Harvester (1996)

Ontwikkeld door DigiFX en Nightdive
Uitgegeven door Merit en Virgin

In het kleine plaatsje Harvest zijn de dingen een beetje vreemd. Er lijken tal van psychopaten en moordlustige mensen te wonen. Alleen Steve en zijn vriendin Stephanie zijn normaal. Steve’s moeder stelt voor dat Steve zich aanmeldt bij de Lodge. Hij heeft geen idee wat het is, maar besluit het maar te doen. In opdracht van de Lodge moet hij bepaalde taken uitvoeren om toegelaten te worden. Maar wat is de Lodge en wat gebeurt daar allemaal? Waarom deze opdrachten?

Laatst een paar jaargangen tweedehands PU's gekocht. Juist om te kijken of er nog vergeten games waren die wel eens erg interessant konden zijn. Deze dus, die behoorlijk geflipt scheen te zijn voor die tijd. Bloed, SM, prostitutie, porno, geweld, alles zit erin. Ik ben dan ook benieuwd of iemand hem heeft gespeeld, ben hem op dit moment aan het binnenhalen.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Was helemaal gefilmd op 3CD's, geloof ik. Een jeugdvriendje had me deze bij hem thuis eens laten zien. Ik vond het heel onzinnig dat je bij een executie op de electrische stoel kunt gillen en bloed gaat spugen . Ik had hem daarna nog even van hem geleend, maar nooit meer gespeeld. Ik zou dus niet weten of dit echt wat aan is.

Oldschool Bob
Een bizarre adventure game die niet altijd even vlot verloopt.

Qua verhaal en dialogen ben ik meer dan tevreden. Het is mega bizar en erg grappig. Dit maakt de game wel uniek: elk personage is mega bizar op zijn manier. En uiteindelijk zitten er ook erg toffe wendingen in het verhaal. De ene wat zieker dan de andere.

Maar de gameplay verpest het toch wel. Het is bijna niet door te komen zonder walkthrough. Sommige dingen zijn gewoon bijna onmogelijk te vinden. Of soms moet je dingen in volgorde doen en één fout laat je helemaal vast lopen. Maar uiteindelijk blijft dat vechtsysteem het meest belachelijke. Het ene gevecht is te simpel maar het andere gaat zo snel dat het bijna onmogelijk lijkt. Uiteindelijk zelfs cheats moeten gebruiken op het einde om er door te geraken.

De gameplay kon veel beter en ook met veel minder bugs en glitches.
Maar het verhaal red het toch wel. Daarom net de helft: 2.5*