Shadow of the Colossus (2005)

Alternatieve titel: Wanda to KyozĂ´

PlayStation 2 / PlayStation 3

Ontwikkeld door Team Ico

Een onbekende man brengt zijn overleden geliefde naar een magisch land bewoond door zestien reuzachtige wezens. Over dit land wordt verteld dat wanneer men alle zestien wezens doodt, de doden tot leven kan wekken.

avatar van jirachi04
Goede review.

Bedankt

mooie review

avatar van LimeLou
Jij kan snel lezen, Mike Bedankt.

jup, alleen als het interresant is
maar ik heb dit spel nooit gespeeld en volgens mij is het ook echt totaal anders dan ik denk. Interresant haha. Misschien moet ik hem nog een keer gaan spelen.

avatar van LimeLou
Het is zeker een interessant spel, maar het moet wel je ding zijn natuurlijk. Ik ken in ieder geval geen andere game met een vergelijkbare sfeer.

sfeer is wel belangrijk ja

Ik hoop dat de er nog games komen van team ico

The Last guardian staat al een tijdje in de steigers, alhoewel de designer weg wil van Sony zou hij toch nog toegestemd hebben dit spel af te werken. Maar een release datum heb ik nog niet gezien.

avatar van anders99
Zeer mooie graphics en uitdagende gameplay een verdiende 5/5

Dit spel wilde ik laatst nog kopen voor mijn oude Playstation 2 maar ik kon hem nergens voor minder dan €30,- vinden. Iemand ideeën?

Op Ebay zijn er wel een paar voor minder dan 30. Maar ik zie net dat velen niet naar Nederland zullen sturen.. Misschien Amazon?

Op (retro-)beurzen ligt hij meestal ook wel voor een schappelijke prijs, ik denk zo om en bij de 20 euro.

avatar van Awake78
Het is makkelijker om te spelen op de PS3. In combinatie met ICO zie ik hem vaak 2de hands liggen bij de Gamemania oid.

SoTC is een unieke parel die iedere core-gamer opgeraapt moet hebben. Het geeft een ervaring die ik niet kan vergelijken met andere games die ik gespeeld heb. De gehele game draait om het rondlopen op een landschap, zoekend naar zestien reuze monsters die je in voorgeschotelde volgorde moet doden. De gevechten draaien om het uitvogelen van de zwakke punten van de monsters en ieder monster vraagt een andere aanpak. Soms kwam ik erachter door willekeurige gebieden van zijn lichaam te bespringen, andere momenten moet je de omgeving tegen het monster gebruiken. Het is het uitvogelen van een monster zijn zwakte wat de meeste bevrediging gaf.

Grafisch is SotC tijdloos, althans: ik heb de HD versie gekocht en daar is de wereld mooi om te zien, onlangs dat het een PS2 achtige look heeft. De muziek past er perfect bij en de besturing werkt grotendeels mee. Soms vond ik het lastig de camera te bedienen en sprongen in te schatten, maar dat zijn een kleine hinders.
Er is echter één probleem wat ik met de game heb, en ik voel me alleen hierin: ik vind het verhaal simpelweg oninteressant en inhoudsloos. De game voelt aan alsof ze een tragisch, emotioneel verhaal proberen te vertellen maar ze leggen niets uit over de personages. Wie is die jongen? Wie is het meisje? Waarom wilt hij haar redden? Als ik niets weet over de personages waarom zou het me dan bekoren of ze slagen in hun missie? Als je liefhebber bent van verhalen die meer draaien om de emotie & sfeer waarbij je je eigen interpretatie kan toepassen dan is SoTC misschien een fijne verfrissing. Persoonlijk spreekt deze vorm van narratief me niet aan en kan ik me meer vinden in uitgewerkte personages met duidelijke motieven.
Onlangs dat het verhaal me tegenviel moet ik bekennen het einde sterk te vinden. De game had vrij weinig verhaal, en bij het einde komt er plots een verhaal boost. Ikzelf zag het einde niet aankomen en vond het een slimme manier om de ervaring af te sluiten.

Het laatste wat ik wil aankaarten, iets dat ikzelf niet wist tijdens mijn playtrough, is dat SoTC vol extra’s zit. Ik speelde de game, vocht tegen de bosses en stopte daarna. Maar het blijkt dat je, verspreid over de wereld, meerdere items kunt vinden die je health & stanima verhogen. Er zijn ook Time Trials: bij het halen deze krijg je bonus items zoals o.a. een cape waarmee je kunt zweven, een sterker zwaard of een masker die je verdediging verhoogd om de moeilijkere time trials te halen. Het schijnt dat op hard mode de monsters andere zwakke punten hebben waardoor je je techniek moet veranderen. Ikzelf heb het spel nooit op die manier gespeeld, maar misschien ga ik het eens herspelen.

Fonzzz002 schreef:

Nou...ik ben blij dat ik het eens van iemand anders hoor. Ik heb zowel Ico als SotC in mijn bezit maar het is me nog altijd niet gelukt om er ook echt tijd in te steken. Het gebeurt wel eens dat ik het in de console pleur, ervoor ga zitten en...een uurtje later weer eruitgooi omdat het me gewoon helemaal niet boeit wat er nou wel of niet met dat kereltje in zijn kasteel of die gigantische reuzen gebeurt. Het ziet er idd wel allemaal mooi en sfeervol uit maar de drive om me ook erin te verdiepen is me (zelfs ondanks de redelijk korte speelduur van beide games) nooit gelukt. En ik probeer al steevast sinds de PS2 (want ik heb er eentje op de ps2, de andere in de HD collectie op de ps3). Waarschijnlijk doe ik dus mezelf ontzettend tekort maar er ligt altijd wel iets interessanters of leukers naast, op, of onder deze in de kast.

...dus geen score van mij. Maar ik blijf het proberen hoor!

avatar van Awake78
Haha herkenbaar...ik had namelijk hetzelfde. Ik zag hem liggen bij de bieb en dacht neem hem eens mee. Ik weet de hype nog toen SotC uitkwam destijds. Maar wat een tegenvaller zeg. In eerste instantie Ico, daar ben ik na een half uur mee gestopt. Die besturing had geen y-invert dus hield het voor mij al snel op.
Toen SotC, dat was helemaal een boutspel. Dat ik daar nog een slordige 3 uur heb ingestoken is mij achteraf een raadsel geweest. Heel houterige besturing, een onbegrijpelijke opbouw/verhaal en grafisch tja, nou ja daar kan het op zich niet zoveel aan doen. Ben er zelfs 2 x aan begonnen, maar 2 x net zo hard weer m'n PS3 uitgebonjourd. Veel plezier...

Voor de fans: Prey for the Gods is een upcoming PC en Mac titel die duidelijk (wellicht iets té) zijn inspiratie haalt uit SotC. Wordt ontwikkeld door een team van maar 3 luitjes, dus zal nog wel even duren voor een full release, maar ziet er erg goed uit sofar!

Hier de trailer.

lennox
Ik heb de game net gekocht, hoe vind ik de monsters? Wat is de bedoeling in het spel? Ik heb de eerste kwartier alleen maar rondjes zitten rijden.

Ford KAduuk

Het licht van het zwaard geeft aan welke kant je op moet om het volgende monster te vinden.

avatar van Knight of Round
Prachtig spel voor die tijd. Maar wat een bloedirritante controls.

avatar van Awake78
Echt verschrikkelijk inderdaad....dé reden waarom ik deze na een uur spelen heb teruggebracht naar de bieb

Ik zie niet wat dit spel zo aantrekkelijk maakt. Enige positieve vond ik de muziek. Ook slechts een uurtje gespeeld