Heavy Rain (2010)

PlayStation 3 / PlayStation 4 / PC

Ontwikkeld door Quantic Dream
Uitgegeven door Sony en Quantic Dream

Heavy Rain is een game die zich laat spelen als een interactieve film, een thriller met donkere film noir-invloeden. Als speler volg je de beslommeringen van vier verschillende personages.Toch is er één persoon die Ethan Mars, Scott Shelby, Madison Paige en Norman Jayden verbindt: de Origami Killer. Als speler bepaal je zelf hoe je met deze vier personen de moorden gaat oplossen.

avatar van Tsjo-Wi
Dat begrijp ik natuurlijk best. Jij stelt het echter bijna alsof het een feit is dat games als Grim Fandango beter zijn dan Heavy Rain, en daar ging ik gewoon ff tegen in.

kiriyama
Naomi Watts schreef:
Helemaal mee eens. Het moet wel heel raar gaan lopen wil dit geen 4,5 of 5 worden. Al ging het bij Fahrenheit ook mis tegen het einde. Al verwacht ik dat niet bij deze game.

De ontknoping is wel een beetje lame, maar het gaat verder niet zo ver als Fahrenheit. Bij mij heeft het de score in ieder geval niet beinvloed.

avatar van rpger
Tsjo-Wi schreef:

Ik denk dat Grim Fandango, voor zover je ze kunt vergelijken, wel uiteindelijk meer herinnerd zal worden ja.

avatar van Naomi Watts
De ontwikkelingen met deze opvolger van Fahrenheit op de voet gevolgd. Fahrenheit was sterk, maar enorm rough around the edges en met Heavy Rain zijn die edges goed bij geslepen. Overdonderende game, of misschien wel een interactieve film. Take your pick. Heavy Rain moet het niet hebben van zijn uitdagende gameplay maar zijn sublieme storytelling.

In no time wordt je in het verhaal gezogen en voel je mee met alles wat de hoofdpersonages beleven, en vooral Ethan natuurlijk. Hier ligt de kracht van Heavy Rain, de involvement die ik had met de personages. Zo enorm menselijk, tot in elk detail en allemaal zo filmisch verpakt dat het een genot is om dit te spelen. De beperkte gameplay is totaal geen dealbreaker, integendeel, hierdoor blijft het verhaal vloeiend verlopen, wat er dus voor zorgt dat je aandacht voor de storyline niet verslapt.

Want totale controle over je pesonages heb je wel, en aangezien je als gamer toch betrokken wordt bij hele normale dingen (eitje bakken, met de kinderen spelen, een baby verzorgen) geeft Heavy Rain ook qua gameplay iets bijzonders, dat het niet uitdagend is geen probleem. De cutscenes zijn prachtig, en doen niet onder voor welke high budget film dan ook, enorm veel aandacht besteedt aan character models, veel detail ook, fijne personages en vooral een erg toffe storyline. Zoveel details die dit zo leuk maken, ook de omvang van beslissingen of het falen in bepaalde gameplay elementen. Zo werd ik in mijn eerste playthrough met Madison onaangenaam verrast in het huis van die dokter omdat ik iets te nieuwsgierig was . Vanaf hier ook nog wel even herspeelt omdat ik toch wat meer van haar scenes wou zien, tof personage die Madison. Als je dan ziet wat voor groot verschil dat maakt aan playable sequences, dan realiseer je wel hoe groots deze game is.

De splitscreens zorgen echt voor enorme intense spanning. Erg veel toffe sequences ook zoals de droom van Madison, de ontsnapping van Madison en Ethan, de ontsnapping van Ethan bij het hotel het heerlijk over the top einde (wat is het heerlijk om alle personages op hetzelfde eindpunt uit te laten komen). Maar ook genoeg kleine scenes die de moeite waard zijn (bvb. de finger cut scene, de sequences in het motel etc. Heavy Rain zit vol van memorabele sequences en een enorme intensiteit dat ik dit echt revolutionair vindt. Niet qua gameplay maar qua storytelling zeker. En af en toe een lekkere storyline game is ook wel lekker. Ik ga hier dan gewoon 5* aan geven, geen beste gameplay game maar o wat is dit geniaal op basis van storytelling. Dit is een game die over 25 jaar nog fier overeind staat. Eerste playthrough lijkt me wel het meest effectief en intens, en dat zal ik bij een replay beurt niet zo meer hebben misschien maar dit is een game ervaring geweest die ik enorm koester.

shadowmaster100

sound/music- 8.0

fun- 8.9

total- 7.9

avatar van Juan2910
Hoe komt iemand met een.. 6,7 voor story? En hoe kom je aan al die onafgeronde cijfers? Probeer je interessant te doen?

gameplay- 8.3

story- 6.7

graphics- 9.6

sound/music- 8.0

fun- 8.9

total- 7.9

Ga Mario spelen.

avatar van Tsjo-Wi
Die gast is al geband hoor dus doe geen moeite

Dit spel was vandaag een paar uur in mijn bezit, totdat het vermoedelijk uit mijn plastieken zak gestolen werd...

traver
Grovonion schreef:

Was het soms de origami killer?

Grovonion schreef:
Meen je niet? Maak dat mee zeg...

traver schreef:

Was het soms de origami killer?

das wel kut, ik ga hem straks eens inpoppen

avatar van Juan2910
Succes ermee Ik ben benieuwt wat je van de game vind

nog eens gekocht (I know...) en deze keer zelfs kunnen installeren. Gelukkig zijn de eerste indrukken zeer positief!

Grovonion schreef:

haha.. succes ermee, en berg hem goed op

Dobbelstenen
Grovonion schreef:

Heb je uiteindelijk je geld teruggekregen ofzo?

avatar van drezic
Waaaaaaah ben ik twee dagen aan het spelen geweest, zet ik de PS uit net wanneer dat kreng aan het opslaan is! Savegame kwijt, kan ik opnieuw beginnen. En ik was al een aardig eind op weg naar de oplossing. Ik vraag me wel af in hoeverre dit nog een 'game' is. Er is weinig spelelement meer bij. Niet dat dit afbreuk doet, het blijft een hele ervaring.

Het is een indrukwekkende game. Ik moet nu opnieuw beginnen, en ik denk dat hij dan alleen maar indrukwekkender word. Ik ben benieuwd hoeveel dingen er anders zullen zijn.

Hoe zit het bij dit spel met de trophies? Ik heb in de eerste twee chapters telkens 1 gekregen maar sindsdien geen meer. Is er in elk hoofdstuk een trophy te winnen?

kiriyama
Er zijn heel wat trophies te winnen, je maakt gewoon niet de juiste keuzes.

Ja inderdaad, gisteren 2 gekregen in hetzelfde hoofdstuk door twee keer anders te reageren, you killed Mr. Cross, you didn't kill him

avatar van LimeLou
Ik heb gisteren de demo gespeeld bij een maat van me, en jeminee wat ziet het er wreed uit zeg! Verschillende keuzes en grote cinematische kwaliteit , echt mijn ding De besturing laat een klein beetje de wensen over maar Heavy Rain lijkt me een unieke ervaring. Anders dan dat Call of Duty en Medal of Honor gedoe de laatste tijd.

McDonals Menu,

Visueel hoogstandje, maar voor zij die bekend zijn met Fahrenheit begint deze game met een oersaaie langdradige prologue die de nadelen van "Point Action" games nog maar eens bestempeld. Je maakt kennis met het hoofdpersonage Ethan, die een solitair tot breed en dolgelukkig leven lijd, hij wil dan ook niet zonder kleren de trap af. Dit zet metteen de brave toon van de film. Verder kan je doen wat je wil, na een uur lang gejongleerd te hebben komen de kids thuis en begint het feestje. Een zeur van een jurk die je vrouw moet voorstellen commandeert je de tafel te dekken, om haar te stangen gooi ik de borden dan ook het liefst op de grond, helaas niet mogelijk.

Na de prologue waar de zon nog scheen is alles anders, het regent en iedereen is in een sombere bui. Sfeervol dat wel. Nu woont Ethan in een krot van een huis, waar de spinnenwebben nog net niet aan de muur zitten, Shaun kijkt tv en is volledig aan jou overgelaten. Je loopt wat door het huis, overigens is de besturing echt kak, het lopen vaak houterig en camerapunten vaak slecht uitgekozen. Dit was niet even wennen, het is de gehele game matig en ik irriteerde mij er elke keer weer aan.

Het volgende personage is Scott Shelby een private investigator, die is ingehuurd door de ouders van een van de slachtoffers van de origami killer, de origami killer ontvoert jonge kinderen in de omgeving, die vervolgens pas weer gevonden worden als het al te laat is. Scott gaat op bezoek bij een van de moeders om haar het e.e.a. te vragen over haar zoon die ook op de cv staat van de moordenaar in kwestie. Zij is er duidelijk slecht aan toe en Scott laat zijn kaartje achter en verlaat het pand. Dit was tevens de demo van het spel.

Het derde personage is agent Jayden van de FBI die gestuurd is om de moorden te onderzoeken, hij is een jong montessori eikeltje met een supersonische bril die ik graag op zou zetten. Hij wordt verwacht samen te werken met agent Blake van de plaatselijke politie, Blake is iemand van het doen en Jayden een persoon dat graag denkt achter zijn bureau. Dit lijd tot verschillende confrontaties die behoorlijke invloed kunnen hebben op het verhaal. Pas op, hoe cool Jayden ook lijkt, hij is niet perfect.

Het enige wat nu nog ontbreekt is een vrouw, en die vrouw die komt er, Madison is haar naam.
Een knappe jonge journalist die als Ethan's beschermengel dient, of althans zo lijkt het.
Helemaal terecht, want de duidelijk beschadigde Ethan kan wel wat hulp gebruiken.

Dit alles lijd tot een groot kat en muis spel, vol spanning en mooie sfeervolle omgevingen. Elke beslissing heeft indirect gevolgen op het verhaal, al zijn er in totaal 7 eindes, het basisverhaaltje blijft hetzelfde. Persoonlijk had ik er na 2 keer genoeg van. Maar mijn vriendin heeft ze allemaal gezien. Een leuke game die goed vermaakt, het ziet er allemaal fraai uit maar het blijft toch allemaal erg braaf in zijn mand liggen.

avatar van LimeLou
Ik heb zowel je review van fahrenheit als Heavy Rain gelezen, en zo te zien vind je Fahrenheit een stuk leuker Desalniettemin zijn het goede analyses!

avatar van threeohthree
Dank. Ik kan je ze beiden aanraden overigens, deze is gewoon mooier met meer sentiment, maar toch meer op de automatische piloot. Beiden erg vermakelijk maar wel aan de korte kant, en dan is 60 euro voor een game (Heavy Rain) best veel.

avatar van polopolo150
2007, op youtube zat ik wat op te zoeken over de playstation 3. Toen was ik helemaal niet bekend met First Person Shooters of andere kastkrakers. Alleen spellen als GTA en FIFA. Maar opeens zag ik een tech video waar de engine van Heavy Rain werd gepresenteerd. Ik wist niet wat Heavy Rain toen was, maar het maakte me wel heel veel indruk. Daarom heb ik het ook regelmatig terug bekeken. Voor de mensen die de trailer niet kennen, je kunt het hier zien: YouTube - Heavy Rain Trailer

In 2008 heb ik wat verder research gedaan en toen kwam ik achter dat ze ook een ander spel hadden gemaakt, Fahrenheit. Ik had helaas geen Playstation 2 toen, dus ik moest het krijgen voor de PC. Helaas kon mijn PC het niet aan omdat mijn computer 'te nieuw' was. Door een omweg, die ik in 2009 heb gevonden, heb ik Fahrenheit wel kunnen spelen. Het was, wat mij betreft, een geniaal spel. Alleen had het z'n issues waardoor de re-play gehalte niet hoog was.

Toevallig kwam de E3 langs met de aankondiging van Heavy Rain. Ik was zo gehyped dat ik erover zat te denken om een Playstation 3 te kopen. Maar om €400 ervoor te betalen ging me te ver. Gelukkig kwam er in de zomer van 2010 een deal, waardoor ik de PS3 voor €250 kon kopen. Maar toen was Heavy Rain €60 en dat was het mij niet waard. Ipv Heavy Rain kocht ik maar Killzone 2.

Na wat meer geld te hebben gespaard en flink te hebben gezocht op internet heb ik deze week Heavy Rain gekocht. 2 dagen later viel het op de deurmat en ik ging meteen de PS3 binnen. Voor het eerst in me leven heb ik meer dan 8 uur achter de TV gezeten voor één spel. Van het begin tot het einde wil je niet van de controller afblijven.

Heavy Rain is een game... Nou, game? Zie het meer als een film met quick time events. Een film waarin jij bepaald wat er gebeurt, zonder dat je weet wat de consuquenties weet. Hierdoor heeft Heavy Rain, net zoals Fahrenheit, een heleboel re-play value. De quick time events zijn best leuk, maar dan moet/wil je er wel moeite in steken. Ik heb daarom ook de diffcaulty op het allerhoogste gezet. Dit mag dan wel slecht uitpakken voor het verloop van het verhaal, maar dan beleef je wel wat lol aan alle quicktime momenten.

Als je Heavy Rain speelt kom je, in tegenstelling tot Fahrenheit op de PC, weinig problemen tegen. Maar je hebt wel regelmatig last van framedrops of dat er texture's worden geladen op het scherm. Daarnaast, als je alles op de hoogste difficaulty hebt staan en je komt aan het einde van het spel, merk je dat het spel wel heel erg gevoelig wordt voor je bewegingen. Zo moet je soms schakelen met je wieltje op je controller, bijvoorbeeld als je duwt van links naar rechts en dan moet je spontaan van boven naar beneden duwen, krijg je geen corrigeer tijd en wordt het dus 'fout' berekend. Hierdoor komt het voor dat je heel lang aan 1 missie zit te doen. Kwestie van trial en error, maar wat mij betreft mocht dat wel beter.

Voorderest speelt Heavy Rain erg 'smooth' van begin tot eind. Heavy Rain mag dan wel sloom beginnen, maar dat was ook wel nodig zodat je kon wennen aan de controls en de personage's beter kan leren kennen. Nadat de plot twist is gebeurd begint het verhaal lekker snel waardoor je van begin tot einde niet wil ophouden met spelen.

Het verhaal is best goed, en komt ook zeer realistisch over. Alhoewel ik het wel jammer vond dat de makers redenen moesten verzinnen om meer quicktime events te geven aan de karakters. Zo is er iemand die astma heeft. Iemand die bang is voor aanvallen van vreemden. Iemand die bang is om in drukke situaties te zijn, een drugsverslaafde en zo kan ik wel doorgaan. Hoewel het bij sommige mensen goed past om zulke situaties te hebben, is het bij de meeste mensen onnodig om dit soort situaties te hebben. Het waren meer hekelpunten dan dat ik ervan 'genoot'.

Daarnaast voelen sommige plottwists niet lekker aan. Het is moeilijk om dat zonder spoilers uit te leggen. Maar stel je voor: je zit in de bioscoop en kijkt de beste actiefilm die je ooit hebt gezien. Op het moment waar alles fout wordt de hoofdpersoon van de film wakker en je komt achter dat het allemaal een droom was, daarna rolt de credits op je bioscoopscherm. "WTF, wat een goedkope manier zeg! Hoe is dit mogelijk, maar, er gebeurde toch dat in de film, dus hoe kan.... Dit kan toch niet!" komt dan op in mijn hoofd. Precies dezelfde gevoel komt op in Heavy Rain en serieus, als je heel lang gehyped ben voor het spel en je krijgt dit terug, dan ga je wel behoorlijk vloeken.

Maar afgezien van dat is Heavy Rain een top spel. Een unieke game wat je niet zo snel vergeet. Door de oneindig veel opties die je in het spel hebt wil je opnieuw spelen en kijken wat je kan doen als je dingen anders had gedaan. Hierdoor heeft Heavy Rain veel waarde voor je geld. En automatisch ben je dan ook benieuwd wat het vervolg van Heavy Rain wordt. Maar om die vraag te beantwoorden moet je waarschijnlijk veel geduld hebben. In de tussentijd speel ik Heavy Rain graag opnieuw.

avatar van maxo922
Ik ben erg benieuwd. Heb voor kerst een ps3 gekregen en ben gisteren spastisch naar de frs geholt om heavy rain aan te schaffen, met cadeaubonnen van mijn oma (gekregen voor kerst). Werd helaas 4 x teleurgesteld toen hij updates moest downloaden. Heeft me uiteindelijk 8 uur (tot 1 uur in de nacht) geduurd voordat het geinstalleert was. Het bleek iets met de NDDS (wat heeft nintendo Ds nou weer met PS3 te maken) in/uitgangen te maken. Nu zit ik dit op mij werk te schrijven, en ik ben nog steeds benieuwd of het spel superhip/cool/shizzel is...

@polopolo150: Mooie review

@maxo922: Inmiddels al kunnen spelen?

avatar van maxo922
Ja ik heb inmiddels kunnen spelen en ik ben eerlijkgezegd lichtelijk teleurgesteld.

Ik ben erg teleurgesteld over de lengte van het spel. Die was veel te kort. Er hadden van mij gerust nog een paar proeven of plottwists mogen zijn. Ik was de tweede dag dat ik ging spelen klaar met het spel. Nou weet ik wel dat er anderen eindes zijn, maar een spel van maar 7 uur vind ik erg kort.

Gelukkig is dat ook echt het enige wat ik er fout aan vond. Voor de rest ben ik erg tevreden over alles. De gameplay, verhaal, keuzes, muziek en graphics waren allemaal zeer goed. Ik heb er verder niets over te zeggen. Tenzij je wilt dat ik alles om de beurt ga opnoemen en dan zeg dat ik het zeer goed vond.

Waarschijnlijk ben ik teleurgesteld omdat ik dacht dat dit spel perfect was. Uiteindelijk is het dat ook wel een beetje, met de nodige haperingen aan het begin an het spel dan (het eerste uur van het spel is saai te noemen) en de speelduur. Ik zou het niet erg vinden als er een deel 2 zou komen. Die zou ik best willen spelen...

* 4,0 voor nu

RomeX
Review (mening) Heavy Rain :

Spel begon precies zoals ik wilde, lekker rustig begin en gewoon de tijd nemen om de personages te introduceren.
Tweede helft van het spel voelt erg gehaast aan en de 1 vage scene volgt het ander.
Verhaal zit vol met cliches en voorspelbare plotwendingen.
Verwacht een typisch Amerikaanse drama.

Graphics zijn prima in orde en muziek (ook typisch Amerikaans) is ook wel te doen.
Voiceacting van de maincharacters zijn zeer goed, maar (meeste) voiceacting van de bijrol characters zijn echt dramatisch slecht.

Gameplay is veel beter dan verwacht en werkt behoorlijk goed.
De quick time events zijn zeer spannend en kon bijna niet beter, dus niets te klagen.

Kopen of niet?
- Voor een spannend verhaal zit je met Heavy Rain goed.
Spel is behoorlijk kort en na 2 keer uitspelen had ik alles wel gezin en boeide me het verder niet. Spelkost nu 35 euro dacht ik, dus kopen zou ik zeggen !
Heavy rain is wel bedoeld voor gamers met geduld en die openstaan voor een originele ervaring, maar die wel zijn minpunten kent.

maxo922 schreef:
Straf, ik ben nu al 10 uur aan het spelen en nog maar halfweg. Is wel een frappant verschil.