Shadow of the Colossus (2005)

Alternatieve titel: Wanda to KyozĂ´

PlayStation 2 / PlayStation 3

Ontwikkeld door Team Ico
Uitgegeven door Sony

Een onbekende man brengt zijn overleden geliefde naar een magisch land bewoond door zestien reuzachtige wezens. Over dit land wordt verteld dat wanneer men alle zestien wezens doodt, de doden tot leven kan wekken.

avatar van TonyTHorror
Epic.

Best review ever

avatar van Griekse God.
Het is wel echt hét gevoel dat ik tijdens en na de game kreeg. Dus wel een 100% accurate review..

nog 98 nachten slapen en dan is het zo ver

kiriyama
6 jaar geleden was het ook al zo ver.

avatar van LimeLou
Maar dan kan ik het pas spelen

Tof dat meneer Koelewijn zich weer niet kon inhouden en een virtuele leugen moest plaatsen. Of het is een alias van een van de Japanse ontwikkelaars die op straat is gegooid vanwege incompetentie en zich op een belachelijke manier wil revancheren. Zal wel het eerste zijn, zich effe belangrijk voelen.

Grovonion schreef:

Waar heb je het over

Ik heb het over degene die in Juni al een stem geplaatst heeft voor de PS3 versie, terwijl ze pas in een week of twee uitkomt.

Dat is trouwens het goede nieuws gedeelte, metacritic heeft al een review of 22 binnen, gemiddelde van 91 whopping percent!!

SvV_Ying
ICO & Shadow of the Colossus Collection

Review | 15 september 2011 - Innovatieve en originele games hebben soms het probleem dat ze ontgaan aan het grote publiek. Zo ook ICO in 2002 en in mindere mate Shadow of the Colossus in 2005. Beide games waren eigenlijk cultklassiekers op de PlayStation 2, maar nog steeds weet nog lang niet iedereen waar ik het over heb als ik deze titels noem. En in het geval van deze games is dat erg zonde. Sony geeft bijna een decennium later nogmaals iedereen de kans om deze pareltjes op te pikken.

Het gevaar van oudere games en oude games heruitbrengen is vaak dat het gevoel van toen er niet meer is en de game verouderd aanvoelt en niet meer brengt dan een nieuw likje verf. Laat ik je meteen geruststellen met het feit dat deze angst bij de ICO en Shadow of the Colossus (SOTC) totaal ongegrond is; de games zijn nog steeds vet, voelen niet verouderd aan en hebben een prima grafische update gekregen. Als kers op de taart zijn de games voorzien van Trophy-ondersteuning en ze zijn in 3D speelbaar, al kan ik daar helaas niks over zeggen vanwege gebrek aan een 3D-TV. Als je niet beter zou weten, dan zie je de titels zo voor nieuwe PlayStation 3-games aan.

ICO nog steeds magistraal
Om maar te beginnen met ICO: vader tijd heeft totaal geen invloed gehad op deze game. De sfeer van ICO is nog steeds betoverend goed en het avontuur is nog steeds magistraal. In de mysterieuze game speel je een klein gehoornd jongetje die wordt verbannen en opgesloten in een kasteel. Hij komt echter vrij en begint een lange tocht door het kolossale en mysterieuze kasteel. Al snel komt Ico in contact met een al even mysterieus, compleet in het wit gehuld meisje. Samen, hand in hand, baan je je een weg door het kasteel, op zoek naar vrijheid.

Waar je in veel games tegenwoordig continue op de hoogte wordt gehouden van wat je moet doen, is dat in ICO absoluut niet het geval. Ico en het meisje verplaatsten zich door gangen, over bruggen en door grote ruimtes, maar hoe verder te komen, is helemaal aan de intelligentie en het denkvermogen van de speler. De speler wordt continue uitgedaagd met puzzels, variërend van logisch en simpel tot tijdrovende hersenkrakers. De metgezel heeft namelijk wat fysieke problemen als het op springen en klimmen aankomt, want Ico moet haar, letterlijk en figuur, continue bij het handje houden en een begaanbare route voor haar vrijmaken. De voldoening na het verder komen en het oplossen van een puzzel is in Ico ook vele mate groter dan bij veel andere games, omdat je het helemaal zelf hebt uitgevogeld, er van uitgaande dat je YouTube uit laat staan tijdens het spelen.

En Shadow of the Colossus?
Voor de andere game van deze collectie, Shadow of the Colossus, geldt eigenlijk precies hetzelfde als hiervoor geschreven over ICO. Ook deze game is nu nog een genot om te spelen en is al even magistraal en origineel. Als jongetje Wanden, al kun je hem ook zo voor een vrouw aanzien, het blijven Japanners achter deze game, is het taak om 16 colossi te verslaan. In ruil daarvoor kan een magische kracht Dormin, die gebivakkeerd zit in een tempel, een meisje waar Wanden veel om geeft weer tot leven wekken. SOTC neemt de speler door een open wereld, die Wanden met paard kan verkennen om zo in vastgestelde volgorde de zestien colossi te vinden en te verslaan.

Net als met ICO wordt ook in SOTC niet al te veel voorgekauwd en is het dus aan de speler om te bedenken hoe zo'n gigantische kolossus verslagen moet worden. Het zijn adembenemende gevechten die je vaak op het puntje van je stoel zetten. Niet zozeer omdat je bang bent om dood te gaan, maar meer de manier waarop de gevechten vorderen en de hartslag steeds meer toeneemt als je de zwakke plek van een kolossus hebt gevonden en bijna zover bent om hem neer te halen, om daarna door een moment van onoplettendheid naar beneden te pletteren en weer opnieuw de kolossus moet bestijgen. Het zijn 16 unieke gevechten die allemaal een andere tactiek vergen, mede door het goede en gevarieerde design van de colossi.

Ook Shadow of the Colossus is dus nog een genot om te spelen, maar helaas kampt Shadow of the Colossus wel met lichte grafische ongemakken. Zo had de game op de PS2 last van aardig wat pop-up en dit probleem is niet helemaal verholpen. Aangezien dit een HD-remake is voor de PS3 en de graphics wel zijn opgepoetst, is het onbegrijpelijk dat dit niet is aangepakt. Het maakt de game er niet minder om, maar het valt wel op.

Zo goed als nieuw
Pas nu ik de games ruim een decennium later speel, merk ik hoe origineel ze destijds eigenlijk waren. Tal van technieken die tijdens puzzels gebruikt worden, het hand in hand lopen en samen de hele game door zien te komen in ICO, de gigantische colossi in Shadow of the Collosus en de mysterieuze locaties en sfeer, blijven van zeer originele en uitzonderlijke kwaliteit. Dit hadden zelfs games kunnen zijn die als nieuwe releases niet zouden misstaan. De games lijken ook als inspiratiebron gediend te hebben voor nieuwe games, al is er eigenlijk niks op de markt dat écht lijkt op ICO of Shadow of the Colossus.

Controls doen moeilijk
Waar beide games wel enkele problemen mee hebben zijn de controls; het klimmen, springen en lopen werkt niet altijd even lekker. Dit heeft voor een deel te maken met de verouderde animaties, waardoor springen en dergelijke animaties er soms een beetje lomp uitzien, maar ook de controls zijn niet altijd even lekker. Zo moet je precies goed staan om je paard te bestijgen in Shadow of the Colossus of precies onder een ketting staan om deze met een sprong te kunnen vastpakken in ICO. Het zijn van die dingetjes die je niet meer bent gewend bij hedendaagse gamen en die wel wat verbetering konden gebruiken.

Conclusie
Ik kan er kort en krachtig over zijn: Ico en Shadow of the Colossus zijn 2 games die je allang gespeeld moet hebben. Is dat niet het geval, zorg dan dat je deze collectie in huis haalt. De games zullen je versteld doen staan van unieke en originele gameplay en een aangename en erg mysterieuze sfeer. Zelfs na een decennium zijn beide games nog ontzettend tof en je merkt duidelijk hoe vooruitstrevend deze games waren in de tijd dat ze uitkwamen. Met enkele grafische glitches daargelaten is dit 1 van de beste collecties van de laatste tijd en een prima voorproefje op de 3de game van Team ICO: The Last Guardian.

9/10

Bron: Gaming Only

LimeLou schreef:
Best review ever

Ik lees liever die van jaspertje Die zijn echt tien keer uitgebreider.

avatar van wiiplayer
Heeft deze game qua verhaal iets te maken met ICO? Anders dan zou ik eerst deze spelen als ik de collectie heb.

avatar van LimeLou
Nee, heeft niks qua verhaal met ICO te maken.

avatar van wiiplayer
Oke nice. Mja, ik haal hem toch niet meteen. Eerst maar eens Uncharted 3 pre-orderen en dan kijk ik wel hoeveel er overblijft. Moet ook nog nieuw scherm halen enzo want ik heb net mijn televisie verpatst.

avatar van LimeLou
Ik wil deze wel meteen kopen, maar kan dus niet. Moet nog wel een extra weekje wachten op zakgeld

LimeLou schreef:
Nee, heeft niks qua verhaal met ICO te maken.

Jawel hoor. Bekijk het eind nog maar eens. Dit is de prequel.

avatar van LimeLou
ICO zelf nooit gespeeld. Heb alleen gehoord dat het niet zo was.

Gisteren eindelijk gekocht en gespeeld. Het eerste wat me opvalt is dat het qua sfeer aan de verwachtingen voldoet, wat echter ook opvalt is de toch wel hoge moeilijkheidsgraad. Heel veel trial and error, ook wel veroorzaakt door een verouderd "save" systeem.

Grovonion schreef:

Verschilt wel erg per wezen. Als je nu een lastige hebt, kan de volgende zomaar weer poepsimpel zijn.

Nu ja, behalve als de eerste al als poepsimpel aanzien wordt...

avatar van Tsjo-Wi
Die eerste is ook poepsimpel. Maak je borst maar nat voor de andere Colossi dan..

avatar van gamesz
Heb em te koop voor de PS3, incl. Ico voor 28 euroos (ophalen of verzenden). PM plz

avatar van gamesz
4e colos was trouwens vrij irritant, 2u bezig mee geweest alleen omdat ik die kop van dat paard zelden tot nooit naar beneden kreeg.. pfff. Verder wel hele vette game en idd zeer lastig op zn tijd, vond Ico toch wel vermakelijker, al is die vrij simpel op sommige puzzels na.

%%%%%%
@ glimlicht, prachtige recentie

normaal hou ik wel van rpg maar dit spel kwam toch ietsjes gay over.. vooral de hoofdpersonage

kiriyama
En het is niet eens een RPG...

koning-phong schreef:

dit is geen RPG en te gay beargumenteer je mening eens?

avatar van Visie
koning-phong schreef:

Heb jij gay-fetish ofzo?

Bij The Ballad of Gay Tony:

Ja ik vind dit toch beetje onrealistisch overkomen hoor , een homo als gangster?? pff dat komt haast nooit voor.

SOTC is niet eens een rpg. Dus je vergelijkingen slaan echt nergens op.

Uncharted 3 ziet er volgens jou lego-achtig uit, homo's kunnen geen gangster zijn en nu noem je SOTC gay....

Gelukkig neem ik jou als een reviewer niet serieus.

avatar van LimeLou
Zojuist uitgespeeld. Zal morgen wel intikken wat ik er van vond

avatar van LimeLou
Eindelijk gespeeld deze game en ik werd al vanaf het begin overladen met een heerlijk sfeertje zoals ik niet ken in een andere game. Het doet me vaag denken aan een combinatie tussen Legend of Zelda (maar dan volwassener en mysterieuzer) en de magie van een film van Hayao Miyazaki.

De gameplay bestaat uit rondreizen met je paard over een groot landschap en het beklimmen van magische wezens en ze uiteindelijk te doden door op een bepaalde plek je zwaard in het lichaam van de wezens te doorboren. Meestal zorgt dit voor memorabele gevechten, maar ook voor veel frustratie bij sommige wezens. Soms wist ik bijvoorbeeld niet waar ik naartoe moest springen, kon ik net niet de zwakke plekken van de wezens bereiken of stond ik op een verkeerde plek. Mijn eigen fouten zijn dat natuurlijk, maar ik zie nergens een learning curve. Je moet gewoon uitgaan van je intuïtie bij het verslaan van deze wezens. De 12 van de 16 wezens waren een eitje, maar bij de andere 4 had ik soms zin om mijn controller door de kamer te gooien. Nooit een goed teken voor een game die voor de rest erg intuïtief aanvoelt. Ook het paard bestuurt zo lomp als de pest en het beest reageerde erg traag toen ik een bepaalde richting wou opgaan of toen ik bijvoorbeeld sneller wou galopperen. Voor de rest is de gameplay een ruwe diamant. De game trekt zich weinig aan van de regeltjes in de game-industrie en de gevechten met de kolossale wezens geven een gevoel van extase, vooral als je ze beklimt en ze proberen je van zich af te schudden of beet te pakken.

Graphics zijn ook prima. Lekker uitgerekte velden met bijna geen vorm van leven te bekennen, alleen de held, het paard en de weg richting je vijand. Dit geeft een sereen gevoel waardoor je graag de velden verkent en tijd geen betekenis meer heeft. Shadow of the Colossus is vooral een gevoelsgame, die je beet moet grijpen vanaf het begin en niet meer loslaat tot het einde. Bij mij was dit vaak niet het geval, maar gelukkig overheerst het positieve van de game het negatieve. Het verhaal is ook een bijzonder iets. Iedereen spreekt een verzonnen taal en het is een vrij minimalistisch geheel: er gebeurt weinig, maar dit geeft ook meer ruimte voor de speler om na te denken en je eigen interpretatie toe te voegen. Weinig games doen dit en dat is erg spijtig want dit geeft de mysterieuze sfeer van deze game weer net iets extra.

Shadow of the Colossus was een game die ik al jaren wou spelen, en dat is uiteindelijk gelukt. De game is voor mij niet een groots meesterwerk, maar zeker een erg bijzonder geval die zich door de pracht en praal die de game uitademt de harten van vele gamers heeft veroverd. En het einde van de game gaat ook in mijn top 10 van game endings. Grandioos gewoon.