Mega Man 9 (2008)

Nintendo Wii / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch
Platform / Action

Ontwikkeld door Inti Creates en Capcom
Uitgegeven door Capcom

Dr. Light word beschuldigd van een robotramp. Dr Wily, die geen connectie heeft met deze ramp, vraagt om donaties voor zijn te bouwen robots. Hiermee wil hij de strijd aangaan tegen Dr. Light. In deze game ga je met Mega Man, volledig in 8 bit en 8 bit sounds het gevecht aan om de onschuld van Dr. Light aan te tonen.

avatar van LimeLou
We stoppen Dr Wily... In 8-Bit!

Mega Man. Weet je, ik ben nooit echt begonnen met deze spellenreeks. Ik bedoel ik heb er nooit echt veel mee gehad toen ik klein was maar toen mijn gamemaat deel 9 terug in 2008 gekocht had op de Wii, kon ik een gat in de lucht springen. Gewoon vanwege de geniale aanpak. Wie wilt nou niet weer voor de gein terug naar de NES generatie, in de tijd dat 8-Bit en chiptunes de shit was, en dat mensen bijna een hartinfact kregen toen ze zagen dat Samus een chick was. Ik ging dus met goede hoop beginnen met de game.

Ik: 'Hey, we kunnen kiezen uit verschillende stages. Weet je hoe vet!
Kevin: 'Ja! Laten we euhm.. Galaxy Man kiezen.'
Sem: 'Nee, Concrete Man. Die ziet er makkelijk uit'
Kevin: 'Je hebt gelijk. Ik zie ook geen ander element dat hem snel kan verslaan'

Voor de mensen die niet weten waar ik het over hebt leg ik het even uit. In MM games is het de gewoonte dat elke eindbaas zowat een zwakte heeft. Bij het verslaan van een eindbaas krijg je zijn kracht, en kan je die gebruiken. Als je Galaxy Man bijvoorbeeld verslaat kan je zijn kracht gebruiken om 'black holes' te schieten. Deze vaardigheid kan in de game gebruikt worden om een bepaalde eindbaas makkelijker te verslaan (ben vergeten welke precies) en voor een paar unieke situaties.

Dus, ik en Kevin begonnen met de Concrete Man stage. We sprongen over een bruggetje en storten neer door een vijand die op dat precieze moment naar boven sprong. 'Godverdomme!' schreeuwde ik. 'Nu ben jij aan de beurt, Kevin.'

Nadat we beiden iets van 5 keer naar beneden flikkerden, kwamen we erachter dat je eventjes moest wachten voordat je sprong, om zo de vijand met je blaster op te blazen. Nou, niet veel later kwam er een vogel die de 'blue bomber' bombardeerde. Met wat weet ik niet precies, maar het zag er apart uit. Nadat we een paar keer dood zijn gegaan door die klerevogels, gingen we door, stervend door een ander object of organisme dat onze weg naar de eindbaas belemmerd. Na ongeveer 150 beurten zijn we bij Concrete Man gekomen. Hier bleven we nog 30 beurten haken voordat ik hem met een lucky shot trof op het allerlaatste moment. Ja, ja. Deze game is genadeloos moeilijk. Om eerlijk te zijn denk ik ook dat ik niet de game uit kan spelen. Mijn vriend heeft 'm al een jaartje uitgespeeld, maar het kostte hem veel moeite.

Nadat je alle 'gewone' eindbazen verslagen hebt, begin je met de Dr Wily stages. Die Wily stages zijn eigenlijk gewoon fucking briljant. In elk deel denk ik zowat. Met als hoogtepunt deel 2. Althans, volgens de fans. Maar het is niet moeilijk om het met ze eens te zijn. Mega Man 9 is een fantastisch spel. Bijna alles er aan voelt goed. De moeilijkheidsgraad, de vijanden, de teringmoeilijke levels en de genadeloze laatste levels! Gaming op zijn meest retro en ouderwetste vorm, maar toch erg pakkend. De laatste Wily stages zijn memorabel. Maar hier komt dus het enige (grote) nadeel van de game: ze zijn te moeilijk. Het feit dat deze game moeilijker is dan andere maakt het beter, maar wat ze in de Wily Stages doen is zot. Zo laten ze je tegen alle eindbazen vechten die je in de game al verslagen hebt, achter elkaar! Deze game is dus niet voor zachtgekookte eitjes, want vloeken ga je zeker! En niet zo'n beetje ook