
Final Fantasy XII (2006)
Alternatieve titel: Final Fantasy XII: The Zodiac Age
PlayStation 2 / PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch / Xbox One
RPG
single player
Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix
De wereld van Ivalice is in oorlog. Het machtige Archadiaanse Rijk heeft het kleine koninkrijk van Dalmasca overwonnen en onder haar eigen macht geplaatst. Nu dreigt het een grote oorlog te beginnen met haar oude vijand Rozarria. De jonge Vaan, een straatrat die in de Dalmascaanse hoofdstad Rabanastre woont, ontmoet bij toeval enkele belangrijke figuren, waaronder de verzetsstrijders Fran en Balthier en de prinses van Dalmasca, Ashe. Vanaf dan verandert het simpele leventje van Vaan en gaat hij samen met deze groep proberen de bezetting van Dalmasca te stoppen.
- nummer 233 in de top 250

bron: bol.com | Final Fantasy XI: Wings of the Goddess, Square Enix | Games
Eerste indruk is toch wel vrij positief. Ik snap ook niet zo de kritiek hierboven door sommige op dit deel. Er worden voor het eerst in de FF serie eens normale volzinnen gebruikt in de dialoog en (tot nu toe) geen zweverige onzin of karakters die elke 5 minuten weer een psychologisch verhaaltje gaan ophangen of twijfelen aan hun eigen bestaan.
Ik kan me ergens wel voorstellen dat als je helemaal into die Japanse shit ben dit wat teveel boerenkolen met worst is, maar ik vind dat niet een bad thing.
De game doet me ergens wel denken aan KOTOR, jammer wel van de laadschermpjes tussen de gesegmenteerde delen van de gamewereld vanwege de (destijds) console hardware beperking.
Ben het voor een deel wel met je eens. Ik heb erg genoten van dit deel en snap die extreme kritiek van de hardcore FF fans ook niet zo. Het vechtsysteem is (hoewel lang niet zo tactisch als turnbased gevechten) leuk en origineel en je hebt veel meer vrijheid.
Daarentegen ben ik wel van mening dat de characters en het verhaal echt ondermaats zijn voor Final Fantasy. Dan mogen ze misschien geen psychologisch verhaaltje over hun eigen bestaan vertellen, nu blijven ze wel erg oppervlakkig. Vooral Vaan en Penelo zijn echt te suf voor worden en dan snap ik wel dat dat bij de meesten gewoon tegenvalt als je bijv. net het meeslepende deel X hebt gespeeld.
"Cloud....Tifa....Cloud....Tifa...."
Die Vaan is een beetje zo'n Han Solo figuur, maarja de hele game doet me aan Star Wars denken zoals ik aangaf. Ik vind hem toch erg leuk hoor, redelijk open ended, ziet er mooi uit etc.
wisten jullie dat er een final fantasy op de xbox 360 was?? hij staat ook niet eens op de site!!
bron: bol.com | Final Fantasy XI: Wings of the Goddess, Square Enix | Games
Dat is Deel XI, zo'n beetje elke FF fan kent die. De titels Wings of the Goddess is een expansion op deel 11. Deel 11 is tevens de enigste MMORPG in de FInal Fantasy franchise
"Cloud....Tifa....Cloud....Tifa...."


Squall: ...
Maar leuk dat je ook weer aan de FF zit


Dat is Deel XI, zo'n beetje elke FF fan kent die. De titels Wings of the Goddess is een expansion op deel 11. Deel 11 is tevens de enigste MMORPG in de FInal Fantasy franchise
maar hij staat niet op de site tog??
Maar leuk dat je ook weer aan de FF zit

Squall...
Ik vind hem echt gaaf, lekker grinden en dat hele gambit process vind ik te gek, ik miste zoiets juist in NWN, lekker scripten die handel!
Maar dat verhaal KOMOP zeg, het is gewoon letterlijk een 1 op 1 kopie van Star Wars, niet dat het niet goed is uitgewerkt, ik heb er meer mee dan deel VII wat ik al aangaf, maar een princes die je moet redden uit de handen van imperials? De reis naar Cloud City om veraden te worden door de lokale bestuurder? Han Solo (Balthier), Vaan (Luke) Amalia (Amidala) how obvious can it get!!
Squall...
Ik vind hem echt gaaf, lekker grinden en dat hele gambit process vind ik te gek, ik miste zoiets juist in NWN, lekker scripten die handel!
Maar dat verhaal KOMOP zeg, het is gewoon letterlijk een 1 op 1 kopie van Star Wars, niet dat het niet goed is uitgewerkt, ik heb er meer mee dan deel VII wat ik al aangaf, maar een princes die je moet redden uit de handen van imperials? De reis naar Cloud City om veraden te worden door de lokale bestuurder? Han Solo (Balthier), Vaan (Luke) Amalia (Amidala) how obvious can it get!!
Star Wars referenties zijn ze niet vies van, of denk je dat het toeval is dat Wedge en Biggs elk deel komen opdagen? Die ruimtescene uit VIII komt dan weer uit 2001, maar dat was meer een tribute.

Nee, maar ik heb niet eens dat in de gaten gehad...
Maar ja ik vind het leuk spelen dus mij hoor je niet

Alleen de Sky Pirate's Den is nog niet compleet, heb nog niet alle occurences gehad en de bestiary is nog niet compleet... eerst maar eens FFXIII spelen. Wat mij betreft is FFXII nu 'uitgespeeld'. Heb het overigens vorige week ook 'echt' uitgespeeld, door naar de Bahamut te gaan.
Na 100 keer Elder Wyrm proberen te verslaan lukte het bijna. Iedereen was dood alleeen Fran niet. Hij moest nog 1 klap. NOG 1!! En ik ga dood.

Het wordt er maar niet beter op.. Na Final Fantasy 8 begon het al bergafwaarts te gaan. (Deel 9 was nog wel te pruimen.)

nu klinkt het alsof ik de game vreselijk vind maar dat is echt niet zo maar ik kan ook niet echt punten bedenken die ik echt leuk vind wat ik dan ook weer raar vind ik geef hem nog een kans maar tot nu toe 2,5-3*
Tja, ik juich het alleen maar toe dat ze proberen clichés te vermijden maar door deze manier van verhaal vertellen komt het allemaal maar weinig los en is er simpelweg geen binding met de characters. Dat elke character zich op gevechtsgebied dan ook niet onderscheid doordat iedereen dezelfde wapens kan gebruiken dankzij die license grid maakt het er ook niet echt beter op. Verder was de muziek goed, maar niet memorabel. Nobuo's gemis.
Misschien had het leuker kunnen zijn als ze daadwerkelijk voor Basch als main character waren gegaan. Verdomd zijn de japanners die 15-jarige jongetjes als held willen!
Na FFX HD hoop ik ook deel 12 in HD te mogen spelen. Maar dan wel de Zodiac Job System version. Het license board van het origineel vond ik erg slecht uitgewerkt. Geen enkel personage was uniek.
Die komt eraan: Klik