Starquake (1984)

Amstrad CPC / Atari 400/800/XL/XE / Atari ST / Commodore 64/128 / MSX Series PC / PC / Sinclair ZX Spectrum
Action / Platform

Ontwikkeld door Bubble Bus
Uitgegeven door Bubble Bus

Als BLOB, 'The Bio-Logically Operated Being' wordt je naar een instabiele planeet gestuurd om te voorkomen dat deze explodeert. Het redden van de planeet doe je door verschillende items te verzamelen en deze naar de kern te brengen. Met behulp van teletransportatie en bijbehorende codes krijg je snel toegang tot de verschillende delen van de game. De wezens, die je kan beschieten of ontwijken, zijn intelligent en worden onvoorspelbaarder naarmate je dichter bij de kern van de planeet komt.

Deze game, die ik zelf in de jaren 80 redelijk veel heb gespeeld op de AtariST, is onlangs geport naar de Amiga en er is zelfs een limited big box editie te verkrijgen:
Starquake for the Commodore Amiga - Ltd Edition with Steve Crow signed - Fusion Retro Books - fusionretrobooks.com

Met 2.5* blijkbaar geen al te beste herinneringen?

Nou heb er best goede herinneringen aan. Ik weet nog dat ik de game spannend, vaag, mysterieus en moeilijk vond, maar ik was dan ook rond de 8 a 10 dat ik dit speelde volgens mij. Net even wat gameplay bekeken en er komt toch wel weer een hoop boven zeg! De geluidjes, het schieten, de poortjes, de joystickjes die je kan pakken. De poorten die altijd access denied zeiden naar mijn gevoel. De wereld was in mijn beleving ook een gigantische doolhof, ik wist nooit precies waar ik heen moest of waar ik vandaan kwam.

Ik lees nu dat het de bedoeling was om voorwerpen te verzamelen in een wereld van 512 schermen om de core van de planeet te herstellen. Deze voorwerpen werden random per speelbeurt in de wereld geplaatst. Verklaart misschien ook dat ik nooit goed snapte hoe en wat

Door deze herinneringen zal ik altijd wel een zwak voor deze game houden en het is ook nog eens 1 van de 1e games die ik heb gespeeld. De 2.5* die ik 10 jaar geleden heb gegeven is misschien vanwege de grote nostalgie die ik voel bij deze game wat laag, maar gebaseerd op mijn spelervaring destijds (moeilijk, vaag) wel terecht.