Worms (1995)

PC / Game Boy / Commodore Amiga / Commodore Amiga CD32 / PlayStation / Super NES / Sega Mega Drive/Genesis / Sega Saturn / Macintosh / Atari Jaguar / Evercade VS / Evercade EXP / PlayStation 4 / PlayStation 5
Strategy
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Team17
Uitgegeven door Ocean

Vier teams van elk vier wormen strijden tegen elkaar en trachten elkaar te vernietigen. Alle wormen zijn uitgerust met allerlei wapens, zols bazookas, handgranaten en dynamiet. Tevens kunnen de wormen zich verplaatsen, zowel kruipend, als via ladders en touwen. De landschappen waarin gespeeld wordt zijn wisselend, zoals bergen, woestijnen of vulkanen, maar ook bijvoorbeeld een soort snoeplandschap of op de maan.

avatar van Pellie
"Qbasic Gorillas" in een nieuw jasje gestoken
Erg vermakelijk spel!

avatar van Paap
Erg veel gespeeld vroeger, geweldig dit.

avatar van Gizzmann
Leuk, maar veel minder leuk dan de latere delen.

avatar van Thomas83
Vrij origineel spel, en veel mensen die ik ken waren destijds echt verslaafd aan het spel. Daar kan ik me best wat bij voorstellen, al heeft het spel mijzelf nooit écht kunnen boeien. Ik verveelde me er al snel bij.

gerwinf
Erg leuk spel (vooral de originele wapens en geluidjes) maar de onbekende wormen game liero was populairder bij ons op school omdat dit realtime knallen was. 3.5 sterren.

avatar van Rensie88
De eerste uit de reeks , met leuke wapens en leuke ontploffingen wat ik het vetste vond

Graphics waren wat minder maar who cares
Zeker een toppertje !

avatar van DoraRing
Heeft wel iets klassieks

avatar van Zuzuu
Leuk op het eerst, maar verveelt snel. Irritante geluiden en slecht uitgewerkte humor.

avatar van JonnieBrasco
Erg veel lol en gezelligheid aan beleefd, het leukste spel dat ik me kan herinneren voor meer dan twee spelers tegelijk achter hetzelfde beeldscherm. Regelmatig ontstond er weer eens onenigheid vanwege het laffe gebruik van zo'n gemakkelijke airstrike of homing missile...
Helaas was mijn pc destijds te traag om Worms2 aan te kunnen, die versie dan ook amper gespeeld. Maar wat een origineel concept voor dit eerste deel: 4,0*

avatar van Wii00
Een van de mooite games ooit!

Heel erg veel op de PC gespeeld en later heb ik hem ook nog op de Playstation. Uren en uren gespeeld!

de volle 5*

Game_Kaza
Blijft een klasiek spel en deel 1 blijft ook de leukste. Daarom 4*

Ik speel dit nog steeds wel eens. Jammer dat de AI altijd perfect schoot en altijd met bazooka of granaat/cluster bom. Daarom was het beter geschikt om te multiplayen.

De eenvoud! Maar de gameplay is na al die jaren nog steeds leuk! Dat is het kenmerk van een topgame!

Dit was echt vet! Echt superleuke Gameplay. Zelfs nu is het nog leuk.

RE123
verslafend spel:P

avatar van kaholiic
{Review}

Nostalgie, wat een sterk gevoel. Bij dit spel wordt dat gevoel erg goed naar boven gebracht. Verslavend, orgineel en ongeloofelijk humoristisch. Over the top wapens en wormen. Lekker sarcastisch..
Heerlijke gameplay en mooie soundtrack. Ook zijn de geluidjes zeer grappig.

Graphics waren wat minder. Maar dit was in die tijd lang niet zo erg. Ook omdat ik bijna geen andere spellen kende. Als het maar zichtbaar is.

Prachtig.

Ik zou het nu misschien minder aan vinden, maar ik heb echt wel 2 jaar deze game als beste gevonden. worms 4 mayhem in hetzelfde straatje.

avatar van gamefreakske
ik vind het wel altijd een keer grappig om met wormen te schiete

avatar van HorrorSurvivor
Met al die nieuwe Worms games is deze niet echt leuk meer. Die wurmen zijn echt te klein! Pas later kwamen er ook echt vette wapens en stemmen. Nostalgie is hier helaas niet genoeg voor een goede score.

bro
Ik heb een andere versie, maar weet niet goed of het een nieuwe toevoeging waard is of niet. Bij mij noemt het Worms United and Reinforcements. Wat inhoud dat in deze game gewoon de classic Worms is, met als extra een Challenge Mode. Dit houd in dat er een heleboel speciale en best cool uitziende mappen vrijgespeeld kunnen worden door level per leven te doorworstelen. In het eerste leven moet je enkel met je team van 4 tegen één tegenstander met 100 levenspunten spelen. Daarna tegen een team van 2 wormpjes met 100 levenspunten, enzovoort enzovoort, tot je uiteindelijk met je team van 4 wormpjes met 100 levenspunten tegen een team van 4 wormpjes met 500 levenspunten moet spelen. Best een zeer grote meerwaarde voor je plezier. (al is het maar omdat je zotheerlijke landschappen kunt vrijspelen, die je ook dus kunt bespelen (lees: vernietigen) als je gewoon met je vrienden speelt )

Zo ziet De hoes eruit.

En hier heb je een filmpje met een van de bonus landschappen die je kunt vrijspelen. In dit geval is het een heus drumstel en een paar gitaren. En dat is naar mijn mening dan nog maar een van de saaiere bonuslandschappen (maar ik vond niets anders).

misschien nog even downloaden van xbox live

bro
Doen, man. Gaan voor die shit! hehe

De allereerste Worms blijft voor mij toch de beste

Eens, topspel! Vele uren mee vermaakt met school buddies en ook veel eigen custom levels gemaakt in Deluxe Paint. En blijft bijzonder hoe dit spel tot stand is gekomen: Worms (series) - Wikipedia - en.m.wikipedia.org

avatar van horizon
Idd geniaal spel. Geweldige potjes met vrienden gespeeld.