Secret Files 2: Puritas Cordis (2008)

Alternatieve titels: Secret Files 2 | Geheimakte 2: Puritas Cordis

Nintendo DS / Nintendo Wii / PC / Apple iOS / Android

Ontwikkeld door Fusionsphere en Animation Arts
Uitgegeven door Deep Silver

Secret Files 2 is het vervolg op Secret Files: Tunguska. Nina Kalenkov en Max Gruber zijn hun eigen weg gegaan. Terwijl Nina relaxt aan boord van een cruiseschip zit, is Max een Indonesische tempel aan het onderzoeken. Hoewel alles rustig lijkt, is dit absoluut niet zo. Max breekt zijn enkel in de Indonesische jungle. Daarnaast zijn er op verschillende plaatsen in de wereld zijn heftige natuurrampen uitgebarsten en Nina's vader Vladimir wordt er bij geroepen om uit te zoeken wat er aan de hand is. Opnieuw moeten ze dus afreizen naar de uithoeken van de wereld om enkele geheimen bloot te leggen.

Eerste deel was erg goed! Ben zeker benieuwd naar deze.

avatar van wiehoe
Oow leuk. Hopelijk komt deze netzo als deel 1 ook op de ds.

avatar van Shangri-la
Die gaan we uiteraard ook spelen. Ik heb veel plezier beleefd aan deel 1, dus ik verwacht dat het bij deze niet anders zal zijn.

Het was weer de moeite waard. Leuke humor en spannend verhaal. Je komt op veel verschillende plaatsen. Dit soort spellen moeten er veel meer komen.

Ik was al een keertje begonnen aan deze game, maar op 75% van het spel gestopt. Ik weet niet meer waarom, maar in deze magere tijden ben ik toch maar weer opnieuw begonnen. In dit vervolg op het erg vermakelijke en onderhoudende Tunguska is het weer aan Nina en Max om de wereld te behoeden van het onheil. Er bevinden namelijk verschillende natuurrampen plaats en een kwaadaardige sekte, de Puritas Cordis, kruizen het pad van de twee ex-geliefden.

Met de uitwerking van de game is in elk geval niks mis. Het eerste deel was best spectaculair wat actie betreft en in Puritas Cordis wordt die lijn voortgetrokken. Zo zien de cutscenes er behoorlijk mooi en vloeiend uit, afgezien van de wat oudere graphics. Het geheel oogt fris en dat komt ook omdat er een aantal zeer leuke locaties inzitten met het cruiseschip als mijn favoriet. Heerlijk sfeertje met een typische 'whodunnit'-puzzel. Nina is bovendien een leuk en sympathiek personage en Max een echte macho met een klein hartje. Je zult vaak wisselen tussen de twee om diverse puzzels tot een goed einde te brengen. De voice-acting van Max was alleen iets onder de maat naar mijn mening.

Het verhaal is cliché maar wordt overtuigend gebracht. Vooral het uiteindelijke plan dat wordt uitgestippeld door de sekte is behoorlijk verontrustend en geeft je het gevoel daadwerkelijk met iets groots te maken te hebben. De puzzels zijn van een gemiddeld niveau. Af en toe zat ik vast, maar met een beetje inspanning is er vaak wel een logische oplossing te vinden. Gewoon veel items combineren en diverse locaties afstruinen.

Secret Files: Puritas Cordis bevat eigenlijk alles wel wat ik van een goede adventure verwacht. Leuke sfeer, sympathieke personages, verzorgde cutscenes en boeiende puzzels die je een voldaan gevoel geven. Ook het verhaal is best evil en daardoor wil je toch blijven spelen. Ja, ik heb wel zin in een derde deel.