Tales of Vesperia (2008)

PlayStation 3 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch
RPG / Action

Ontwikkeld door Namco
Uitgegeven door Namco en Atari

Tales of Vesperia is een cell shaded Japanse RPG. De hoofdpersoon is Yuri, een goedwillige problemenmaker, die leeft in de wereld van Terca Lumireis. In deze wereld worden de steden beschermd door Blastia, speciale magische schilden. Als de schilden dreigen te breken beland Yuri in een ingewikkeld spel van bedrog en politieke corruptie.

davidbmaster
Bahamut Zero schreef:

Nee, het probleem lag puur bij Namco en Atari. Dit spel werd oorspronkelijk namelijk alleen uitgebracht voor Japan maar naar dat het daar een succes werd werd Amerika er bij betrokken. Aangezien het spel daar ook niet tegenviel is het (in zeer beperkte oplage) naar Europa gebracht. Het feit dat dit spel zo matig heeft verkocht in Europa was omdat er maar een paar duizend exemplaren is uitgekomen in Europa.

op xbox kun je hem kopen in de markteplace.

Ja, de versie voor PS3 is te koop, voor 124 euro op amazon.de, wat happig maar 't is import.

avatar van ancientTom
Na Asura's Wrath gespeeld te hebben (ik weet dat beide games geen of weinig raakvlakken met elkaar hebben) heb ik weer zin gekregen in een Japanse RPG, voor de 360.

Nu kwam ik op deze game uit, is dit een aanrader? Ik ben namelijk niet bekend met de Tales serie en deze is het goedkoopst te krijgen via de marketplace (€ 30,-) dus goedkoop is hij niet.

Blijft nog wel steeds een van de beter JRPG's op de 360-Ps3. Ik weet niet wat je nog meer gespeeld heb, maar als je van het genre houdt heb je een sowieso wel een goede game in huis.

avatar van ancientTom
Dankjewel voor je reactie Rujar.

Ik heb hem inmiddels gedownload en ben zo'n 4 uurtjes onderweg.
Eerste indruk is toch positief ook al is de sfeer/ thematiek vrij kinderachtig (wellicht dat dit nog kan veranderen).
Het spel is wel zwaar lineair van opzet, komt hier nog verandering in naarmate de game vordert of blijft dit zo? Sidequests ben ik namelijk nog niet echt tegengekomen.

Tegen het einde ben je pas vrij om overal naartoe te reizen. De eerste uren is vaak de introductie daarna komen de sidequest.

*steekt z'n kop maar eens boven z'n rotsblok uit*

Gedownload vanuit Marketplace? De Europese? Dus als ik een X360 heb, kan ik Vesperia spelen? Waarom wist ik dit niet? Is er nog meer dat ik niet weet?

Ik denk dat ik dit weekend maar even replay ga houden Het weer is er in ieder geval naar...

*steekt z'n kop maar eens boven z'n rotsblok uit*

Is er bij Xbox een verschil tussen de europese en amerikaanse Marketplace?

avatar van Maiky
Ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik ging er eigenlijk automatisch van uit dat dat het geval is... Anywy, de 360 gaat morgen van mijn geboorteplaats naar mijn woonplaats. Heuglijk nieuws, hoewel een beetje ongelegen. (Buikvol van trage games, tien dagen Pyreneeën, Resistance (alle 3), Playstation+)

*steekt z'n kop maar eens boven z'n rotsblok uit*

Ja vanuit de Marketplace voor €29,99. Als je een 360 hebt kun je dus inderdaad Vesperia spelen. De game is iets meer dan 6gig groot.

Maiky schreef:
Waarom wist ik dit niet? Is er nog meer dat ik niet weet?

Wellicht als je wat vaker je kop boven je rotsblok uit zou steken, zou je merken dat er stiekem steeds meer (oudere en/of minder bekende) games on demand uitkomen .

Voor minder dan €30 is deze sowieso niet te krijgen dus dit is een buitenkansje voor mensen die onder een rotsblok gelegen hebben en deze game nooit aandacht hebben gegeven, zoals ik .

Rujar schreef:

Is er bij Xbox een verschil tussen de europese en amerikaanse Marketplace?

Durf ik niet te zeggen, ik heb hem gedownload via (voor zover ik weet) de Europese Marketplace.

Ik ben inmiddels alweer aantal dagen de game aan het herspelen en weer eens uitgespeeld, maar wat een top game is het eigenlijk. Enige minpunt is de realtime combat. (daarom haalt het mijn top 10 ook niet) Ik blijf het zeggen de games worden hierdoor minder strategisch en misschien daardoor iets te makkelijk. Gelukkig kan je wel je characters goed aansturen en aangeven wat ze wel niet moeten doen en/of welke spells ze moeten gebruiken. Merkwaardig blijft nog wel steeds dat wanneer je healers en mages die je op afstand wilt houden (en ook zo instelt) ze vaak genoeg nog een meter voor een eindbaas staan te kloten. Het gevoel at je de rest niet onder controle hebt vind ik maar niets. Daarom blijf ik nog steeds fan van het turn based. Maar wat de game vooral zo goed maak is het verhaal. Zeer volwassen voor een JRPG hoewel je af en toe ook getrakteerd wordt op die typisch onbenullige JRPG situaties en running gags. De game laat je wel echt weer hunkeren naar de RPG’s van vroeger. Je bent om het spel uit te spelen al ruim 40 uur bezig. Ik ga bij mij nieuw game+ nu ook alle sidequest proberen te halen.

Rujar schreef:
De game laat je wel echt weer hunkeren naar de RPG’s van vroeger.

Ben ik het wel mee eens. Ik ben momenteel bezig met Tales of Vesperia en heb ongeveer een 10-12 uurtjes op de teller staan, maar ben volledig gecharmeerd door het spel. Het doet me gewoon helemaal terugdenken aan 'die goede, oude JRPG's'. De grafische stijl, de karakters, het sfeertje en de mooie plaatsen waar je komt doen me echt denken aan de hoogdagen van bijvoorbeeld een Final Fantasy. Zo zeer zelfs dat ik ook besloten heb de andere 'Tales of...' delen maar aan te schaffen.

Vanavond eindelijk uitgespeeld met tussen de 45 en 50 uur op de teller. Daarbij heb ik dus wel het merendeel van de side-quests overgeslagen en moet ik zeggen dat ik zeker het laatste stuk van het spel doorgeknalt ben (niet omdat het saai werd maar voornamelijk omdat ik nou echt wel het einde wou zien).

Ik blijf in ieder geval erg gecharmeerd door Tales of Vesperia. De karakters zijn leuk (met name alle interacties met Rita...), grafisch is het nog steeds mooi om te zien en ook de muziek vind ik uitstekend. Het heeft trouwens best een paar uur geduurd voordat ik het vechtsysteem leuk vond. Ik prefereer over het algemeen turnbased in dit soort JRPG's (zoals blijkbaar de meeste), maar eenmaal ik het wat onder de knie had beviel het me steeds meer en meer - het speelt een beetje als een fighter en dat is best een leuke afwisseling. Enkel jammer dat de rest van de karakters er inderdaad af en toe wat stuurloos bijloopt. Een klein beetje meer controle daarover met de commando's had wel gemogen.

In ieder geval vond ik Tales of Vesperia een uiterst aangename beleving. Het was al erg lang geleden dat ik nog eens een JRPG in zijn geheel heb doorgespeeld, maar het heeft idd mijn liefde voor het genre toch weer wat aangewakkerd. De volgende delen van de Tales reeks heb ik alvast in de kast liggen en ik ga mijn best doen om niet weer 5 of 6 jaar te wachten hiermee.

PS: in hoeverre verschilt de game+ eigenlijk met de 'normal' game? Wat is er toegevoegd of extra qua dungeon? Moeilijkheidsgraad?

Sinner schreef:

Oef moet ik even nadenken. Maar je hebt in ieder geval een Grade shop waar je allerlei extra kan kopen (ik weet alleen even hoe de credits zijn opgebouwd) maar . Dubbele XP, dubbele SP, skills artes overzetten, moeilijkheidsgraad aanpassen etc. Het is vooral bedoeld om de achievements te halen het bied niets nieuws aan.

Grade Shop/Farming FAQ|GamesRadar

Uitleg van de grade shop

is wel handig om door te nemen voordat je een new game + begint.

Thanks! Ga het eens op mijn gemak doornemen voordat ik een nieuwe playthrough doe (dat zal echter wel nog eventjes op zich laten wachten).

avatar van thoyouknow1980
Heerlijk speelbare RPG
Zoals de meeste spellen uit de Tales series bevat ook deze game weer ultieme game play.
Snelle tactische gevechten die lang leuk blijven,en een goed level up systeem.
Verder is er de sfeervolle,mooie,en grote wereld om te verkennen.
Prachtig meeslepend avontuur,met boeiende karakters(hond met pijp in mond )dat ik nooit zal vergeten

Was ik zo blij dat ik deze exclusive voor mijn beschijden X360 verzameling kon bemachtigen en spelen...komt hij nu overal op uit, in de definiteve en allerbeste uitvoering ooit...argh

avatar van Maxigames
Was je net te vroeg Grovonion? Ik had destijds een Xbox 360, (heb ik nog steeds) toch deze vreemd genoeg nooit gespeeld. Ik ga m zeker voor de Switch halen, ik hoor veel positieve geluiden over dit spel.

En de switch versie is alweer 10 euro duurder, hoewel de performance waarschijnlijk minder gaat zijn. Het excuus zal wel de cartridge zijn, right.

Grovonion schreef:

Ik kan me niet voorstellen dat de performance van een 10 jaar oud, weliswaar opgepoetst spel, op de Switch minder zal zijn, maar goed. De prijs is wel weer een andere zaak. Sowieso. Remaster? Tussen de 20 en 30 euro. Meer niet imo.

Overigens kan je nog altijd blij zijn met je 360 versie. Het blijft voor die generatie althans een exclusive. Ik denk dat we langzaam (nou ja...) een periode ingaan waarin 'alles' wel 'ergens' een port op krijgt vroeg of laat. Met name op de Switch en PC blijkbaar. Zeker die laatste regent het de laatste twee jaar plots ports op van JRPG's e. d of van fighting games - 2 genres die eigenlijk nooit echt erg goed vertegenwoordigd zijn geweest op het platform.

Voordeel van PC? De ports en remasters kosten er in no-time ook echt geen drol op.

Maxigames schreef:

Ben ook on the fence hiervoor

avatar van Maxigames
Ik had nog niet eens door dat de Switch versie 10 euro duurder is, beetje flauw inderdaad altijd dat prijsverschil. Maar goed ik beoordeel vooral op hoeveel persoonlijke waarde ik er aan hecht, en dit overal kunnen spelen (in bed, op de bank) is wel erg aantrekkelijk.

Sinner schreef:
Met name op de Switch en PC blijkbaar.
en voral PS4, ik denk dat die nog altijd een kleine voorsprong heeft op de switch.

Sinner schreef:
Ok, dit is vermoedelijk idd niet van toepassing specifiek hier, wel vaak op andere, modernere spellen die simultaan op de 3 platformen verschijnen.

Grovonion schreef:

Dat zou kunnen. Houd ik niet zo in de gaten vanwege geen PS4. Zal moeten wachten tot de next Gen. Is die niet backward compatible koop ik me dan wel ergens goedkoop een PS4 en de titels die ik nog graag zou hebben tweedehands of zo. Maar het valt me vaak op dat de Switch regelmatig onverwachte ports krijgt - ook bvb van arcade games e.d die ik nog niet eerder gezien heb (bvb op Xbox live). Op PC valt me dan weer op dat bvb heel van PS3 games worden geport die exclusief waren in de vorige generatie. (JRPG's).

Dat kan ik me wel voorstellen - hoewel ik heel benieuwd ben naar bijvoorbeeld een Mortal Kombat 11 - die simultaan op alle platforms verschijnt. Eens kijken wat ze daar qua performance van weten te maken.

Vandaag mee begonnen! Vind het er erg mooi uitzien! Qua cameravoering en vloeiendheid van controls merk je wel dat je hier met een 10 jaar oude game van doen hebt maar verder is t mooi zo ver (dik drie uur)!

avatar van thoyouknow1980
Nee,nee...nee ik koop hem niet..maar wat was die goed op de xbox 360.
Dus...toch maar gekocht voor mijn ps4 dit weekend
Ik heb mijn loftrompet al geblazen hierboven in mijn review,dus zal mijn adem sparen.
Maar deze Vesperia is samen met Symphonia de top van de Tales serie

avatar van Maiky
Tales of Vesperia moet wel mijn meest begeerde game ooit zijn. En ruim 10 jaar na mijn enorme teleurstelling dat de game niet op de PS3 zou verschijnen, brengt Namco ‘m plotseling op vrijwel alle denkbare platformen uit. Moest ik nog kiezen ook. Ik besloot voor de Switchversie te gaan. Kan ik ‘m ook tijdens lange vliegreizen spelen. En hoef ik niet meer helemaal (!) uit bed te kruipen om de PC uit te zetten tijdens een nachtje spelen. (Ik ben op het moment beperkt tot de zolderkamer van mijn ouders; en het is gezelliger voor mijn wederhelft als ik niet achter m’n bureau zit. Maar goed. Boeie.)

Vandaag late dienst, dus gisteravond toch besloten ‘m te downloaden zodat ik lekker lang kan spelen! En dankzij de bij vlagen trage wifi heb ik ‘m gisteravond al een klein uurtje kunnen spelen! De verwachtingen zijn toch best hoog. ‘T schijnt na Symphonia de beste Tales-game te zijn en dan heb je wat mij betreft wel wat waar te maken. Eerste indruk: mooi mooi mooi. Mooie kleurtjes, mooie omgeving (ben uiteraard nog niet verder dan de stad en dat paleis), en een prettige, vertrouwde interface. Heb nog wel wat moeite met vechten (dat gaat volgens mij niet zo soepel als in Symphonia), maar dat kan nog veranderen. De Switchversie heeft wel wat moeite om al die pracht en praal te verwerken, maar dat is geen game changer.

Tot nu toe dus erg de moeite waard.