Timekeepers (1995)

Commodore Amiga / PC
Puzzle

Ontwikkeld door Vulcan
Uitgegeven door Vulcan

Om de vierde dimensie te beschermen tegen terroristische aanvallen, is er een elite politie eenheid gevormd onder de naam Timekeepers. Veertien pelotons worden naar vier verschillende tijdzones gestuurd, te weten: 2 miljoen BC Belgium, 1245 Medieval Europe, 1966 Vietnam en 2001 Space. De missie van de Timekeepers is eenvoudig, namelijk het ontmantelen van kernbommen die door een psychotische krijgsheer zijn geplaatst. Een peloton Timekeepers kan je alleen maar indirect aansturen door verschillende iconen op het speelveld te plaatsen. Deze iconen zorgen ervoor dat een Timekeeper een bepaalde opdracht uitvoert.

Is it just me of zijn dit gewoon Lemmings in disguise die op de cover staan?

it's you, straks ga je me nog vertellen dat de wereld plat ligt door een of andere virus?

Deels virus, deels menselijke realiteitszin, onvermogen en incompentie om zich aan afspraken, en regels te houden

Maar goed, de meesten kunnen tenminste poepen tot 2070 nu.

Dit was inderdaad LETTERLIJK Lemmings. Ik had hem destijds (als copy) op de Amiga en het werkte dus voor zover ik me herinner grotendeels hetzelfde met als verschil dat je deze niet zijdelings speelde maar van bovenaf. Ik heb hem ook niet bizar lang gespeeld wegens niet heel erg onder de indruk (Lemmings was en is nog steeds veel leuker), maar het kwam er in de eerste missies dus op neer dat je pijltjes tegen de grond smeet waar je mannetjes dan later overheen liepen richting hun einddoel, natuurlijk zonder over de diverse fatale objecten (zoals lava) te lopen.

Alhoewel dat soms eigenlijk leuker was.

In ieder geval begon het toch zo - in de oertijd. Veel verder ben ik hier dus niet mee geraakt dus ik kan ook niet echt zeggen of het verder nog leuker of inventiever of complexer werd. Maar er heeft hier dus inderdaad iemand heel erg goed meegekeken terwijl zijn broer, neef of buur Lemmings speelde.

Letterlijk Lemmings is wat overdreven, want zoals je zelf al zegt is dit van bovenaf en verder lopen ze allemaal hun eigen pad. Verder natuurlijk wel veel overeenkomsten, want je moet ze allemaal opdrachten geven middels je control panel. Pijltjes is inderdaad een groot onderdeel, maar ook springplanken, en ook gereedschap om hendels mee om te kunnen zetten etc. Ook vechten (erg grappig tegen elkaar schreeuwen) met enemies behoort tot de mogelijkheden.

Verder moet je je route goed van te voren plannen, anders ga je geheid de mist in. In totaal zijn er 4 werelden, volgens mij heb ik het ooit tot wereld 3 geschopt. Het wordt op den duur erg pittig, maar het is een erg leuke verslavende puzzel game, ook geinige animaties en sound effects.

Onlangs nog de originele game via eBay besteld (mini-series). Blijkbaar heeft een ex Vulcan Software medewerker nog een heleboel kopietjes in een doos liggen. Helaas waren de floppies die ik ontving wel corrupt, maar wonder boven wonder heb ik die kunnen fixen met DiskSalv4 (ook wel cool anno 2020). Dus die staan nu in een mint-doosje erom heen te pronken bij mijn retro setup.

Verder was Vulcan Software in die tijd vooral bekend van de Valhalla games (top down adventures met wat spraak) en was dit een aangename verrassing destijds.

mrdig schreef:
Valhalla games (top down adventures met wat spraak)

Ai. Dat was dus een game waar ik werkelijk niets mee kon. Traag, saai en grafisch bijzonder flets. Ik herinner me idd wel dat er best wat te doen was om die spraak. Die was wel kraakhelder. Maar qua gameplay was Valhalla wat mij betreft dus werkelijk 2x niets. En ik hield nochtans van al die adventure games.

Sinner schreef:

Ja same here, groot adventure fan, maar de Valhalla games kon ik weinig mee. Wel altijd heel veel lol gehad met de intro van Valhalla: Before The War, dit zinnetje kon ik daarom ook dromen: I am the Lord of Infinity, I have a sad story to tell, I know, I know, you've heard it all before......... Die droge sombere stem met die graphics, heerlijk

mrdig schreef:

Inderdaad, qua presentatie was het op zich mooi uitgevoerd die intro en best sfeervol. Maar eens dat je ingame zat was er zo weinig te beleven dat het gewoon niet leuk was.