Pac-Mania (1988)

Amstrad CPC / Atari ST / Commodore 64/128 / Commodore Amiga / MSX Series PC / Nintendo Entertainment System / Nintendo Wii / Sega Master System / Sega Mega Drive/Genesis / Sinclair ZX Spectrum

Ontwikkeld door Namco
Uitgegeven door Namco en Grandslam

Pac-Mania is een variant van het spel Pac-Man. Je moet Pac-Man nagiveren rond een labyrint en alle puntjes opeten om door te kunnen gaan naar de volgende ronde. Talloze gekleurde spoken lopen ook rond in het doolhof en proberen je te stoppen. Door het eten van zogenaamde 'power pellets' krijgen alle spoken een blauwe kleur en zetten ze het op een lopen. Pac-Man kan bonuspunten verdienen door de spoken tijdens deze toestand op te eten. Het doolfhof is nu in 3D en is groter dan één scherm. Daarnaast heeft Pac-Man nu de mogelijkheid om te springen. Maar pas op, een aantal spoken hebben zich aangepast en kunnen ook springen, waardoor er hachelijke situaties in de lucht kunnen ontstaan.

Vond ik toentertijd niks speciaals, moet wel zeggen dat de hele pacmanie me altijd ontgaan is en ook al is dit een enigszinsgoede isometrische vertegenwoordiger, ik had er weinig aan.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Is dit ook de enige Pac-man die je echt uit kunt spelen? Het is me op de GBA wel eens gelukt in de pac-man collectie. Probleem op de GBA is dat je maar 1/4 hoort van de originele muziek en dat het scherm zo is aangepast dat je de helft niet meer ziet. In de arcade's was het scherm vertikaal georienteerd en dan is het wel fijn dat de Megadrive een conversie had die precies op je beeldbuis pastte. De Megadrive versie had er iets moois van gemaakt, maar ik vond ze allemaal leuk, zelfs de Master System versie. Moet wel zeggen dat de pac-man collectie van de GBA beter had gemoeten.