The Sims 3 (2009)

Alternatieve titel: Sims 3, De

Macintosh / Mobile / N-Gage / Nintendo DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Apple iOS
Simulation

Ontwikkeld door Maxis, Electronic Arts, Visceral en Iron Monkey

Het doel in The Sims 3 is het op de juiste manier besteden van de tijd van de Sims, waardoor zij hun eigenschappen kunnen verbeteren. Je moet besluiten hoeveel tijd van de Sims besteed wordt aan persoonlijke ontwikkeling, zoals trainen, lezen, creativiteit en logica. De enige manier om deze ontwikkeling te bereiken is door deze activiteiten aan de dagelijkse routine van de Sims toe te voegen. Ook aan de basisbehoeften moet voldaan worden, zoals persoonlijke hygiëne, eten en slaap. Als de Sims deze behoeften onvoldoende kunnen vullen, kunnen ze ziek worden en sterven. Bovendien hebben de Sims plezier in hun leven nodig; als dit niet gebeurt zullen ze depressief raken. Geef het leven van je Sims een zo prettig mogelijke invulling en geef ze een zo prettig mogelijk leven.

Ik vond het anders toch erg veel op de vorige delen lijken, van mij had er wel wat meer nieuwe ideeën in mogen zitten. Het wens-systeem zat ook al zo in Life Stories en toch best veel dingen zijn hetzelfde. Ondanks dat toch weer best vermakelijk. De nieuwe toevoegingen die er zijn, met name de inventory en het uitgebreidere koken/schrijven/planten ed, maken het tot een nog wat interactievere ervaring. Ook lijkt de AI wat slimmer en zijn vooral npcs nu ietsje levendiger en unieker. Het eiland waar meerdere gezinnen al wonen en hun ding doen komt nu wat meer als echte stad over. Maar allemaal toch te kleine verbeteringen om echt vernieuwend te zijn, wat het eerste deel natuurlijk wel enorm was.

Wat wel opviel is dat de ageing standaard wat sneller staat (net bezig en ik was al opa , kan je in de options wel verlagen of uitzetten), waardoor de nadruk wat meer op nakomelingen komt te liggen, wat ook wel voor leuke scenarios zorgt, maar wel ervoor zorgt dat je je meer op een carriere moet focussen.

Toch wel weer van kunnen genieten om mijn mensjes hun leventje te zien leiden, maar al redelijk snel (vooral als je vorige delen hebt gespeeld) begint de dagelijkse sleur toch weer te vervelen.

avatar van polopolo150
Ik was grote fan van The Sims 1, ik heb alle uitbreidingen gekocht, en na verloop van tijd was ik er wel klaar mee.. Zo erg dat ik niet de moeite nam om De Sims 2 goed te bekijken, later had ik het wel gedaan, maar was meer van hetzelfde vond ik, dus daarom kocht ik maar geen uitbreidingen.

De Sims 3 (laat ik maar The Sims 3 noemen.. want zo klinkt het veel leuker) is in tegenstelling to The Sims 2 een grote verandering, en daarom ook gewoon veel vermakelijker, leuker en veel vermaak om het te spelen.
De grote open wereld is geweldig, het voelt SimCity 4 aan, maar ipv de burgemeester ben je nu gewoon één van de mensen zelf aan het besturen.. dat vond ik geweldig. Het is nu makelijker om vrienden te maken in de stad, en om dingen te ontdekken. nu hoef je geen taxi te bellen om op vakantie, strand, etc om ergens naar toe te gaan, en dan verschrikkelijk lang te wachten op de laadtijd om dan een teleurgestelde dagje uit te hebben, en dan weer lange wachten.. Nu vlieg je binnen 3 seconden naar de locatie, klik het aan, en binnen no-time is je sim gewoon daar.
Werk zoeken is nu ook veel beter, nu kun je je baan starten wanneer je maar wilt, en normaal moet je wachten op de krant of computer totdat je je favoriete baan wou kiezen..

Ik had ook gehoopt dat jeje sim eindelijk kon zien hoe hij werkt, maar herlaas niet.. hopelijk iets voor The Sims 4.. or een uitbreiding dat ooit komt.

Na een tijdje verveelt het je ook weer, maar het blijft een prachtige product.. en gelukkig geen EA melkerij onzin (wat al die uitbreidingen altijd zijn geweest sinds Maxis is opgekocht)

avatar van fab.iann
Ik heb het geprobeerd, maar helaas, ik vind er niets aan.

Ten eerste ben je gewoon uren bezig met je poppetje te maken, dan ben je nog eens een paar dagen bezig met je woonkamer en dan na een paar weken zou je eindelijk eens kunnen gaan spelen. Ik ben na 2 dagen gestopt want er waren gewoon té veel mogelijkheden en daar bedoel ik die materialen mee. Wel een leuke vinding, maar ten tweede gaat het spel op mijn computer te traag, komt denk ik door te weinig geheugen zie ik nu.

Jammer, ik hou het wel bij de Sims 2.

avatar van maxo922
Toch wel erg cool spel.
Wel erg jammer dat je de interieurs van de winkels etc. niet kan zien.
Verder zijn de grapchics sterk verbetert wat toch wel erg fijn is.
Ik zie alleen geen grote verschillen met de tweede sims, dus da's wel minpuntig .

* 4,0

avatar van Elliot
Ik heb dit spel een ruime tijd nadat hij uitgebracht was gekocht, omdat ik niet meteen helemaal overtuigd was toen ik foto's en andere informatie zag/las over het spel. Ik was dan ook redelijk teleurgesteld in het begin over de weinig opties voor haar en kleding (behalve dat je de kleur en textuur etc. helemaal kan veranderen, dat is een heel groot pluspunt!). En ik ben daarom ook gaan zoeken naar downloadsites in plaats van de dure EA-downloads, die ook nog niet eens zo spectaculair mooi zijn.
Na veel haar, kleding, en mods gedownload te hebben was het spel al een heel stuk beter en interessanter.

Grote verbeteringen ten opzichte van de Sims 2 is wel de open wereld zoals veel mensen al zeggen, grafisch is het mooier, meer opties voor het gezicht etc., ook het kunnen aanpassen van de kleur en textuur van meubels en kleren is superhandig.

De enige opties die ik mis zijn je sims kunnen zien werken op school en werk, lengte en dikte/grootte van bepaalde lichaamsdelen kunnen instellen, want alle sims hebben dezelfde bouw, en dezelfde lengte, dat is onrealistisch. Soms duurt het laden relatief lang waardoor je sim daar maar wat als een houten plank staat, en vervolgens na een tijdje de handeling pas uitvoert. Nou is dat laatste niet erg vervelend, maar het vloeit soms niet mooi over. Ook al die uitbreidingen vind ik vervelend, je blijft je maar scheel betalen namelijk, er komt voor TS3 vast ook weer een 'Seizoenen' en 'Huisdieren' en weet ik veel wat voor extra accecoires pakketten uit.

Desalniettemin kan ik me wel zoet houden met dit spel, en heb ook grote waardering voor EA. Ik vind het knap hoe ze dit spel grafisch zo mooi gekregen hebben, en ben dan ook benieuwd hoe een eventuele The Sims 4 eruit gaat zien over een paar jaar

The Sims, het spel wat voor velen mensen toch echt HET spel was en voor sommige nog steeds is. Maar The Sims 3 laat voor mij zien dat het zeker zijn kracht nog niet verloren is maar het kaarsje gaat wel steeds langzamer gloeien en dat is jammer aangezien The Sims het toch altijd goed heeft gedaan.

The Sims 3 is alles behalve origineel en verslavend en die verslavingsfactor was juist zo groot bij deel 1. Het is jammer dat ze het niet bij 1 deel hebben gelaten, The Sims 2 deed het naar mijn mening ook al wat minder. Met The Sims 3 laten ze wel zien hoe leuk The Sims 1 kan zijn maar helaas...deel 3 kan mij toch niet zo zeer bekoren. Een 2,5*.

avatar van Gamersking
Heb hem (eindelijk) binnnegehaald en ging wat tussen de comments kijken en ik kwam er achter dat er nog geen echte reviews tussen stonden.
Bij deze mijn review voor The Sims 3:

Ten eerste lijkt de sims 3 in het begin grafisch erg goed te worden. (dit leid ik af aan het laad scherm die er soms een halve eeuw over doet) Terwijl ik toch echt 1 van de meest geavanceerde game computer van het moment in mijn bezit heb. Als je het spel vervolgens gaat spelen blijken de grafische instellingen toch wel erg matig te zijn en vooral de detail van de personen binnen het spel zijn matig.

Kwa gameplay is het nog steeds The Sims, ikzelf vind dat er weinig veranderingen zijn doorgevoerd die echt opvallen (wat voor mij wel gunstig is aangezien ik The Sims een erg sterk karakter vind hebben van zichzelf) maar dit doet absoluut niet af aan het spel zelf. Hiernaast vind ik dat met de uitbreiding "ambities" de vaardigheden van de sim zelf en het aantal banen erg sterk is(wat natuurlijk ook weer een groot deel uitmaakt van The Sims). Ikzelf kwam er pas achter dat de leeftijds verandering van de sim uitgezet kon worden toen ik dit las in 1 van de comments. Ik baalde persoonlijk behoorlijk toen ik een (in mijn ogen) erg mooie Sim had gecreeërd om die vervolgens na een uur of 3 spelen oud en gerimpeld te zien worden. Hierdoor was het spelen zoiezo minder leuk omdat je geen tijd had om alles optie's van The Sims 3 (en dat zijn er een hele boel) goed te benutten.

Al met al is dit natuurlijk weer een spel wat voor mij tenminste de nodige aantrekkingskracht heeft en waar ik dan ook een groot aantal uren aan kan wegbrengen. Hiernaast is natuurlijk de grote kracht van The Sims altijd geweest dat het een game is die je na tijden niet gespeeld te hebben weer uit de kast pakt om een nieuwe game te beginnen. Voor mij is dit spel zeker een ruime 4* waard en de negatieve reactie's vind ik over het algemeen iets wat overdreven.

Groeten Gamersking.

avatar van jerom1234
Dit vind ik echt de beste sims allertijden, fijn dat je hier ook echt gewoon een vrije wereld hebt en niet telkens een taxi moet bellen!
De sims vind ik ook mooier gemaakt!

Als pubertje was ik vroeger toch wel druk met het leuke The Sims (1), een game waar ik echt vele uren in heb gestopt. Een paar Sims creeeren, huisje bouwen, werk zoeken en af en toe de toko eens uitbouwen. Leuk, al werd het wel vaak eentonig. Dan speelde ik het een tijdje niet, om na een tijdje weer erg uit te kijken om het weer te spelen. Na deel 1 heb ik nooit meer een Sims game gespeeld. Geen uitbreidingen van deel 1 en ook niet deel 2. Ook deel 3 heb ik nooit meer geprobeerd, tot nu dan.

The Sims 3 voelt al snel weer vertrouwd, omdat je, ondanks wat kleine veranderingen, nog steeds een paar Sims creeert en ze in een huisje zet, om daarna werk te zoeken en je huis weer uit te breiden. Maar nu met mooie beelden, een groter stadje en wat meer opties. Maar het blijft hetzelfde en daar gaat de game bij mij de fout in. Ik heb me best wel weer vermaakt de laatste tijd met deze game spelen, maar ook nummer 3 wordt weer snel eentonig. Je Sims gaan werken en je wacht weer tot ze thuis zijn. Dan heb je weer een paar uurtjes, gaan ze slapen en moeten ze weer werken. De meeste fun heb ik nog eigenlijk gehad met de cheat om mezelf heel veel geld te geven, om zo een geweldige villa te bouwen en die naar eigen smaak in te richten. Want dat is nog steeds erg leuk om te doen. Van de vloer tot het behang tot de vijver in je tuin, alles kan je bouwen. En gelukkig gaat dit nog steeds vrij gemakkelijk, zodat je snel een prachtige locatie hebt gebouwd.

Nou heeft deze reeks enorm veel fans, maar ik weet weer dat ik vrij weinig gemist heb in die 12 jaar. Het is mooier en uitgebreider geworden, maar dezelfde plus en minpunten zitten nog in de game als je het vergelijkt met het origineel. Toch is het wel leuk om af en toe te spelen, daarom geef ik er nog 3* voor.