Soldier of Fortune (2000)

PC / PlayStation 2 / Sega Dreamcast

Ontwikkeld door Raven
Uitgegeven door Activision

John Mullins is een Soldier of Fortune. Een goed getrainde huurling die werkzaam is voor de zeer geheime Amerikaanse organisatie, 'The Shop'. Mullins wordt ingeschakeld als blijkt dat terroristen drie atoombommen hebben gestolen. Hij zal samen met zijn partner Aaron "Hawk" Parsons, deze terug moeten vinden en de verantwoordelijke terroristen, met alle mogelijke middelen, uit zien te schakelen.

Soldier of Fortune viel me wat tegen en is in alle opzichten minder dan zijn opvolger. Wat het spel wel bijzonder maakte was de GHOUL engine die ervoor zorgde dat elk stukje van je vijanden aan gort geschoten kon worden. Helaas ziet het er allemaal niet zo geweldig uit en is de AI te stom voor woorden.

avatar van gemaster
Ik heb me er anders prima mee vermaakt. Het is geen hoogvlieger, maar dat met die lichaamsdelen vond ik erg vet.

avatar van WeZet
Het had inderdaad bijzondere elementen, en dat maakte het spel juist zo leuk!

***3.5***

avatar van sxesven
gemaster schreef:

Precies mijn ervaring. Toch wel een shooter die me wist te boeien, voornamelijk natuurlijk omdat alles zo lekker in het rond vloog, maar toch. 3,5*

avatar van Dexter
Ik heb er altijd erg veel plezier mee gehad. De lichaamsdelen maakten toch diepe indruk op me Ik weet nog dat ik er vele regenachtige middagen aan heb verknoeid, en speelde het dan met een vriend samen. De een liep en de ander schoot, ook al liep het samenspel niet altijd even vlekkeloos

avatar van djelle
Het meest tegenvallende is de inderdaad nogal zwakke AI.

Toch heb ik dit altijd redelijk leuk gevonden om een keertje te spelen, zoals velen vanwege de bloederigheid en gore. Want wat blijft het toch heerlijk om met die shotgun iemand zijn hoofd eraf te knallen, in iemand zijn teen te schieten of te 'flamberen' en dan te zien dansen en schreeuwen. Mijn moeder die 'dat vreselijke gekrijs' telkens moest aanhoren destijds, toen ik bv speelde wanneer ze in de keuken stond, heeft er waarschijnlijk nog steeds nachtmerries van. Het arme mens.

Verder ook best fijne wapens, en best leuk om al die verschillende missie's in die verschillende werelddelen te kunnen doen.

avatar van Phoenix
Iemand onthoofden met de Desert Eagle vond ik toch wel boeiend toen ik 16 was . Degelijke graphics ook maar verder een beetje te doorsnee shooter-gameplay.

Jammer ook van de charismaloze hoofdpersoon.

Wel uitgespeeld dus hier mag wel 3,5 tegen aan.

avatar van Onderhond
Heb mijn stem maar even verwijderd. Is dit het spel waar de eerste level zich in de metro afspeelde, of was dat deel SOF2 ?

avatar van sinterklaas
Ja dat is dit spel, je kunt er nu op stemmen.

Voor de rest is dit een kei van een spel. Voor die tijd dan. Je kan lekker sadistisch zijn en de wapens en de locaties zijn om te smullen. Alleen zijn de graphics wel een beetje oud maar ok. Je kan gewoon vette headshots maken waarbij de kop als een rijpe meloen eraf spat, je kan de ingewanden ook zien en je kan nog even een leuk bezoekje brengen in de bloederige riool van een slachthuis waar darmen en hersenen gewoon in het bloed liggen.

Gewoon een erg leuk spel. Deel 2 moet ook maar toegevoegt worden.

Op de PC meerdere keren uitgespeeld, en met plezier. Weet nog dat het destjds nogal omstreden was, vanwege het expliciete geweld (mensen die hinken op één been, als je ze met een shotgun een been hebt afgeschoten) en dat het "een spel was waar je iemand op 19 verschillende plekken in het lichaam kon raken".

4*, vanwege de diverse locaties, de lollige knipogen en de fijne gameplay. De wat mindere graphics stoorden mij minder...

avatar van Onderhond
sinterklaas schreef:
Ja dat is dit spel, je kunt er nu op stemmen.
2* dan van mijn kant. Vond dit niet super.

Te repetitief, heb er altijd al een hekel aan gehad om een gebouw in te stappen en in een enorm kluwen van gangen uit te komen. Een te duidelijk doolhofdesign in dit spel.

Verder was het gewoon knallen, die afgeknalde ledematen waren erg leuk voor 2 keer en daarna was het gewoon saai.

Mindere shooter dit.

avatar van Rod
Rod
Dit spel heb ik vooral veel op lans gespeelt. Maar ook heb ik een keer een gooi gedaan naar de singleplayer. Alhoewel de settings wel leuk waren, en het heerlijk is om een lijk helemaal uitmekaar te schieten. Vond ik de gameplay toch veels te linear.

Dit heb ik net lang genoeg gespeeld (10 minuten) om te weten dat het niks voor mij was

avatar van waxs
gemaster schreef:

Fantastisch hoe het bloed je om de oren vloog, organen over de grond verspreid en stukjes hersenen over de muur werden geknalt. Maar een hele goede shooter vond ik het niet, wel zeer vermakelijk

Singleplayer met liefde uitgespeelt, heer en meest online.
Geef mij een shotgun, geef mij een vest.. unstoppable...

...todat er iemand met nog betere shotguns skills online kwam

Shotgun vond ik tegenover de rest best wel zwaar.

Het had z'n mankementen maar doordat ik lichaamsdelen uit elkaar kon schieten, vloek woorden hoorde voorbijkomen en online mijn mannetje stond had ik het erg naar me zin vandaar die

Dit spel krijgt 4* puur voor zijn verslavende multiplayer modes. De singelplayer was standaard en niks bijzonders (ondanks dat kuch, john Mullins zelf bij het project betrokken was).

Online heb dit spel zo'n 6 jaar met veel liefde gespeeld. Het verhaal is dat door de laatste patch de shotgun zo krachtig werd dat dit uiteindelijk het enige wapen was dat werd gebruikt, vandaar de bijnaam 'Shotgun of fortune' .

Misschien het spel binnenkort nog maar weer eens installeren....

avatar van Foetsj_NL
Echt onwijs leuk spel. Lekker darmen eruit schieten enz.

3, 5 *

avatar van Thomas83
De laatste keer dat ik het spel heb gespeeld is al een tijdje geleden voor me, en ik herinner me niet meer alle details. Behalve dat ik het spel best spannend en sfeervol vond, en ik hou wel van dit genre.
Dat van die lichaamsdelen die je kapot kon schieten komt me ook bekend voor.
Ik vond dit gewoon een zeer vermakelijk en een goed spel. 3.5*

Relax
Ongelovelijk vreemde game, de missies die je in het begin uitvoerd waren iritant maar ook leuk tegelijk.. het beviel me dus niet.

Online was het weer super maar te vervelend vanwege die shotgun..

Ja dit spel heb ik nog wel veel tijd in gestoken. Het was natuurlijk bruut dat je er lichaamsdelen kon afschieten en ik vond het ook altijd leuk om met mesjes te gooien. Het eerste level in de metro was leuk (omdat ik alles daar kende) maar de rest van de levels vielen toch wel tegen. Ik heb lang rondgedwaald in de riolen van Kosovo en de landhuizen Duitsland omdat ik gewoon niet wist waar heen moet. Dat level met die raket was ook wel behoorlijk frustrerend; telkens weer opnieuw beginnen als je die goede deur niet kon vinden. Ach: lichaamsdelen eraf schieten maakt veel goed.

avatar van rpger
OOOhhh wat heb ik dit veel op het LAN gespeeld...

avatar van sinterklaas
Dat pistool (die 9mm met 18 kogels) vond ik er echt mooi uitzien dus dat was ook 1 van mijn meestgebruikte wapens. Naast die shotgun.

Prima game, 1 van de eerste die echt gruwelijke ingame beelden toonde van slachtingen die je kon aanrichten.

Favo level was de metro waar je een gruwelijke moordpartij aan kon richten hehe.

Magnum en shotgun waren de beste guns.

Veel gespeeld dit, terechte 4*

Mullins wordt ingeschakeld wanneer de terroristen Hawk en Dekker drie atoombommen hebben gestolen en jij als John Mullins deze terug zult moeten vinden.

Hawk was je partner, geen terrorist!

avatar van Big Sparrow
Mighty Mike schreef:

Hawk was je partner, geen terrorist!

Goed punt, ik lees wel vaker dinge die gaar niet kloppen :S
zo zoude er bij GUN 3 dorpen zijn, NOT
best wel iritant

Dit spel is echt ontzettend verslavend. Vannacht was het steeds, ja nog 1 potje, ach nog 1 en nog 1, en voor ik het wist was het 2 uur.

avatar van Juan2910
Ik vind dit toch echt een verslavende game.. Vooral toen de game net uitkwam.. Dit spel heb ik toch echt kapot gespeeld Story was niet interessant, maar iemand gruwelijk afmaken (Voor in die tijd) vond ik toch echt schitterend

Nog steeds een brute game volgens mij aardig fun om te spelen.

Waar blijft die remaster van beide delen voor op de Switch.

Ja, echt een geweldige game.

Heb zelden een game gespeeld die zo lekker wegknalde als deze. Dat eerste level in de NY metro is echt een klassieker voor mij persoonlijk. En dan lekker armen, benen en hoofden eraf knallen.

Als ze deze remasteren koop ik 'm meteen.