The Lion King (1994)

Commodore Amiga / Game Boy / Nintendo Entertainment System / PC / Sega Game Gear / Sega Master System / Sega Mega Drive/Genesis / Super NES / Xbox One / PlayStation 4 / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Westwood, Virgin en Dark Technologies
Uitgegeven door Disney, Sega en Virgin

In Afrika wordt de jonge leeuw Simba geboren als zoon van de leeuwenkoning Mufasa. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet, die nu niet langer de eerste troonopvolger is. Terwijl Simba een onbezorgde jeugd geniet in zijn vaders koninkrijk, smeedt Scar samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, en zo zelf de macht te kunnen grijpen.

avatar van Illuvatar
Het allereerste spel dat wij hadden voor de Sega Megadrive, we kregen het bij van de vrouw van wie de Sega 2dehands kochten.
Tegen alles wat je zou kunnen verwachten is dit echt wel een goed spel, zeker als je weet dat het gebaseerd is op een Disney tekenfilm.
In het begin van het spel speel je met een jonge Simba die nog niet echt veel kan, later speel je met volwassen Simba en heb je meer mogelijkheden zoals aanvallen doen.
De levels zijn erg geïnspireerd en zitten vol variatie, daarbovenop is het spel ook nog eens best moeilijk, met sommige puzzels kun je wel tot een uur blijven vaststeken.
Ik heb het nooit helemaal uitgespeeld maar heb er toch wel veel plezier aan gehad.

neo (crew)
Ken anders tal van games rondom Disney films die meer dan prima zijn. Hoe komt het dan je dan andere verwachtingen had?

avatar van Illuvatar
neo schreef:

Nu niet bepaald Disney ansich, eerder het fenomeen games van films, het is toch best wel bekend dat die spellen vaak niet de meest grootse games zijn, aangezien de bedoeling vaak is snel geld te verdienen door de populariteit van de film, zo ook vaak bij Disney (niet dat ik niet geloof dat er best wel goede spellen zijn gemaakt van Disney films)

neo (crew)
Dat beeld schijnen wel meer mensen te hebben, en nogal onterecht eigenlijk. Heb zowel 'vroeger' als recentelijk slechte als goede gezien. Aladdin, Beauty and the Beast en vele meer waren met veel zorg gemaakt voor de Snes en andere systemen. Veel meer aannemelijk is het dat de verfilmingen van games juist zelden goed zijjn.

avatar van Serpico
Dit spel stond bij ons op school en bij mijn oma op de computer. En het werd voor mij gewoon een reden om bij mijn oma te komen logeren .

Hier heb ik ontzettend veel plezier mee gehad, en sommige dingen kan ik me nu, zo'n 8 jaar later, nog steeds voor de geest halen. Ik weet nog goed dat ik op een gegeven moment volwassen was geworden (en zo ver was ik nog nooit geweest) tijdens het overblijven. Mijn lerares moest me echt van die computer wegsleuren om me de klas in te krijgen .

Maarja, ik heb het nu dus al jaren niet meer gespeeld. En puur gebaseerd op mijn jeugdherinneringen geef ik 4*

avatar van Pacino88
Weet iemand of dit dezelfde game is als die ik vroeger speelde? Ik heb het over een Lion King game op de Sega game gear, dit is de sega gameboy. Deze heb ik vroeger heel vaak gespeeld, evenals Bonker wax up en een daffy duck spel.

Deze is ook voor de Sega Game Gear dus ik denk dat het dezelfde is.

avatar van Pacino88
Hmm, ik kan alleen de console kiezen, maar niet stemmen.

1,5
Pacino88 schreef:
Hmm, ik kan alleen de console kiezen, maar niet stemmen.

komt omdat de stembalk verstop is onder de groene balk

avatar van Thomas83
Leuke platform-game. Zag er vrij mooi uit geloof ik, en bevatte dit spel ook niet veel van de prachtige muziek uit de tekenfilm?
De levels waren leuk om te spelen nog vrij moeilijk op een gegeven moment geloof ik. Om die reden heb ik het spel nooit weten uit te spelen helaas. Toch heb ik wel voldoende een indruk van het spel gekregen om nog een cijfer te kunnen geven. Ik hou het maar bij een dikke 3*.

avatar van Lucas
Hier altijd veel plezier van gehad. Een van mijn eerste spelletjes. Net als alladin veel beter dan de gemiddelde hedendaagse tekenfilm ver-gaming, niet van dat slappe halve werk dat kinderen toch wel accepteren maar juist sterk level design etc., een mooie 3,5.

avatar van Foetsj_NL
Is dit dat spel dat in het tweede level geloof ik, dat je als leeuw vliegt en over al die dieren heen gaat enz. ?

avatar van Jim Carrey
De Film vind ik over het algemeen véél beter maar de Game is ook wel te doen hoor, Sterker nog ik vind hem héél leuk om te spelen en dus wordt dit spel automatisch door mij Goedgekeurd.

avatar van sdr
sdr
Ja Foetjsj_NL, dat 2e lvl inderdaad dat je met die apen over neushoorns etc. vliegt. Echt een lastig level, lang over gedaan om die uit te spelen. Zoiezo een lastig spel, dat eerste level dat simba eindelijk groot is kreeg ik ook lange tijd niet uit...

Dit was echt een mega leuk spel, maar ik kwam nooit verder in de derde level, met die hyena's en zo en die stoom die omhoogkwam uit die gaten. Nooit uitgespeeld.

Geinige platformer, het is dat ik hem hier in de lijst net zag staan want ik was hem al weer vergeten. Typische Disney platformer, al was deze soms nog aardig lastig. Grafisch sfeervol en het was zeker geen verkeerde. Maar ook geen echte topper.

avatar van Thomas83
Heb The Liong King sinds jaren weer eens gespeeld via een emulator, en gelijk maar eens uitgespeeld.
Het spel ziet er, voor die tijd dan, goed uit qua animaties van het leeuwtje dat groter wordt, en heeft ook redelijk goed de sfeer van het spel, met de bekende figuren, omgevingen en fraaie muziek. Ook al blijft het bij af en toe een zinnetje en wat muziek
Alleen heeft het spel een groot minpunt, wat alles eigenlijk verpest: de besturing is echt waardeloos. En aangezien de platformpjes waar je op moet springen etc. nogal klein zijn en alles vrij precies moet gebeuren levert dat nog wel eenswat onredelijk pittige gameplay op. Je hebt nooit echt de volledige controle over Simba en sommige stukjes zijn leuk verzonnen maar in de praktijk nogal frustrerend om te spelen. Met name dat vreselijke gedeelte bij de waterval met die vallende tonen.. Zoiets is cruciaal voor een platformgame. Daarin draait alles om controle.
Er zitten wel wat kleine puzzeltjes en best leuke vondsten in het spel die voor variatie zorgen, maar zijn ook weer niet super origineel of indrukwekkend, en soms ligt een oplossing niet geheel voor de hand. Trial and error is niet helemaal de juiste manier van spelen in een platformgame, waarin je vaak maar een beperkt aantal levens hebt. Veel elementen in het spel zijn ook nog vrij repetitief en saai, zoals de gevechten met de hyena's.
Positief is dan wel weer dat er een paar eindbazen in het spel zitten. Al levert dat nooit originele en heel leuke gameplay op, zoals bijvoorbeeld in Super Mario World.
Het spel bevat 10 levels in totaal, wat op zich vrij weinig is. Maar anders was Lion King al helemaal lastig uit te spelen. Volgens mij zelfs onmogelijk als je niet zoals ik op elk moment kon saven met een emulator. Al lijkt het me erg sterk dat niemand het spel ooit heeft uitgespeeld. Ik ben ook niet echt handig (meer) in platformers, maar dan nog was dit spel erg slecht qua controle. Ik hou het in mijn eindoordeel dan ook bij een krappe voldoende.

Edit: Wel een beetje lastig dat je maar op 1 platform tegelijk kunt stemmen. Nu heb ik op de PC-versie al gestemd eerder, en geldt mijn 2.5* die ik voor de SNES-versie heb gegeven alleen voor de PC-versie.

erg leuk spel inderdaad maar moet je dit eens zien.
Bereidt je voor om te gaan huilen:

Echt een tijdloos spel. Eigenlijk zien de graphics er nog goed uit.
Erg gevarieerd spel en niet gemakkelijk uit te spelen, maar ook weer niet helemaal onmogelijk. Heb hem na tien jaar eindelijk weten uit te spelen op de snes, maar dit had voor mijn gevoel ook eerder kunnen lukken.

avatar van Nqouy
Had deze game op de megadrive, en zoals hierboven al werd gezegd, de graphics mochten er zeker zijn.
Voor de rest was het in mijn herinnering een leuke game die me niet snel verveelde.
Weet nog dat net na de film uitkwam er een lion king hype gaande was. en dat maakte deze game vrij succesvol.

Leuke game alleen heb ik het altijd jammer gevonden dat de Amiga versie een gehaaste port was van de megadrive versie, met als gevolg dat wij het met 2 levels minder moesten doen en geen Timon en Pumba bonus levels

avatar van Leidenaar187
jellecomicgek72 schreef:
erg leuk spel inderdaad maar moet je dit eens zien.
Bereidt je voor om te gaan huilen:

YouTube - De gefrustreerde Video Game fan!! Lion King - NES

Tering,wat een nerd is dat!

avatar van Leidenaar187
Ik dacht dat ik dit spel op Playstation had maar staat er niet bij,dan zal het wel op de nintendo geweest zijn.
Wel leuk spel,vooral de muziek en veel variaties.

Ik ken me nog een lastige level herinneren waar je staarten van giraffen ofzo goed moet zetten zodat je uiteindelijk precies goed slingert om naar de volgende level te kunnen,dat was erg lastig,maar los ik nu waarschijnlijk in 1 minuut op.

Leuk ook dat je begint als kleintje en als volwassenen ook kunt slaan hoewel je weinig verschillends kunt,volgens mij 1 klap en zo'n actie dat je erop kunt springen en snel veel klappen uitdelen.

Op het einde werd het wel spannend,donker sfeertje met die hyena's en Scar op het laatst en die passende muziek.

avatar van playzz82
Soms wil ik mn megadrive nog wel eens terug en dan met name voor deze game, hier heb ik me heel wat weekjes/maandjes mee vermaakt. echt puur jeugdsentiment.

SouthParkFan
Mijn favoriete film, maar helaas is het spel niet super. 3,2*

In mijn herinnering is dit een goede en uitdagende platformgame. In de praktijk een geinige, maar clunky platformer die vaak te moeilijk is voor de verkeerde redenen. Grafisch ziet Lion King er iig gedetailleerd uit (voor zijn tijd). De omgevingen zijn mooi om naar te kijken en de figuren hebben vloeiende animaties. De muziek bestaat uit leuke variaties van de nummers uit de film, maar veranderd op een manier dat ze als videogame muziek werken. De besturing is even wennen, maar eenmaal oog voor de besturing ging het prima.

De game is kort; je kunt het in 30 min uitspelen als je weet wat je moet doen. Daarom kozen ze ervoor de game extra moeilijk te maken, waardoor je er aanzienlijk langer mee bezig bent. De moeilijkheidsgraad zorgt deels voor spanning en plezier, maar vaak voor frustratie. Door de levels heen zijn er allerlei gimmicks zoals vijanden die je van allerlei kanten bespringen en waar je niet veel tegen kan doen, obstakels (of bosses) waarvan het niet duidelijk is wat je er precies tegen moet doen, constant projectielen van boven krijgen, speciale moves die niet aan je uitgelegd worden, bodemloze pits waar je makkelijk invalt en pixel-perfect moeten springen. Als gevolg gebeurde het zo vaak dat ik levens verloor voor dingen die niet altijd leuk waren. Vooral de eindbaas Scar gaat nergens over in hoe onduidelijk en moeilijk hij is. Zelfs toen ik wist wat te moeten doen ging het vaak fout.

Daarentegen, de levels zijn wel gevarieerd. Niet alleen visueel, maar inhoudelijk weten ze je steeds uit te dagen. Soms worden je reflexen uitgedaagd, is er een puzzel-achtig moment, een zoek missie, sterke vijanden bevechten of moet je precieze platforming uitvoeren. Eenmaal een level meesteren kon leuk zijn, al is de hoeveelheid frustratie die ervoor nodig is het niet altijd waard. Vooral dat lava level haalde het bloed onder de nagels vandaan.

Aardige platformer voor wie nostalgie heeft voor deze game, of platformgame liefhebbers die de film goed kunnen waarderen en niet schrikken van een uitdaging. Je kunt deze game nu op moderne platforms in een bundel kopen met Aladdin, waarbij er de optie is om onsterfelijkheid aan te zetten of save states te gebruiken. Een goed vangnet.