Final Fantasy XII (2006)

Alternatieve titel: Final Fantasy XII: The Zodiac Age

PlayStation 2 / PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch / Xbox One

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

De wereld van Ivalice is in oorlog. Het machtige Archadiaanse Rijk heeft het kleine koninkrijk van Dalmasca overwonnen en onder haar eigen macht geplaatst. Nu dreigt het een grote oorlog te beginnen met haar oude vijand Rozarria. De jonge Vaan, een straatrat die in de Dalmascaanse hoofdstad Rabanastre woont, ontmoet bij toeval enkele belangrijke figuren, waaronder de verzetsstrijders Fran en Balthier en de prinses van Dalmasca, Ashe. Vanaf dan verandert het simpele leventje van Vaan en gaat hij samen met deze groep proberen de bezetting van Dalmasca te stoppen.

joeri592
wisten jullie dat er een final fantasy op de xbox 360 was?? hij staat ook niet eens op de site!!

bron: bol.com | Final Fantasy XI: Wings of the Goddess, Square Enix | Games

avatar van Tsjo-Wi
rpger schreef:
Eerste indruk is toch wel vrij positief. Ik snap ook niet zo de kritiek hierboven door sommige op dit deel. Er worden voor het eerst in de FF serie eens normale volzinnen gebruikt in de dialoog en (tot nu toe) geen zweverige onzin of karakters die elke 5 minuten weer een psychologisch verhaaltje gaan ophangen of twijfelen aan hun eigen bestaan.

Ik kan me ergens wel voorstellen dat als je helemaal into die Japanse shit ben dit wat teveel boerenkolen met worst is, maar ik vind dat niet een bad thing.

De game doet me ergens wel denken aan KOTOR, jammer wel van de laadschermpjes tussen de gesegmenteerde delen van de gamewereld vanwege de (destijds) console hardware beperking.

Ben het voor een deel wel met je eens. Ik heb erg genoten van dit deel en snap die extreme kritiek van de hardcore FF fans ook niet zo. Het vechtsysteem is (hoewel lang niet zo tactisch als turnbased gevechten) leuk en origineel en je hebt veel meer vrijheid.
Daarentegen ben ik wel van mening dat de characters en het verhaal echt ondermaats zijn voor Final Fantasy. Dan mogen ze misschien geen psychologisch verhaaltje over hun eigen bestaan vertellen, nu blijven ze wel erg oppervlakkig. Vooral Vaan en Penelo zijn echt te suf voor worden en dan snap ik wel dat dat bij de meesten gewoon tegenvalt als je bijv. net het meeslepende deel X hebt gespeeld.

avatar van rpger
X heb ik niet gespeeld, maar als ik het vergelijk met de karakters in Deel VII, is dit denk ik voor vele meer jeugdsentiment dan werkelijk literaire karaktervorming, die halve game zaten die poppetjes naar elkaar te staren en kwam er niet meer uit dan:

"Cloud....Tifa....Cloud....Tifa...."

Die Vaan is een beetje zo'n Han Solo figuur, maarja de hele game doet me aan Star Wars denken zoals ik aangaf. Ik vind hem toch erg leuk hoor, redelijk open ended, ziet er mooi uit etc.

avatar van Bahamut Zero
joeri592 schreef:

bron: bol.com | Final Fantasy XI: Wings of the Goddess, Square Enix | Games

Dat is Deel XI, zo'n beetje elke FF fan kent die. De titels Wings of the Goddess is een expansion op deel 11. Deel 11 is tevens de enigste MMORPG in de FInal Fantasy franchise

"Cloud....Tifa....Cloud....Tifa...."

Oooh wat hou ik van die drie puntjes, sommige ... momenten zeggen zoveel meer dan woorden, het zijn minuscule emotionele uitingen, de equivalent van je wenkbrauw of je mondhoek een paar milimeter hoger zetten, of het zijn bewuste stiltes, verbaasde/verwarde reacties, soms overpeinzingen of verslagenheid. Mischien is het wel alleen maar 'vul hier de juiste emotie/reactie in', maar in een goede jrpg zijn die puntjes imo onmisbaar !

Squall: ...

Maar leuk dat je ook weer aan de FF zit , heb van deel XII toch ook genoten en 250 uur ofzo ingehangen, dus genoeg d'rin te beleven.

joeri592
Bahamut Zero schreef:

maar hij staat niet op de site tog??

Squall Lionheart schreef:

Squall...

Ik vind hem echt gaaf, lekker grinden en dat hele gambit process vind ik te gek, ik miste zoiets juist in NWN, lekker scripten die handel!

Maar dat verhaal KOMOP zeg, het is gewoon letterlijk een 1 op 1 kopie van Star Wars, niet dat het niet goed is uitgewerkt, ik heb er meer mee dan deel VII wat ik al aangaf, maar een princes die je moet redden uit de handen van imperials? De reis naar Cloud City om veraden te worden door de lokale bestuurder? Han Solo (Balthier), Vaan (Luke) Amalia (Amidala) how obvious can it get!!

avatar van Starmaster501
Ik had dat nog niets eens in de gaten. Maar dat het rip-off is dat boeit mij helemaal niets. Ik vond star wars goed dus... De gameplay, wat je moet doen enzo Vind ik egt tof en dat verhaal mag er ook wel zijn...

avatar van rpger
Ja maar hoe meer ik lees over de gameplay (ik snap nml niet hoe dat zit met die stats e.d.) hoe minder ik het waardeer, het is allemaal erg random en vaag hoe precies de gameplay mechanics in elkaar zitten, en veel FAQ's spreken elkaar tegen...desalnietemin vermaak ik me prima, maar wederom zijn de RPG elementen gewoon niet sterk in Japanse RPGs vergeleken bij haar westerse concurrenten.

avatar van Bahamut Zero
joeri592 schreef:

maar hij staat niet op de site tog??

Daar heb je gelijk in, zal eens kijken of zoiets mag.

avatar van harm1985
Sinds tijden FFXII weer in de PS2 gestopt (ik wist na dik een jaar niet meer waar ik mee bezig was) en heb met Pasen er flink wat uurtjes ingestoken. Er zat al 84 uur in was al bijna bij Sky Fortress Bahamut maar ben nu bezig om ff wat side-quests af te handelen Phon Coast Hunting Club en Marks opjagen. Moet ook nog Chaos zien te verslaan en de andere Espers zien te vinden... heb er nog even aan zitten denken om opnieuw te beginnen, maar aangezien FFXIII een dezer dagen in de bus zal vallen en ik niet bar veel tijd heb, heb ik dat toch maar niet gedaan, 84 uur is toch best veel om opnieuw te doen. Zal dus de komende dagen mijn tijd moeten verdelen tussen XII en XIII.

Squall...

Star Wars referenties zijn ze niet vies van, of denk je dat het toeval is dat Wedge en Biggs elk deel komen opdagen? Die ruimtescene uit VIII komt dan weer uit 2001, maar dat was meer een tribute.

avatar van Starmaster501
Star wars is goed, dus dit ook
Nee, maar ik heb niet eens dat in de gaten gehad...
Maar ja ik vind het leuk spelen dus mij hoor je niet

avatar van harm1985
Zo! Eindelijk Yiazmat verslagen, wat een taaie baas is dat zeg, Bash, Fran en Vaan waren level 95, de rest level 88 of 89 en nog duurde het 6 uur! De eerste 40 miljoen HP gaan redelijk vlot ook al kun je vanaf 50% van Yiazmat's HP maar maximaal 6999 schade aanrichten maar die laatste 10 miljoen zijn echt behoorlijk taai! Hij blijft combo's maken totdat zijn target dood is en die Death Strike is ook behoorlijk naar. Zonder goede gambits is het echt niet te doen. Mooi was dat toen ik dacht dat ik er was, hij nog een balk met een miljoen HP over had. Ben dan ook regelmatig er even tussenuit gepiept om op adem te komen of te saven.

Alleen de Sky Pirate's Den is nog niet compleet, heb nog niet alle occurences gehad en de bestiary is nog niet compleet... eerst maar eens FFXIII spelen. Wat mij betreft is FFXII nu 'uitgespeeld'. Heb het overigens vorige week ook 'echt' uitgespeeld, door naar de Bahamut te gaan.

Godver Godver Godver!!
Na 100 keer Elder Wyrm proberen te verslaan lukte het bijna. Iedereen was dood alleeen Fran niet. Hij moest nog 1 klap. NOG 1!! En ik ga dood.

avatar van Juan2910
1,5
Ik vind dit echt een waardeloze Final Fantasy game. Het verhaal is helemaal niet meeslepend, en de characters zijn niet interessant..
Het wordt er maar niet beter op.. Na Final Fantasy 8 begon het al bergafwaarts te gaan. (Deel 9 was nog wel te pruimen.)

spelfreak
wat juan zegt is overdreven maar inderdaad ik vind deze echt niet zo leuk het gevechtsysteem vind ik helemaal niks gelukkig dat ze dat alweer hebben weggehaald in ff13 en voor een of andere reden snap ik niks van deze game ik snap niet waar het over gaat hoe het allemaal werkt en natuurlijk moet je dit in alle ff games leren maar bij de meeste gaat het na een uurtje of 2 wel maar bij deze niet
nu klinkt het alsof ik de game vreselijk vind maar dat is echt niet zo maar ik kan ook niet echt punten bedenken die ik echt leuk vind wat ik dan ook weer raar vind ik geef hem nog een kans maar tot nu toe 2,5-3*

avatar van Griekse God.
Viel me ook tegen, helaas. Het gevechtssysteem was wel leuk (al kon je het zo instellen dat je feitelijk onverslaanbaar was), de wereld was prachtig vormgegeven, maar het verhaal...

Tja, ik juich het alleen maar toe dat ze proberen clichés te vermijden maar door deze manier van verhaal vertellen komt het allemaal maar weinig los en is er simpelweg geen binding met de characters. Dat elke character zich op gevechtsgebied dan ook niet onderscheid doordat iedereen dezelfde wapens kan gebruiken dankzij die license grid maakt het er ook niet echt beter op. Verder was de muziek goed, maar niet memorabel. Nobuo's gemis.

Misschien had het leuker kunnen zijn als ze daadwerkelijk voor Basch als main character waren gegaan. Verdomd zijn de japanners die 15-jarige jongetjes als held willen!

avatar van Johnno87
Na FFX HD hoop ik ook deel 12 in HD te mogen spelen. Maar dan wel de Zodiac Job System version. Het license board van het origineel vond ik erg slecht uitgewerkt. Geen enkel personage was uniek.

avatar van Ulysses
Johnno87 schreef:

Die komt eraan: Klik

Ik hoop dat die HD re-release ook op de PC te spelen zal zijn. Wellicht wel, aangezien Square-Enix de laatste jaren aan een inhaal-race bezig is wat betreft hun releases op de PC (Steam) te gooien. Ik kijk er in ieder geval naar uit - dit is een spel dat ik echt wel een tweede kans wil geven (heb hem op de PS2, maar om de een of andere reden nooit echt 'ingeraakt' destijds en onderaan de stapel beland).