Doom 3 (2004)

Macintosh / PC / PlayStation 3 / Xbox / Xbox 360 / Nintendo Switch / PlayStation 4

Ontwikkeld door id, Aspyr en Vicarious Visions
Uitgegeven door Activision en Bethesda

Een marinier wordt naar Mars gestuurd om te werken voor de Union Aerospace Corporation. Dit bedrijf experimenteert met teleportatie technieken. Tijdens een experiment gaat er iets mis en monsters uit de hel komen terecht op de Marsbasis. Het is aan jou de taak om deze invasie te stoppen.

Zeer creapy game, grafisch was ie echt weergaloos. Het was gewoon 1 van de weinige spellen die ik soms met tegenzin speelde omdat ik wist dat er weer 1 of ander gigantisch gruwelijk monster in mijn beeld zou springen hehe.
Ook het geluid is geweldig sfeervol.

Kortom, prima game.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Blijft toch een uitstekende game nu ik het weer speel, alleen nu op ultra high quality graphics natuurlijk. Graphics staan nog steeds als een huis, die lichtengine is nog niet beter gedaan. Monsters konden wat meer polygonen gebruiken maar door de bumpmapping zien ze er toch indrukwekkend uit. Sowieso zijn het schitterende designs. Geluiden konden hier en daar ook wat beter, sommige monsters klinken wat zwakjes, maar over het algemeen ook op dat vlak een dikke voldoende. Vooral ontzettend gaaf dat het echt geen seconde stil is. Doom 3 heeft een score van een minuut of 5 gok ik, de rest bestaat allemaal uit omgevingsgeluiden, ontzettend sfeerverhogend is dat. Je zit vooral op de Mars basis maar ondanks dat gaan de omgevingen toch niet echt vervelen door de miljarden details die je te zien krijgt. Geen muur is alleen vlak, overal zitten pijpen, panelen, inhammen, lichtjes enz. enz. Het is op de laatste twee genoemde punten waar andere developers nog een puntje aan kunnen zuigen. Als je dit vergelijkt met de saaie, relatief stille levels uit F.E.A.R. bijvoorbeeld... Alle positieve punten van Doom komen perfect samen in de levels in de hel: het ziet er schitterend uit, lekker veel en moeilijke monsters voor lompe strafe- en knalactie en eng door de schitterende lichtengine.

Als de volgende id titel Rage wat meer variatie in de gameplay kan brengen dan gaat ook weer een topper worden.

avatar van Maiky
Er bestaan enge games, en er bestaan - in vergelijkbare universa - spannende games. Enge games als Dead Space 2 mikken vooral op gore en expliciet geweld. Doom 3 mikt vooral op spanning. En dat zal een van de redenen zijn waarom ik het al heel snel gezien had met Dead Space 2 en de volle speelduur van Doom 3 geïnteresseerd bleef.

Hoewel het begrip 'eng' relatief is, valt het eng-gehalte in Doom 3 eigenlijk wel mee. De game blinkt uit in licht- en geluidseffecten, om zodoende vooral heel erg spannend te zijn. Zelfs met het herladen van een wapen (de plasmagun lijkt een herlaadgeluid te hebben waarvan het volume net wat harder is gezet) dacht ik steeds dat er iets op me af kwam.

Uiteindelijk is dat de eerste grote kracht van Doom 3. Niet de monsters, die er relatief onschuldig uitzien en zich bovendien (AI-technisch) weinig subtiel gedragen. Niet de sterfscènes, als die er al zijn. Het is het continue opgejaagde gevoel. Het gevoel nergens veilig te zijn. Doe je een deur open, schrik je van het beest dat erachter staat en loop je achteruit tegen een muur, dan zou het zomaar eens kunnen dat je tegen een geheime muur staat die open gaat en een ánder beest tevoorschijn tovert. Goedkoop, misschien. Maar het zorgt - bewust en/of onbewust - dat de gamer altijd even achterom kijkt om te zien of hij niet gevolgd wordt.

De tweede grote kracht van Doom 3 is het waanzinnige gevoel van eenzaamheid dat je als speler ervaart. Onderweg kom je, zeker voor hedendaagse standaarden, weinig NPC's tegen. Maar ook het leveldesign speelt hierin mee, waarbij de 'repititieve aard' van de omgevingen juist in het voordeel van dat gevoel speelt. Er zijn bijna geen omgevingen waarmee de speler vertrouwd is, en juist dat maakt dat de speler er zo snel mogelijk weg wil komen en bovendien nog meer verlangt naar menselijke interactie.

Met 7,5 uur op de teller fiets je zo door de game, tenminste op Recruit. Een bewust keuze nadat ik eerst de halve game op Veteran had gespeeld (was overigens ook goed te doen). Maar om Nightmare te unlocken, besloot ik de boel toch maar op Recruit te spelen om te voorkomen dat ik, na alle moeite die ik in Veteran zou hebben gestoken, uitgekeken zou raken op de game en Nightmare links zou laten liggen.

Doom 3, en daarbij de BFG-editie, is niet zonder fouten. De eerste is van een vrij onbelangrijke orde. Hoewel ik net niet zo'n probleem maakte van het herhalende karakter, had ik tegen het einde van de game wel degelijk genoeg van de omgevingen (al had ik het absoluut niet anders gewild). Ook de monsters werden op den duur wat voorspelbaar, wat een groot deel van de spanning wegnam.

Mijn tweede kritische kanttekening betreft vooral een ergernis. Als ik wil rennen (dus rechterpookje ingedrukt houden) heeft de game de tenenkrommende neiging om mij van wapen te laten veranderen. Tijdens hectische momenten waarin ik ren én strafe heeft me dat regelmatig de kop gekost. Een onvergefelijke bug. Hebben meer mensen hier last van?

Het is prettig om, na uitgebreide (RPG)-shooters als Borderlands 2, een FPS te spelen waarin je maar een klein aantal wapens kunt gebruiken en je health niet regenereert. Die eenvoud plus de machtige sfeer maken van Doom 3 uiteindelijk een memorabele ervaring.

avatar van Animosh
Een zeer sfeervolle old-school FPS.

Het is heel lang geleden dat ik dit spel voor het laatst heb gespeeld, maar ook nu staan de sfeer en gameplay mijns inziens nog helemaal overeind. De omgevingen zijn erg claustrofobisch, wat het gevoel van eenzaamheid goed versterkt, de belichting (of beter, het ontbreken daarvan!) is uitmuntend en geeft Doom 3 een heleboel sfeer mee, het ontwerp van de vijanden is sterk, bloederige details in de omgeving versterken de sfeer effectief en het sounddesign is geweldig. De stemmen die je hoort zijn soms wat over the top, maar over het algemeen zijn de dark ambient en omgevingsgeluiden enorm creepy en intimiderend. De gameplay is zeer rechttoe-rechtaan (schiet op alles wat beweegt!), maar daar hou ik eerlijk gezegd wel van. Ongecompliceerd schieten kan erg bevredigend zijn, en Doom 3 slaagt daar mijns inziens meestal goed in. Maar de grootste verrassing was voor mij het plot. Ik kon het me niet eens meer herinneren en verwachtte er niets van, maar ik vond het verrassend boeiend om te volgen. Het verhaal van de marine die je speelt is weliswaar weinig interessant, maar de achtergrond bij dat verhaal zoals het verteld wordt in alle audiologs die je verzamelt vond ik erg leuk om te volgen. Op die manier leer je op een subtiele manier het verhaal van Mars kennen, vanuit een heleboel verschillende perspectieven (waaronder een hoop wetenschappelijke, en daar hou ik wel van), en dat spreekt mij aan.

Is Doom 3 dan de perfecte shooter? Nee. Mijn grootste ergernis is helaas niet te wijten aan de gameplay, maar aan problemen met mijn graphics. Na ongeveer 20 minuten werden de vijanden en mijn wapens onzichtbaar, waarna ik het spel opnieuw moest opstarten om dat ongedaan te maken (dat had waarschijnlijk te maken met mijn Intel HD Graphics). Dat haalde me regelmatig uit de "roes", en dat is bij een spel als dit zeer ergerlijk. Maar dat is niet het enige minpunt. Het spel wordt na er een aantal uren ingestoken te hebben ook best repetitief. De omgevingen, geluiden en demonen veranderen zeer weinig, waardoor ze na een tijdje logischerwijs minder indruk op mij maakten, en de gameplay wordt behoorlijk voorspelbaar (al blijft het wel vermakelijk). De quicksave-functie is aangenaam, maar vermindert de spanning (want de kosten van sterven) wel aanzienlijk (wat dat betreft is de BFG-editie misschien wel een upgrade). En ironisch genoeg (vanwege mijn kritiek hierboven) vond ik het spel soms niet voorspelbaar genoeg. Om genoeg munitie te behouden moet je uiteraard tussen je wapens wisselen maar soms duurt het wisselen tussen wapens om een bepaalde vijand te verslaan nét te lang, waardoor je flinke schade oploopt of ingesloten wordt. En dat is ergerlijk, want dat heeft minder met je kwaliteiten te maken dan met je onvermogen om juist te gokken op het beste wapen voor de situatie in kwestie. Maar echt vervelend wordt dat nergens, want er liggen meestal ruim voldoende medkits en armor. En anders kun je altijd nog quick loaden. Verder zijn er nog een aantal kleine stoorpunten (het geklungel met de zaklamp en granaten bijvoorbeeld, die je niet tegelijk met wapens kun vasthouden), maar daar heb ik me weinig aan gestoord.

Doom 3 is kortom een zeer sfeervolle, maar ongecompliceerde shooter. De omgevingen zijn beklemmend, de belichting is beangstigend en het sounddesign ademt waanzin. De gameplay is weinig vernieuwend, voorspelbaar en behoorlijk repetitief, maar desondanks meestal erg vermakelijk. 4* verdient het dus wel.

avatar van The_CrY
Vanwege mijn huidige Doom-gekte toch maar eens Doom 3 geprobeerd. Let wel, ik speelde de BFG editie, aangezien ik die toch al wilde vanwege de extra episode voor Doom 2. Ik heb vernomen dat de verschillen met de vanilla editie, namelijk het flashlight-mechaniek en de extra ammo, de sfeer van het spel niet ten goede komen.

Ik had erg veel moeite om te begrijpen wat dit spel wilde zijn. Doom is voor mij fast-paced actie met een horror-ondertoon. Het spel neemt zichzelf niet serieus en dat was altijd een voordeel. Dit derde deel is erg slow-paced horror met een actie-ondertoon en een poging tot serieusheid. Ik ergerde mezelf vooral in het begin enorm aan de trage bewegingen van de protagonist en de ineffectiviteit van de wapens. De demonen en zombies bewegen zich gemakkelijk sneller dan jij op alle fronten. Zo schiet een shotgun-zombie veel sneller dan jij en altijd raak. Uiteindelijk pas je je speelstijl erop aan, dat is waar, maar het voelt als kunstmatige moeilijkheid. Raketten die op je worden afgeschoten door de Revenant doen minder schade dan een klap van zo'n kleine spin. Ik snap dat dit voor het spel beter werkt, omdat je de raketten niet zo makkelijk kan ontwijken in die smalle gangetjes, maar het voelt zo onlogisch aan. Ook de BFG9000 weet niet eens een Hell Knight in één schot neer te halen. Wat is het nut dan van de BFG?! Alle zombies die iets op je afvuren hebben auto-aim aanstaan en kunnen niet missen. Er zijn dikwijls gescripte events die je niet kan vermijden en waar je ALTIJD wat van je health bij verliest. Muren die openvliegen als je er langs loopt om vervolgens meteen een klap te krijgen van zo'n beest. Muren vlogen ook open in de voorgaande Doom-games, dat is het probleem niet. Maar op het moment dat je iets niet kan ontwijken door middel van skill of nadenken gaat mijn spelplezier achteruit. Mijn grootste ergernissen zijn met name de spelmechanieken, de zwakke wapens, en de leveldesign, welke voornamelijk uit dezelfde nauwe, donkere gangetjes bestaat, en welke ontzettend lineair is. Deuren die opeens op slot gaan omdat het spel niet wil dat je terug gaat bijvoorbeeld. Wat een onzin.

An sich heeft het spel zeker wel sfeer. De Half-Life-esque intro is wat afgezaagd, maar het werkt. De UAC faciliteit is donker, beklemmend, en de horror werkt wel op bepaalde momenten. Het verhaal is niet bijster boeiend, maar het is realistischer weergegeven dan in de overige games uit de serie, compleet met NPCs en objectives. Toen er wat meer vaart in het spel kwam halverwege de game, kon ik ook zeker wel genieten van de gameplay, hoewel er erg weinig variatie in de levels zat. Het is geen geheim dat je bij elke Doom-game even naar de hel gaat, en dat was leuk, maar veel te kort. Ook sloeg het nergens op dat je dan opeens al je wapens verliest. Je pakt daar immers wapens op die ook gewoon door UAC soldaten daar zijn gebracht, dus het slaat gewoon nergens op. Dit soort dingen droegen bij aan de ergernis. Het systeem om codes te verstoppen in PDA-audiologs en emails was erg moeizaam en saai. Nog zoiets.

Toch geef ik 3 sterren. Heb ik dan ook wat goeds te melden over Doom 3? Ja hoor. De Delta Labs-levels waren leuk. De Archvile vond ik een prachtige demon om te zien. De berserk powerup, welke natuurlijk niet kon ontbreken, was heerlijk om te pakken. Ik was m twee keer tegen gekomen en ik moest op die momenten even denken aan de oude Dooms, zo leuk was dat. Ook ziet het spel er gewoon mooi uit. Ook anno 2016 kunnen de graphics nog gewoon mee en vooral de hel ziet er vrij angstaanjagend uit. Ook de boss battles waren leuk gedaan, hoewel de Cyberdemon heel erg makkelijk te verslaan was. Dat is ook weer zoiets. Ik speelde op het hoogst niveau mogelijk, namelijk Veteran (Nightmare moet je eerst vrijspelen), en je wordt af en toe wel voor het blok gezet, maar de boss battles doe je echt met twee vingers in je neus; zeker als je de Soul Cube gevonden hebt.

Mja, als ik er eenmaal in zit heb ik echt wel plezier met Doom 3. Toen ik m uit had vond ik het toch jammer dat het voorbij was, maar toen ik er middenin zat kon het niet snel genoeg afgelopen zijn. Met afstand de minste uit de Doom-serie, maar ook vooral omdat het iets anders probeert te zijn dan hoe een Doom-fan het zou spelen. Ik kan me voorstellen dat iemand met een andere achtergrond er meer uit kan halen.