Unreal II (2003)

PC / Xbox
single player / online

Ontwikkeld door Legend
Uitgegeven door Atari

Jij bent John Dalton, een agent van de Terran Colonial Authority. Op een dag krijg je bericht van de aarde dat je terug moet keren om zeven delen van een artefact te vinden die een machtig wapen kunnen vormen. Je zal van de ene uithoek van de ruimte naar de andere moeten reizen om deze delen te vinden.

avatar van Maiky
0,5
Ik heb niet echt het recht om hier een goede mening over te geven, maar ik doe dit toch maar. Wat is dit een vreselijk spel. Eerlijk waar, als fan van het origineel verwachtte ik ongeveer een soortgelijk spel, maar dit slaat werkelijk alles op het gebied van gecommercialiseerde vervolgrotzooi.

Ik verwachtte mooie levels, een eenvoudige doch interessante verhaallijn en weinig onzin. In plaats daarvan krijg ik een technologie-gedreven wereld zoals je die in zoveel andere onoriginele first person shooters ziet. De sfeer is weg en heeft plaats gemaakt voor teveel zijpaden. De cutscenes zijn ellenlang en totaal overbodig; die had ik ook niet in het origineel en ik mistte ze helemaal niet. De muziek is niet memorabel en de vijanden falen in het angst aanjagen.

Werkelijk, wat was ik teleurgesteld. Weg zijn die mooie leveldesigns, weg is de originaliteit, weg is de mooie muziek. Dat ze het maar hierbij laten, want dit is niks; ik heb dit al heel vroeg in het spel opgegeven.

avatar van sdr
0,5
sdr
Schande dat dit de opvolger werd van Unreal, dit heeft er niks meer mee te maken. De hele sfeer was weg, saaie levels, en de vijanden, waar zijn de skaarjs(ok, een paar zitten erin), de titans en de kralls gebleven? Waarom ook dat gedoe met dat ruimeschip steeds tussendoor.. Met Unreal en UT dacht ik fan voor het leven te zijn geworden van de serie, maar volgende keer is het gewoon weer "try before I buy".

Heb dit spel vroeger ook al een paar keer uitgespeeld en nu ook maar weer eens uit de kast gehaald. Nog steeds een aangenaam spel, door de wapens, muziek (vind ik wel passen bij het spel), de vijanden en de sfeer.
Heb deel een ook nooit gespeeld, dus misschien is mijn stem daarom hoger, maar dat deert niet.
De omgevingen vond ik goed. Erg veel afwisseling en de vijanden zagen er goed uit. Het hele spel was grafisch eigenlijk wel dik in orde voor die tijd. Ook de sfeer zat er constant goed in, af en toe redelijk spannend en afwisselend genoeg. De wapens zijn ook een pluspunt. Originele wapens (de Granaatwerper vond ik hier toch wel redelijk origineel tov van andere games), de vlammenwerper (Napalm strooien) en de Spidergun (wel een baggerwapen maargoed, wel erg leuk bedacht). Het standaardwapen, de zogenaamde CAR vond ik ook heerlijk om te gebruiken. De geluiden ervan ook. Lekker rustig om mee te sprayen maar de shotgunfunctie was ook erg goed. Het herladen van dit wapen klinkt ook gaaf.
De vijanden waren zoals ik al zei goed uitgewerkt. De Skaarj waren er in verschillende soorten en maten. De middelgrote van deze vijand waren ook behoorlijk pittig op korte afstand, omdat ze snel waren en rottige ballen op je af schoten. Die gekke apen in het begin waren ook vrij irritant, omdat dat wapen grote 'kogels' afvuurt zag je ze lastig in kleine ruimtes. De spinnen waren ook erg geslaagd. Ook hier waren verschillende groottes. De eindbaas in het level met de spinnen was ook goed in elkaar gezet, maar jammer genoeg vrij simpel.
Wat de omgevingen betreft ben ik ook wel te spreken. Afwisseling alom; binnen en buiten, soms op een verlaten planeet en soms in een groot duister complex (De laatste levels waren hierdoor erg sfeervol).
Wat een minpunt is zijn
de overbodige cutscenes. Elke keer als je naar een nieuwe planeet vliegt moet je weer een halve minuut loeren naar Marshal's ruimteschip die door de ruimte heen vliegt. Totaal overbodig, zie je al vaak genoeg in het spel. Ditzelfde geld eigenlijk voor de briefings. Ik had liever gewoon een lap tekst gehad die je kon lezen (als je wou). Maar ze hebben dit denk ik gedaan zodat je meer het idee kreeg dat je meer mogelijkheden had (in het moederschip lopen). Niet nodig naar mijn mening.
Geen topper, maar om een keer te spelen zeer aardig als je van het genre houd.
4 sterren van mij.