Chrono Trigger (1995)

Nintendo DS / PlayStation / Super NES / Apple iOS / Android / Mobile
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Square en Dream Project
Uitgegeven door Square en Square Enix

Chrono Trigger speelt zich af in 1000 AD, als Chrono op een morgen wakker wordt en later op de dag Marle tegenkomt. Ze gaan op bezoek bij een vriendin, Lucca, die ondertussen een verplaatsmachine gemaakt heeft. Maar bij het testen loopt alles fout, Marle wordt ongewild opgezogen (met hulp van haar pendant) in de verplaatsmachine naar het jaar 600 AD. Maar door deze actie komen de vrienden meer en meer in conflict met de tijd, waardoor ze problemen krijgen met onder andere Magus, Queen Zeal en vooral de ultieme vijand, Lavos...

avatar van drezic
Deze meuk is tegenwoordig heel makkelijk te spelen op smartphones middels emulators. Speel deze game nu op Android en het is tot nog toe fantastisch! Wil hierna earthbound eens proberen.

kan je dit kopen op de psn store?

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Kan 'm in de EU-store niet vinden. Misschien wel in de Amerikaanse store.

Is de Amerikaanse store bereikbaar in de EU?

Bestaat er een mogelijkheid om dit nog te kunnen spelen?

avatar van drezic
Download supergnes in de playstore op je tablet of phone (geen idee of aifoon of aipet ook werkt) en vervolgens kun je een rom downloaden via de app. Werkt super.

avatar van Onderhond
SNES8X ports (voor de hele windows lijn wel te vinden) zijn ook aan te raden.

avatar van LimeLou
Chrono Trigger stelt zeker niet teleur. Heel fijne, speelbare JRPG. Wat me opvalt zijn de beeldschone graphics (voor 1995). De sequenties waarbij je geteleporteerd word naar een andere tijdperk zijn kleurrijk en suggereren -samen met het eindbaasgevecht- het vroege gebruik van 3D van games toentertijd.

Toch doen de graphics nu aardig verouderd aan, voor mij persoonlijk; dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan mijzelf, aangezien ik al vrij lang geen game van voor de PS1-tijd heb gespeeld. Wat wel een mooie toevoeging is, zijn de expressieve en komisch geanimeerde gezichtsuitdrukkingen.

De gameplay is vrij standaard en er valt weinig over te vertellen, behalve dat het turn-based gevechtssysteem nooit mijn vriend zal worden, met een zelden voorkomende uitzondering na dan. De werelden waarin je je begeeft zijn mooi en de muziek spreekt boekdelen; fantastisch werk van de componist Mitsuda zoals gewoonlijk, die blijkbaar hartkwalen te verduren kreeg tijdens het maken van de soundtrack van Chrono Trigger. Een soundtrack van ruim tweeënhalf uur voor een SNES-game is dan ook niet niks.

Het verhaal is waar men Chrono Trigger voor moet gaan spelen; mooie verhaallijnen met degelijke en goed neergezette karakters. Frog is mijn persoonlijke favoriete, maar aan diepte ontbreekt het niet in deze game, desalniettemin is het heel speelbaar voor kinderen vanwege de stijl (denk maar aan Dragon Ball). Ik heb sterk het gevoel dat ik verrast zal gaan worden als ik de game -ooit- opnieuw ga spelen en de subplotjes beter in me op kan nemen. Ook schijnt deze game ruim 12 eindes te hebben (!). Ik hou het voorlopig bij één enkele speelbeurt.

Eindelijk gespeeld, en absoluut geen spijt van deze mooie ervaring. Enigszins wel teleurgesteld dat ik niet het "vijf sterren plezier" uit deze game kon halen zoals velen het wel doen. Maar men kan niet van alles even veel houden!

Klinkt interessant

Verslavend spel, en dat is altijd een goed teken... bij een rpg. Kan het maar moeilijk wegleggen.

Het is toch wel raar dat we dit spel niet kunnen kopen op de 3DS en op de Wii-U......
Ik wil hem wel graag nog een keer spelen, en dan in Hd...

avatar van harm1985
Wil deze game zeker nog eens spelen en voor zover mij bekend staat deze op PSN. Echter schijnt het niet een al te beste port te zijn met veel laadtijd. Iemand ervaring?

Geen idee. Ik weet wel dat ik dit soort games inmiddels compleet vermijd op IOS. Square heeft sowieso altijd matige ports naar andere platforms toe.

avatar van harm1985
Staat niet op Europese PSN helaas. Misschien dat ik ooit de rom eens ga downloaden. FFVI vind ik nog een aardige port, daar heb ik ook nare dingen over gelezen maar valt me reuze mee. Maar meer daarover later en elders

De DS versie is makkelijk en redelijk goedkoop te vinden, en volgens wat ik weet misschien de best speelbare versie. Ik heb er iig van genoten.