Heavy Rain (2010)
PlayStation 3 / PlayStation 4 / PC
Adventure
single player
Ontwikkeld door Quantic Dream
Uitgegeven door Sony en Quantic Dream
Heavy Rain is een game die zich laat spelen als een interactieve film, een thriller met donkere film noir-invloeden. Als speler volg je de beslommeringen van vier verschillende personages.Toch is er één persoon die Ethan Mars, Scott Shelby, Madison Paige en Norman Jayden verbindt: de Origami Killer. Als speler bepaal je zelf hoe je met deze vier personen de moorden gaat oplossen.
- nummer 153 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=YVYiJ3VSp60
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik mis wel heel erg het spelelement. Als voorbeeld wat ik wel erg aardig vond was die ondervraging op het politie bureau, dat je echt moest nadenken wat er nou precies was gebeurt in dat park. Van dat soort scenes had je te weinig, vaak sprak het allemaal voor zich. Je had wel een interactie met het spel maar je word automatisch naar elke clou toegebracht. In feite kan een aap dit spel ook spelen.
Wat ik wel heel erg goed gedaan vond was de scene dat je die kerel een pistool tegen ze kop houdt, niet schiet, wel schieten. Dat stukje zat ik hem wel even te knijpen. Een stemmetje zegt waste the fucker, je gevoel zegt het niet te doen. Je voelt in aantal scenes die (tijds)druk van doe iets, zeg iets, maar blijf niet staan en niks doen.
De replay waarde vind ik nagenoeg nihil. Het spel speelt in op je gevoel en om nu andere beslissingen in het spel te gaan nemen waar je niet echt achter staat haalt ook juist de kracht van de game weg.
Je had vroeger ook die point en click adventures waarbij je echt op zoek moest naar aanwijzingen en voorwerpen om puzzels op te lossen. Phantasmagoria 2 vind ik echt een mooi voorbeeld van. Oke deze games hebben ook zijn nadelen (frustraties) maar je moet wel zelf op zoek o.b.v. de aanwijzingen die je hebt gekregen. Dit spel heeft mij meer voldoening gegeven dan Heavy Rain.
Say what? Het spel opnieuw spelen maakt het juist leuker.
Maar ik moet zeggen dat ik echt in het verhaaltje werd opgezogen, ondanks dat je er zo doorheen bent. Heavy Rain is eigenlijk meer een soort van interactieve film waarin jij als speler de keuzes mag maken die afhankelijk van je speelstijl goed of slecht kunnen uitpakken.
De graphics zien er echt fenomenaal uit, echt prachtig gewoon. Vooral de gezichtsanimaties en lipsyncing.
Waar ik wel een beetje bang voor was, is dat Heavy Rain net zoals Fahrenheit zou spelen met heel veel quicktime events en nu is dat natuurlijk wel zo, maar dit is veel gevarieerder en er zijn ook situaties dat je meerdere knoppen tegelijkertijd moet indrukken en/of schudden met de controller.
Een klein minpuntje vind ik toch wel de besturing, soms loopt het wat moeilijk en dat ziet er dan best knullig uit op beeld.
Vandaar 4,5 sterren.
De verscheidene eindes zijn trouwens echt de moeite waard, er zijn er totaal 18 om vrij te spelen en die heb ik dan natuurlijk ook allemaal gekregen. Er zitten echt wat verrassende eindes tussen.
ik vind dit soort spellen echt geweldig, jammer dat er niet nog een deel meer komt.
Lijkt me ook een beetje sterk met al die open en gesloten eindes door elkaar heen.
Ze kunnen het probleem oplossen op de Mass Effect manier. De save games zijn er teminste nog van Heavy Rain, dus je kan makkelijk een vervolg maken.
het begin vind ik al super spannend, daarna ging het effe wat af met gebrabbel enz.
maar als het eenmaal z'n punt bereikt wordt het weer erg spannend.
veel creepy momenten in de game.
echt een super spel
Al pieker ik wel heeeeeel erg om het beeld, het beeld van Keuzes zeg maar, de letters zijn veelste klein en soms zie ik de Triangle, Vierkant op de joystick niet eens zo goed en ben ik bang dat ik de keuze maak die ik niet wilde.. Ik heb tot nu toe 1 trofee van Blunder.
Maar vermoed dat ik er eigenlijk 2 zou moeten krijgen (naja 3 dan)
Ik ben benieuwd hoe ik de 4 personages nog kan verbeteren maar het beeld blijft echter een obstakel waardoor de game toch wel een halve punt minder krijg...noem me gek of kritisch maar zo zie ik het wel.
het game zelf focust zich erg op de personages en vanaf het moment dat je hem speelt voel je uiteraard een soort van connectie met ze waardoor je met meer gedrevenheid ze bestuurt..
Briljante spel!! Ik heb nog nooit een spel gespeeld als deze, dit is erg nieuw voor me!
En wat betreft de vergelijkingen met LA Noire, deze game is totaal anders.
pffff
hopelijk kan iemand antwoord geven?
het einde kan anders lopen enzo maar de Moordenaar is gewoon dezelfde persoon toch??
dankjewel
Wie de moordenaar is kun je niet veranderen, dat blijft uiteraard hetzelfde.
De enige spellen in dit genre die ik ken tot nu toe zijn Fahrenheit en LA Noir (op zekere hoogte), die van mij allebij ook een 5 krijgen. Gewoon een vet genre. Gameplay is er niet zoveel, maar speelt zich in je hoofd af. Top verhaal, aardige plotwending, en de beste graphics die ik tot nog toe heb gezien in een game. Hoppa 5*
Oh en nog een ding wat ik dus niet snapte. Met madison zit je in het brandende appartement van Shelby, en probeer je te ontsnappen. Dan ga je in een koelkast zitten, ontploft het appartement en sta e ineens beneden?? Niet echt logisch, heb ik iets gemist?