Tales of Vesperia (2008)

PlayStation 3 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch
RPG / Action

Ontwikkeld door Namco
Uitgegeven door Namco en Atari

Tales of Vesperia is een cell shaded Japanse RPG. De hoofdpersoon is Yuri, een goedwillige problemenmaker, die leeft in de wereld van Terca Lumireis. In deze wereld worden de steden beschermd door Blastia, speciale magische schilden. Als de schilden dreigen te breken beland Yuri in een ingewikkeld spel van bedrog en politieke corruptie.

Bahamut Zero schreef:
Is dit spel vergelijkbaar met Eternal Sonata? Of is dit spel beter/slechter?

Er zijn wel wat raakvlakken. Dit is wel veel minder zoet. Battlesyteem is redelijk vergelijkbaar. ES is semi real time dit is helemaal real time waarin je vrij kan bewegen. Dat geeft meer actie maat strategisch gezien geeft het soms wel wat chaos, omdat je voornamelijk bezig bent met je eigen pop. Je kan vooraf wel je strategie bepalen wat ieder moet doen tijdens een battle (BTW ook tijdens het gevecht kan je van strategie veranderen door een sneltoets)

Ook dit spel is erg lineair. Dus als je ES echt leuk vond kan ik je dit wel aanraden. Het verhaal komt na 15 uur ook wel op gang dus het zou kunnen zijn dat ik het nog ga verhogen naar 4 sterren.

Al met al is het wel 'bekend' allemaal. Het beste zoals je het nu kan omschrijven is dat het een volwassen versie van ES is....

maar wordt nog vervolgd aangezien ik nu op een kwart van het spel zit

Rujar schreef:
maar wordt nog vervolgd aangezien ik nu op een kwart van het spel zit

Ok, bedankt voor de info. Je zegt: Ik zit nu op een kwart van het spel, hoeveel uur heb je er nu op zitten dan? En telt het spel 1 of meer dvd's?
Ben momenteel bezig met Star Ocean IV die 3 dvd's telt en ik heb er al 20 uur op zitten en ben nog maar op dvd 1, zodra ik die uitgespeeld heb stort ik me op Fallout 3. Na Fallout 3 moet ik nog even kijken wat ik ga spelen, maar heb dit spel voorlopig hoog op mijn lijstje als 'nog te spelen'.

Het is een DVD, althans dat hoop ik , want ik heb er maar een gekregen. Speelduur wordt geschat op 40 uur (als je gewoon in een ruk doorgaat dus) en 80 uur wanneer je zeg maar alle achievements wil halen. Ik zit nu op 15 uur ongeveer.

Imperial Figure
Volgens gamespot en ign ben je 60 uur bezig met dit spel in normaal/rustig tempo maar de side missions en mini games kunnen ook veel van je tijd opslurpen.

Lijkt totaal niet op Eternal Sonata trouwens, ben eigenlijk wel benieuwd naar dit spel.

En ze bedoelen waarschijnlijk op easy. Je hebt namelijk een achievement dat je het spel in 20 uur moet uitspelen. ik heb echt lopen k***en bij Belius. En waarom zit dat savepoint zo ver weg. Elke keer weer zit je 10 minuten verhaaltjes weg te klikken etc. Nadeel: Je kan een scene niet skippen.

Het heeft raakvlakken met ES het lijkt er niet echt op nee Battlesysteem is hier veel uitgebreider.

Ik ben er niet helemaal uit .. het is echt leuk, alleen heeft het echt een aantal momenten waarop je denkt 'kunnen we dit gelul even overslaan'. Ik had ook even het idee dat we een gigantsiche plotwending kregen maar helaas zit dat er niet in. Maar 3,5 ster gaat denk ik wel te laag worden

Oke uitgespeeld. Even een korte inpressie.

Speelduur plusminus 50 uur. Duur is dus prima.

Tja wat zullen we er van zeggen. Leuk is misschien het juiste woord hiervoor. Het is niks bijzonders in het JRPG genre. Alles volgens het boekje. Inclusief de personages. In het verhaal dacht ik even een mooie plotwending aan te voelen, daar zou het spel een halve ster hoger hebben gekregen, maar helaas blijft het ook hier standaard.

Verhaal is bij vlagen boeiend maar het grootste gedeelte word je toch vaak moe van al die gesprekken. Waar je bij echt goeie RPG's meeleeft met de personages is de betrokkenheid hier iets minder.

Het battlesytseem is realtime wat op zich erg aardig is, maar in feite is het niks anders dan buttonbashen. Strategie is er niet of nauwelijks te bekennen. (wellicht als je op hard gaat spelen) Ik heb het even op easy gespeeld maar het spel wordt hierdoor erg saai zelfs de moeilijkste bazen zijn een makkie. Dus snel overgestapt op normal wat voor de eerste keer spelen leuk is omdat je nu ook niet direct voor elke gevecht uren hoeft te levellen waardoor het tempo er wel een beetje in blijft zitten. Enfin je hebt een scale aan moves en special abilities die je vaak niet of nauwleijks hoeft te gebruiken. Dat had echt beter gemoeten. Het probleem zit hem denk ik in het feit dat je voornamelijk met je eigen pop bezig bent. De rest is geautomatiseerd. Je kan vooraf bepalen en tijdens het gevecht welke spells etc ze kunnen gebruiken maar hier zal je niet al te vaak gebruik van maken. De computer maakt zelf niet altijd even goede beslissingen. Het is echt een multiplayer spel dat je met ze vieren moet doen. Maar ja vind daar de mensen maar eens voor.

Ach grafisch gezien is het wel goed. Maar nu we al een tijdje next gen spelen is het niet opzienbarend meer.

3,5 ster is wel dik verdiend. Dus geen miskoop maar het is ook niet iets wat je lang bij blijft.

joeri592
tegekke game! wel jammer van de zeer moeilijk te halen achievments

RetroNaudts
ToV is vooral grafisch zeer prachtig, maar het verhaal en de personages wisten mij niet te boeien zoals de personages in Tales of Symphonia dat deden. Niettemin is dit deel een uitermate geslaagde toevoeging aan de Tales-serie

kiriyama
Komt deze hier nog uit? Tales of Symphonia was echt geweldig, heb wel zin in een nieuw deel.

Die is allang uit Althans ik heb hem voor de 360 gekocht. Ps3 zou later komen dacht ik, maar niks van gezien inderdaad.

kiriyama
Ik bedoelde idd. voor de PS3, hoor er namelijk ook maar niets over en dat is toch echt zonde. De PS3 heeft al zo weinig (goede) RPG's.

Vanmiddag eindelijk uitgespeeld!
Review volgt later

Cool ben benieuwd,

[Review]

Tales of Vesperia. Ik was nog nooit echt geinteresseerd in de hele Tales serie. Sterker nog ik had voor Vesperia nog nooit een Tales game gespeeld. Maar daar is nu verandering in gekomen. Tales of Vesperia is voor mij een erg boeiende game geworden. Het oude retro stijltje deed me erg denken aan RPG's anno 2003-2006. Een grote en veelzijdige wereld, waar genoeg te doen en te vinden is houden het spel boeiend en zorgen voor de nodige uurtjes gameplay.

[Verhaal]
Je begint je avontuur als Yuri Lowell. Een voormalig ridder van het rijk die zijn tijd nu meer lijkt te besteden en niks doen en in de problemen komen. Op een ochtend stroomt de lage sector van Zaphias waar Yuri in woont helemaal onder met water. Het blijkt dat de Aqua Blastia uit de water fontein is gestolen. Blastia zijn kernen die alles kunnen besturen of regelen en zal zodra het verhaal vordert erg belangrijk worden. Na kort nadenken besluit Yuri samen met zijn hond Repede achter de dief aan te gaan. Eenmaal bij de dief zijn huis aangekomen breekt Yuri in en word hij betrapt door enkele ridders die hem in de cel van het paleis besluiten te gooien. Na een klein beetje hulp weet Yuri te ontsnappen uit de cel en komt hij Estelle tegen. Estelle is een jongedame die haar hele leven in het kasteel heeft gewoond en die op zoek is naar Yuri's beste vriend, Flynn Scifo. Aangezien Yuri in Zaphias alleen nog maar arrestatie acties loopt te ontwijken en ook wel achter de blastia dief aan wil, besluit hij Estelle te helpen. De zoektocht naar Flynn, die zijn ronde is begonnen als opkomend luitenant van het rijk, is begonnen en zal Yuri, Repede en Estelle in de mooiste plaatsen en diepste problemen en complotten werpen.

[Wereld]
Zodra je uit Zaphias bent ontsnapt komen je op de world map terecht, een blanco kaart waar jij als speler echt alles zelf moet zien in te vullen. In het begin ben je nog te voet en zul je niet op alle plaatsen kunnen rondneuzen. Later krijg je vervoermiddelen die jou het ruime sop op laten gaan of door de lucht doen vliegen. En dan kan je pas je slag slaan en alles ontdekken of onderzoeken. Zodra je de hele wereld en alle steden of gebieden hebt blootgelegd zul je veel backtracking doen in diverse steden om de bijbehorende side-quest lopend te houden of om een nieuwe side-quest of story event te beginnen.

[Side-quest]
De Side-quests die in dit spel zitten, zijn werkelijk waar fenomenaal veel. Maar ook makkelijk te missen! Sidequests bestaan namelijk vooral uit stappen. Je moet bij A beginnen en bij Z eindigen zeg maar, om de hele side-quest af te maken. Aangezien ik dit allemaal niet wist was ik veel side-quest misgelopen door bijvoorbeeld iemand te missen of een bepaald item niet te verzamelen. Om alle side-quest dan ook echt 100% uit te spelen, kun je niet zonder een strategy guide. Iets wat ik nu in mijn tweede playtrough wel doe. Een voltooide side-quest leveren je team allerlei dingen op. Zo kun je bepaalde zeldzame accessoires vinden, maar je kunt ook iets te weten komen over characters in het verhaal zelf. Ook kun je beloond worden met titels voor je party members. Titels zeggen over wat voor soort persoon het desbetreffende character is en geven hem of haar in sommige gevallen zelfs een nieuwe outfit.

[Gevechten]
De gevechten zijn erg goed uitgewerkt in Tales of Vesperia. Zodra je tegen een vijand aanloopt trigger je een gevecht die zich real-time afspeelt. Tijdens de gevechten bestuur je 1 van de 4 characters die je als party members hebt geselecteerd. Met deze character kun je doen en laten wat je wil. Zo kun je met een aanvaller bijvoorbeeld lange en sterke combo's maken afgesloten door een Strike Art. Je andere leden kun je besturen door middel van strategieën. Elk lid heeft zijn of haar eigen eigenschappen. Zo zul je aanvallers, healers of bijvoorbeeld verdedigers in kunnen stellen. Na het winnen van een gevecht krijg je XP, SP, Gald (=Geld) en Grade points. Met XP levelen je characters op en op bepaalde levels zullen ze een nieuwe Art leren.

[Grade Points]
Grade Points zijn erg belangrijk voor mensen die een tweede playtrough ambiëren. Zodra je genoeg Grade Points hebt kun je namelijk in een nieuwe playtrough allerlei hulpmiddelen kopen, zoals 10x XP, wapenbehoud en/of Art behoud.

[Wapens en andere equipment]
Wapens zijn in Tales of Vesperia erg belangrijk. Ze zorgen er niet alleen voor dat je gevechten kunt winnen, maar ze leren je character ook nieuwe skills. Zo kan een skill je HP verhogen, gemodificeerde arts leren of de kans om een item te stelen vergroten. Deze skills kun je permanent leren door genoeg SP te verzamelen en de skill te masteren. Eenmaal geleerd kan je de skill instellen zonder dat het character het desbetreffende wapen te equippen. Via syntesis of winkels kun je nieuwe equipment kopen of maken. Zeldzame wapens liggen vaak in dungeons verstopt, dus goed zoeken als je op zoek bent naar de sterkste wapens.

Zoals de meesten van jullie inmiddels wel in de gaten hebben, is Tales of Vesperia vooral een spel voor de JRPG fans die van de nodige dungeons, explore tours en side-missions houden. Dit geboeid met een erg leuk verhaal met de nodige japanse humor maken het spel zeker de moeite waard om eens te proberen. Mijn eindoordeel:

Graphics: 9,5 (= 4,75*)
Het retro stijltje is erg goed uitgewerkt en komt rustig over. Dorpen en velden zien er leuk uit en het spel straalt hierdoor erg veel emotie uit die varieert van zeer vrolijk tot zeer duister

Geluid: 9,5 (= 4,75*)
Tales of Vesperia heeft 1 van de beste voice-actings die ik ooit gehoord heb in een JRPG. Dit gecombineerd met een zeer aangename en uitgebreide soundtrack verdiend met gemak een dikke 9 van mij.

Gameplay: 9,5 (= 4,75*)
Makkelijk onder de knie te krijgen game-play zorgen voor genoeg plezier die mij nooit wist te vervelen. Alleen wel goed opletten op de side-quests die je te makkelijk misloopt.

Houdbaarheid: 10 (=5*)
Een verhaal van gemiddeld 40 uur, 50 (uitgebreide) side-missions maken Tales of Vesperia een lange zit. Vooral de mensen die alles uit het spel willen halen zullen zo 130-200 uur met dit spel vooruit kunnen. Daar draagt de EX new game ook fors aan bij

Eindoordeel : 9,6 (=4,8*)
Tales of Vesperia scoort bij mij erg hoog. Het is weer eens een stapje naar het oude RPG stijltje waar ik als tiener zo verzot op was. Met 85 uur op de teller na mijn eerste playtrough blijkt wel dat Namco een voor mij zeer vermakelijke RPG heeft neergezet waar oude Tales fans erg veel plezier aan zullen beleven vanwege de verwijzingen naar oudere Tales delen (zoals Tales of Symphonia). Maar ook voor de nieuwe Tales fans (waaronder ik) is er genoeg lol aan dit spel te beleven. Met 5* dan ook nieuw binnen in mijn top 4!

Mooi gedaan!

avatar van yoshimitsu
er komt koment jaar toch al een nieuwe deel uit..

Die review! Ik had wel een iets mindere conclusie verwacht van Bahamut !

Maar ja eigenlijk hunker ik op dit moment ook wel weer naar een derglijke game. Het is amroe troef qua JRPG's.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Tales of Xillia komt volgend jaar inderdaad uit.
Verder komt er begin volgend jaar bijzonder weinig uit op JRPG gebied, hier althans. Koei komt in maart met Ar Tonelico III, daar kijk ik zeker wel naar uit, en Hyperdimension Neptunia, whatever that may be... dan heb je het volgens mij ook wel ver gehad.

avatar van Tsjo-Wi
Weet iemand of deze game al hier ergens voor de PS3 te krijgen is?

avatar van Maiky
Ik ben al erg lang van plan om eens een mail te schrijven naar OPM. Misschien dat zij hier meer over weten en hoe zij de toekomst zien wat de serie betreft.

Tsjo-Wi schreef:
Weet iemand of deze game al hier ergens voor de PS3 te krijgen is?

Hoewel we vrij recentelijk nog konden genieten van Tales of Symphonia: Dawn of the New World, is het al weer ruim 2 jaar geleden dat het laatste officiële deel van de Tales-serie uitkwam: Tales of Vesperia.

De Nintendo DS-titel Tales of Hearts kwam alleen in Japan uit, evenals deel 12, Tales of Graces, welke in december 2009 al op de Wii uitkwam in Japan, en eind dit jaar naar de Japanse PlayStation 3 zal komen.

Helaas voor de fans lijkt ook Tales of Graces zich niet buiten Japan te gaan beleven. Ondanks massale steunbetuigingen van fans, liet Namco of America op hun facebook weten vooralsnog geen plannen te hebben om Tales of Graces naar de Engels-sprekende wereld te halen.

Er is beste animo voor JRPG in het wetsen maar het dekt de kosten gewoon denk ik niet.

avatar van Griekse God.
Tales of Vesperia zal helaas niet op de PS3 uitkomen. Of er moeten wonderen plaatsvinden.

Heb me enorm vermaakt met dit deel uit de Tales-reeks, maar er blijft na afloop toch een gevoel van...onvoldaanheid achter. Daar waar een jrpg normaliter opbouwt naar een einde dat moet emotioneren en bewegen blijf ik bij Vesperia toch een gevoel hebben van "oke..dat was het..?"
Het is mooi in beeld gebracht, daar niet van, maar het is gewoon niet sterk genoeg. Weet niet echt hoe ik het moet uitleggen.

Genoeg negatief want er is ook een hoop goeds op te noemen. De Amerikaanse voice acting is werkelijk uitstekend, zelden dat ik zo'n goede localisatie heb meegemaakt. De skits zijn vermakelijk, de characters leuk, aandoenlijk of gewoon tof & badass en het vechtsysteem is gewoon weer fun.

Griekse God. schreef:

avatar van Griekse God.
Maiky schreef:

Bron? Of is dat een vermoeden?

Ik ben er 100% zeker van (al valt dat onder vermoedens), ook al is er geen statement oid op de site van Namco.

Namco Bandai has "no plans" to release Tales of Vesperia PS3 in the US, News from GamePro

Geen plannen westerse PS3 Tales Of Vesperia • NG-Gamer.nl

Etc. Er is wel meer van te vinden op het internet.

Baal er zelf wel enorm van, heb me enorm vermaakt op de 360 en de added content op de PS3 in Japan is huge. Nieuwe character, Flynn is playable, volledig nieuwe Coliseum-modes, bakken extra storyline, titles, costumes, skits, noem het maar op...

davidbmaster
heb hem ook maar ben nog total niet ver maar 10 uur zit er in dus ja

Maiky schreef:

Bron? Of is dat een vermoeden?
In japan is hij wel uitgekomen op de ps3 met 2 nieuwe personages en nog wat dingetjes, maar ze brengen de ps3 versie niet buiten japan uit

Er komen op de 360 veel meer JRPG's uit dan de PS3, echt een omgekeerde wereld. Juist hier had ik playstation voor aangeschaft.

Is de verkoop op de 360 van deze game zo slecht geweest eigenlijk?

davidbmaster
nee total niet maar RPG zijn eigenlijk een liefhebber games meestal de oudere gamers wachten echt op dit soort games.

Rujar schreef:
Is de verkoop op de 360 van deze game zo slecht geweest eigenlijk?

Nee, het probleem lag puur bij Namco en Atari. Dit spel werd oorspronkelijk namelijk alleen uitgebracht voor Japan maar naar dat het daar een succes werd werd Amerika er bij betrokken. Aangezien het spel daar ook niet tegenviel is het (in zeer beperkte oplage) naar Europa gebracht. Het feit dat dit spel zo matig heeft verkocht in Europa was omdat er maar een paar duizend exemplaren is uitgekomen in Europa.