Baldur's Gate (1998)

Alternatieve titel: Baldur's Gate: Enhanced Edition

PC / Macintosh / Apple iOS / Android / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door BioWare, Beamdog en Overhaul
Uitgegeven door Interplay en Black Isle

In Baldur's Gate beheers je een zelfgemaakt personage die samen met zijn of haar stiefvader Gorion het kasteel Candlekeep bewoont, dat ten zuiden ligt van de stad Baldur's Gate. Er gebeuren echter vreemde dingen in het gebied en Gorion weet wat daarvan de oorzaak is. Dit wil hij echter niet aan de speler onthullen. Hij besluit om samen met de speler onder te duiken, maar wordt tijdens de reis echter vermoord door een groep bandieten, die wordt aangevoerd door de gemene Sarevok. De speler moet er dan zelf op uit om samen met andere karakters de mysterieuze gebeurtenissen op te lossen en de moord op Gorion te wreken. Het spel is gebaseerd op het Advanced Dungeons & Dragons systeem.

avatar van Belhifet
Geweldig spel, een van de eerste games die ik zelf heb gekocht. Leuke personages (Minsc, Sarevok), een goed verhaal en zeer sterke gameplay maken Baldur's Gate tot een van mijn favoriete games ooit. Ook al duurde het in het begin even voor ik me realiseerde dat ik het spel tijdens een gevecht ook op pauze kon zetten.

ah, dan had je wel een serieuze uitdaging aan de hand om de gevechten te winnen zekers? Ikzelf heb deel 1 niet zo lang gespeeld. Deel twee daarentegen is mijn favoriete spel aller-tijden.

avatar van Belhifet
Ja, op die manier was het verdomd moeilijk. Deel 2 is inderdaad nog een stukje interessanter, mede door het veel grotere arsenaal wapens en bepantsering. Toch staat deel 1 bij mij ongeveer op gelijke voet als deel 2 als het gaat om speelplezier.

Heerlijk om te kijken hoe een Ankheg Khalid de grond inboort.

avatar van FrK.
Een game die geloof ik echt goed is, als ik me broer moet geloven Hij was er namelijk vies erg aan verslaafd

De ultime RPG; goed en spannend verhaal, veel vrijheden en oneindelijk veel mogelijkheden.

Om de zoveel tijd pak ik hem weer uit de kast en speel ik de hele serie weer met veel liefde uit. maakten ze nog maar steeds spellen in 2D zonder de nadruk op de graphics te leggen....

De volle 5*

avatar van rpger
Ook een schitterende game en zo´n beetje verplichte kost voor iedereen die RPGs geweldig vind. Deel 2 vond ik toch als game een stuk sterker, maar 1 was revolutionair to say the least.

Een spel die keren en keren heb gespeeld, vind het een supergame.
Alleen jammer dat hij op windows vista raar loopt (OM de vogels die rondvliegen zitten een zwart vierkantje omheen, net zoals op sommige items) Maar toch 5*

Imperial Figure
Vreemd battle systeem, je klikt een vijand aan en hij doet het werk vanzelf en vaak raak je helemaal niks.
Je moet hier echt van houden.

Imperial Figure schreef:
Je moet hier echt van houden.

Welkom in de wereld van D&D, je moet weten hoe het zit, het is het meest uitgebreide combatsysteem bij welke game dan ooit, maar het vereist een hoop kennis. Dit is geen hack & slash of gemiddelde JRPG.

Na lange tijd deze weer uit de middelste plank van PC-games gehaald en me voorgenomen om de hele baldur's serie weer door te lopen. Maar toch vallen er veel dingen op na een 4de walktrough:

Elke keer als je met de game begint, moet je je steeds meer pushen om door dat taaie begin te komen voordat de game je grijpt...dit mede door de hoge lat van de game..(positief: moet wel D&D waardig zijn).
Als je een RPG speelt als deze wil ik alleen de sound van de game horen...helaas wordt je hier soms gestressed door steeds dezelfde teksten:

You will fear me..destroyer of worlds!!

What do you want..o allmigthy authority figure!!

All right all right..wat do you wanna have me do!!

Na zoveel speelbeurten door de jaren heen...begin je er ook een sport van te maken om ze dan ook maar fijn mee op te zeggen.

Ook moet je je instellen dat het hier niet om schat zoeken en spullen vergaren gaat en dat je soms karig in items & money aan een nieuwe quest moet wagen. (alweer positief...zo blijven deze games maar leuk voor een selectieve groep).
het duurste item wat ik tegenkwam om te verkopen was 250 Goldpieces...denk dat die ook express in het begin van de game gestopt is..ben hem na al die keren herspelen..nooit misgelopen.
(magic wand of dreams als ik me niet vergis.)

Het verhaal van de game staat zelfs na 12 jaar nog als een huis...waardoor de intro-movie tijdloos blijft en zo catchy!!
Zo dragen ook de vele verhalenvertellende hints flink bij aan het speelplezier. ieder hoofdstuk begint met zijn eigen verhaal en zijn er nog vele leuke sequences bedacht om het verhaal oppermachtig te krijgen voor die tijd..maar zoals ik al zei, staat het nog steeds als een huis.
Maar in de loop der jaren, moet je wel toegeven dat de game gedateerd raakt en door (vooral de nieuwste RPG's) je toch verwend bent geworden door oogstrelende landschappen, verblindende items en flitsende magie.
Maar een kenner van weleer zal nooit en mag nooit slecht over Baldur's gate praten, want waren alle RPG's doordrenkt met de genialiteit en orginaliteit van deze game...dan had het genre zich heer en meester over alle gamevormen mogen noemen.

"Want niets in de game-indrustrie is zo overweldigend qua verhalen en meelevendheid als een RPG!!
Baldur's Gate is een zeldzame game, die overal in uitblinkt, maar wil het je pakken en niet meer loslaten..(12 jaar al)..is enige voorkennis van zware RPG's en de regels van D&D een must have!!
(Ben ik blij dat ik het allemaal heb doorgekregen van een oom..die deze fantastische wereld mocht mee maken als bordspel..in de jaren 60/70 en nog zelfs in de jaren '80).

Ik ben zo blij dat ik de Forgotten Realms al als klein jochie heb leren kennen...want het D&D universum is het mooiste wat mij nog te bieden is qua verhalen!!

avatar van rpger
mooie Gamelord! Zou houden we de oude toppers nog een beetje in leven!

Is dit spel vandaag de dag nog goed te spelen of is het een beetje verouderd?

avatar van rpger
Ik vind persoonlijk de hele BG serie nog prima te doen, met name omdat deze games nog top down 2d zijn, met handgetekende achtergronden. Maar ik waarschuw je, als je hier eenmaal mee begint met je wel even bezig.

Overigens is deel 1 een opwarmertje voor het werkelijk fantastische deel 2, een onmiskenbaar meesterwerk in gaming geschiedenis.

rpger schreef:

100% mee eens rpger!!

Kijken hoever ik kom met deel 1...is mijn honger niet gestild, begin ik gewoon aan het magistrale deel 2...maar wacht dan wel met groot genoegen op de Expansion Throne of Bhaal ...die is zo goed en diep, duister en freaky dat ik er nu al zin in heb.

Goede game. Ik heb helaas eerst Baldurs Gate 2 gespeeld en die is toch wel beter als dit eerste deel. Desalniettemin blijft dit een goed spel. Een nadeel vind ik wel dat je weinig voor je goud kunt kopen. Ik had op ten duur meer dan 100.000 goud, maar kon er weinig nuttigs voor kopen.
Een tweede nadeel is dat je erg veel moet lopen zonder dat er wat gebeurt in dit spel.
Al met al een goede game, maar na eerst deel 2 gespeeld te hebben miste ik wat diepgang in het verhaal.

Alleen voor PC? Of is er een kans dat dit op consoles wordt uitgebracht? In dat geval zullen ze de interface ook aardig mogen aanpassen.

Ben Baldur's Gate weer eens aan het spelen, maar nu met de BG Tutu mod. Kun je Baldur's Gate 1 spelen met de engine van deel 2 en moet zeggen dat dat zeer de moeite waard is.
Eerst moet je allebei de delen met expansions op je pc zetten en laat je BG Tutu zichzelf extracten in je Infinity/Black Isle Map op je (C:) schijf. Waarna hij de engine van II naar BG I overzet.
Heb je van Bg II de expansionpack niet moet je de TuTu pakken Tutu SoA, heb je hem wel kun je de Tutu ToB kiezen. Weet het niet zeker, maar omdat de engine van BG II toch anders is krijg je bij deel 1 toch een overpowerde situatie, wat mij doet overkomen wanneer ik het las..dat je deel 1 ala Diablo-stijl kan spelen. Kun je het in Hack & Slash-stijl spelen. Zie dat wel zitten voor een keer.

Wel een leuke mod dus, die zeer door de makers van Bioware aangeraden wordt...vanwege de hele ervaring. Daarnaast kun je ook een widescreenmod installeren maar dat hoeft voor mij niet zo nodig. Ga van deel 1 in deel 2 stijl wel genieten.

misterwhite
Oef, moeilijk spel om in te komen. Na al die JRPG's toch interesse gekregen om eens iets totaal anders te spelen. En ik zag dat Baldur's Gate toch wel een geliefd spel is. Op het eerste ogenblik zag het er wel te doen uit, de proloog speelde ik vlot doorheen en kreeg de systemen onder de knie maar éénmaal in de wereld heb ik toch wat moeite. Ik heb ook moeite met het weten wat allemaal te doen en er zijn vijanden die al serieus lastig uit de hoek kunnen komen.
Dit gaat niet makkelijk worden maar ik zal toch proberen in het spel te komen. Het lijkt me gewoon een zeer vermakelijke game om eens te spelen.

avatar van Maarten0402
Dit spel heb ik zo achterlijk lang liggen (compilation box), maar die had kuren en liep soms vast op cruciale momenten. Dus nooit zin meer gehad om dit met deze versie uit te spelen en ga ik ook niet meer doen op Windows 10, wordt geen porum. Op Steam hebben ze gelukkig een Enhanced Edition van Baldur's Gate 1 & 2 (Baldur's Gate 2 van de compilation box had overigens minder kuren). Voor de echte Baldur's Gate fanaten niet een must, maar voor mij wel aangezien mijn systeem die originele never niet meer ondersteund en ik geen zin heb om het extreem te modden. Had ooit lang gezocht op een HD mod van die originele, maar ook met die mod liep het spel soms niet en ik moest steeds van disc versie verwisselen, omdat het spel steeds aangaf dat ik in een andere regio speelde... bleef steeds vermoeiend dat.

Ook deze Enhanced Edition wil ik zeker helemaal doorspitten. Dit universum (ook Icewind Dale) vind ik erg gaaf en was zijn tijd ver voorruit. The Witcher doet qua verhaal diepgang en afwisseling hier soms een beetje aan denken.

Dan moet je zeker ook Planescape: Torment (1999) even meepikken, imo, zeker story-wise, de coolste van die oldschool d&d bunch.

avatar van Maarten0402
Oja Planescape: Torment. Ook zo'n game die op mijn radar was, maar nooit heb gedaan.
Kan wel even duren voordat ik hier allemaal aan toekom, ik ben nog volop bezig met Dark Souls II en The Witcher 3 inclusief alle DLC moet ik ook nog doen... RPG's zijn wel mijn fav. games denk ik zo'n beetje, maar nemen ook veel tijd in beslag (gelukkig). Daarnaast ook vaak nog ff potje's competitive CSGO. Hahaha ja, de uren worden wel besteed dan

avatar van Maarten0402
Ben nu weer lekker met deze game bezig. Ben nu voorbij Friendly Arm Inn. De nostalgie komt weer te boven. Verdere input volgt. Ik ben nog wel even bezig met deze game denk ik! Heerlijk verhaal!

avatar van Maarten0402
Ik vind The Witcher al een van de beste RGP games, maar moge duidelijk zijn dat Baldur's Gate wordt genoemd tot zeker voorloper hiervan!

WHAAT!! Da's nog eens opwindend gaming-news: games die op consoles verschijnen!!! Deze, de tweede, Icewind Dale etc. die opgepoetst worden en op consoles gaan verschijnen.

Hoop enkel dat SKybound games dat goed gaat doen en niet enkel de oude spellen port, want dan gaat een groot stuk nostalgie vermoedelijk niet genoeg zijn.

Yay! Opwindend! Ports van 25 jaar oude spellen die qua besturing wellicht voor geen meter gaan werken op een console. Sorry. Hier kan ik weinig enthousiast voor worden. Ik geef ze de kans om het tegendeel te bewijzen, maar ik zie het er niet echt van komen. Of enigszins verkopen. Ik denk niet dat de gemiddelde console gamer hier echt warm voor loopt (want bvb absolute toppers als Divinity Origins of Wasteland 2 hebben ook geen miljoenen omzet gemaakt).