Tales of Vesperia (2008)

PlayStation 3 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch
RPG / Action

Ontwikkeld door Namco
Uitgegeven door Namco en Atari

Tales of Vesperia is een cell shaded Japanse RPG. De hoofdpersoon is Yuri, een goedwillige problemenmaker, die leeft in de wereld van Terca Lumireis. In deze wereld worden de steden beschermd door Blastia, speciale magische schilden. Als de schilden dreigen te breken beland Yuri in een ingewikkeld spel van bedrog en politieke corruptie.

avatar van Bahamut Zero
[Review]

Tales of Vesperia. Ik was nog nooit echt geinteresseerd in de hele Tales serie. Sterker nog ik had voor Vesperia nog nooit een Tales game gespeeld. Maar daar is nu verandering in gekomen. Tales of Vesperia is voor mij een erg boeiende game geworden. Het oude retro stijltje deed me erg denken aan RPG's anno 2003-2006. Een grote en veelzijdige wereld, waar genoeg te doen en te vinden is houden het spel boeiend en zorgen voor de nodige uurtjes gameplay.

[Verhaal]
Je begint je avontuur als Yuri Lowell. Een voormalig ridder van het rijk die zijn tijd nu meer lijkt te besteden en niks doen en in de problemen komen. Op een ochtend stroomt de lage sector van Zaphias waar Yuri in woont helemaal onder met water. Het blijkt dat de Aqua Blastia uit de water fontein is gestolen. Blastia zijn kernen die alles kunnen besturen of regelen en zal zodra het verhaal vordert erg belangrijk worden. Na kort nadenken besluit Yuri samen met zijn hond Repede achter de dief aan te gaan. Eenmaal bij de dief zijn huis aangekomen breekt Yuri in en word hij betrapt door enkele ridders die hem in de cel van het paleis besluiten te gooien. Na een klein beetje hulp weet Yuri te ontsnappen uit de cel en komt hij Estelle tegen. Estelle is een jongedame die haar hele leven in het kasteel heeft gewoond en die op zoek is naar Yuri's beste vriend, Flynn Scifo. Aangezien Yuri in Zaphias alleen nog maar arrestatie acties loopt te ontwijken en ook wel achter de blastia dief aan wil, besluit hij Estelle te helpen. De zoektocht naar Flynn, die zijn ronde is begonnen als opkomend luitenant van het rijk, is begonnen en zal Yuri, Repede en Estelle in de mooiste plaatsen en diepste problemen en complotten werpen.

[Wereld]
Zodra je uit Zaphias bent ontsnapt komen je op de world map terecht, een blanco kaart waar jij als speler echt alles zelf moet zien in te vullen. In het begin ben je nog te voet en zul je niet op alle plaatsen kunnen rondneuzen. Later krijg je vervoermiddelen die jou het ruime sop op laten gaan of door de lucht doen vliegen. En dan kan je pas je slag slaan en alles ontdekken of onderzoeken. Zodra je de hele wereld en alle steden of gebieden hebt blootgelegd zul je veel backtracking doen in diverse steden om de bijbehorende side-quest lopend te houden of om een nieuwe side-quest of story event te beginnen.

[Side-quest]
De Side-quests die in dit spel zitten, zijn werkelijk waar fenomenaal veel. Maar ook makkelijk te missen! Sidequests bestaan namelijk vooral uit stappen. Je moet bij A beginnen en bij Z eindigen zeg maar, om de hele side-quest af te maken. Aangezien ik dit allemaal niet wist was ik veel side-quest misgelopen door bijvoorbeeld iemand te missen of een bepaald item niet te verzamelen. Om alle side-quest dan ook echt 100% uit te spelen, kun je niet zonder een strategy guide. Iets wat ik nu in mijn tweede playtrough wel doe. Een voltooide side-quest leveren je team allerlei dingen op. Zo kun je bepaalde zeldzame accessoires vinden, maar je kunt ook iets te weten komen over characters in het verhaal zelf. Ook kun je beloond worden met titels voor je party members. Titels zeggen over wat voor soort persoon het desbetreffende character is en geven hem of haar in sommige gevallen zelfs een nieuwe outfit.

[Gevechten]
De gevechten zijn erg goed uitgewerkt in Tales of Vesperia. Zodra je tegen een vijand aanloopt trigger je een gevecht die zich real-time afspeelt. Tijdens de gevechten bestuur je 1 van de 4 characters die je als party members hebt geselecteerd. Met deze character kun je doen en laten wat je wil. Zo kun je met een aanvaller bijvoorbeeld lange en sterke combo's maken afgesloten door een Strike Art. Je andere leden kun je besturen door middel van strategieën. Elk lid heeft zijn of haar eigen eigenschappen. Zo zul je aanvallers, healers of bijvoorbeeld verdedigers in kunnen stellen. Na het winnen van een gevecht krijg je XP, SP, Gald (=Geld) en Grade points. Met XP levelen je characters op en op bepaalde levels zullen ze een nieuwe Art leren.

[Grade Points]
Grade Points zijn erg belangrijk voor mensen die een tweede playtrough ambiëren. Zodra je genoeg Grade Points hebt kun je namelijk in een nieuwe playtrough allerlei hulpmiddelen kopen, zoals 10x XP, wapenbehoud en/of Art behoud.

[Wapens en andere equipment]
Wapens zijn in Tales of Vesperia erg belangrijk. Ze zorgen er niet alleen voor dat je gevechten kunt winnen, maar ze leren je character ook nieuwe skills. Zo kan een skill je HP verhogen, gemodificeerde arts leren of de kans om een item te stelen vergroten. Deze skills kun je permanent leren door genoeg SP te verzamelen en de skill te masteren. Eenmaal geleerd kan je de skill instellen zonder dat het character het desbetreffende wapen te equippen. Via syntesis of winkels kun je nieuwe equipment kopen of maken. Zeldzame wapens liggen vaak in dungeons verstopt, dus goed zoeken als je op zoek bent naar de sterkste wapens.

Zoals de meesten van jullie inmiddels wel in de gaten hebben, is Tales of Vesperia vooral een spel voor de JRPG fans die van de nodige dungeons, explore tours en side-missions houden. Dit geboeid met een erg leuk verhaal met de nodige japanse humor maken het spel zeker de moeite waard om eens te proberen. Mijn eindoordeel:

Graphics: 9,5 (= 4,75*)
Het retro stijltje is erg goed uitgewerkt en komt rustig over. Dorpen en velden zien er leuk uit en het spel straalt hierdoor erg veel emotie uit die varieert van zeer vrolijk tot zeer duister

Geluid: 9,5 (= 4,75*)
Tales of Vesperia heeft 1 van de beste voice-actings die ik ooit gehoord heb in een JRPG. Dit gecombineerd met een zeer aangename en uitgebreide soundtrack verdiend met gemak een dikke 9 van mij.

Gameplay: 9,5 (= 4,75*)
Makkelijk onder de knie te krijgen game-play zorgen voor genoeg plezier die mij nooit wist te vervelen. Alleen wel goed opletten op de side-quests die je te makkelijk misloopt.

Houdbaarheid: 10 (=5*)
Een verhaal van gemiddeld 40 uur, 50 (uitgebreide) side-missions maken Tales of Vesperia een lange zit. Vooral de mensen die alles uit het spel willen halen zullen zo 130-200 uur met dit spel vooruit kunnen. Daar draagt de EX new game ook fors aan bij

Eindoordeel : 9,6 (=4,8*)
Tales of Vesperia scoort bij mij erg hoog. Het is weer eens een stapje naar het oude RPG stijltje waar ik als tiener zo verzot op was. Met 85 uur op de teller na mijn eerste playtrough blijkt wel dat Namco een voor mij zeer vermakelijke RPG heeft neergezet waar oude Tales fans erg veel plezier aan zullen beleven vanwege de verwijzingen naar oudere Tales delen (zoals Tales of Symphonia). Maar ook voor de nieuwe Tales fans (waaronder ik) is er genoeg lol aan dit spel te beleven. Met 5* dan ook nieuw binnen in mijn top 4!

avatar van thoyouknow1980
Heerlijk speelbare RPG
Zoals de meeste spellen uit de Tales series bevat ook deze game weer ultieme game play.
Snelle tactische gevechten die lang leuk blijven,en een goed level up systeem.
Verder is er de sfeervolle,mooie,en grote wereld om te verkennen.
Prachtig meeslepend avontuur,met boeiende karakters(hond met pijp in mond )dat ik nooit zal vergeten