menu

Gothic (2001)

Alternatieve titel: Gothic Classic

mijn stem
4,08 (12)
12 stemmen

PC / Nintendo Switch
RPG
single player

Ontwikkeld door Piranha Bytes
Uitgegeven door Egmont, Xicat, JoWooD, Nordic, 1C, dtp, Russobit-M, Snowball en THQ Nordic

Op het eiland Khorinis worden gevangenen ingezet om een magische grondstrof te winnen die gebruikt kan worden in de oorlog tegen de Orcs. Om de gevangenen op het eiland te houden wordt een magische barrière gemaakt door een aantal magiërs. Bij het ritueel gaat iets mis waardoor de barrière veel groter wordt dan gedacht: ook de magiërs zitten nu gevangen. De gevangenen komen in opstand en vermoorden de bewakers. Jij bent een van deze gevangen en je moet een uitweg zien te vinden van het eiland.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=ooWXpQ4Y2QA

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Dopa
4,5
Het eerste deel uit de Gothic reeks heb ik maar liefst acht jaar na dato eindelijk (uit)gespeeld.

De rpg-sfeer is echt subliem in dit deel. De wereld waar je je door beweegt is heel levendig en indrukwekkend. Het verhaal dat je doorloopt zit heel solide in elkaar. Wat mij betreft heeft dit deel de meeste samenhang van alle delen tot nu toe.

De ontwikkeling van het spelerskarakter verloopt erg boeiend en doeltreffend. Vele keuzes die je tijdens het spelen maakt zijn doorslaggevend voor de manier waarop je het spel zal doorkruisen.

Natuurlijk zijn de graphics van dit spel inmiddels ruimschoots achterhaald. Maar als je daar doorheen prikt, is Gothic anno 2009 nog zeker de moeite (meer dan) waard. De verhaallijn is misschien een tikkeltje aan de korte kant. Voor de rest een prachtige game.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
Wat een irritant slechte besturing zeg. Gothic II was niet zo best maar toch al ontzettend veel beter dan dit. Gothic is ook stukken lelijker dan zijn opvolger. In een jaar tijd hebben ze toch heel wat kunnen verbeteren aan de engine.

Toch nog maar even doorzetten, Gothic II liet zijn ware aard ook pas zien na wat moeite.

avatar van Dopa
4,5
@BoordAppel:

Wat een overdreven negatief bericht. De besturing is een stuk minder standaard dan bij andere spellen. Ikzelf was er al snel aan gewend en na die gewenning blijkt het juist een zeer fijne, soepele besturing te zijn met een leuk, origineel vechtsysteem ingebouwd.

Na veel klachten te hebben ontvangen van spelers die kennelijk niet de moeite hebben willen nemen om uit te zoeken hoe het vechtsysteem nu precies in elkaar steekt, hebben de makers achter de Gothicserie het vechtsysteem in Gothic 3 teruggebracht tot het simpelweg eindeloos klikken m.b.v. de linker muisknop. Dat was een flinke achteruitgang, jammer dat Piranha Bytes zich liet beïnvloeden door dat voorbarige gezeur.

De wereld in Gothic is een stuk kaler dan die in Gothic 2. Maar zeker niet lelijker, behalve dan wanneer je gevoelig bent voor wat extra bloemetjes en struikjes. Gothic was al een hele prestatie, zeker voor die tijd, maar het was tevens bedoeld als het opstapje naar het echte werk: Gothic 2.

Het allerbelangrijkste aan een RPG vind ik de verhaallijn die je als speler doorloopt. En die was nagenoeg perfect in Gothic. Het deed absoluut niet onder voor het verhaal in Gothic 2, het was alleen wat aan de korte kant.

Het blijft allemaal een kwestie van smaak, maar persoonlijk heb ik nergens zoveel RPG-plezier ondervonden als in de werelden van Gothic 1 en 2. Hooguit in de wereld van The Witcher, maar dat was van een totaal andere orde.

Waarom jezelf zo negatief uiten over de graphics van een spel dat 8 jaar oud is en dat een besturing draagt die wat meer gewenning vraagt dan het geval is bij de standaard spelletjes? Nogmaals, als je eenmaal bent gewend aan die ctrl-knop bij vrijwel alle acties, dan blijkt het alleen maar fijner te werken t.o.v. andere besturingen.

Piranha Bytes (studio achter de Gothic serie) wordt in mijn ogen sowieso veel te veel onderschat door het publiek. Hopelijk krijgen ze voor het huidige project Risen wel de waardering die ze verdienen.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
De wereld in Gothic is een stuk kaler dan die in Gothic 2. Maar zeker niet lelijker, behalve dan wanneer je gevoelig bent voor wat extra bloemetjes en struikjes. Gothic was al een hele prestatie, zeker voor die tijd, maar het was tevens bedoeld als het opstapje naar het echte werk: Gothic 2.

De wereld is inderdaad erg kaal maar ook de lage resolutie van de textures en de weinig gedetailleerde NPC's en monsters vallen op. Dat kon toen allemaal veel beter als je kijkt naar andere games uit 2001, al zitten er weinig games bij met een wereld zo groot als deze.

en dat een besturing draagt die wat meer gewenning vraagt dan het geval is bij de standaard spelletjes?

Omdat het ontzettend omslachtig is. Het voelt allemaal aan als een consolegame en dat mag nooit de bedoeling zijn van een pc game. Waarom wordt de muis niet gebruikt in menus en je inventory? Waarom kan ik de muisknoppen niet instellen? Waarom heb ik niet gewoon een aparte knop om met mensen te praten? Waarom moet ik verschillende toetsen indrukken om een slag met mijn zwaard te maken? Allemaal onlogische keuzes die duiden op slecht gamedesign.

Gelukkig zijn veel van die problemen opgelost in Gothic II. Gothic III had inderdaad een dom vechtsysteem, met de laatste community patch is dat wel wat beter geworden. Button bashen is er dan niet meer bij.

Naar Risen kijk ik ook uit. Wat ik daarvan gezien heb en wat ik erover gelezen heb beloofd veel goeds.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
Uiteindelijk is Gothic wel een leuke game maar niet een die ik veel vaker ga spelen. Daarvoor is het allemaal te lineair. Buiten de main quest is er niet zo gek veel te doen en te ontdekken, je komt bijna overal al als je de game gewoon tot het einde speelt.

De RPG elementen zijn in Gothic 2 ook stukken beter. Hier ga je vrij snel levels omhoog en ben je ook vrij snel erg sterk zodat je alle vijanden kan verslaan. Bij Gothic 2 ben je echt lang aan het ploeteren en is de voldoening veel groter als je eindelijk een orc de baas kan. Aan het eind van Gothic had ik mijn strength en dexterity beide op 100 en waren al mijn wapenskills getrained tot master. Zoiets zou bij Gothic 2 niet mogelijk zijn. De replay value ligt daar veel hoger, ook omdat het meer impact heeft op het verhaal bij wie je jezelf aansluit.

De controls heb ik al eerder genoemd. Je went er inderdaad aan maar het blijft behelpen. Niet alleen is de combat omslachtig, ook je inventory is niet echt eenvoudig ingedeeld. En ook hier geldt: in Gothic 2 is er een hoop op dit gebied verbeterd. Hetzelfde verhaal gaat op voor de graphics. Dezelfde engine wordt gebruikt maar het ziet er allemaal veel beter uit: de textures zijn van een hogere resolutie, effecten zijn mooier, de wereld is levendiger en er zijn geen lelijke pop ups meer.

Qua verhaal is Gothic wel even goed als deel twee. Het is sowieso leuk om eens goed kennis te maken met de personages die ik al ken van deel twee en drie. Ook de muziek is hier, als in alle Gothics, erg goed. Enorm sfeerverhogend.

3,5*

avatar van centurion81
centurion81 (moderator)
THQ Nordic heeft een studio opgericht in Barcelona die zich bezig gaat houden met een Gothic-remake. Wordt voor PC en next-gen consoles ontwikkeld!

avatar van Sinner
Oh damn man. Ik denk dat ik na de Switch wel kan stoppen met gamen. Remake hier, nog een remake daar. Krijg ik vroeg of laat toch nog mijn backcatalogue afgewerkt.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:25 uur

geplaatst: vandaag om 08:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.