Gothic 3 (2006)

Ontwikkeld door Piranha Bytes
Uitgegeven door JoWood, Koch, Aspyr, Russobit-M, DreamCatcher, Nordic en THQ Nordic

Na je overwinning in Gothic II arriveer je samen met je reisgenoten in het koninkrijk Myrtana. De Orcs hebben het land bijna helemaal veroverd maar in het ijzige noorden en het warme zuiden blijven groepen mensen nog weerstand bieden. Aan jou de keus of je de mensheid gaat helpen of de Orcs.

Blijkbaar door een poeplading aan bugs compleet onspeelbaar. Misschien dat het inmiddels door patches opgelost is, dus ik ga me er maar eens aan wagen denk ik. Deel II vond ik namelijk erg leuk dus ik heb wel zin in meer Gothic.

avatar van Phoenix
Kun je hier ook je uiterlijk customizen? Zo ja, dan ga ik 's werelds grootste emo maken als ik het eens speel.

Als het hetzelfde is als bij Gothic II: nee. Je speelt namelijk altijd als hetzelfde personage en krijgt zo af en toe nieuwe armor, maar dat is dan ook alles wat er visueel anders kan zijn aan je personage.

avatar van wardo001
ik vind het een echt stoere game
ook altijd leuk dat je altijd aan kans het om te winnen ook al is het monster veel sterker dan jijzelf

Als je van plan bent om Gothic III (slechts 10 euro bij de FRS) te kopen en Vista hebt: niet doen! Na lang zoeken naar oplossingen is het eindelijk speelbaar maar dan niet langer dan een klein uurtje en zonder dat je al te gekke dingen moet doet. En gekke dingen zijn dan bijvoorbeeld een quicksave laden. Na een uurtje verdwijnen er allerlei dingen uit de game zoals muren en NPC's zodat het compleet onspeelbaar is. Afsluiten en opnieuw opstarten is dan de enige oplossing. Een nieuwe patch zal er waarschijnlijk nog wel komen voor deze problemen maar wanneer dat is...

Ik denk dat ik XP maar eens op deze pc ga zetten.

avatar van Gamer2575
Ja, zonder al die bugs en glitches is het namelijk wél een t*ring vette game!

Nieuwe patch! Eindelijk speelbaar! Hoera!

Dankzij Spellbound Entertainment (Piranha Bytes bestaat niet meer) en de community kan ik eindelijk dit spel eens fatsoenlijk spelen. Helaas alleen met medium quality textures, maar goed, het is in ieder geval al heel wat dat het crashvrij is.

avatar van rpger
Mmm mischien wel effe de moeite waard idd.

avatar van rpger
De vraag is inderdaad, is deze game de moeite waard, die is geen COD4 die je binnen 5 uur uitspeelt. Mijn indruk is dat het er minstens zo mooi uit ziet als Oblivion, maar qua verhaal, karakters, voiceacting is het allemaal maar zeer matig...De vraag is of ik er dan tijd in wil investeren.

Is er iemand op de forum die hier al xx uren in heeft zitten?

avatar van Tha)Sven
Ach, het is wel een aardige game. Heb het een uur of tien gespeeld, maar kon mij eigenlijk niet zoveel boeien. Het is allemaal maar matig.
Ik zou mijn tijd dan toch liever besteden aan wat oude klassiekers herspelen

Ik vind de voice acting prima en de karakters en verhaallijn erg goed. Vooral als je Gothic 2 hebt gespeeld merk je dat er goed over is nagedacht. Het leuke is ook dat je in het begin één duidelijk doel hebt: Xardas vinden. Hoe je dat gaat doen wordt verder helemaal aan jou overgelaten. Zoiets deed Two Worlds ook, maar dan een stuk stuurlozer. De dialogen zijn over het algemeen ook goed geschreven met hier en daar wat leuke humor.

Goed gedaan ook dat je langzaam in het spel keuzes moet maken welke kant je op gaat, of je gaat voor de rebellen of voor de orcs. Je bepaalt zelf wanneer en het is niet direct een bindende keuze, je kan later nog van gedachte veranderen. Tot op zeker hoogte want na bepaalde keuzes zit je er wel aan vast. Ook bij de ontwikkeling van je personage heb je erg veel keuzes. Dat doet Gothic 3 dus ook erg goed, de speler veel vrijheid geven.

Het grootste minpunt is alleen de combat, die nogal broken is. Ranged combat is prima maar close combat bestaat eigenlijk uit niet meer dan flink wat klikken. Het idee was goed, de uitwerking laat flink te wensen over.

Ik heb er een 3,5 van gemaakt. Aan veel dingen kan je zien dat Gothic 3 een gehaast spel is en dat is doodzonde, met wat meer aandacht voor bepaalde dingen had dit een enorme classic kunnen zijn. Het grootste minpunt blijft de melee combat, die in principe goed bedacht is. Helaas is de uitvoering onder de maat waardoor alles een klikfest wordt. Ranged combat is prima en magic zit ook wel goed in elkaar.

Een ander nadeel is het verhaal, dat erg veelbelovend begint en je echt helemaal de vrijheid geeft te doen en laten wat je wil en elke kant je op zal gaan. Het grootste nadeel aan het verhaal is echter dat een echte bad guy ontbreekt, daardoor is het eind nogal een anticlimax.

Technisch is het misschien wel het slechtste spel dat ik ooit gespeeld heb. Met de zesde community patch is het op mijn pc eindelijk speelbaar zonder crashes elke 15 minuten maar crashen doet het nog steeds. Ook moet ik de textures op low laten staan anders loopt het echt meteen vast. Erg jammer want op low ziet het er vanzelfsprekend niet echt fraai uit, terwijl het toch een erg mooi spel is op de hoogste settings.

Doodzonde van al deze minpunten want Gothic 3 heeft ook veel goede dingen. De vrijheid die je gegeven wordt is namelijk erg fijn. De complete wereld ligt in het begin aan je voeten en je kan overal naartoe waar je zin in hebt. De grenzen zijn natuurlijk, soms kom je te sterke monsters tegen en zal je dus eerst moeten levelen. Dat systeem zit gelukkig ook goed in elkaar, met lekker veel perks om te leren. Helaas zitten er hier en daar ook wat haken en ogen aan. Zo kan je je smithing skills eindeloos verhogen terwijl je daar na 50 eigenlijk niets meer aan hebt. Slordigheden doordat de game gehaast is waarschijnlijk. Verder is de wereld van Gothic 3 erg mooi en is er genoeg te doen aan leuke quests om je een uur of 40 mee te vermaken.

Erg jammer toch, hadden gothic 1&2 ook al last van iets te gerushte release, maar toch nog erg mee vermaakt allebei. Heb deze al een tijdje liggen, maar nog niet aan toe gekomen, liep op m'n vorige videokaart helemaal niet, dus binnenkort maar even patch#6 d'rop loslaten dan...

Dan is het nog maar de vraag of hij het gaat doen, elke computer reageert er weer anders op. Er zijn nog steeds mensen die het helemaal niet kunnen spelen, aan de andere kant zijn er dan weer mensen die er geen enkel probleem meer mee hebben. Ik zit er dus een beetje tussenin.

superdross
een mooi spel (maar ik ben niet een type die spellen gaat spelen op tha pc)

(nix persoonlijks bedoeld)

Fantastisch RPG,
Aanrader

avatar van Dopa
De vele problemen die dit spel na de officiële release heeft gekend hebben mij er niet van kunnen weerhouden Gothic 3 steeds maar weer een nieuwe kans te geven. De crashes en bugs waren teleurstellend, soms frustrerend en heel soms reden genoeg om dit spel de rug toe te keren om pas na een paar maanden van toenemende heimwee met frisse moed in het hoofd toch maar weer op te starten.

En terecht. Want Gothic 3 is een geweldig spel. Of beter: een overweldigend spel. De grootte en diversiteit van de wereld waar je je als speler begeeft, de manier waarop het verhaal is uitgewerkt, het aantal verschillende wezens en personages dat je onderweg tegenkomt, of het aantal keren dat je met verbazing naar het zoveelste prachtige uitzicht staat te kijken... Het is haast te mooi om waar te zijn.

En dat was het na de release dus ook. Piranha Bytes werd een onmogelijk haalbare deadline gesteld met als gevolg dat de in mijn ogen verreweg beste game tot op heden flink op zijn gat ging. Gelukkig was er een grote schare aan fans die dankzij het succes van de eerste twee delen weigerde het spel zomaar links te laten liggen. Een deel van deze fans wist zelfs zogenaamde community patches in elkaar te zetten; met als gevolg dat Gothic 3 inmiddels eindelijk op een fatsoenlijke manier kan laten zien hoe groots het wel niet is.

Natuurlijk is het ook een kwestie van smaak. De 'harde' graphics, de felle belichtingscontrasten, de voice acting, het karakter van de quests.. Het moet je allemaal maar liggen. Maar, ben je een RPGfan en spreekt de wereld die Gothic 3 heet je aan, dan is dit een spel waar je echt helemaal in opgaat.

Ikzelf ben nog lang niet klaar met het uitspelen van Gothic 3. En dat terwijl ik er toch al minstens 50 uur in heb gestoken. Het blijft verrassend, boeiend en indrukwekkend. Ik heb het geluk dat mijn systeem het spel inmiddels foutloos kan weergeven. Eindelijk beloning voor het geduld dat ik heb moeten opbrengen. Voor mij is er dan ook slechts één groot nadeel aan Gothic 3: de oorspronkelijke releasedatum.

Dit najaar komt er een add-on, Forsaken Gods geheten. Schijnt in opzet te zijn bedoeld om als brug te fungeren tussen Gothic 3 en Gothic 4. Deel vier staat op zijn beurt gepland voor 2009... Dan weet ik in ieder geval waar ik de komende maanden/jaren veel tijd aan ga besteden.

Net zoals ik tijdens het spelen van deel twee ervaarde, heeft Gothic 3 als grote meerwaarde dat je compleet wordt opgezogen in een 'andere' , computergegenereerde wereld. Een kenmerk dat voor echte RPGliefhebbers nogal belangrijk is, lijkt me. En juist dat kenmerk is in Gothic 3 bijna perfect gerealiseerd.

Joepie! Patch 1.70 is uit en die zorgt er voor dat ik de game eindelijk kan spelen zoals hij bedoeld is, alles op de hoogste settings dus. Het loopt ook veel soepeler en er zitten wat fraaie grafische verbeteringen in. Helaas kon het patchteam niets aan de lange laadtijden veranderen, maar je kan ook niet alles hebben.

De combat is ook helemaal veranderd en dat is zeker goed gelukt. Het is nu een stuk moeilijker, je kan niet meer winnen door alleen te klikken en meerdere vijanden kunnen je tegelijk aanvallen. Goed werk dus.

avatar van rpger
Nou laat nog maar even weten hoe dat loopt, misschien dat ik het ook nog eens gaat proberen.

Ik was toch iets te enthousiast helaas. Het loopt nog steeds ontzettend vaak vast in bepaalde gebieden. Vegetatie iets lager zetten helpt wel maar echt stabiel wordt het er niet door. Toch is het wel speelbaar, de snelste crash die ik heb gehad was na een uurtje spelen. Voor een game die zo ontzettend fucked up was in den beginne kan ik dat accepteren, zeker omdat ik nu de game kan spelen op de hoogste settings.

Nieuwe balancing en AI blijven wel een enorm positief punt. Vechten tegen menselijke tegenstanders en orcs is veel uitdagender. De meeste monsters en beesten blijven echter vrij gemakkelijk als je eenmaal het trucje door hebt hoe ze te verslaan.

In het begin had ik mijn twijfels over de game, door al dat moois op op alles open blijft de game een beetje hakkelen en tijdens gevechten soms irritant en dodelijk. Jammer daar levert één van de mooiste third -person RPG die ik gespeeld heb op de pc wat punten in. Vooral deel 2 heeft goed bij mij gescoord

Heb er nu een paar patches op los gelaten en nu is hij vrijwel speelbaar zonder de problemen die ik eerst had of die bij andere gamers hierboven genoemd zijn.
Maar na ergernis en wat soepeler gameplay, verdrink je toch weer in een game van Jowood, deep silver en piranha bytes.
Als ik op een heuvel sta moet ik toch weer stil staan en rondom kijken.....damm de achtergronden zijn mooi en prachtig. Doet een beetje denken aan de grapchics van Just Cause. (maar dat is voor ieder anders denk ik).

ben nu 4 of 5 uurrtjes onderweg. en ga hem ook helemaal uitspelen, ben benieuwd hoelang ik over deze doe...deel 2 had een lange gameperiode ingelast destijds. Deze gaat dat ook doen...(hoop ik!!).

Akron777
Qua vrijheid en quests en al een erg fijne game. Maar het blijft zich zo sterk herhalen waardoor het erg saai word. Ook vind ik zelf het vechtsysteem erg ingewikkeld. Zo vecht je tegen demons in zo'n verlaten stadje, en zo word je bijna door een zwijn afgeslacht. Helaas zijn er een paar irritante bugs. Mag je een persoon meenemen om samen te gaan vechten. Vervolgens zeg je dat hij terug kan gaan, en dan zie je hem nooit meer terug. Of dan gebruik je een teleport terwijl er een persoon bij je is, en dan is hij verdwenen. Nergens te bekennen en kun je ook geen andere meenemen doordat je er al een bij je hebt. Je hebt wel een reusachtige vrijheid in hoe je het spel gaat uitspelen en dat is wel echt mooi.

Ik geef hem 4*, om het verschil met deel 2 aan te kunnen geven.

Relax
Ben de game nu aan het installeren, de enhanced version that is, de nieuwste patch erop en eens zien wat voor game het is.
Ben erg benieuwd hoe het vechtsysteem werkt en of het lekker verslavend is.

Relax
Zo like... damn! Wat een geweldige graphics heeft de enhanced version met de nieuwste patch, geen geintjes.
Heerlijke gameplay ook nog, het vechten is op een bepaalde manier erg fijn en intens.

Ik vraag me alleen 1 ding af.. waar kan ik Shield Parry leren??

Bij een trainer in het eerste rebellenkamp dat je tegenkomt volgens mij.

Relax
Ik heb het al uitgevonden ja, vind het persoonlijk een briljante game, heb nog geen bugs gevonden gelukkig.
Wat een gameplay, ik heb het normaal niet echt met solo RPG's, maar bij Gothic 3 is het echt een plezier, de ultieme RPG voor mij dit.

Met de community patches zijn alle bugs er inmiddels wel uit. Je zou voor de gein de game eens moeten spelen zoals hij eerst was. De kans bestaat dat het je niet eens gaat lukken de game te laten draaien.

Probeer ook Gothic 2, die heeft een beter verhaal (hier is dat ook wel ok, alleen de endgame is erg slecht qua verhaal) en uitdagender gameplay. Alleen aan de controls zal je waarschijnlijk erg moeten wennen.

BoordAppel schreef:

Bedankt voor het aanraden van deel 2, maar als ik de graphics zo zie denk ik niet dat ik er doorheen kan komen, jammer genoeg ben ik gewend geraakt aan de next gen graphics en hebben de wat oudere games geen effect meer op mijn lust.

Maar trouwens, wat ik persoonlijk erg moeilijk vind in de game is een kant kiezen.. kies je voor de Orc Mercernaries of kies je voor de Rebels?
Aangezien de Rebels human zijn en de Orcs.. orcs.. sta ik altijd nog wel voor een lastige keuze.

De graphics van Gothic 2 zijn inderdaad wat achterhaald maar het sfeertje in die game is subliem. De wereld voelt ook levendiger aan dan bij Gothic 3, en het landschap is meer uniek. Hier lijkt het af en toe iets teveel copy/paste, alhoewel het niet zo erg is als bij bijvoorbeeld Oblivion. Het grootste pluspunt aan Gothic 2 is de moeilijkheidsgraad, daar zal je af en toe echt moeten rennen voor je leven, dat is hier net wat minder.

Dat is het leuke aan deze game, de keus die je moet maken, al zorgt het niet voor heel erg veel verschil. Later zal je zelfs nog een keus moeten maken die het einde ook iets zal veranderen.

avatar van Dopa
BoordAppel schreef:

Klopt helemaal. Stel je voor dat PB wat meer develop tijd zou hebben gekregen destijds en Gothic 3 bij de release zo goed zou hebben gedraaid als nu met de komst van de patches het geval is.. Dan zou dit spel wel eens een hele grote klapper kunnen zijn geweest. Eeuwig zonde. Maar goed, het geduld is voor een grote schare aan fans uiteindelijk toch beloond.

BoordAppel schreef:

Ook helemaal mee eens. Gothic 2 had, zeker in combinatie met de Night of the Raven add-on, een sublieme verhaallijn en opbouw. Je moest in het begin flink ploeteren om verder te komen. Gestaag groeide je qua capaciteiten en dat voelde ook echt aan als een ontwikkeling die je onderging. De manier waarop je de hele omgeving beetje bij beetje ontdekte, de manier waarop de main quest tussen de side quests in was vervlochten, steeds werd er een klein beetje van het mysterie omtrent jouw bestemming in die wereld ontrafelt.

Wat mij betreft het absolute meesterwerk als het gaat om sp rpg games.

Relax
Ik moet spijtig genoeg wel toegeven dat de gameplay ontzettend repetatief is, per dorp/stad heb je de keuze voor Orcs of Rebels.. en dat steeds kiezen voor een bepaalde kant loopt altijd uit tot een bloedbad.
De sidequests zijn opzich wel grappig om te doen, maar zelfs die worden ietwat repetatief.

Relax
Nog een klein nadeel naar mijn smaak is dat er te weinig armor en wapens zijn in de game.
Het kan aan mij liggen, maar voor een simpele 16k Gold kan je al een dikke zwaard craften en kan je nergens anders een sterkere zwaard verkrijgen.
Het blijft allemaal een beetje hangen bij de 90 / 120 damage, maar het kan natuurlijk aan mij liggen aangezien ik pas level 26 ben.

avatar van Spock
Na de community patch te installeren werkt het een stuk beter, helaas dat ik het spel al uit had alvorens die te installeren. Op zich een leuk spel, maar niet zo sterk als de voorganger. Je hebt genoeg keuze, leuke karakters en er is veel te beleven. Grafisch af en toe best mooi. Quests zijn soms vrij lastig (vooral die in het begin met die wilde zwijnen, daar had ik op level 30 nog moeite mee). Het combat systeem laat af en toe te wensen over. Het is vaak eenvoudiger om een volledige stad uit te moorden, dan om een simpel wezen te doden. Ik ben helaas de naam van dat wezen vergeten, een of ander dier dat al je endurance naar beneden wist te halen. Mede daarom slechts 4 sterren.