Prince of Persia (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Action / Platform

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

De wereld is aan de rand van totale vernietiging vanwege een conflict tussen de twee goden Orhmaz en Arhiman. De prins zal dit conflict moeten oplossen met behulp van Elika. Zij is een nakomeling van de Ahuras, bewakers van de Boom des Levens, waar de kwade God Arhiman al die tijd gevangen zat totdat de Prins en Elika dit samen bezochten. Zij waren getuige van de vernietiging van de boom en de ontsnapping van de kwade god Arhiman. Daarmee werd uiteindelijk de slapende krachten van Elika ontwaakt.

avatar van Zuzuu
Ik zie hier zoveel meningen, maar geen van hen zijn gemarkeerd als mening.

joeri592
wat maakt dat uit...

avatar van toetje1977
Een vermakelijk spelletje, bijna uitgespeeld inmiddels. Het feit dat je niet dood kunt gaan vind ik niet storend. Ook wel een keer leuk om zo door een spel heen te spelen en op sommige punten werd je een stukje terug gezet waardoor je toch wel een beetje bij de les moest blijven.

De powerplates vond ik leuk gevonden, vooral diegene waarbij de wereld draaide en je een stuk moest rennen. Jammer dat het verzamelen van de light seeds niet meer noodzakelijk is als je alle powers verzameld hebt. Dit zorgde er bij mij voor dat ik ze daarna ook links liet liggen, heb er nog tot 600 verzameld voor een achievement en daarna vond ik het wel best.

De sfeer deed me denken aan The sands of time wat een groot pluspunt is. De graphics zijn geweldig, echt heel mooi. De muziek deed me denken aan de Droomvlucht in de Efteling, echt als een sprookje zo mooi.

Al met al zeer vermakelijk en lekker om een keer te spelen tussen de Fallouts, Gears of wars en Ninja Gaidens van deze wereld. Hierna speel ik wel weer een keer iets pittigs

Game_Kaza
Prince of Persia is terug!

Yes, zelfs nadat ik al dat kritiek hoorde, bleek het gewoon aan m'n verwachtingen te doen. I volg PoP al sinds ik de eerste game had uit gespeeld. Het nieuwste spel is ook erg cool.

Keigoed:
Je kunt stunten als nooit tevoren. Razendsnel vol actie. Daarnaast is de look van de nieuwe prins erg cool. Met z'n klauw en zijn helper Elika.

Het heeft van alle oude prinsen wel iets.
Het magische tintje van Sands of Time,
De monsters en open wereld van Warrior Within,
De flauwe humor uit Two Thrones,
En zelfs een beetje van het vechtsysteem uit de jaren 80 prins. 1 on 1 met combo's.

Jammer:
Wat ik miste in dit deel was het spannende verhaal, de actie en uitdaging. Helaas. Omdat je niet dood kunt word het nergens uitdagend of spannend.

Ook het vechtsysteem stelt niet veel voor als je toch niet dood kunt. Of je nou met volle combo''s erop los gat of gewoon niks doet. Je gaat niet dood.

Het verhaal is zoals gezegd wat magertjes. Ubisoft oude trilogy had een kolossaal en superspannend verhaal. Dit deel had een typisch versla-het-monster -en-red-de-wereld verhaaltje. Er werd, op het einde na, niet veel uitgehaald. Wel is het mooi dat je veel over de personages en hun achtergronden te weten kunt komen.

Alsnog keigoed:
Hoewel ik het verhaal grotendeels wat mager vond werd het bij het einde erg goed. Spannend, mysterieus en sfeervol. Precies wat de oude trilogy ook had. Vooral het open einde. Ik ging helemaal uit me dak toen bleek dat het een open einde heeft! Ik ga voor de verjaardag o.a. de epiloog vragen en als het vervolg uitkomt koop ik die meteen.

5* ! En een plekje in mijn top 10. Minder als de oude trilogy maar het houdt de naam eer aan.

Eentonige en redelijk voorgekauwde game. Weinig echte uitdaging en zo'n beetje elk gebied teert op dezelfde formule (beestje doden, wat klimmen, hier en daar puzzeltje, platform en eindbaas). Heb hem niet uitgespeeld (ben er mee gestopt omdat de game me niet meer vermaakte), maar genoeg gespeeld voor een oordeel.

gamelord
Ben nu met deze geweldige game bezig...hij voldoet aan alle verwachtingen die ik ervan had en mag zich een waardige opvolger noemen van de serie. Het klimmen en klauteren is weer flink en goed aanwezig. En het is tof om nu eens een helpende hand te hebben, de combo's met Elika zijn zeer goed en prachtig uitgewerkt.Heb nu pas 4 bossfights gehad in de tempel..maar hoop wel dat ik later meer vijanden tegenkom..steeds één boss is toch wel een beetje een kale actie-game...waar ik hem tot reken. Maar teleurstellen doet hij niet, leuke game zit nu ergens rond 4*...maar wil eerst eens flink vooruitkomen in de game.

gamelord
Heb nu meer als de helft (+6 meer) op de landkaart volgespeeld, moet er denk ik nog een stuk of 11/12 points op de map. Ben nu ook al héél veel terug gekeerd bij de tempel, maar heb het vermoeden dat die point op de map wel eens de final battle kan zijn, want ik moet nog 2 krachtcirckels unlocken en die vader van Elika wordt tijdens elke ontmoeting ook niet de knapste..de ontaarding heeft hem al goed in de greep.
Dat klimmen, klauteren en nog van die ozo bekende Prince moves is erg heerlijk uitgewerkd en krijg geen genoeg van deze game. De game voelt aan als een free roam game, maar toch lukt het niet bij mij om werkelijk die setting bij me op te roepen, want je neemt eigenlijk gewoon telkens dezelfde weg, of je moet helemaal terug, komt op plaatsen waar je al 5 keer geweest bent en dan kan je weer terug naar de tempel (nogmaals).
ook de vijanden vindt ik een beetje schaars in deze game en ook is het jammer dat je al kan raden wanneer je een vijand tegenkomt!! Ook jammer dat het steeds dezelfde zijn, maar dan steeds in een andere volgorde.

Maar die 2 minpunten mogen de sfeer van deze geweldige game niet drukken. De sfeer is echt geweldig fantasy-achtig, met de controls uit de vorige delen, maar je merkt aan deze game dat ze zijn terug gegaan naar het eerste deel van Prince of Persia...dus alle games in één...daarom een geweldig spel en een absolute aanrader als je van stunts, adventure, fantasy en free roam houdt!!

+punten
Weer een steengoede POP deel
Mooie en schitterende omgevingen
Lekkere moves,combo's en klauterwerk
Verbeeldende Fantasy/adventure mix
Fraaie characters en leuk verhaal
Steengoede verbazende muziek..echt prachtig!!

-punten
Free roam element komt niet goed uit de verf
Vijanden zijn schaars en steeds hetzelfde maar telkens in een andere volgorde

Prachtgame..ondanks mijn 2 minpuntjes, 4,5*!!

Vond het geen leuk spel. Het poppetje waar je mee liep was te traag met die actie's en vaak pakt hij de trucjes niet. Oefenen helpt niet echt ermee je poppetje gaat er niet sneller van bewegen. Maar als nog wel heel makkelijk. Heb wel weten verder te spelen maar niet echt met lol. Ik vond het anders zonde van het geld wat ik eraan uit heb gegeven.

avatar van 1993dulmen
De terleurstellende game die ik ooit gespeelt heb. IK had er hoge verwachtingen van en dan flopt de game aan alle kanten. erg jammer. Je speelt een prince of persia game om bepaalde gameplay. bijvoorbeeld dat het lekker realistisch aanvoelt. dat klouteren enz.
DIt is echt 3 x niks

SvV_Ying
1993dulmen schreef:
DIt is echt 3 x niks

Meest teleurstellende game ooit en 3 x niks maar toch ruim 3 sterren geven?

avatar van Barcel
Haha, dat vraag ik me ook af.

avatar van Brains
Teleurstellend heeft natuurlijk van alles te maken met de verwachting van te voren. Misschien had hij wel enorm hoge verwachtingen, dan kan het wel een enorme teleurstelling zijn en toch nog op een voldoende uitkomen? Ik zie het probleem niet echt

avatar van Barcel
Dat klopt wel, maar aangezien de reactie van 1993dulmen 'Dit is echt 3x niks' vind ik zijn cijfer daar toch veel te hoog voor.

avatar van 1993dulmen
Naja. Ik vind de franchise wel heel vet. Maar met 3x niks bedoel ik met het gevoel wat ik met de andere delen had. Je speel een prince of persia game tog om terug in de tijd te kunnen. Ik vind dat ze de game anders hadden moeten noemen dat prince of persia.
En een 3 is voor mij niet hoog.
Ik vind hem wel leuk om te spelen. Maar als ik kijk naar de andere delen is dit echt de slechste

1993dulmen schreef:

Dat klopt niet. Het terug in de tijd kunnen is iets dat pas in Sands of Time geintroduceerd werd en had dus niets met de eerdere oorspronkelijke delen te maken. The Sands of time trilogie is al lang ten einde gekomen en nu zijn ze dus weer een andere kant op gegaan met de franchise. Dus dat deze game de naam Prince of Persia niet verdient klopt niet.

Maar dat neemt verder niet weg dat The sands of time trilogie gewoon veel beter is dan dit suffe spel

avatar van 1993dulmen
Ze hadden gewoon deel4 moeten maken dat je terug in de tijd kan. DIt werkt gewoon belachelijk. vind het echt jammer want er had waarschijnlijk veel ingezeten in de stijl van de andere 3 delen.

avatar van 1993dulmen
Er komt een nieuwe aan genaamd : The forgotten Sands. Wat te maken zou moeten hebben met The sand of Time en dezelfde game elementen heeft + nieuwe. Ben benieuwd wat ze ervan gaan maken.

avatar van Brains
Vandaag weer aan begonnen. Was eerder al begonnen maar toen weggelegd om Batman: Arkham Asylum te spelen die ik vervolgens weer weglegde om Borderlands te spelen en daarna opnieuw moest laten waten toen Dragon Age: Origins uitkwam. De bovenstaande spellen zijn nu allemaal uitgespeeld of in een tweede playthrough waardoor ik nu eindelijk weer hiermee kan beginnen

De eerste indruk is natuurlijk die prachtige sfeer. De besturing loopt al een stuk soepeler dan dat ik me herrinnerde.. ligt dat aan een update? Of ben ik het nu gewoon gewend? Ik heb er zin in, als ik klaar ben zal ik een uitgebreide review schrijven.

Is dit nou dezelfde prins als uit de trilogie of is dit weer een andere?
Ik ben zelf nog steeds aan het twijfelen of ik deze moet gaan spelen of niet, anders maar wachten op 'The Forgotten Sands', waarin ze volgens de makers weer terug naar hun roots gaan.

Game_Kaza
Dit is een andere prins en andere storyline. Tenzij je het leuk lijkt zou ik gewoon wachten op the Forgotten Sands.

Ik hoop indd dat ze met die kritieken iets doen. Niet een spel waarin je niet dood kunt en gewoon weer gebuikt maakt van het sand.

Natan85
Zoals ze al in een interview hebben gezegd word The Forgotten Sands ''hardcore'' en gaat niet alleen de stijl, maar ook de moeilijkheids graad terug naar de roots

Anyway, vandaag met deze game begonnen. De afgelopen twee-drie weken TSoT en vamiddag The Two Thrones uitgespeeld (WW was meh), fantastische games, vooral The Two Thrones. Hier had ik niet zo'n hoge verwachtingen van maar heck, het zijn platformers en die zijn er te weinig. En het is weer fantastisch. Negatiefelingen, breng eens kleur in je leven. Dit is een andere prins, met meer humor en een andere grafische stijl, een sublieme trouwens. Wel is het even wennen maar ach, wat ik zei, het is een andere game. Het zou vervelend geweest zijn als het dezelfde prins geweest was

Niet doodgaan vind ik trouwens ook niet erg, bij The Two Thrones raakte ik regelmatig vreselijk gefrustreerd door de game over bordjes. xD Leuke, ontspannende, spectaculaire, komische en er mooi uitziende platformer is dit. Niet te vergelijken met TSoT trilogie, maar die viel ook niet te vergelijken met de originele games (wat wel is gedaan, maar dat terzijde....) Bevalt zeer goed, heb er net een uur opzitten. Je kan ook lekker veel over de omgeving leren, bij heel veel dingen kan je Elika er iets over vragen. En de gespreken zijn vaak erg leuk

De gesprekken zijn in het begin zeker nog leuk, maar na een tijdje had ik zoiets van: 'please shut up, zie je niet dat ik bezig ben! '

Wel een topgame en kijk al uit naar The Forgotten Sands, het originele sfeertje wil ik ook wel weer meemaken.

Heeft iemand voor deze game ook de downloadeble content Epilogue gekocht en gespeeld? Is dat de moeite waard? zo ja wellicht dat nog eens aanschaffen...

Game_Kaza
Ja ik heb dat gedaan Maar raad het niet aan tenzij je veel geld hebt. Het is wel leuk maar 10 euro is er veel geld voor.

Het zijn gewoon wat extra puzzels, gevechten en opdrachten. Die zijn wel een stuk moeilijker als degene uit de storymode. Je kunt het tussen 1 - 3 uur uitspelen. Hangt er vanaf hoevaak je dood gaat.

Natan85 schreef:

Ja jij hebt makkelijk praten na een uurtje spelen. Speel de game nog wat langer en je zult zien dat het de meest saaie, voorspelbare platformer allertijden is....

Tsjo-Wi schreef:

Ik heb er nu vijf a zes uur opzitten, en heb precies dezelfde mening als eerst, platformen geeft soms een echte kick en het combat systeem is ook erg gaaf. Denk dat het grootste probleem de naam Prince of Persia is, want als je de game nu met The Sands of Time vergelijkt of dacht dat dit de next-gen TSoT zou worden staat je een zware teleurstelling te wachten. TSoT behoort tot een van mijn favoriete game series aller tijden, maar ik vind deze ook erg gaaf. Hoe komt dat? Ik vergelijk de games niet met elkaar. Natuurlijk, de Sands of Time is beter, maar dat is dan ook een van de beste platformers allertijden Wel moet ik zeggen dat er afentoe niet erg veel vaart in deze PoP zit, maar dat maakt me niet uit. Rustige tempo bevalt me nu eigenlijk wel

Trouwens, sorry als mijn vorige reactie wat bot klonk, zo bedoelde ik het niet Heb je trouwens ooit Rayman 3 gespeeld? Dat is imo de meest saaie, voorspelbare (frustrerende en irritante) platformer allertijden. Maar ach, smaken verschillen

avatar van Tsjo-Wi
Rayman 3 heb ik nooit gespeeld, maar ik ben wel met je eens dat TSoT een van de beste platformers allertijden is. En ik vind platformen ook heerlijk, vandaar dat ik deze game nog 3* geef, want het is (vooral in het begin) zeker leuk om te doen. Maar ik vind dat je deze game best mag vergelijken met de sands of time trilogie. Het komt namelijk van dezelfde makers en als zij zo een toffe platformtrilogie hebben kunnen maken dan mag je best wat verwachten van de nieuwe prince of persia, wat ze ook met de serie doen. En dan kan ik gewoon niet anders concluderen dan dat dit de meest teleurstellende game van 2008 is.

Ik zeg niet dat je van mening zult veranderen, maar ik kan je wel zeggen dat je in die 5/6 uur dat je de game gespeeld hebt zo'n beetje alles gezien hebt van de game, qua combat en qua platforming. De game kent vrijwel geen spannende plotwendingen of verrassingen maar volgt zo'n voorspelbare structuur dat het gewoon saai wordt. Assassins Creed had vrijwel precies hetzelfde probleem. Sorry voor de misschien lichte spoilers trouwens

En ohja, dat hele gezeik dat je niet dood kunt gaan moet haast wel het meest neppe zijn wat ik ooit in een game heb gezien. En voor mijn andere kritiek moet je maar bij de meningen kijken.

Natan85
Snap helemaal wat je bedoelt hoor, en begrijp alle kritiek op de game. Alleen heb ik geen problemen met de minpunten, gelukkig Veelal omdat het een kunstige game is, en een platformer. En van beide zijn er veelsteweinig. Heck, ik zou zelfs een filmgame kopen mits die een beetje goede platform elementen heeft xD

Maar alle gekkigheid aan de kant, dit is en blijft een prachtige, leuke, ontspannende en zeer kunstige game IMO.... die zeker niet voor iedereen is weggelegd. Thank goodness wel voor mij, geniet met volle teugen Dat je niet dood kunt gaan is trouwens niet waar, als Elika je red ga je eigenlijk dood. Je word tenslotte een, en soms een erg ver stuk, terug gezet door haar. exact hetzelfde wat er gebeurt als je ''dood'' gaat in een andere game En over Rayman 3, speel hem ook maar nooit, houd het bij deeltje twee

mooiste spel die ik ooit heb gespeeld... met de beste soundtrack ooit... prachtig spel, snap niet hoe men dit niet leuk kan vinden...

melkislekker schreef:

Heb je de vorige prince of persia delen gespeeld? Daarmee vergeleken is dit echt een enorme teleurstelling. Dat komt vooral omdat dit zo'n super eentonig en voorspelbaar spel is.

avatar van dave
God, wat een frustrerend spelletje. Rondklimmen, lichtbollen verzamelen en af en toe een gevecht voeren dat je in die mate irriteert dat je jezelf wel voor de kop zou kunnen slaan. Het scheelde niet veel of ik had het spel door het raam gekeild.

Ik ben een eind voorbij de helft nu, en ik betwijfel het ten zeerste of ik verder ga spelen. Het lijkt meer een spel dat voor een console is bedoeld, in plaats van voor PC. Het belangrijkste tijdens een gevecht is het ontwijken van aanvallen door snel te reageren, omdat de tegenstanders met een rake klap tot 20% van hun leven kunnen terug krijgen. Erg vervelend om dan de juiste knop op je toetsenbord in te drukken. Toegegeven, ik heb de reactiesnelheid van een met zout bestrooide slak, maar hier spelen toch andere zaken mee. Ook qua combo aanvallen moet dit op een PS3 veel makkelijker gaan dunkt me.

Daarnaast is het absoluut een erg mooi spel, met een leuke tekenstijl. Het geeft een enorme voldoening om het aanvankelijk dode landschap nu plots in weelde te zien. Eveneens mooie schaduw -en lichteffecten. Ook het uitvoeren van combo's, als het je lukt, is geeft veel genoegdoening.

Helaas zie ik dit vooral als een spel waar je enkel na talloze uren echt goed in kunt worden. Tenminste, als je het op PC speelt. Maar waarom zou je het, nadat je het uitgespeeld hebt, nóg eens willen spelen? De herspeelbaarheidsfactor ligt bij mij laag.

Zeer jammer dat een op het eerste zicht interessant verhaal met veel humor en een boeiende personages op die manier verknoeid is. Misschien schaf ik dit spel nog wel eens aan op PS3, omdat daar waarschijnlijk het onderscheid duidelijk zal worden en de PC-versie een paar verdiende pletsen op zijn smoel zal krijgen.

Vooralsnog een 3,00