Doom 3 (2004)

Macintosh / PC / PlayStation 3 / Xbox / Xbox 360 / Nintendo Switch

Ontwikkeld door id, Aspyr en Vicarious Visions
Uitgegeven door Activision en Bethesda

Een marinier wordt naar Mars gestuurd om te werken voor de Union Aerospace Corporation. Dit bedrijf experimenteert met teleportatie technieken. Tijdens een experiment gaat er iets mis en monsters uit de hel komen terecht op de Marsbasis. Het is aan jou de taak om deze invasie te stoppen.

avatar van jellecomicgek72
Net 5 uur achter elkaar Doom 3 zitten spelen en het is voor mij gewoon de beste Doom game. Het steeds weer dat gevoel dat je aan alle kanten opgejaagd word, die duistere sfeer en een graphics-engine dat zelfs nu anno 2010 er nog steeds goed uitziet. Ja, deze krijgt een 5* van mij.

Dr. Salvador
Haha, het lijkt wel of je elke game gaat spelen die War Ultima in zijn top10 heeft staan!

Dat klopt.

Waarom dat?

avatar van jellecomicgek72
Hij speelt voornamelijk games die ik ook dope vind.

Oke!

shadowmaster100

misschien heeft jelle 2 accounts soms gebruikt die war ultima en soms gebruikt die jellecomicgek72...net als een weerwolf

shadowmaster100
hahahah je weet maar nooit

War-Ultima
Haha shadowmaster, nee man ik ben niet Jelle , check ip adressen maar naar of mijn hyves.
Het lijkt inderdaad wel verdacht maar mijn naam is Adrie dus dat ligt ver bij de naam Jelle vandaan en ik kopieer niet iemand zijn top10 zoals Jelle .
Maar ik hoop niet dat Jelle zover gaat met het kopiëren van mijn top10 dat men wel denkt dat het dezelfde persoon is met twee accounts.

avatar van jellecomicgek72
en ik kopieer niet iemand zijn top10 zoals Jelle .

War-Ultima schreef:

ja ja hahaha joke,jullie zijn beide top users

gamelord
Was de laatste tijd niet meer zo onder de indruk van Horror-games.
De laatst game die me echt kippenvel gaf waren SH 4 & Project Zero The tormented. Maar hier bij Doom Schrok ik me net echt kapot...Als je die scene krijgt met dat monster dat door de deur beukt..voelde mijn hart in mijn keel.!!

IK hou van FPS...dus deze game gaat wel goed komen.

Emilio ik denk dat jij deze ook wel kunt waarderen..deze game is echt gruwlijk intens..vooral met die donkerheid gecombineerd met onheilspellende flitsende lichten.

avatar van jellecomicgek72
Goed om te horen dat de game bevalt gamelord! Ja, dit is serieus echt één van de engste games die ik ken. 1 keer tijdens het spelen ben ik een keer zo geschrokken dat ik serieus gilde ( ), en dat heb ik nog nooit gehad bij een andere game. Het ding met Doom 3 is ook dat de game ook echt eng blijft, het hele spel door. Je hebt constant het gevoel dat je achtervolgt wordt tijdens het spelen. Wat ook goed is aan Doom 3 is dat als je zonder kogels komt te zitten in de game je je het beste kunt gaan verstoppen. Die monsters gaan je dan ook echt zoeken als het ware, héél wreed gedaan!

gamelord
Dat klinkt als muziek in de oren Jelle ...ben even weg geweest en dadelijk nahet eten begin ik eens goed aan die game!!

Dr. Salvador
Klinkt zeer goed Roger en Jelle, en deze game leek me altijd wel vet, maar niet voor PS2 en PS3 he

Maar heb hem wel eens bij een vriend gespeeld, en inderdaad, vette gameplay, en spannend ja, vond het een leuke game, en jammer dat die niet op de PS2 was. Lijkt Dead Space ook op deze game, en welke is enger?.

Haha, Jelle echt waar! Wow, dan ben ik wel benieuwd waarom ,ik schrok ook een keer, toen moest hij nog zo lachen. Ik liep rond met een kettingzaag in de game, en toen knalde er opeens een soort hellehond door de muur, hij had het geluid op 40!. Ik zat toen ook tegen het plafond haha, ja altijd leuk als een game dat voor elkaar weet te krijgen, dan is de game ook eigenlijk al geslaagd als horrorgame, want dat is toch het leukste he, jezelf helemaal lam schrikken, bij films heb ik dat dan weer niet echt, bij games als je er echt helemaal in zit, dan wil je nog wel eens goed schrikken, maar gillen?

gamelord
Prima game was dit..in 1 keer uitgespeeld tot vanmorgen 8 uur. (dus ben nu net een uur wakker!!)
Maar toch krijgt de game maar 3,5*...want als je game eenmaal doorhebt, is het jammer dat je steeds dezelfde vijanden tegenkomt..ze worden wel steeds anders en moeilijker..maar het is toch schaars. Na het uitspelen had ik geen zin meer om aan gangetjes te denken..want mijn god..gang voorje..in lopen rechts af slaan..gang door enz.

Maar wat de game gewoon leuk maakt is de aktie in de game..wil je even de held uithangen ga je je vijand met je blote vuisten te lijf. Schiet je met de shotgun een zombie zijn hoofd eraf. En die monsters die over vandaan kwamen...voelde me vannacht wel omgemakkelijk soms en een paar keer goed geschrokken. Op het eind was ook super...vooral die super-assualt rifle!!

Leuk en degelijk spel...alleen te veel van hetzelfde.

avatar van WeZet
Fijne gangetjes-shooter (Dat is Doom toch eigenlijk, daar begon het mee) met gebeurtenissen die je nekharen overeind doen staan. Toepasselijke geluiseffecten dragen bij aan de griezelige sfeer op Mars.

Zoals gamelord al zegt is het wel repetitief. Eigenlijk vond ik het begin, toen alles nog normaal was en het los ging barsten het leukst.

Kijk uit naar die BFG Edition voor PS3!

avatar van Maiky
Er bestaan enge games, en er bestaan - in vergelijkbare universa - spannende games. Enge games als Dead Space 2 mikken vooral op gore en expliciet geweld. Doom 3 mikt vooral op spanning. En dat zal een van de redenen zijn waarom ik het al heel snel gezien had met Dead Space 2 en de volle speelduur van Doom 3 geïnteresseerd bleef.

Hoewel het begrip 'eng' relatief is, valt het eng-gehalte in Doom 3 eigenlijk wel mee. De game blinkt uit in licht- en geluidseffecten, om zodoende vooral heel erg spannend te zijn. Zelfs met het herladen van een wapen (de plasmagun lijkt een herlaadgeluid te hebben waarvan het volume net wat harder is gezet) dacht ik steeds dat er iets op me af kwam.

Uiteindelijk is dat de eerste grote kracht van Doom 3. Niet de monsters, die er relatief onschuldig uitzien en zich bovendien (AI-technisch) weinig subtiel gedragen. Niet de sterfscènes, als die er al zijn. Het is het continue opgejaagde gevoel. Het gevoel nergens veilig te zijn. Doe je een deur open, schrik je van het beest dat erachter staat en loop je achteruit tegen een muur, dan zou het zomaar eens kunnen dat je tegen een geheime muur staat die open gaat en een ánder beest tevoorschijn tovert. Goedkoop, misschien. Maar het zorgt - bewust en/of onbewust - dat de gamer altijd even achterom kijkt om te zien of hij niet gevolgd wordt.

De tweede grote kracht van Doom 3 is het waanzinnige gevoel van eenzaamheid dat je als speler ervaart. Onderweg kom je, zeker voor hedendaagse standaarden, weinig NPC's tegen. Maar ook het leveldesign speelt hierin mee, waarbij de 'repititieve aard' van de omgevingen juist in het voordeel van dat gevoel speelt. Er zijn bijna geen omgevingen waarmee de speler vertrouwd is, en juist dat maakt dat de speler er zo snel mogelijk weg wil komen en bovendien nog meer verlangt naar menselijke interactie.

Met 7,5 uur op de teller fiets je zo door de game, tenminste op Recruit. Een bewust keuze nadat ik eerst de halve game op Veteran had gespeeld (was overigens ook goed te doen). Maar om Nightmare te unlocken, besloot ik de boel toch maar op Recruit te spelen om te voorkomen dat ik, na alle moeite die ik in Veteran zou hebben gestoken, uitgekeken zou raken op de game en Nightmare links zou laten liggen.

Doom 3, en daarbij de BFG-editie, is niet zonder fouten. De eerste is van een vrij onbelangrijke orde. Hoewel ik net niet zo'n probleem maakte van het herhalende karakter, had ik tegen het einde van de game wel degelijk genoeg van de omgevingen (al had ik het absoluut niet anders gewild). Ook de monsters werden op den duur wat voorspelbaar, wat een groot deel van de spanning wegnam.

Mijn tweede kritische kanttekening betreft vooral een ergernis. Als ik wil rennen (dus rechterpookje ingedrukt houden) heeft de game de tenenkrommende neiging om mij van wapen te laten veranderen. Tijdens hectische momenten waarin ik ren én strafe heeft me dat regelmatig de kop gekost. Een onvergefelijke bug. Hebben meer mensen hier last van?

Het is prettig om, na uitgebreide (RPG)-shooters als Borderlands 2, een FPS te spelen waarin je maar een klein aantal wapens kunt gebruiken en je health niet regenereert. Die eenvoud plus de machtige sfeer maken van Doom 3 uiteindelijk een memorabele ervaring.

avatar van LimeLou
Goede analyse, Maiky Ben het met je eens.

avatar van GameEvolutie
Vond het erg leuk om doom 3 te spelen!
Doom duurde erg lang maar dat is alleen maar goed aangezien de meeste games zo snel uitgespeeld zijn.
Ik heb Doom 3 op veteraan uitgespeeld maar erg moeilijk vond ik dat niet.
Dit is wel een van de engste games die ik heb gespeeld in mijn leven.

avatar van hitman
Ik ben nu bij het gedeelde waarbij je een flink stuk moet springen bij dat draaiend platform.
Alleen haal het telkens niet.......

Hoe kan ik het beste goed springen.

ik speel op PC

Bedankt

avatar van Animosh
Een zeer sfeervolle old-school FPS.

Het is heel lang geleden dat ik dit spel voor het laatst heb gespeeld, maar ook nu staan de sfeer en gameplay mijns inziens nog helemaal overeind. De omgevingen zijn erg claustrofobisch, wat het gevoel van eenzaamheid goed versterkt, de belichting (of beter, het ontbreken daarvan!) is uitmuntend en geeft Doom 3 een heleboel sfeer mee, het ontwerp van de vijanden is sterk, bloederige details in de omgeving versterken de sfeer effectief en het sounddesign is geweldig. De stemmen die je hoort zijn soms wat over the top, maar over het algemeen zijn de dark ambient en omgevingsgeluiden enorm creepy en intimiderend. De gameplay is zeer rechttoe-rechtaan (schiet op alles wat beweegt!), maar daar hou ik eerlijk gezegd wel van. Ongecompliceerd schieten kan erg bevredigend zijn, en Doom 3 slaagt daar mijns inziens meestal goed in. Maar de grootste verrassing was voor mij het plot. Ik kon het me niet eens meer herinneren en verwachtte er niets van, maar ik vond het verrassend boeiend om te volgen. Het verhaal van de marine die je speelt is weliswaar weinig interessant, maar de achtergrond bij dat verhaal zoals het verteld wordt in alle audiologs die je verzamelt vond ik erg leuk om te volgen. Op die manier leer je op een subtiele manier het verhaal van Mars kennen, vanuit een heleboel verschillende perspectieven (waaronder een hoop wetenschappelijke, en daar hou ik wel van), en dat spreekt mij aan.

Is Doom 3 dan de perfecte shooter? Nee. Mijn grootste ergernis is helaas niet te wijten aan de gameplay, maar aan problemen met mijn graphics. Na ongeveer 20 minuten werden de vijanden en mijn wapens onzichtbaar, waarna ik het spel opnieuw moest opstarten om dat ongedaan te maken (dat had waarschijnlijk te maken met mijn Intel HD Graphics). Dat haalde me regelmatig uit de "roes", en dat is bij een spel als dit zeer ergerlijk. Maar dat is niet het enige minpunt. Het spel wordt na er een aantal uren ingestoken te hebben ook best repetitief. De omgevingen, geluiden en demonen veranderen zeer weinig, waardoor ze na een tijdje logischerwijs minder indruk op mij maakten, en de gameplay wordt behoorlijk voorspelbaar (al blijft het wel vermakelijk). De quicksave-functie is aangenaam, maar vermindert de spanning (want de kosten van sterven) wel aanzienlijk (wat dat betreft is de BFG-editie misschien wel een upgrade). En ironisch genoeg (vanwege mijn kritiek hierboven) vond ik het spel soms niet voorspelbaar genoeg. Om genoeg munitie te behouden moet je uiteraard tussen je wapens wisselen maar soms duurt het wisselen tussen wapens om een bepaalde vijand te verslaan nét te lang, waardoor je flinke schade oploopt of ingesloten wordt. En dat is ergerlijk, want dat heeft minder met je kwaliteiten te maken dan met je onvermogen om juist te gokken op het beste wapen voor de situatie in kwestie. Maar echt vervelend wordt dat nergens, want er liggen meestal ruim voldoende medkits en armor. En anders kun je altijd nog quick loaden. Verder zijn er nog een aantal kleine stoorpunten (het geklungel met de zaklamp en granaten bijvoorbeeld, die je niet tegelijk met wapens kun vasthouden), maar daar heb ik me weinig aan gestoord.

Doom 3 is kortom een zeer sfeervolle, maar ongecompliceerde shooter. De omgevingen zijn beklemmend, de belichting is beangstigend en het sounddesign ademt waanzin. De gameplay is weinig vernieuwend, voorspelbaar en behoorlijk repetitief, maar desondanks meestal erg vermakelijk. 4* verdient het dus wel.

avatar van The_CrY
Vanwege mijn huidige Doom-gekte toch maar eens Doom 3 geprobeerd. Let wel, ik speelde de BFG editie, aangezien ik die toch al wilde vanwege de extra episode voor Doom 2. Ik heb vernomen dat de verschillen met de vanilla editie, namelijk het flashlight-mechaniek en de extra ammo, de sfeer van het spel niet ten goede komen.

Ik had erg veel moeite om te begrijpen wat dit spel wilde zijn. Doom is voor mij fast-paced actie met een horror-ondertoon. Het spel neemt zichzelf niet serieus en dat was altijd een voordeel. Dit derde deel is erg slow-paced horror met een actie-ondertoon en een poging tot serieusheid. Ik ergerde mezelf vooral in het begin enorm aan de trage bewegingen van de protagonist en de ineffectiviteit van de wapens. De demonen en zombies bewegen zich gemakkelijk sneller dan jij op alle fronten. Zo schiet een shotgun-zombie veel sneller dan jij en altijd raak. Uiteindelijk pas je je speelstijl erop aan, dat is waar, maar het voelt als kunstmatige moeilijkheid. Raketten die op je worden afgeschoten door de Revenant doen minder schade dan een klap van zo'n kleine spin. Ik snap dat dit voor het spel beter werkt, omdat je de raketten niet zo makkelijk kan ontwijken in die smalle gangetjes, maar het voelt zo onlogisch aan. Ook de BFG9000 weet niet eens een Hell Knight in één schot neer te halen. Wat is het nut dan van de BFG?! Alle zombies die iets op je afvuren hebben auto-aim aanstaan en kunnen niet missen. Er zijn dikwijls gescripte events die je niet kan vermijden en waar je ALTIJD wat van je health bij verliest. Muren die openvliegen als je er langs loopt om vervolgens meteen een klap te krijgen van zo'n beest. Muren vlogen ook open in de voorgaande Doom-games, dat is het probleem niet. Maar op het moment dat je iets niet kan ontwijken door middel van skill of nadenken gaat mijn spelplezier achteruit. Mijn grootste ergernissen zijn met name de spelmechanieken, de zwakke wapens, en de leveldesign, welke voornamelijk uit dezelfde nauwe, donkere gangetjes bestaat, en welke ontzettend lineair is. Deuren die opeens op slot gaan omdat het spel niet wil dat je terug gaat bijvoorbeeld. Wat een onzin.

An sich heeft het spel zeker wel sfeer. De Half-Life-esque intro is wat afgezaagd, maar het werkt. De UAC faciliteit is donker, beklemmend, en de horror werkt wel op bepaalde momenten. Het verhaal is niet bijster boeiend, maar het is realistischer weergegeven dan in de overige games uit de serie, compleet met NPCs en objectives. Toen er wat meer vaart in het spel kwam halverwege de game, kon ik ook zeker wel genieten van de gameplay, hoewel er erg weinig variatie in de levels zat. Het is geen geheim dat je bij elke Doom-game even naar de hel gaat, en dat was leuk, maar veel te kort. Ook sloeg het nergens op dat je dan opeens al je wapens verliest. Je pakt daar immers wapens op die ook gewoon door UAC soldaten daar zijn gebracht, dus het slaat gewoon nergens op. Dit soort dingen droegen bij aan de ergernis. Het systeem om codes te verstoppen in PDA-audiologs en emails was erg moeizaam en saai. Nog zoiets.

Toch geef ik 3 sterren. Heb ik dan ook wat goeds te melden over Doom 3? Ja hoor. De Delta Labs-levels waren leuk. De Archvile vond ik een prachtige demon om te zien. De berserk powerup, welke natuurlijk niet kon ontbreken, was heerlijk om te pakken. Ik was m twee keer tegen gekomen en ik moest op die momenten even denken aan de oude Dooms, zo leuk was dat. Ook ziet het spel er gewoon mooi uit. Ook anno 2016 kunnen de graphics nog gewoon mee en vooral de hel ziet er vrij angstaanjagend uit. Ook de boss battles waren leuk gedaan, hoewel de Cyberdemon heel erg makkelijk te verslaan was. Dat is ook weer zoiets. Ik speelde op het hoogst niveau mogelijk, namelijk Veteran (Nightmare moet je eerst vrijspelen), en je wordt af en toe wel voor het blok gezet, maar de boss battles doe je echt met twee vingers in je neus; zeker als je de Soul Cube gevonden hebt.

Mja, als ik er eenmaal in zit heb ik echt wel plezier met Doom 3. Toen ik m uit had vond ik het toch jammer dat het voorbij was, maar toen ik er middenin zat kon het niet snel genoeg afgelopen zijn. Met afstand de minste uit de Doom-serie, maar ook vooral omdat het iets anders probeert te zijn dan hoe een Doom-fan het zou spelen. Ik kan me voorstellen dat iemand met een andere achtergrond er meer uit kan halen.

Ik heb nooit echt in deze game kunnen komen. Wat het het meest tegenstond was het telkens spawnen van vijanden op plekken waar je net geweest was, bv vlak achter je.

avatar van Nomak
The_CrY schreef:
Klopt het dat Doom 1 & 2 hier volledig in zitten?

avatar van The_CrY
Nomak schreef:
Klopt het dat Doom 1 & 2 hier volledig in zitten?

Ja, klopt helemaal! Final Doom en de Master Levels zitten hier echter niet bij, en dat vind ik wel een groot gemis. Ook kun je ze alleen runnen vanuit de game zelf, waardoor je niet zo gemakkelijk een source port erachter kan zetten, dus ik zou je echt willen aan bevelen om de package Doom Classic Complete te halen, als je de oude Dooms wil spelen zoals ze tegenwoordig gespeeld worden. Het is enkel leuk voor de achievements en de gloednieuwe episode 'No Rest for the Wicked'. Oh, en natuurlijk voor Doom 3 + Resurrection of Evil, als je daar op zit te wachten

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
De WADs kan je hier wel toch ergens uit de data halen of niet? In dat geval kan je gewoon een port gebruiken.