Doom 3 (2004)

Macintosh / PC / PlayStation 3 / Xbox / Xbox 360 / Nintendo Switch / PlayStation 4

Ontwikkeld door id, Aspyr en Vicarious Visions
Uitgegeven door Activision en Bethesda

Een marinier wordt naar Mars gestuurd om te werken voor de Union Aerospace Corporation. Dit bedrijf experimenteert met teleportatie technieken. Tijdens een experiment gaat er iets mis en monsters uit de hel komen terecht op de Marsbasis. Het is aan jou de taak om deze invasie te stoppen.

BoordAppel (moderator)
id zet hun pionierswerk op het gebied van graphics en techniek vrolijk voort met Doom 3. Vooral het lichtmodel maakt het spel. Hoewel er iets teveel monsters closet duty hebben en er wat goedkope scares zijn is het spel toch heel erg sfeervol en erg eng. Vooral als je het 's nachts speelt met de lichten uit en het geluid goed hard schrik je je af en toe helemaal kapot.

Het helpt daarbij ook dat de monsters er echt eng uitzien. Geholpen door de indrukwekkende bump mapping hebben ze ook erg veel details. Kwijlende monden, spieren onder hun huid en mechanische delen, het ziet er allemaal erg mooi uit. Zo ook de omgevingen. Er had alleen wat meer variatie in gemogen, want het level in de hel is bijvoorbeeld wel heel erg mooi.

Qua gameplay is het niet zo heel erg indrukwekkend. Als je van knallen houdt ga je je vermaken en anders niet, zo simpel is het. Ik hou van knallen dus ik heb me vermaakt maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen deze gameplay digt.

avatar van bro
bro
ben volledig met je eens maar mij stoort het ongeloofelijk dat je geen zaklamp en wapen tergelijk kunt vasthouden. ok, dit maakt het alemaal enger en verschietachtiger enzo maar mij werkt het na een tijdje toch op mijn zenuwen. vind het ook erg onozel dat vijanden steeds terugkomen als je een stuk van het level terug loopt. zo bljif je eeuwig bezig. goede shooter maar geef tocu voorkeur aan shooters zoals quake IV (zelfde prachitge graphic engine trouwens)
3.5*

BoordAppel (moderator)

Dat is niet waar. Monsters verschijnen alleen als de makers het zo gewild hebben, er is geen eindeloze monster regenerator.

Een game die op gebied van creepyness/sfeer en graphics erg goed is, maar qua gameplay eigenlijk nauwelijks verder komt dan de originele Doom (I & II) spellen. 3,5*

avatar van Phoenix
Eigenlijk heeft Doom 3 maar 1 echte troef: Sfeer. De film is bij vlagen echt eng. Dit wordt vooral bereikt door erg veel maar ook erg slim geplaatste scripted events waar je aan het begin nogal door verrast wordt: monsters die uit spleten in de muur komen gekropen of lijken die opeens tot leven komen.

Het feit dat het overal pikkedonker is doet ook een duit in het zakje. Sommige mensen zullen het misschien vervelend vinden dat je constant moet switchen tussen je flashlight en je shotgun, wat gelukkig met 1 druk op F gedaan kan worden, maar ik vind dat het erg veel toevoegt aan de spanning: eerst schrik je je te pleuris van die zombie die opeens voor je staat, in paniek grijp je naar je wapen, dan wordt natuurlijk alles donker omdat je je zaklamp niet meer hebt en heb je geen flauw idee waar je moet schieten .

Maar het is denk ik nog enger wanneer er geen monsters zijn. Vaak loop je door een gang en hoor je plotseling wat gehijg of heel zacht gelach. Dan kijk je om je heen, maar je ziet, afgezien van wat dode scientists, niets bijzonders. Zachtjes loop je dan weer verder en net op het moment dat je iets rustiger begint te worden staat er weer zo'n lelijkerd om de hoek of komt hij uit ergens uit gekropen.

Zoals ik al zei wordt er veel, misschien nog wel meer dan in spellen als MoH:AA of CoD gebruik gemaakt van scripted events. Hierdoor zal het spel een 2e keer een stuk minder leuk zijn. 1 van de redenen waarom ik denk dat Half-Life 2 dit spel gaat verslaan is dan ook vanwege de verschillende manieren om door een level te komen. Een andere troef van Half-Life 2, de interactieve omgeving, vind ik ook een beetje ontbreken in Doom 3. Je kunt wel de karakteristieke tonnen laten exploderen en wat stoelen heen en weer schuiven maar echt opzienbarend vind ik het niet.

Ook is het jammer dat de AI niet echt fantastisch is. Natuurlijk loop je tegen een zooitje zombies te vechten, maar ook de gemuteerde mariniers doen niet veel moeite om dekking te zoeken. Meestal rennen ze net als zombies recht op je af. Niet echt moeilijk dus, dat is het alleen omdat het zo donker is overal.

Het schademodel is goed uitgewerkt: schiet een zombie in een been en hij strompelt een beetje, schiet hem echt dood in zijn been en hij zakt in elkaar. Headshots zijn vanzelfsprekend effectiever, de zombie valt dan hard achterover, maar het is vervelend als je constant op een hoofd schiet, je jezelf afvraagt waarom hij nou niet doodgaat, en je er later achter komt dat hij in eerste instantie al geen hoofd had .

Het lijkt er voorlopig op dat het verhaal niet veel dieper gaat dan wat we al wisten: een onderzoekscentrum op Mars wordt aangevallen door dingen uit de Hel. Je pikt af en toe een soort digitaal dagboek op van andere mensen in de basis, waar dan e-mails in staan met informatie over wat er aan de hand is. Ook hoor je af en toe wat hoge piefen met elkaar ruziën over hoe het nu verder moet. Hierdoor probeert ID een beetje diepgang aan te brengen.

Maar al deze dingen zijn niet echt belangrijk, ID wist immer precies waar ze mee bezig waren: Een spel maken dat je geregeld de stuipen op het lijf jaagt. Dat was het belangrijkste criterium. Dat is ze gelukt en daarom til ik niet zo zwaar aan bovenstaande kritieken. De grafische engine is van ongekende kwaliteit: De modellen zijn fantastisch gedetailleerd, de belichting is zo mogelijk nog bezig als in Splinter Cell en de binnenlocaties zijn uiterst mooi en ook nog best afwisselend.

Zoals gezegd is het geluid ook sterk. Wanneer alles misgaat hoor je overal op de intercom mensen krijsen en schreeuwen, explosies dreunen door muren heen, lichten flikkeren aan en uit en je hebt geen flauw idee waar je heen moet. Ik voelde me net zo hulpeloos als de anderen.

Doom 3 is alles wat ik ervan verwacht had: Het is spannend, ziet er fenomenaal uit en niet te gecompliceerd. Je zou het een goeie blockbuster kunnen noemen.

avatar van Onderhond
Phoenix schreef:
Eigenlijk heeft Doom 3 maar 1 echte troef: Sfeer.

Zeg maar gerust z'n grafische engine. Verder was dit een aardige shooter maar meer was het ook niet. Maar het variabel licht en de tastbaarheid van de wezens zorgde dat het allemaal veel spannender was.

Deze engine, Aliens Vs Predator gameplay/setting ... voor minder doe ik het niet meer.

Goed mee geamuseerd. 4*

Phoenix schreef:

De eerste reflex blijft toch op "fire" drukken, waardoor ik in elk geval in een hoop donkere hoeken van het spel menig monster met m'n zaklamp probeerde dood te knuppelen. Niet erg efficiënt overigens.

avatar van bro
bro
BoordAppel schreef:

nou ik had dit verschijnsel toch wel, toch redelijk vroeg in het spel waar er enkel nog enkel de gewone zombies zijn. later ...nee, later kan ik mij dit niet echt direct meer voor de geest halen. misschien verbeelde ik mij gewoon dat ik in dezelfde gang was maar misschien helemaal ergns anders zat . moet het spel nog maar es van 0 af aan beginnen lijkt me. heb het al lang niet meer gespeeld door komst van Quake IV

avatar van Phoenix
Onderhond schreef:

Zeg maar gerust z'n grafische engine.

Dat was inderdaad de belangrijkste oorzaak van die sfeer.

avatar van Foetsj_NL
Met Doom 3 heb ik me uitermate goed mee vermaakt.

De sfeer zat er echt goed in, vele donkere gangetjes en het gevoel als of je echt op een andere planeet zat. Op elk moment kon er wel een beest ergens achter vandaan komen en dan schrok ik me weer rot.

De graphics vond ik echt geweldig mooi, toendertijd bijna fotografisch staat me nog goed bij. De zaklamp is een kleine detail in het spel, maar toch echt heeft het een grote invloed. Gewoon het gevoel dat je daar loopt in het donker en iets probeert te ontdekken zonder te schrikken.

Beesten die je hoort, maar niet ziet. Echt creapy. En als je dan verder loopt, duiken ze op uit het niets, geweldig spannen, elke gang die je in loopt.

Een hele toffe game,

4 *

heb het plezier 's avonds met koptelefoon op de xbox uitgespeeld, lekker creepy

avatar van pkunk
Ik schijt er nog steeds van in m'n broek. Geweldige sfeer gewoon. 4,5 *

Hehe dan wil ik wel eens weten hoeveel je in je broek schijt van F.e.a.r....

Zeer creapy game, grafisch was ie echt weergaloos. Het was gewoon 1 van de weinige spellen die ik soms met tegenzin speelde omdat ik wist dat er weer 1 of ander gigantisch gruwelijk monster in mijn beeld zou springen hehe.
Ook het geluid is geweldig sfeervol.

Kortom, prima game.

Ja echt zo'n game die je int donker en met je volume volle bak aan moet hebben staan.

Dan komen dergelijke games goed tot hun recht.

renkum
Ik speelde dit spel met oordoppen op, á la 5.1 surround sound. Ik heb soms echt gescheten in mijn box. Het spel is echt wel eng... Geweldige game,
Op een moment is het wel veel van hetzelfde, maar het verhaal houd je er toch goed bij.

BoordAppel (moderator)
Blijft toch een uitstekende game nu ik het weer speel, alleen nu op ultra high quality graphics natuurlijk. Graphics staan nog steeds als een huis, die lichtengine is nog niet beter gedaan. Monsters konden wat meer polygonen gebruiken maar door de bumpmapping zien ze er toch indrukwekkend uit. Sowieso zijn het schitterende designs. Geluiden konden hier en daar ook wat beter, sommige monsters klinken wat zwakjes, maar over het algemeen ook op dat vlak een dikke voldoende. Vooral ontzettend gaaf dat het echt geen seconde stil is. Doom 3 heeft een score van een minuut of 5 gok ik, de rest bestaat allemaal uit omgevingsgeluiden, ontzettend sfeerverhogend is dat. Je zit vooral op de Mars basis maar ondanks dat gaan de omgevingen toch niet echt vervelen door de miljarden details die je te zien krijgt. Geen muur is alleen vlak, overal zitten pijpen, panelen, inhammen, lichtjes enz. enz. Het is op de laatste twee genoemde punten waar andere developers nog een puntje aan kunnen zuigen. Als je dit vergelijkt met de saaie, relatief stille levels uit F.E.A.R. bijvoorbeeld... Alle positieve punten van Doom komen perfect samen in de levels in de hel: het ziet er schitterend uit, lekker veel en moeilijke monsters voor lompe strafe- en knalactie en eng door de schitterende lichtengine.

Als de volgende id titel Rage wat meer variatie in de gameplay kan brengen dan gaat ook weer een topper worden.

avatar van Evil Eye
Goeie sfeer en redelijke graphics maar vreselijk saai.

renkum schreef:

Kijk zo hebben de makers t ook bedoeld al is t een beetje kut als je er daadwerkelijk van in je broek gaat schijten natuurlijk.

Ik weet nog wel dat t zijn tijd ver vooruit was. Toen deze game uitkwam had je een behoorlijk snelle pc nodig een beetje een scenario vergelijkbaar met Crysis nu.

BoordAppel (moderator)
Absoluut niet. De games van id zijn altijd state of the art maar ze draaien juist ook goed op wat mindere pc's. Crysis is op beesten van computers amper te spelen met alle toeters en bellen open.

Ja dat klopt maar vergelijkbaar was dat met doom 3 ook hoor. De systeemeisen waren echt niet voor de poes, geloof me.

Ik weet nogdat de verkoopster aan me vroeg toen ik de game kocht of mijn pc 'm wel aankon. Ik had toendertijd een pc die iets boven de recommended specs uittorende dus dat was geen probleem. Vergeleken had je voor toen ook onderhand een monsterpc nodig hoor en zeker als je alles op hi wilde.

Desalniettemin ben ik t met je eens dat id wel sublieme games maken en hebben gemaakt dus ze weten wel hoe een gode game in elkaar steekt.

Ik ga misschien dit spel in huis halen voor de iMac 24-inch. Ik heb de demo al uitgespeeld, en die vond ik erg boeiend en mooi.

Weet iemand waar ik dit spel (goedkoop en uit voorraad) kan kopen?

moet je evven verschillende webshops vergelijken. Gewoon ff op google zoeken en dan lukt t wel denk ik hoor.

Een buitengewoon prachtig spel! Ik kan gewoon niet lager geven dan een 5 sterren! Hoe dat komt? Dat zal hier uitleggen...

De aankoop van het spel (Macintosh versie) was niet optimaal. Ik kan het niet slecht noemen, maar erg vlotjes ging het niet. Heel veel winkels hadden dit spel niet (meer) op voorraad, dus was ik eigenlijk alleen aangewezen op de Apple store. Echter hier waren de spellen veel te dúúr, dus heb ik bij een goedkopere online shop het besteld. Na ongeveer 2 weken zoeken en 1,5 week levertijd was eindelijk het spel binnen.

Laat ik beginnen met de graphics... Deze zijn echt prachtig! Anders mooi als de HL2 engine, maar zeker wel even mooi. Het spel heb ik gespeeld op de high-end graphics/resolutie. Mijn videokaart NVIDIA 8800 GS 512 MB kon dit prima aan. Alle monsters en de omgeving zag er echt uit. Daarnaast waren de personen in het spel ook erg realistisch, alhoewel als ze in een cut scène wel eens wat pixel achtig kunnen zijn.

Dan komen we bij de gameplay... die was voor mij erg goed. Lekker knallen en niet te veel hoeven na te denken. Geen echte puzzels, alhoewel je soms in een verkeerde kamer terecht komt, als je de teleporter in de Delta Labs verkeerd instelt. Verder was het erg griezelig en beangstigend, zoals het spel hoort te zijn. Ook ben je de hele tijd in je eentje aan het vechten. Toch heb ik geen nacht wakker gelegen. Daarnaast moet je soms via een touchscreen diverse aparaten of teleporters activeren. Voor mensen die meer uitdaging in de gameplay willen hebben, kunnen beter een ander spel kiezen.

Dan de verhaallijn... deze was prima! Natuurlijk niet zo perfect als Half-Life 2 serie, maar is verder erg prima gemaakt. Speciaal voor een verhaallijn heeft ID een sience-fiction script/verhaal schrijver gevraagd om iets te verzinnen voor Doom 3. Het verhaal heeft iets boeiends en je wil meer weten wat er schuil gaat achter het uit de hand gelopen experiment. Het begin van Doom 3 lijkt zelfs wat op Half-Life 1. Er is dan nog namelijk aan het begin niks aan de hand...

Dan nog het geluid... ook dit is prima voorelkaar. Als ik mijn geluidsboxen van mijn iMac lekker stevig aanzet (maar niet te hard) en je Dolby Surround activeerd in het optiemenu, ben je gegarandeerd van een levensechte omgeving. De geluiden komen erg realistisch over (geluid loopt ook goed samen met de mond van een persoon/karakter). Daarnaast is het geluid soms ook lekker eng en/of spannend.

De multiplayer... die valt wel tegen. Uiteraard is die best leuk om eventjes te doen, en je zult je best een half uurtje per week vermaken. Verder zijn er weinig beschikbare servers, met spelers erop. Je hebt maar 5 mappen, en de game engine kan niet echt goed overweg met het internet. ID heeft verder ook gezegd dat Doom 3 een echt singeplayer spel is, en niet een echte multiplayer game.

Is het spel goed te doen op een Mac? Ja, prima! Je moet wel zorgen dat je een goede videokaart in je Mac computer hebt zitten. Verder is zeker wel minimaal 1GB werkgeheugen aanbevolen, en een goede Intel processor.

Conclusie:
De Mac versie is slecht leverbaar, maar de game zelf is buitengewoon geniaal! Je kan je er prima mee vermaken en alles volgt vanzelf in het spel. Op sommige momenten zul je je eigen rot schrikken, en dat is ook de bedoeling voor dit spel. Het verhaal is spannend en interessant. Van de multiplayer moet je niet teveel van verwachten.

Zeker zal ik het spel vaak overnieuw gaan spelen! Natuurlijk niet te vaak, want anders word het te saai.

Zorg er wel voor als je een Mac hebt met een Intel processor, dat je een update download van de Aspyr website. Anders zal het spel niet gaan werken.

Kortom weer een uitermate tevreden gamer...

joeri592
een spel met 3,41 in de top 250??ikhoop dat er snel meer leden komen

avatar van PlanetGames
Evil Eye schreef:
Goeie sfeer en redelijke graphics maar vreselijk saai.

ff een vraagje wat is er dan zo saai?

Berichten verplaatst naar Games > Spoilers > Doom 3

avatar van hitman
Hele goede en prima te spelen spel.
ziet er allemaal netjes uit.
De monster die overal vandaan komen is leuk gedaan.

4 sterren

War-Ultima
Ik heb de Xbox limited edition van Doom 3 en het mooie is dat Doom1&2 er ook bij in zit .
Maar Doom 3 is echt mijn stijl, combineer doom1&2 met resident evil en je krijgt een fantastische game.