Heavy Rain (2010)

PlayStation 3 / PlayStation 4 / PC

Ontwikkeld door Quantic Dream
Uitgegeven door Sony en Quantic Dream

Heavy Rain is een game die zich laat spelen als een interactieve film, een thriller met donkere film noir-invloeden. Als speler volg je de beslommeringen van vier verschillende personages.Toch is er één persoon die Ethan Mars, Scott Shelby, Madison Paige en Norman Jayden verbindt: de Origami Killer. Als speler bepaal je zelf hoe je met deze vier personen de moorden gaat oplossen.

avatar van Tsjo-Wi
Tsja tis gewoon een unieke ervaring. Dat hele duistere, realistische sfeertje, de sterke nadruk op het verhaal, de vette personages, ik kon er allemaal erg van genieten. En er zijn maar weinig games die me emotioneel zo geraakt hebben als Heavy Rain.

avatar van LimeLou
Emotioneel was het wel goed gedaan, ja. Maar de emoties die ik in games zoek zijn oppervlakkig maar toch mooi. In de Final Fantasy games (die overigens totaal niet mijn ding zijn) is het niet realistisch maar de manier hoe je de emoties voelt van je karakters vind ik erg meeslepend. HR doet dit door een meer realistische , alledaagse wijze (wat ook goed is) maar vooral dat simpele maar juist zo mooie in games betrekt me juist zo in games (het vinden van een schatkistje in Legend of Zelda, het verslaan van een eindbaas in Dragon Quest etc)

Het spel is te makkelijk.

Ik mis wel heel erg het spelelement. Als voorbeeld wat ik wel erg aardig vond was die ondervraging op het politie bureau, dat je echt moest nadenken wat er nou precies was gebeurt in dat park. Van dat soort scenes had je te weinig, vaak sprak het allemaal voor zich. Je had wel een interactie met het spel maar je word automatisch naar elke clou toegebracht. In feite kan een aap dit spel ook spelen.

Wat ik wel heel erg goed gedaan vond was de scene dat je die kerel een pistool tegen ze kop houdt, niet schiet, wel schieten. Dat stukje zat ik hem wel even te knijpen. Een stemmetje zegt waste the fucker, je gevoel zegt het niet te doen. Je voelt in aantal scenes die (tijds)druk van doe iets, zeg iets, maar blijf niet staan en niks doen.

De replay waarde vind ik nagenoeg nihil. Het spel speelt in op je gevoel en om nu andere beslissingen in het spel te gaan nemen waar je niet echt achter staat haalt ook juist de kracht van de game weg.

Je hebt een aantal goede en terechte punten. Blijkbaar heb je ondanks deze punten ook dezelfde waardering en score gegeven als mij. We weten waarschijnlijk allemaal dat dit geen prefect spel is (ik heb wat problemen met de plot) maar het is een belangrijk spel omdat het het verouderde "adventure" genre in een nieuw, 21ste eeuw kleedje heeft gestoken. Ik hoop dat er nog spellen in dit genre verschijnen (LA Noire is tenminste in de richting) en het spel-principe perfectioneren.

De game is verre van perfect maar het is zeker wel de moeite waar om te spelen ik heb er zeker van genoten. Een vervolg van dit genre zou wel iets uitdagender moeten zijn (ik vraag mij af of LA Noir dat is)

Je had vroeger ook die point en click adventures waarbij je echt op zoek moest naar aanwijzingen en voorwerpen om puzzels op te lossen. Phantasmagoria 2 vind ik echt een mooi voorbeeld van. Oke deze games hebben ook zijn nadelen (frustraties) maar je moet wel zelf op zoek o.b.v. de aanwijzingen die je hebt gekregen. Dit spel heeft mij meer voldoening gegeven dan Heavy Rain.

Heavy rain is meer interactieve film dan adventure spel, klopt. LA Noire is is iets meer actie, maar ook zo gestrikt dat de speler het verhaal kan blijven volgen. Je krijgt zogezegd meer een rapport per missie dan dat het verdergaan in het verhaal van je succes afhangt. Heavy rain is wat dat betreft wat minder lineair, hier gaan tenminste mensen dood als je verkeerde beslissingen neemt, zoals in het echte leven

avatar van LimeLou
De replay waarde vind ik nagenoeg nihil.

Say what? Het spel opnieuw spelen maakt het juist leuker.

Inmiddels twee maanden geleden of zo uitgespeeld, maar niet echt zin gehad om een (kleine) review te schrijven.

Maar ik moet zeggen dat ik echt in het verhaaltje werd opgezogen, ondanks dat je er zo doorheen bent. Heavy Rain is eigenlijk meer een soort van interactieve film waarin jij als speler de keuzes mag maken die afhankelijk van je speelstijl goed of slecht kunnen uitpakken.

De graphics zien er echt fenomenaal uit, echt prachtig gewoon. Vooral de gezichtsanimaties en lipsyncing.

Waar ik wel een beetje bang voor was, is dat Heavy Rain net zoals Fahrenheit zou spelen met heel veel quicktime events en nu is dat natuurlijk wel zo, maar dit is veel gevarieerder en er zijn ook situaties dat je meerdere knoppen tegelijkertijd moet indrukken en/of schudden met de controller.
Een klein minpuntje vind ik toch wel de besturing, soms loopt het wat moeilijk en dat ziet er dan best knullig uit op beeld.

Vandaar 4,5 sterren.

De verscheidene eindes zijn trouwens echt de moeite waard, er zijn er totaal 18 om vrij te spelen en die heb ik dan natuurlijk ook allemaal gekregen. Er zitten echt wat verrassende eindes tussen.

avatar van LimeLou
Goede review, Shinobi Ook al ben ik het er niet mee eens.

Wat een heerlijk spel was dit zeg
ik vind dit soort spellen echt geweldig, jammer dat er niet nog een deel meer komt.

Wie zegt dat? Sommige eindes geven toch stof voor een volgend deel?

kiriyama
David Cage heeft al aangegeven dat er geen deel 2 komt.

avatar van LimeLou
Lijkt me ook een beetje sterk met al die open en gesloten eindes door elkaar heen.

avatar van polopolo150
LimeLou schreef:

Ze kunnen het probleem oplossen op de Mass Effect manier. De save games zijn er teminste nog van Heavy Rain, dus je kan makkelijk een vervolg maken.

avatar van LimeLou
Doe maar niet.... Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een vervolg het verhaal van het origineel zou verpesten.

avatar van jirachi04
Waarom geen prequel waarin het verhaal van andere ouders verteld wordt. Of een imitator?

avatar van Tsjo-Wi
Ik heb liever gewoon een zelfde type game alleen dan met een volledig ander verhaal + personages.

Mee eens.

avatar van PsxPs2Ps3
top spel , en ik volg tsjo-Wi zijn mening

puckb96
damn!!!! wat een mokerslag.
het begin vind ik al super spannend, daarna ging het effe wat af met gebrabbel enz.
maar als het eenmaal z'n punt bereikt wordt het weer erg spannend.
veel creepy momenten in de game.
echt een super spel

Geweldige game, naja game?? eigenlijk meer een film waar jij erin keuze moet maken van 4 personages en hopelijk maak je goede keuzes zodat het een betere einde heeft.

Al pieker ik wel heeeeeel erg om het beeld, het beeld van Keuzes zeg maar, de letters zijn veelste klein en soms zie ik de Triangle, Vierkant op de joystick niet eens zo goed en ben ik bang dat ik de keuze maak die ik niet wilde.. Ik heb tot nu toe 1 trofee van Blunder.
Maar vermoed dat ik er eigenlijk 2 zou moeten krijgen (naja 3 dan)
Ik ben benieuwd hoe ik de 4 personages nog kan verbeteren maar het beeld blijft echter een obstakel waardoor de game toch wel een halve punt minder krijg...noem me gek of kritisch maar zo zie ik het wel.

het game zelf focust zich erg op de personages en vanaf het moment dat je hem speelt voel je uiteraard een soort van connectie met ze waardoor je met meer gedrevenheid ze bestuurt..

Briljante spel!! Ik heb nog nooit een spel gespeeld als deze, dit is erg nieuw voor me!
En wat betreft de vergelijkingen met LA Noire, deze game is totaal anders.

De keuzes zijn wel erg beperkt vind ik hoor, zo probeerde ik bijv Madison uit de buurt te houden van Ethan maar toch bij scene zag je dat ze vrienden zijn.

pffff

Ik heb dan wel nog 1 vraag
hopelijk kan iemand antwoord geven?
het einde kan anders lopen enzo maar de Moordenaar is gewoon dezelfde persoon toch??

dankjewel

Ford KAduuk

Wie de moordenaar is kun je niet veranderen, dat blijft uiteraard hetzelfde.

Nog eens een welgemeende F U aan degene die me de moordenaar had verraden ver voordat ik het spel had afgespeeld. Grootste spel-domper van 2011.

avatar van LimeLou
Dat is inderdaad mooi klote, ja

Ja gelukkig is dat mij nog nooit overkomen

nuf
Fantastisch spel dit, ik vind dit echt supergaaf. Het leukst om samen te spelen. Ik heb hem met een vriend al in 2 dagen uitgespeeld...

De enige spellen in dit genre die ik ken tot nu toe zijn Fahrenheit en LA Noir (op zekere hoogte), die van mij allebij ook een 5 krijgen. Gewoon een vet genre. Gameplay is er niet zoveel, maar speelt zich in je hoofd af. Top verhaal, aardige plotwending, en de beste graphics die ik tot nog toe heb gezien in een game. Hoppa 5*

Oh en nog een ding wat ik dus niet snapte. Met madison zit je in het brandende appartement van Shelby, en probeer je te ontsnappen. Dan ga je in een koelkast zitten, ontploft het appartement en sta e ineens beneden?? Niet echt logisch, heb ik iets gemist?

Heb dit spelletje (is het wel een spelletje?) Vorig jaar uitgespeeld. Als je eraan begint t je er direkt in en merk je weer hoe verslavend de simpele gameplay van HR is. Je speelt het voor de sfeer en het verhaal en blijft in mijn ogen een van de beste titels op de PS3.

Begonnen met het spel en vond de prologue een beetje langdurig en saai, maar dat zal dan vast de bedoeling zijn zodat je een beetje bekend wordt met het spel. Inmiddels een paar hoofdstukken verder en het begint er veel meer op te lijken, lekker spannend. Zo meteen weer beginnen aan een urensessie...