Football Manager 2009 (2008)

Macintosh / PC / PlayStation Portable
Sports

Ontwikkeld door Sports Interactive
Uitgegeven door Sega

Een uiterst gedetailleerd manager spel die draait om het beheren van een voetbalteam. Als coach neem je alle beslissingen om een kleine club naar de top te leiden of juist een topclub jaar na jaar prijzen te laten winnen. Het nieuwste Football Manager bevat een 3D wedstrijd weergave met mogelijkheden tot het terugspoelen van een gebeurtenis om zo elk detail van je team te kunnen bestuderen. De wedstrijden zijn echter slechts een klein onderdeel van je werkzaamheden. Als manager krijg je te maken met ontevreden spelers, strenge clubleiding en de pers die op elk detail duikt om er een groot verhaal van te maken.

avatar van Hadouken
Ik had gewoon zin in een nieuwe club, maar ik train nu Atletico dus daar zal ik niet snel weggaan

avatar van Naomi Watts
Nee inderdaad, alleen Feyenoord Rotterdam is een mooiere club.

jorisje123456
Wat valt deze voorlopig tegen zeg.

Werkelijk VOL bugs, het transfer systeem werkt niet naar behoren (vind ik), zeer onstabiel...

Ook is het in praktijk blijkbaar onmogelijk om maar met 1 spits te spelen want dan krijg je altijd de feedback: 'our forwards are being outnumbered by x's defense'. En als je dan met maar 3 (centrale) middenvelders speelt wordt je middenveld weer 'outnumbered'..

Het komt er eigenlijk op neer dat je alleen met een 4-4-2 opstelling tactisch juist zou zitten, wat dus helemaal nergens op slaat..

Spelers die op de verlanglijstjes staan van andere clubs en die je dan aanbiedt krijgen maar zelden echte aanbiedingen, of het zijn aanbiedingen om te lenen.
Zelfs als je status aanpast naar 'not available for loan' krijg je onmiddelijk erna terug aanbiedingen en wordt de status weer gewijzigd.

Het is echt op het belachelijk af soms, hoe kan het dat er nog zo veel fouten in het spel zitten.

avatar van hectometersnor
Nou als Mac gebruiker kan ik hem sinds gisteren eindelijk een beetje spelen, patch kwam gisteren pas uit.

Wat mij gelijk opvalt is dat ik al 2 keer eruit ben geknald en dat hij nog steeds wat "buggy" oogt.

Maar om eerlijk te zijn, dit is eigenlijk al sinds de eerste CM dus ik weet niet beter, irritant is het altijd wel maar het went.

Voor de rest ben ik in een paar luttele uren weer helemaal hooked aan dit fantastische spel. Supersave met mijn broer begonnen voor online en in mijn eentje lekker met Leeds en Vitesse knallen.

Spel valt alleen zo lastig te combineren met World of Warcraft, werk en een vriendin haha.

jorisje123456 schreef:
Wat valt deze voorlopig tegen zeg.

Waarom denk jij dat er patches zijn?:

jorisje123456
ImperX schreef:

Waarom denk jij dat er patches zijn?:

Waarom worden fouten die je merkt na 10 min spellen niet pre-release weggewerkt?

Beetje onnozel om te moeten wachten op een patch voor je het spel zonder irritaties kan spelen.

jorisje123456 schreef:

Ja ik ben een groot Football Manager fan, al jaren en dat zal ik ook nog wel blijven voorlopig. Maar het valt niet te ontkennen dat Sports Interactive deze release op zijn zachts gezegd gigantisch heeft verknald. Windows gebruikers hadden problemen met activatie en moesten gelijk op een patch wachten die maar de helft van de problemen opgelost heeft. Mac gebruikers moesten een week langer wachten.

Topspel, maar wel verschrikkelijk slechte release

Bij mij heeft de tegenstander soms 10 gele kaarten, en geen een rode. Ook krijg ik veel blessures..

Zo even de demo downloaden. Eerst maar eens zien of m'n pc deze nog wel trekt...

SvV_Ying
Is dat probleem met die vele blessures opgelost na de patch?

Net eventjes een kwartiertje de demo gespeeld. Ben niet zo enthousiast als voorgaande jaren.

SvV_Ying schreef:
Is dat probleem met die vele blessures opgelost na de patch?

Bij mij wel ja, ik heb er geen last meer van. Wel van moeilijk scorende spitsen met absurd lage gemiddeldes. Mijn broer schiet gemiddeld per wedstrijd 3 keer op de paal/lat.

Verder nog steeds een zeer strak spel, minder bugs in de beginfase dan bij 08.

SvV_Ying
Ik twijfel of ik hem ga halen, was helemaal verslaafd aan 08 en zal dat waarschijnlijk ook zijn aan 09. Maar ik hoor toch op veel sites klachten over vervelende irriterende bugs. Misschien wacht ik op een nog betere patch.

avatar van Kos
Kos
Bugs zijn idd echt te erg. Vind het echt niet kunnen om een game zo uit te brengen.

Waar ik me vooral aan erger (zijn misschien niet eens bugs) zijn tactische zaken.
Moet je eerst 4 verdedigers en 4 verdedigende middenvelders opstellen voordat er geen grote gaten vallen tussen je defensie en middenveld? .

SvV_Ying
Eigenlijk meer een update van 2008 in plaats van een nieuwe game vind ik. Wel nog steeds erg verslavend. Van de bugs heb ik gelukkig nog weinig gemerkt.

De 3D match vind ik niet zo bijzonder. Aardig maar niet meer dan dat. Voor de rest zijn echt grote ingrijpende veranderingen mij nog niet opgevallen.

Half puntje minder dan 2008. Niet omdat ie slechter is maar gewoon omdat het meer voelt alsof ik een gepimpte 2008 versie speel

avatar van pascal83
Eist FM 2009 (veel) meer van je PC dan van FM 2008?

40 schoten op doel en 1 schoot tegen en dan nog met 1-0 verliezen. Sinds jaar en dag zitten er gewoon heel rare dingen in deze voetbalsimulatie spellen.

pascal83 schreef:
Eist FM 2009 (veel) meer van je PC dan van FM 2008?

Ligt eraan, als je de 3D wedstrijdssimulatie hanteerd dan heb je wel op zijn minst een aardige videokaart nodig, voor de rest is er niets veranderd. Met de 2D simulatie zijn de specificaties geheel hetzelfde.

Rujar schreef:

Ja klinkt heel bekend ja, net als dat als jij voorstaat er in de laatste 10 minuten van alles rondom jouw doel gebeurt maar als je met 1-0 achterstaat de teller op de klok nog nooit zoveel haast heeft gehad. En zo zijn er nog wel tal van voorbeelden die een beetje passen onder "Typisch FM". Het is frustrerend maar toch blijf ik het spelen en ik denk wel dat er meerdere zijn zoals ik. Wat wel is dat als het eenmaal loopt en je in vorm bent dit soort typische gevalletjes beperkt worden en dat jij ineens onverdiend wint.

avatar van Futures
hectometersnor schreef:

Wauw dat komt mij bekend voor zeg, ik heb daar ook altijd last van. Sta je voor met 1 doelpunt dan duren de laatste 10 min eeuwen maar sta je achter dan heeft de klok inderdaad haast. Slaat echt nergens op maar ja.

Ik vind de transfersysteem ook zo onrealistisch, de topclubs geven 60 miljoen uit aan een speler en vervolgens stellen ze hem nooit op. En zo zijn er wel meer rare dingen, bv spitsen die gewoon 800 min lang niet weten te scoren en middenvelders die er wel 5 inleggen in een wedstrijd.

avatar van toetje1977
Zoals elke editie weer zo verslavend als de pest.... Heerlijk!

Futures schreef:

En toch blijft het een fantastisch spel!

avatar van Zuzuu
Normaal gesproken zijn spelers netjes gesorteerd op hun positie.

Heeft iemand last van het feit dat de naam van een middenvelder opeens helemaal bovenaan de lijst 'onder de keeper' verschijnt tijdens de wedstrijd?
Dit maakt het zeer irritant en onoverzichtelijk.

Is dit soms een bug? Zo nee, hoe kan ik dit fixen, weet iemand dat?

Zuzuu schreef:
Normaal gesproken zijn spelers netjes gesorteerd op hun positie.

Dit maakt het zeer irritant en onoverzichtelijk.

Is dit soms een bug? Zo nee, hoe kan ik dit fixen, weet iemand dat?

Dan heb je waarschijnlijk met je posities loopen shuffelen waardoor je middenvelder in je line up onder de keeper komt of je aanvallers na je verdediging.

Als je CM gewend bent kan FM je gewoon niet plezieren. De vele opties en tactieken zijn leuk maar leiden af van het speelplezier dat je met CM absoluut wel hebt. Ik blijf toch gewoon CM 01-02 spelen met de update van Champman. Deze game viel erg tegen, en ligt nu voor "dood" in de kast.

avatar van Feyenoord100jaar
Heerlijk spel, zeer realistisch. Denk dat de echte baan als trainer niet veel verschilt met dit spel.

Voor nu een 4,5*

avatar van Status Seeker
Nu ik in 2024 zit, ben ik maar eens gestopt .

In vergelijking met FM 2006 (de delen hiertussen heb ik gemist) vond ik met name de animaties erg fijn (niet langer kijken naar bolletjes die over een veld bewegen). Ik gebruikte wel altijd de classic view voor het beste overzicht. Met name wanneer het lekker liep kon ik wel genieten van vloeiende aanvallen.

Nu ik aan FM 2010 ga beginnen (die ik al een hele tijd heb liggen), hoop ik dat de volgende minpuntjes weggewerkt zijn:

- Spelers die, terwijl de tegenstander op tien meter afstand staat, het voor elkaar krijgen om de bal in paniek over de zij- of achterlijn te schieten;
- Er wordt niet/nauwelijks rood gegeven bij het neerhalen van een doorgebroken speler;
- Sommige keepersanimaties ogen wel heel houterig;
- Wanneer een speler aangeboden wordt en er meerdere clubs geïnteresseerd zijn, wordt jouw bod afgewezen en wordt het bod van andere clubs wel geaccepteerd;
- Na een paar persconferenties weet je de "goede" antwoorden wel zo ongeveer. Ook helpt het meestal om op zijn Dirk Kuyts andere coaches en spelers te hemel in te prijzen.

Na een aantal patches vond ik dit misschien wel de fijnste FM uit de reeks. De versie na deze weten mij in ieder geval half niet zo te boeien.