Final Fantasy XII (2006)

Alternatieve titel: Final Fantasy XII: The Zodiac Age

PlayStation 2 / PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch / Xbox One

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

De wereld van Ivalice is in oorlog. Het machtige Archadiaanse Rijk heeft het kleine koninkrijk van Dalmasca overwonnen en onder haar eigen macht geplaatst. Nu dreigt het een grote oorlog te beginnen met haar oude vijand Rozarria. De jonge Vaan, een straatrat die in de Dalmascaanse hoofdstad Rabanastre woont, ontmoet bij toeval enkele belangrijke figuren, waaronder de verzetsstrijders Fran en Balthier en de prinses van Dalmasca, Ashe. Vanaf dan verandert het simpele leventje van Vaan en gaat hij samen met deze groep proberen de bezetting van Dalmasca te stoppen.

joeri592
wisten jullie dat er een final fantasy op de xbox 360 was?? hij staat ook niet eens op de site!!

bron: bol.com | Final Fantasy XI: Wings of the Goddess, Square Enix | Games

avatar van Tsjo-Wi
rpger schreef:
Eerste indruk is toch wel vrij positief. Ik snap ook niet zo de kritiek hierboven door sommige op dit deel. Er worden voor het eerst in de FF serie eens normale volzinnen gebruikt in de dialoog en (tot nu toe) geen zweverige onzin of karakters die elke 5 minuten weer een psychologisch verhaaltje gaan ophangen of twijfelen aan hun eigen bestaan.

Ik kan me ergens wel voorstellen dat als je helemaal into die Japanse shit ben dit wat teveel boerenkolen met worst is, maar ik vind dat niet een bad thing.

De game doet me ergens wel denken aan KOTOR, jammer wel van de laadschermpjes tussen de gesegmenteerde delen van de gamewereld vanwege de (destijds) console hardware beperking.

Ben het voor een deel wel met je eens. Ik heb erg genoten van dit deel en snap die extreme kritiek van de hardcore FF fans ook niet zo. Het vechtsysteem is (hoewel lang niet zo tactisch als turnbased gevechten) leuk en origineel en je hebt veel meer vrijheid.
Daarentegen ben ik wel van mening dat de characters en het verhaal echt ondermaats zijn voor Final Fantasy. Dan mogen ze misschien geen psychologisch verhaaltje over hun eigen bestaan vertellen, nu blijven ze wel erg oppervlakkig. Vooral Vaan en Penelo zijn echt te suf voor worden en dan snap ik wel dat dat bij de meesten gewoon tegenvalt als je bijv. net het meeslepende deel X hebt gespeeld.

avatar van rpger
X heb ik niet gespeeld, maar als ik het vergelijk met de karakters in Deel VII, is dit denk ik voor vele meer jeugdsentiment dan werkelijk literaire karaktervorming, die halve game zaten die poppetjes naar elkaar te staren en kwam er niet meer uit dan:

"Cloud....Tifa....Cloud....Tifa...."

Die Vaan is een beetje zo'n Han Solo figuur, maarja de hele game doet me aan Star Wars denken zoals ik aangaf. Ik vind hem toch erg leuk hoor, redelijk open ended, ziet er mooi uit etc.

avatar van Bahamut Zero
joeri592 schreef:

bron: bol.com | Final Fantasy XI: Wings of the Goddess, Square Enix | Games

Dat is Deel XI, zo'n beetje elke FF fan kent die. De titels Wings of the Goddess is een expansion op deel 11. Deel 11 is tevens de enigste MMORPG in de FInal Fantasy franchise

"Cloud....Tifa....Cloud....Tifa...."

Oooh wat hou ik van die drie puntjes, sommige ... momenten zeggen zoveel meer dan woorden, het zijn minuscule emotionele uitingen, de equivalent van je wenkbrauw of je mondhoek een paar milimeter hoger zetten, of het zijn bewuste stiltes, verbaasde/verwarde reacties, soms overpeinzingen of verslagenheid. Mischien is het wel alleen maar 'vul hier de juiste emotie/reactie in', maar in een goede jrpg zijn die puntjes imo onmisbaar !

Squall: ...

Maar leuk dat je ook weer aan de FF zit , heb van deel XII toch ook genoten en 250 uur ofzo ingehangen, dus genoeg d'rin te beleven.

joeri592
Bahamut Zero schreef:

maar hij staat niet op de site tog??

Squall Lionheart schreef:

Squall...

Ik vind hem echt gaaf, lekker grinden en dat hele gambit process vind ik te gek, ik miste zoiets juist in NWN, lekker scripten die handel!

Maar dat verhaal KOMOP zeg, het is gewoon letterlijk een 1 op 1 kopie van Star Wars, niet dat het niet goed is uitgewerkt, ik heb er meer mee dan deel VII wat ik al aangaf, maar een princes die je moet redden uit de handen van imperials? De reis naar Cloud City om veraden te worden door de lokale bestuurder? Han Solo (Balthier), Vaan (Luke) Amalia (Amidala) how obvious can it get!!

avatar van Starmaster501
Ik had dat nog niets eens in de gaten. Maar dat het rip-off is dat boeit mij helemaal niets. Ik vond star wars goed dus... De gameplay, wat je moet doen enzo Vind ik egt tof en dat verhaal mag er ook wel zijn...

avatar van rpger
Ja maar hoe meer ik lees over de gameplay (ik snap nml niet hoe dat zit met die stats e.d.) hoe minder ik het waardeer, het is allemaal erg random en vaag hoe precies de gameplay mechanics in elkaar zitten, en veel FAQ's spreken elkaar tegen...desalnietemin vermaak ik me prima, maar wederom zijn de RPG elementen gewoon niet sterk in Japanse RPGs vergeleken bij haar westerse concurrenten.

avatar van Bahamut Zero
joeri592 schreef:

maar hij staat niet op de site tog??

Daar heb je gelijk in, zal eens kijken of zoiets mag.

avatar van harm1985
Sinds tijden FFXII weer in de PS2 gestopt (ik wist na dik een jaar niet meer waar ik mee bezig was) en heb met Pasen er flink wat uurtjes ingestoken. Er zat al 84 uur in was al bijna bij Sky Fortress Bahamut maar ben nu bezig om ff wat side-quests af te handelen Phon Coast Hunting Club en Marks opjagen. Moet ook nog Chaos zien te verslaan en de andere Espers zien te vinden... heb er nog even aan zitten denken om opnieuw te beginnen, maar aangezien FFXIII een dezer dagen in de bus zal vallen en ik niet bar veel tijd heb, heb ik dat toch maar niet gedaan, 84 uur is toch best veel om opnieuw te doen. Zal dus de komende dagen mijn tijd moeten verdelen tussen XII en XIII.

Squall...

Star Wars referenties zijn ze niet vies van, of denk je dat het toeval is dat Wedge en Biggs elk deel komen opdagen? Die ruimtescene uit VIII komt dan weer uit 2001, maar dat was meer een tribute.

avatar van Starmaster501
Star wars is goed, dus dit ook
Nee, maar ik heb niet eens dat in de gaten gehad...
Maar ja ik vind het leuk spelen dus mij hoor je niet

avatar van harm1985
Zo! Eindelijk Yiazmat verslagen, wat een taaie baas is dat zeg, Bash, Fran en Vaan waren level 95, de rest level 88 of 89 en nog duurde het 6 uur! De eerste 40 miljoen HP gaan redelijk vlot ook al kun je vanaf 50% van Yiazmat's HP maar maximaal 6999 schade aanrichten maar die laatste 10 miljoen zijn echt behoorlijk taai! Hij blijft combo's maken totdat zijn target dood is en die Death Strike is ook behoorlijk naar. Zonder goede gambits is het echt niet te doen. Mooi was dat toen ik dacht dat ik er was, hij nog een balk met een miljoen HP over had. Ben dan ook regelmatig er even tussenuit gepiept om op adem te komen of te saven.

Alleen de Sky Pirate's Den is nog niet compleet, heb nog niet alle occurences gehad en de bestiary is nog niet compleet... eerst maar eens FFXIII spelen. Wat mij betreft is FFXII nu 'uitgespeeld'. Heb het overigens vorige week ook 'echt' uitgespeeld, door naar de Bahamut te gaan.

Godver Godver Godver!!
Na 100 keer Elder Wyrm proberen te verslaan lukte het bijna. Iedereen was dood alleeen Fran niet. Hij moest nog 1 klap. NOG 1!! En ik ga dood.

avatar van Juan2910
1,5
Ik vind dit echt een waardeloze Final Fantasy game. Het verhaal is helemaal niet meeslepend, en de characters zijn niet interessant..
Het wordt er maar niet beter op.. Na Final Fantasy 8 begon het al bergafwaarts te gaan. (Deel 9 was nog wel te pruimen.)

spelfreak
wat juan zegt is overdreven maar inderdaad ik vind deze echt niet zo leuk het gevechtsysteem vind ik helemaal niks gelukkig dat ze dat alweer hebben weggehaald in ff13 en voor een of andere reden snap ik niks van deze game ik snap niet waar het over gaat hoe het allemaal werkt en natuurlijk moet je dit in alle ff games leren maar bij de meeste gaat het na een uurtje of 2 wel maar bij deze niet
nu klinkt het alsof ik de game vreselijk vind maar dat is echt niet zo maar ik kan ook niet echt punten bedenken die ik echt leuk vind wat ik dan ook weer raar vind ik geef hem nog een kans maar tot nu toe 2,5-3*

avatar van Griekse God.
Viel me ook tegen, helaas. Het gevechtssysteem was wel leuk (al kon je het zo instellen dat je feitelijk onverslaanbaar was), de wereld was prachtig vormgegeven, maar het verhaal...

Tja, ik juich het alleen maar toe dat ze proberen clichés te vermijden maar door deze manier van verhaal vertellen komt het allemaal maar weinig los en is er simpelweg geen binding met de characters. Dat elke character zich op gevechtsgebied dan ook niet onderscheid doordat iedereen dezelfde wapens kan gebruiken dankzij die license grid maakt het er ook niet echt beter op. Verder was de muziek goed, maar niet memorabel. Nobuo's gemis.

Misschien had het leuker kunnen zijn als ze daadwerkelijk voor Basch als main character waren gegaan. Verdomd zijn de japanners die 15-jarige jongetjes als held willen!

avatar van Johnno87
Na FFX HD hoop ik ook deel 12 in HD te mogen spelen. Maar dan wel de Zodiac Job System version. Het license board van het origineel vond ik erg slecht uitgewerkt. Geen enkel personage was uniek.

Ulysses
Johnno87 schreef:

Die komt eraan: Klik

Ik hoop dat die HD re-release ook op de PC te spelen zal zijn. Wellicht wel, aangezien Square-Enix de laatste jaren aan een inhaal-race bezig is wat betreft hun releases op de PC (Steam) te gooien. Ik kijk er in ieder geval naar uit - dit is een spel dat ik echt wel een tweede kans wil geven (heb hem op de PS2, maar om de een of andere reden nooit echt 'ingeraakt' destijds en onderaan de stapel beland).

Final Fantasy is voor mij ongeveer ultiem jeugdsentiment en zo af en toe krijg ik weer enorme zin om aan zo’n avontuur te beginnen, maar het valt me wel op dat ik er minder in op ga dan vroeger. Ik hou mezelf graag voor dat de latere delen het gewoon niet halen bij de magie van VI, VII en VIII, maar waarschijnlijk ben ik vooral zélf kritischer en ongeduldiger geworden. Na deel X was ik een tijdje afgehaakt, maar niet al te lang geleden heb ik FF XII gespeeld en daar toch weer veel plezier aan beleefd. Dat het spel met een volledige 3D wereld en realtime gevechten afscheid neemt van de statische en trage gameplay uit eerdere delen werd hoog tijd, maar dat het in één moeite door een slim spelsysteem introduceert waarmee je je team simpel maar op geheel vrije wijze tot een geoliede vechtmachine programmeert is ontzettend knap.

De grootste aantrekkingskracht van Final Fantasy vind ik altijd de telkens nieuwe wereld die wordt verzonnen, en met Ivalice wordt weer een kunststukje afgeleverd. Ik hou erg van die typische FF designs, toch een beetje origineler dan veel high fantasy en steampunk, en er valt hier weer heel wat aan geschiedenis, karakters en omgevingen te ontdekken. Dan is het des te spijtiger dat het verhaal dat verteld wordt compleet onnavolgbaar is. Het idee van een hoofdrolspeler die midden in de gebeurtenissen valt en eigenlijk meer toeschouwer dan katalysator is vind ik interessant, maar dat die gebeurtenissen vaak pas zijn te duiden met inzichten die soms tientallen uren later worden gedeeld maakt de reis onvoorspelbaar maar niet meeslepend. Neemt niet weg dat je je in de loop van al die uren langzaam thuis begint te voelen in een prachtige wereld en je het avontuur, als de wereld eenmaal gered is, op een zeker moment weer genoeg mist om het opnieuw op te zoeken. 3,5*

avatar van harm1985
Na ruim 10 jaar begonnen aan een replay. Wel The Zodiac Age natuurlijk. Grafisch ziet het er prima uit, vergelijkbaar met FFX HD.

En alhoewel het verhaal zich niet kan meten met voorgaande delen is het toch best vermakelijk. Eens kijken of ik platina kan halen.

avatar van harm1985
Ik zit er nu 66 uur in. Ik he de mogelijkheid om naar Sky Fortress Bahamut te gaan, maar ik ben nog bezig met de verschillende side quests.

Toch heb ik al een goede indruk over The Zodiac Age; grafisch ziet het er prima uit, vergelijkbaar met de HD remaster van X/X-2 maar natuurlijk niet op het niveau FFXV. Muziek klinkt lekker in de remaster.

Ik ben blij met de speed-up optie, met name in the Great Crystal als je van de ene waystone naar de andere moet lopen en gates moet openen.

Waar ik wat minder blij mee ben is dat een hoop magic en technics nu verstopt zitten in kisten over de wereld, positief is dan weer dat de Zodiac Spear niet meer gemist kan worden omdat je een verkeerde kist opent, nadeel is dat je nu feitelijk moet kiezen tussen dit wapen en Genji Armour (als onderdeel van de Phon Coast Hunters CLub Quest).

Ander minpuntje is het Zodiac Job System. Het geeft aan de ene kant een extra dimensie, want niet alle poppetjes zijn meer uitwisselbaar, maar alle Gambits die ik lekker vind werken zijn niet meer toe te wijzen aan één persoon. Mijn damage dealer kan bijvoorbeeld geen Protectga, Shellga, Bravery en Hastega over zichzelf uitspreken, dat kan feitelijk alleen de White Mage nog. Niet onoverkomelijk, maar een aantal personages is nu eigenlijk nutteloos geworden, omdat hun Jobs vooral melee based zijn. In principe heb ik nu Vaan als Shakari/Foebreaker en Penelo en Ashe als White/Red en Time/Battle mage.

Ironie wil dat ik recent mijn PS2 weer heb aangesloten en FFXII dus ook weer 'normaal' had kunnen spelen. Toch is het wel de moeite waard, al was het maar vanwege de betere graphics, die op een 55" 4K er een stuk beter uitzien dan vroeger op de CRT.

avatar van harm1985
Heb inmiddels meer tijd gestoken in Zodiac Age dan de PS2 versie destijds. Zit nu over de 100 uur en ben goed op weg naar platinum. Heb de bestiary compleet, op Omega Weapon en Yiazmat na. Moet zeggen, het vinden van alle rare game is nog best een klusje. En moet natuurlijk nog even de eindbaas verslaan en die trials afronden.

Ben nu even aan het levelen. Was zonder veel te grinden al level 75+, maar heb nu een locatie gevonden waar je met automatisch respawnende monsters en gambits auto levelt. Dus even de speed up modus aan een kijken waar ik sta over een uur of wat.

Sowieso gaat break damage limit het allemaal wat makkelijker maken, maar wordt nog steeds een flinke kluif.

avatar van harm1985
Nou, we zijn er weer doorheen. Sky Pirate's Den compleet (mist walker was even grinden) en de eindbaas verslagen.

Ik mis nog één trofee, die van de trials. Level 100 is serieus moeilijk. Al wat verschillende strategieën gebruikt, maar wil nog niet vlotten. Moet mijn gambits wat zorgvuldiger instellen denk ik. Dan is Yiazmat of Omega Mark XII een eitje.

Maar het kan erger, 200 bliksemschichten ontwijken of een chocobo race winnen met broken controls.

Maar goed ondanks het wat lastig te volgen verhaal weer enorm veel plezier beleefd aan FFXII. Ik post nog wel een keertje als platinum binnen is.

avatar van harm1985
Nou, het koste me ruim 4 uur om de trials te completeren, maar het is gelukt.

In het begin gefocust op het verzwakken van de tegenstander met wither en addle, daarna shear en expose. Vervolgens per ongeluk de eerste judge verslagen dankzij scathe. Daarna met pijn en moeite Ghis, maar behulp van een quickening.

De derde judge disease gegeven en verslagen en vervolgens de 4e in slaap gebracht en de 5e verslagen, daarna de laatste terwijl die nog sliep met scathe en ardour verslagen.

Oprecht één van de moeilijkste bazen. Wat het vooral lastig maakt is dat ze continu elkaar genezen met een Elixir.