vlug op R2 duwen.

Maar over de game zelf, het is een redelijke game, maar echt speciaal vind ik 'm niet.
Had de hele tijd een raar gevoel bij de game toen ik hem speelde,
Vind ik 'm nu goed..of vind ik hem wel te doen. En met dat gevoel heb ik maar de middenweg gezocht..een 3,5*. Dat is gezien mijn stemmen gemiddelde, dat ik hem maar middelmatig vind.
Dus zoals Wassup! al zei, ik denk dat ik hem voor mijn collectie maar oversla. Tenzij later als hij voor een euro of 5-10 te krijgen is.
Meer wil ik er niet voor uitgeven. 3,5*

avatar van Florsi Florsa
Aardig spel, weinig sandbox, slappe karakters, veel actie, lekker veel vaart erin.

JF Apollo schreef:

Het is arcade as hell.

Florsi Florsa schreef:

Het is arcade as hell.

Je vindt het arcade as hell.Ik vind het een pittige game met besturing die je wel onder de knie moet krijgen. Al eens de Commando moeilijkheidsgraad gedaan?

avatar van Florsi Florsa
Je kunt heel veel spellen oprammen totdat het moeilijk is, dat maakt een spel voor mij niet minder arcade. Bionic Commando moet het gewoon hebben van veel actie, je regenerate heel erg snel en het heeft een systeem van challenges en rewards (leuk, trouwens).

Maar misschien komt het ook wel doordat ik te lang op het OFPDR forum heb gezeten, waar ze alles behalve Dragon Rising en Arma arcade noemen.

IK heb dit spel gespeeld en vond gaaf een minpunt vond ik de eindbaas, het mag best moeilijk zijn maar na de zoveelste keer opnieuw beginnen geloof je het ook wel!

joeri592
nu al voor de ps 3 voor maar 10 euro te krijgen bij free record shop terwijl die pas net uit is!

avatar van killer7
kan zelfs goedkooper heb hem vanmiddag gekocht bij de FRS voor €5,- de goedkoopste ps3 game tot nu toe voor mij

Haha, da's echt geen geld meer.
Ik had Bionic Commando een tijdje geleden gekocht voor € 10 bij de Free Record Shop. Net eventjes gespeeld en het bevalt mij eigenlijk prima.

killer7 schreef:

Whaha geinig om te zien dat hij op 12game.com nog 50 euro is

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: Bionic Commando verraste mij! Ik wist in het begin eigenlijk totaal niet wat ik nu uiteindelijk van dit spel moest verwachten. Uiteindelijk heb ik dit spel dan toch maar eens een kans gegeven. Bionic Commando is op de dag van vandaag niet bepaald uniek meer te noemen, na al die jaren. Capcom weet nog gelukkig maar hoe ze verassend sterk uit de hoek moeten komen. Niet enkel met Bionic Commando Rearmed, zo blijkt. Maar nu ook dus met deze, de volledig vernieuwde 3D versie ervan. Capcom in volle glorie? Daar lijkt het in ieder geval wel op.

Qua gameplay is Bionic Commando uniek in zijn genre. Het slingermechanisme is erg goed uitgewerkt. Het is echt een kunst van het ene object naar het andere te zweven, zeg maar. Dit kan door o.a. aan verschillende objecten te gaan hangen, genoeg snelheid proberen te halen en vooruitgang proberen te boeken door van oppervlakte naar oppervlakte te slingeren. Hier horen uiteraard wat uiterst frustrerende momenten bij. Zeker gedurende het eerste halfuur is het erg wennen aan de besturing, die de nodige inzet van de speler danig op de proef stelt. Eens je dat obstakel hebt overwonnen is het echter genieten geblazen. De meeste uren steek je in het slingeren, maar je kan tevens ook schieten met Nathan “Rad” Spencer. Nathan beschikt over een redelijk ruim assortiment aan geweren. Er zijn ook enkele granaten te vergaren in deze titel. Enkele geweren hebben ook meer impact op de vijanden, dan heb ik het bijvoorbeeld over de hittezoekende raketwerper, die best indrukwekkend oogt. Het schieten is jammer genoeg niet zo geniaal als het slingermechanisme. Het is leuk, het werkt ook, maar echt bijzonder voelt het nooit aan. Standaardactie, als je het mij vraagt. Met je bionische arm kan je gelukkig meer dan alleen maar slingeren, je kan er ook rake klappen mee uitdelen. Nathan kan tevens ook verschillende objecten vastnemen of naar zich toe trekken om ze vervolgens weer richting vijand te gooien. Dit houdt de gevechten nog enigszins fris en spectaculair door de over-the-top actie die Bionic Commando je te bieden heeft. De bazen in dit spel zijn in kleine aantallen aanwezig, al was de Mohole wel een erg indrukwekkende baas, die een bepaalde doordachte tactiek vereiste gedurende het gevecht. Een welgekomen afwisseling, als je het mij vraagt. Want erg veel tactiek komt er zelden tot nooit bij te pas.

De graphics zijn tot mijn verbazing redelijk verzorgd te noemen. De watereffecten zijn erg mooi weergegeven en ook de omgevingen zien er best goed uit. Toch weten soms de steden een beetje slordig te ogen, wat jammer is. De hopen puin zijn bijvoorbeeld nou niet meer van deze tijd. Ze lijken net alsof ze uit het PlayStation 2 tijdperk zijn gehaald. De animaties van de personages zien er trouwens ook soms wat stijfjes uit in de tussenfilmpjes. Maar al bij al, de graphics zien er bij wijlen misschien een beetje slordig uit, toch heeft het spel ook enkele memorabele locaties te bieden, die je sowieso niet snel weet te vergeten.

Het verhaal is niet zo bijzonder, Nathan wordt in het begin van het spel als enige man uitgekozen om de vijandelijke linies achter de terroristische organisatie BioReign te stoppen. Deze zogenaamde organisatie heeft een enorme bom laten vallen in het Ascension City en Nathan mag deze heuse klus eventjes gaan opknappen van zijn goede oude vriend Joseph Gibson. Het verhaal heeft niet al te veel om het lijf, zoals jullie lezen. Wat nog een heuse domper was, was dat de personages niet verder uitgediept werden in dit spel. Dit gaf toch wel een rare wrangsmaak op het spelplezier. Voor een sterk verhaal ben je op het verkeerde adres bij Bionic Commando.

De soundtrack is werkelijk fantastisch, dit heb ik trouwens nog maar weinig opgevangen door mensen die dit spel speelde. Zonde, prachtige muziek. Bij het opstarten van het spel hoor je al dat er aanzienlijk veel talent in deze titel is gestoken. Al moet ik er wel weer bij vertellen dat het stemmenwerk beter kon, over de hele lijn. Wat uiteindelijk een beetje jammer is, als het verhaal al zo weinig om het lijf heeft red je het al helemaal niet om de speler entertaind te houden. Behoorlijk pijnlijk. Gelukkig maakt de soundtrack dat puntje van kritiek nog enigszins goed, al is het maar een pleister op de wonde.

Bionic Commando is een leuk spel geworden dat door vele mensen onmiddellijk in de vergetelheid werd gebracht. Toch weet Bionic Commando te entertainen door zijn magistrale gameplay. De bionische arm is een erg leuk mechanisme dat goed weet te functioneren en toch voor de nodige uitdaging weet te zorgen. Ik moet er wel bij zeggen dat dit geen spel is dat voor iedereen is weggelegd. Ik wist het in ieder geval wel te smaken wat die jongens daar bij GRIN hebben afgeleverd. Niets is zonder zijn gebreken, ook deze Bionic Commando niet.

Prachtige review Tom

Dr. Salvador
jellecomicgek72 schreef:
Prachtige review Tom

Inderdaad! , al zijn reviews zijn top!

avatar van kaholiic
Mooie Review

Bedankt iedereen!

avatar van Starmaster501
Ik ging de muliplayer demo spelen en de Graphics leken op die van de PS2...

avatar van rockgamer
was de demo wel goed starmaster ?

avatar van Starmaster501
Weet niet, te lang geleden om te herinneren. Maar blijkbaar vond ik de graphics op PS2 kwaliteit lijken.
Het was wel een Mulitplayer demo, gewoon 1 level online. Ik zal hem anders nog eens downloaden.