Dead Island (2011)

PC / Macintosh / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Techland
Uitgegeven door Deep Silver

Een 'first-person zombie-slasher/action-RPG' waarin de speler in de huid kruipt van een gast in een luxe hotel. Als zich een zombie uitbraak voordoet, raakt iedereen behalve hij en een handjevol andere gasten geïnfecteerd. Ze willen van het eiland ontsnappen, maar gedurende die missie, ontdekken ze het geheim achter de mysterieuze uitbraak.

avatar van Thorak
Ja precies daardoor vind ik coop over het algemeen maar een klote MP variant. 9 van de 10 keer speelt iedereen nog voor zichzelf en is er van daadwerkelijke samenwerking geen sprake. Zeker niet als er een uniek item valt, dan word er opeens massaal boven op gesprongen in de hoop dat ze de eersten zijn en de anderen wel doorgaan met de vijanden slopen...
Coop speel ik daardoor dan ook alleen maar in zeldzame gevallen waarin het in je eentje moeilijk is om ergens langs te komen.

Co-op hoor je bij deze game pas te spelen als je het spel in Single Mode in je eentje heb uitgespeeld wel leuk dat je hulp ken inroepen als je even moeite heb..dat zeker.. wel jammer dat er maar 3 spelers het maximale is maar tegelijkertijd ook wel beter want stel je voor als je met zo'n 11 spelers speel ofzo dan is de uitdaging ook weg want dan is het zoo makkelijk.

Over De Game.

Ik heb het een tweede kans gegeven, ik vind de 1st person element erg klote want heb een bloedhekel aan 1st persons maar deze doet wel vind ik, vooral omdat je quests ook kunt negeren eventjes als je geen zin heb...ik ben dol op Vrije Loop, doen wat je zelf wilt.. doordat het 1st person is schrik je super erg voor de zombies die uit het niets voor je staan..1 zombie gekreun maakt me al bang (als ik geen quest doe) want dan zijn die zombies niet te zien op de Radar.

Wat ik erg raar vind maar niet zozeer slecht is dat je bijv voor een Energy Drink moet betalen en wapens.. komt nogal flauw over namelijk aangezien er geen winkel eigenaar zijn

Maar aan de andere kant..is het wel slim gedaan om de spanning erin te houden, ben je bijna verleden tijd? zie je de dood in zicht? ff in paniek rondrennen voor een wapen of/en energy drink.. owhjee..geen geld zo wat !! tuurlijk, dat maakt het uitdagender en spannender.. voor de rest vind ik het een Oke Zombie game..velen malen beter als Undead Nightmare in ieder geval..

avatar van Martijn
koning-phong schreef:

Nee andersom! als je dit spel in singleplayer speelt doe je iets fout!

Er zijn overigens genoeg gratis energie drankjes verspreid over het spel, ze liggen overal.

@Thorak, inderdaad, daarom speel ik alleen coop met mensen die ik ken, en dan is het natuurlijk wel een echt pluspunt.

Martijn
En wat doe ik fout dan? haha.. stel je voor GTA met co op uitspelen, kom op zeg ! dat Online gamen fun is is bekend maar men moet gaan overdrijven..

k w
Ben nu eenpaar weken bezig bezig en heb er bijna 60 uur opzitten en moet zeggen dat ik de game leuker vind dan verwacht. Mischien ook omdat ik er maar 5 euro voor uitgegeven heb en op 't ergste voorbereid was maargoed..

Ik las op veel sites dat 't een flop is, veel bugs inzitten, weinig afwisseling in quests en noem maar op. Ik ben nog geen bugs tegen gekomen en de quests vind ik ook leuk om te doen. Enige minpuntje tot nu toe is dat je niet zelf je game kunt saven, iets wat toch wel verplicht is voor een game als je 't mij vraagt. Ook vrij irritant dat je een deel van je geld verliest als je sterft, maar dat is denk ik meer persoonlijk.

Kan ook wel beetje begrijpen dat de game voor velen tegenviel nadat die net uitkwam, kan me nog herinneren dat die trailer echt spectaculair was en de verwachtingen erg hoog waren, maar vind deze game uiteindelijk toch zwaar ondergewaardeerd en van mij mag een deel 2 komen

Pastichio Rocker
Die vele bugs gaan over de game ten tijde van de release, en er zaten idd ontzettend veel bugs in. De meeste zijn ondertussen met de vele updates wel gladgestreken.

k w
Ja dat klopt, maar dat is de laatste jaren bij vrijwel alle games. Je kunt beter een halfjaar wachtten met kopen zodat de game geen bugs meer heeft (bespaard ook nog eens een hoop geld) ipv meteen de game te bestellen om vervolgens tot de conclusie te komen dat je een beta aan 't spelen bent.

Ik vind het schandalig eigenlijk vooral als je kijkt naar 't feit dat er ondertussen vaak nog dlc uit word gebracht om zo snel mogelijk te cashen.

Wat zijn bugs?

Pastichio Rocker

Hmm..ik moet wel zeggen dat 1 keer ik Dead Island speelde wat wat bugz tegen kwam..zo liep hij halfvast zeg maar, beeld ging slomer etc. pas toen ik me PS3 opnieuw aandeed na het uitzetten werkte hij weer pas normaal..
En verder is er wel veel fouten jah vermoed ik in het game wel jammer want het is opzich de beste zombie game ooit

Pastichio Rocker
Nah, Dead Rising is beter.

Dead Rising demo heb ik gespeeld eventjes op de XBox 360... kan niet echt een conclusie trekken nog

avatar van Jaz_Gastju
Gespeeld ziet er leuk.
Het komt eigelijk een beetje op Dead Rising (2) neer.

Kwam aantal bugs tegen op de pc maar ik zag dat mensen dit ook op de PS3 hadden.

7 juli haal ik 'm. Dan komt eindelijk die langverwachte GotY-editie uit!

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Hoe zijn de DLC voor deze game, een beetje de moeite waard?

avatar van Martijn
Heb ze zelf niet gespeeld maar de ene is gewoon Arena stijl net als call of duty nazi zombie en de andere werd ook vergeleken met Call of Duty, maar dan als in dat het een hersenloze railshooter is. Dus de reacties waren op die 2e niet bepaald positief.

avatar van Mr. Olaf
Mmm, ik heb deze GotY editie voor 30 euro gezien. Is misschien toch nog wel de moeite waard. Zombies bashen is altijd tof en ik ga dit jaar niet meer op vakantie, kan ik me toch nog op een tropisch eiland wanen.

avatar van Hadouken
Zojuist in co-op deze game in ongeveer 25 uur afgerond waarbij we naar mijn weten zo goed als alle sidequests ook hebben voltooid. Ik weet niet hoe buggy de game was ten tijden van zijn release maar afgezien daarvan vind ik hem nogal ondergewaardeerd. Misschien door de trailer die erg hoge verwachtingen spande destijds?

Misschien komt het ook omdat ik de volledige game heb doorlopen met mijn broertje en de verveeldheid op die manier minder snel toeslaat. De setting is ten eerste erg geslaagd. Meerdere malen sta je even stil om in de verte te turen en te genieten van de zon, het mooie groen en het vakantieoord. De stad is ook behoorlijk sfeervol, al was dat iets minder te genieten vergeleken bij de heldere blauwe zee. Het verhaal is erg verwaarloosbaar helaas, en medeleven met personages is er nauwelijks. Maar goed, dat is dan ook niet de belangrijkste insteek van deze game, maar dat is natuurlijk het vechten en upgraden van wapens en de totale exploratie.

Voor de combat was ik in eerste instantie een beetje huiverig maar na een half uurtje mep je al als een volleerde honkbalspeler met je knuppel het ene na de andere hoofd van hun romp. Gelukkig is de boel lekker bloederig en met veel geweld in beeld gebracht en de diversiteit aan wapens laten je blijven zoeken naar iets nieuws en vooral nog wreder. Toch snap ik dat sommige het na een tijdje eentonig beginnen te vinden omdat je eigenlijk steeds hetzelfde aan het doen bent. Tot en met de laatste zombie had ik er persoonlijk nog steeds plezier in, maar ieder uniek wapen een speciale fatality toekennen was nog leuker geweest. Ik had halverwege de game al een megakrachtig wapen waardoor ik zo overpowered was dat ik de rest eigenlijk niet meer hoefde op te pakken.

Moet gezegd worden dat het rijden in de auto best goed was uitgewerkt. Quests mogen dan niet erg gevarieerd zijn en je vaak van hier naar daar sturen; met de auto is het niet eens vervelend. Helaas waren er hier en daar toch wat onoverkomelijke bugs te ontdekken. Zo vielen (brute) wapens soms door de grond, stuiterden zombies raar door het beeld, word je uit de game gedisconnect, respawn je op een vreemde plaats raak je vast te zitten in de omgeving. Dit zijn echter puntjes die ik voor lief neem vergeleken bij de uren plezier die ik heb beleefd. Ik kijk dan ook erg uit naar een tweede deel!

@Hadouken
De bugs waren in het begin nog veel erger. Maar ik heb ook echt genoten van dit spel. Door de bugs en omdat ik het spel erg gedateerd er uit zag zien voor de pc kan ik niet hoger geven dan een 3.0. Belooft wel wat voor het vervolg waar ze mee bezig zijn geloof ik.

Als je alleen aan het verhaal hebt gehouden heb je niet alles gehad. In de jungle is nog een dorpje te vinden wat los staat van het verhaal wat je moet doen. Het zit recht boven in de map, bij een onder doorgang van de snelweg. Als je het niet hebt gehad is het wel leuk om nog even te doen. Voor de rest zijn er nog kleine dingen te vinden in de levels als je echt zoekt.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Ik heb eigenlijk maar last van één bug: mijn pc ontploft bijna als ik deze game wat langer speel. De processor of grafische kaart maakt echt overuren terwijl de game er echt niet zó goed uitziet. Blijkbaar een bekend probleem waar de maker niets aan wil doen (foei) maar je blijkbaar kan oplossen door V Sync aan te zetten wat dan weer niet gewoon vanuit het menu kan (wederom foei).

Verder wel een geinige game, beetje veel van hetzelfde maar op zombies inhakken blijft best vermakelijk.

k w
Heb hetzelfde probleem gehad toen ik het speelde, mijn PC werd ontzettend heet en het leek wel alsof die elk moment kon opstijgen.

bvonk schreef:
omdat ik het spel erg gedateerd er uit zag zien voor de pc

Er valt veel te zeggen over dit spel, maar dat het gedateerde graphics heeft hoort er zeker niet bij.

Pastichio Rocker schreef:

Ik vond van wel, wat jij er van vond mag je helemaal zelf weten. Sfeer hebben ze er goed in gekregen maar volgens mij had er veel meer in kunnen zitten voor de PC versie. Ik weet niet of er nu meer mogelijk is maar toen ik bezig was met het spel werkte het op direct x 9.0, dat noem ik voor pc inderdaad gedateerd anno 2011. Maar is afhankelijk wat je systeem aan kan natuurlijk.

Pastichio Rocker
Ik ben dan benieuwd wat je er zo gedateerd aan vond.

avatar van Hadouken
Vond het wel meevallen. Sowieso was het totaalplaatje erg sfeervol en zag het er zeker verzorgd uit. Gezichtsuitdrukkingen waren dan niet altijd even overtuigend en sommige objecten waren van dichtbij minder mooi afgewerkt, maar dat zie je vaker. Vooral het water vond ik toch wel erg overtuigend.

De physics zijn dan weer een ander verhaal, dat was soms erg lelijk. Stuiterende en raar bewegende mannekes, momenten waarop je vast staat in het landschap of andere kleine mankementjes.

Dit was nog het mooiste. Nadat ik hem in elkaar had getimmerd kromp hij. Alsof ik Duke3D speelde hehe.

Een game die boeit (de eerste 2 weken misschien? ) en je begint steeds en steeds minder te spelen..De stemmen zijn vreselijk !! klinkt nog slechter dan een Slipknot plaat na verloop van tijd.

De graphics zien er niet uit ! de personageszijn totaal niet interessant en wat te denken van die absurde idiote biopics van die 4 main characters , een lachertje !!
De missies worden saai, en het zombies in elkaar slaan blijft leuk maar na een half uur saai en nutteloos, en het ergste is je bent op een eilandje waar je de hele game bent ! Dat open wereld gedoe is in mijn ogen mislukt , het had beter gekund.
Op een gegeven moment vroeg ik me echt af wat ik nou aan het doen ben, zoo eentonig en saai was het, en de stemmen waren zoo ontzettend saai he !! enige wat goed was waren de zombies, ze waren eng en je schrikt ook echt.

Meer had Dead Island niet.. als je een die hard zombie fan ben is hij wel leuk

avatar van Hadouken
Wat kon er dan beter aan 'het open wereld gedoe'? En wat was er dan zo slecht aan de graphics? En met de voice acting was in mijn ogen weinig mis.

Ja de voice acting was gewoon ontzettend saai, bij alle missies skipte ik wat ze te zeggen hadden, en dan die kinderachtige punten..we worden belaagd door zombies ! mag het aub wat realistischer en dat je voor een blikje Cola moet betalen terwijl het op de grond ligt ipv in de Appie Heijn..

Vooral dat laatste is het ergste ! het houdt misschien de spanning erin jah maja sorry mijn conclusie is dan dat Dead Island niks voor mij is en jah het is toch een open wereld of niet soms? met saaie side missions jah die je doet voor cliche personages. Ik vind het geen goede survival horror game, het wordt pas een goede survival horror game als je gewoon de auto pakt en de zombies opzoekt jah online met vrienden even een half uur maar voor de rest qua hoe het verloopt is hij een lachertje ..Alleen de Zombies waren echt eng jah.

avatar van bvonk
Zoals ik al zei, met de sfeer zit het wel goed maar doet mij te veel denken aan een console versie. Bijvoorbeeld, we kennen allemaal (hoop ik en anders moet je echt even gaan zoeken) het geweldige filmpje voor dit spel. Dat zag er geweldig uit maar als je het spel begint sta je in een heel simpel hotel kamertje waarbij je nog niet eens uit de ramen kunt kijken. Dit is bij de meeste binnen locaties, ook al is het maar een klein flatje. Als je ergens naar binnen gaat wat groter is dan een bungalow begint het laden en zit je in een binnen wereld die niets met het eiland te maken heeft.

Ook nog maar eens herhalen, Direct x 9.0 anno 2011 vind ik niet met de pc tijd mee gaan.

Hieronder een link (stukje naar beneden scrollen) van hoe vierkant sommige dingen er uit zien zoals de bank en de kussens. Ik verwacht meer van een spel van 2011. Licht effecten zijn ook erg simpel gedaan, waar is bijvoorbeeld schaduw, zie link 2. Licht effect gaat gewoon door je heen en vraag me af of het wel een effect is en niet gewoon een texture op de grond. Het zet een goed sfeertje neer allemaal maar de techniek er achter is zeker niet hoog. Vooral buitenlocaties zien er mooi uit maar daar gebruiken ze ook wel truckjes voor.

Someone Think of the Children! - Rioki's Corner

Als ik nog verder ga zoeken kom ik vast meer tegen maar ben al een tijdje klaar met dit spel. Kijk wel uit naar een vervolg.

avatar van Hadouken
Ja op die manier geef ik je wel gelijk. Ik zelf ben alleen niet zo oplettend op die 'kleine dingetjes'. Bank ziet er inderdaad niet netjes uit, maar heb ik zo duidelijk ook niet echt op gelet. Zoals ik al zei, de sfeer is geweldig en dan let ik op de rest veel minder.

Die binnenmissies waren voor mijn gevoel gelukkig een minderheid van het spel. Het was inderdaad jammer dat je af en toe uit de zon moest, maar gelukkig niet spel bedervend. Bij het horen van 'Dead Island' denk ik nog steeds aan een mooi vakantieoord dat wordt omringd door strand, groen en helderblauwe zee en lucht (en zombies dan ).