Neuromancer (1988)

Apple II / Commodore 64/128 / Commodore Amiga / PC

Ontwikkeld door Interplay

In een donkere toekomst speel jij Case, een cyberspace cowboy die zonder cent zit in Chiba City. Het is jouw taak om een laptop en de juiste software te vinden, zodat jij in de databases van de stad binnen kan dringen, om zo toegang te krijgen tot cyberspace. Je kan hersen-chips aanschaffen, om zo je computer skills te vergroten. Ook kan je lichaamsdelen verkopen om zo nieuwe technologie te kunnen kopen. In cyberspace moet je de kwaadaardige Als verslaan, die de meest belangrijke databases beschermen.

Is abandonware, hier te downloaden.

Heb hem met DOSBox aan de praat gekregen, erg oud maar toch nog vernieuwende adventure, met een geheel eigen stijl.

De sfeer uit het boek nabootsen is best goed gelukt, mede door de soundtrack. Wel een stuk meliger en nerdier in dialoog en stijl. Ook een heel open gameplay, die je aan je lot overlaat en alles zelf laat uitzoeken, dat erg veel bijdraagt aan de sfeer van een eigen wereld. Bijna 20 jaar oud en nog steeds verfrissende elementen tegengekomen, dat alleen vind ik al 4* waard!