Shadow of the Colossus (2005)

Alternatieve titel: Wanda to KyozĂ´

PlayStation 2 / PlayStation 3

Ontwikkeld door Team Ico

Een onbekende man brengt zijn overleden geliefde naar een magisch land bewoond door zestien reuzachtige wezens. Over dit land wordt verteld dat wanneer men alle zestien wezens doodt, de doden tot leven kan wekken.

avatar van ninooow
0,5
Heb een hekel aan dit spel

ninooow schreef:
Heb een hekel aan dit spel

En waarom dan?

Wat een kansloze reactie.. Geen onderbouwing en zo'n idiote 0,5 haalt meteen de hele score onderuit. Kansloos.

Misschien wel een van de meest indrukwekkende spellen die ik ooit heb gespeeld. de manier waarop dit spel de speler zelf laat invullen wat de gebeurtenissen precies betekenen is zo genuanceerd uitgevoerd dat bijna iedereen een eigen invulling heeft van het verhaal.

daarnaast is de eenzame stille werld waarin het verhaal zich afspeelt zo sfeervol bedacht en weergegeven dat ik bij moenten mezelf er op betrapte dat ik gewoon maar wat stil stond en me stond te vergapen aan een leeg stuk woestijn.

ondanks dit alles niet een van mijn favoriete spellen. Dit doordat ik, ondanks de fantastische ervaring, het spel te eenvoudig vond.
Het geeft voor mij niet dat het zo'n kort spel is, maar het had in die 8 uur die ik er voor nodig had wel meer voor een uitdaging mogen zorgen.
toch een mooi spel!

Ongelofelijk spel! Heeft ontzettende indruk op mij gemaakt!
Alles is zo uniek! De ongelofelijke graphics, het rare sfeertje, de geweldige epische gevechten, de wazige verhaallijn, het fantastische einde! No. 2 in mijn lijstje.

%%%%%%
Uitbrengen op de ps3
Best raar als niemand het over de soundtrack heeft gehad

Jammer dat ik deze game destijds gehuurd had en niet gekocht. Nu vind je hem nergens meer, of jawel, maar veel te duur.

Blijft de beste game ooit voor mij

joeri592
weet iemand waar deze game niet te duur te koop is??

avatar van rpger
Zijn PS2 spellen trouwens niet te kopieren/downloaden? Als een spel nergens meer legaal verkrijgbaar is heb ik daar 0,0 moeite mee.

Je kan 'm spelen via een emulator. En een kopie van SotC vind je vast wel ergens.

avatar van Starmaster501
is niet anders of 60 euro betalen of downloaden. aangezien ik de demo al 10.000 keer heb gespeeld ga ik tog voor het makkelijkste

Tharoy schreef:

Ik ben er een beetje mee aan het knoeien (PCSX2) maar het blijft wel lastig een beetje performance te krijgen, zelfs op een high end systeem.

avatar van rpger
Wat een schitterende game zeg, heb hem nu aardig aan de praat met PCSX2 en gezien de hogere resolutie een zaken als AA op de PC ziet het er fraaier uit dan ooit. Lijkt me niet een hele lange game (zit nu op colussus nr 7) maar zeker de moeite waard.

Imperial Figure
Het spel duurt inderdaad maar 10 uurtjes (net als ICO) dus dat is erg kort maar je kunt gewoon blijven rondscharrelen in het sfeerrijk imperium.
Rpger heb je ICO wel eens gespeeld? die vindt ik namelijk nog intrigerender, in 2002 was ik daar niet achter weg te slaan.

Imperial Figure schreef:

Ik zal eens even kijken wat ik kan vinden. Thx for the tip.

avatar van rpger
Prachtig vormgegeven en sfeervolle game. Zeker een one of a kind experience, die in veel opzichten grensverlegend is. Zo zitten er een aantal aspecten in die ik in ieder geval nog nooit in een game heb gezien.

Alhoewel er amper dialogen is inzitten, is het verhaal onverwacht intrigrerend inclusief een zeer onverwacht doch bevredigend einde. Een aantal minors zijn de korte speeltijd, de soms frustrerende jumps en vreemde camerapositie, het is bovendien de vraag of de lege wereld een doelbewuste keuze was, of uit kostenoverweging niet verder is ontwikkeld. Desalnietemin een vrij tijdloze experience die helaas nooit verder is gekomen dan de PS2.

Ik krijg 'm ook wel aan de praat via emulators, maar het speelt niet echt fijn op een of andere manier, en er zit een enorme grijze glow over, of hoort dat zo? Ik heb al de eerste colossus verslagen, erg indrukwekkend. Ik moet misschien een vriend overhalen dit spel ergens vandaan te halen en misschien zijn PS2 lenen, want deze game wil ik absoluut nog spelen.

avatar van Starmaster501
Mooi spel. Waar ik me aan irriteerde was de irritant camera en besturing. Dat is even wennen. Ik kwam niet eens mijn paard op. De bazen zijn niet te makkelijk en nie te moeilijk. En erg afwisselend, erg leuk. Er hoefd van mij geen vervolg te komen

4, vanwege irritante camera

avatar van Starmaster501
Hoe krijg je trouwens een langer levensbalkje?

avatar van Tsjo-Wi
Dat gebeurt vanzelf na elke colossus die je verslaat. Zelfde geld voor je uithoudingsvermogen.

avatar van Starmaster501
Ik ben al bij de 7e en hij is nog steeds hetzelfde. Heb trouwens net antwoord op youtube gekregen en ze zeiden dat je fruit van bomen moest eten... waar staan die?

avatar van Tsjo-Wi
Nee ik zweer het je dat fruit is optioneel, bij mij ging het echt automatisch. Het zijn steeds kleine stapjes dus misschien heb je het niet in de gaten.

avatar van Starmaster501
echt? ik zag filmpjes bij de 7e boss dat het balke al erg lang was... maar ik zie wel

avatar van glimlicht
Kunst & Videogames, twee dingen die niet vaak samengaan. Natuurlijk worden er wel vaak pogingen gedaan maar vaak worden projecten geschrapt omdat de verkoopcijfers kunnen gaan lijden bij het nemen van de risico's. De zeldzame gevallen waar de combinatie word gegeven zijn meestal niet de meest populaire games, ondanks dat recensies met hoge cijfers smijten. De massa pakt liever een GTA of Halo om lekker even te schieten, uitstekende games natuurlijk om even bij te ontspannen of je dagelijkse sleur te verwerken^^

Maar af en toe weet een art-game tussen alles door te glippen en een groot publiek te bereiken. In 2001 kwam een game genaamd Ico uit, het vertelde het verhaal van een jongen met schattige hoorntjes, die verbannen werd in een vreemd fort. Hier ontmoette hij een meisje dat een vreemde taal sprak en een vreemde stille uitdrukking had. Ico draaide voornamelijk om het beschermen van dat meisje en goed samen te werken om uit het fort te komen. Critici waren omvergeblazen door het fragiele prachtig uitgewerkte verhaal en spraken van een kunstwerk. Helaas wist de game niet aan te slaan bij het grote publiek, de verkoopcijfers vielen tegen en de game flopte als 1st party titel van Sony. Uiteindelijk groeide de game uit tot een cult-item van de eerste klasse.

Het team van Ico nam voor de tweede game die zij zouden gaan ontwikkelen geen risico. Er werd grootschalig geadverteerd in gamesbladen en de pers werd vaak genoeg uitgenodigd om bij de productie ervan te komen kijken, die meestal enthousiast terugkwamen. Er werd zelfs een website gelanceerd waar je volgens de site: "Overgebleven resten van Colossi in de wereld kon zien". Een hele grappige marketing-truc natuurlijk, maar het werkte wel! Shadow of the Colossus begon vorm en aandacht te krijgen. Maar verdiende de game alle aandacht wel die eigenlijk Ico hoorde te krijgen volgens velen?

Ja, zeg ik met deze game in mijn top tien en een score van vijf sterren. Deze game heeft zeker zijn aandacht verdiend. En natuurlijk is hij bij veel mensen tegengevallen en natuurlijk is de game niet voor iedereen bedoeld. De game is stil, mysterieus en geeft niks weg aan de speler. Je krijgt wat vage beelden van een jongen die een meisje wilt redden, een stem uit het zonlicht en voor je het weet ben je al op pad naar je eerste vijand. Samen met je paard gallopeer je door een wildvreemde wereld en kom je aan bij een klif. Hier mag je lekker klimmen en alvast wennen aan de aparte camera en het grip-systeem. Als je bezig met klimmen bent word de roze cirkel rechtsonder in je scherm kleiner en kleiner. Als je cirkel op is val je naar beneden, prima systeem, niks op aan te merken, niet iedereen is als Altaïr (misschien maar goed ook).

Na een aantal sloppy freerun-moves kom je aan de top van de klif. Een korte cutscene laat zien dat er iets rondloopt daarboven... Een gigantische hoef met de grootte van een huis stampt langs je heen.
Vogels vliegen rondom een gigantisch wezen met een grote knots in zijn klauwen, daar sta je dan met je zwaardje en boog van hout. "En dat is pas de eerste?!?" Hierna ontvouwt zich het David & Goliath verhaal waar iedereen wel eens mee geconfronteerd is in de middelbare school. En als dat niet zo is denk je je maar in dat je een power ranger bent die niet de supergrote robot kan oproepen om de supergrote vijand te vernietigen. Vastberaden om het naamloze meisje te redden ga je toch de strijd aan met de wandelende titaan. Tenminste als je zijn aandacht kan trekken... want hij heeft niet eens door dat je er bent.

En dit is de game, je rijd met je paard van hier naar daar om de wezens te vinden en te vernietigen. Elk wezen is minstens zo groot als een stroommast (twee uitzonderingen weggelaten) en velen zelfs wel 2-3 keer zo groot. Je dient ze te verslaan door hun zwakke plek te ontdekken, erop te klimmen en vervolgens neer te halen met je magische zwaard. Drie stappen die bij elke Colossus verschillen, want de een die vliegt, de ander graaft door de grond en sommige zitten zelfs in het water. Meestal gebruik je hun grootte tegen je en laat je ze in een list trappen. Je word constant gepromoveerd van nutteloze aardworm tot dodelijke parasiet. En het enige wat je gebruikt zijn je boomhutklim-skills, je zaklampzwaard en goedkope pijl en boog. Heerlijk... een sulletje zijn

Naarmate de game vordert kreeg ik wel steeds meer vragen. Zijn de titanen eigenlijk wel slecht? Zijn ze misschien gewoon bewakers van iets? Waarom is er niks anders in dit land dan 16 Colossi? Tijdens de quest ontwikkelt er bij de speler een verhaal, dit gebeurt zonder dat er iets verhult word. Filosofisch gezien zie ik het zo: De lege "reis" stukken tussen de Colossi door zie ik als een moment van bezinking en radeloosheid. Alles is doodstil om je heen, terwijl je vlak ervoor nog een reus op zien knieen hebt zien neerstorten. De game neemt de acties van de speler serieus, en laat op de speler niet "eenvoudig" onderweg wat vijandjes op hem los. In elke andere game had je tussen de "eindbazen" door andere obstakels in de vorm van puzzels, veldslagen of conversaties voor je kiezen gekregen. Deze game doet dat bewust niet. Elke keer dat je op je paard rijd, op weg naar de volgende colossus voel je gewoon de wilskracht van de naamloze held, al raakt hij nog zo vaak de weg kwijt, hij moet en zal het meisje redden.

De alinea hierboven beschrijft de grootste reden waarom deze game zo'n hoge waardering van mij krijgt. Natuurlijk heb ik af en toe even zitten vloeken op de lastige controls of excentrieke camera. Vaak ben ik ook de weg kwijt geraakt naar de volgende colossus of kreeg ik het niet voor elkaar de torenhoge tegenstanders neer te krijgen. Sommige zullen deze punten misschien in de weg van hun "game-ervaring" zien liggen. Ik zie het meer als een obstakel op weg naar de ondergang van de volgende Colossus, ik zie de punten als een eigenschap van het hoofdpersonage, een naamloos iemand. Hij heeft geen superkrachten, sterke wapens of geweldige one-liners, hij is gewoon een sulletje die zijn meisje wilt redden. De eerste kreeg hij misschien niet zo snel neer... maar hey,, oefening baart kunst David kreeg ook een beetje hulp van bovenaf, onze naamloze held krijgt hulp vanaf de andere kant van de beeldbuis,, van mij.

Een kunstwerkje.

Glimlicht,
na het lezen van je persoonlijke mening heb ik m'n cijfer toch van een 4 naar een 4,5 gezet. Vooral zoals jezelf al zegt de op een na laatste alinea beschrijft de reden waarom het zo'n goede game is.
Toch in verband met de controls kan ik het voor nu nog geen 5 geven, dan zal ik em eerst nog een keer voor uit moeten spelen.

avatar van Starmaster501
Kan iemand mij uitleggen wat er allemaal gebeurt in dat eindfilmpje. Dat je ineens een baby bent. Ik snap er egt niets van

avatar van Awake78
Heb hem nooit gespeeld hoor, maar vind het grappig dat je veel mensen hoort die speciaal een PS3 60-gb kopen om dit spel Backwards Compatible te spelen. Als je dat voor elkaar krijgt, ben je een groot spel.
Hoop hem ooit nog eens te spelen, tot die tijd blijf ik hopen

Btw: mooie review van Glimlicht - leuk geschreven, duidelijk, grammatica dik in orde en grappig op z'n tijd. Zo hoort het.

avatar van ps3me
Ik hoop dit spel echt nog eens te kunnen spelen!

avatar van kaholiic
Me 2,, Maar hij is zo duur!

avatar van rpger
2 words: PCSX2 en torrent.